Gå til innhold

Regne ut reisefradraget på skatten

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål om posten for reisefradrag på selvangivelsen.

Har tidligere pendlet samme strekning i mange år, så det har ikke vært noe endring fra år til år. Men i år så er det to store endringer for min del. Fra og med 1. august har jeg begynt i ny jobb, og har lenger pendleravstand, samtidig som det kom bompenger på den gamle jobben.

Første spørsmål: Bompengene koster kr 40,- pr passering, til sammen kr 80,- hver dag. Jeg forhåndsbetaler 3500,- til tunnellselskapet, slik at jeg får 50% rabatt på passeringene. Skal jeg sette opp ordinær pris på reisefradraget, eller min rabatterte pris?

Andre spørsmål: Hva får jeg tilbake av den summen jeg kommer frem til? Får jeg tilbake hele summen minus egenandelen på 13 950,-? Har hørt at man får 28% av dette. Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke fradrag for større kostnader enn du faktisk har (med unntak av kilometerfradraget, pga sjablonfastsettelsen). Du skal altså føre opp dine faktiske utgifter til bompenger.

For å få fradrag for bompenger må bruk av egen bil være nødvendig (du må spare minst to timer per dag i reisevei). Kostnadene må også overstige 3300 kr per år.

Reisefradrag er et inntektsfradrag, ikke et skattefradrag. Dette innebærer at du får trekke fra beløpet i inntekten før skatten utmåles - eller, i praksis, at du får 28 % av fradraget i skattereduksjon.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...