Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problem med cd og dvd-rom

Anbefalte innlegg

Har en Optiplex GX260 som jeg prøver å sette inn en cd-rom og en dvd-rom i. Begge er tilkoblet secundary ide kabel. Men klarer bare å få den som er satt opp som master opp i windows. Bytter jeg om på enhetene så får jeg opp den andre som er satt opp som master. (den andre står da som slave). Har og prøvd å sette begge som cable, med samme resultat eller at ingen kommer opp i det hele tatt.

Har oppdatert bios til siste fw ifølge Dell sine sider. Jumper settings er prøvd alle varianter som er mulige. (er 3 muligheter på hver enhet).

Det er nr-9300a og nd-3540a jeg prøver å sette inn. Begge er fra NEC og bruker ide 33 kabel.

Er følgende feilmeldinger jeg får

secondary hard disk drive 0 not found

secondary hard disk drive 1 not found

Er som oftest den siste linjen jeg får opp. Litt avhengig av hvilke innstillinger jeg har på jumperne. Problemet er vel at bios trur at det skal være HDD der, men de er satt på IDE port 1.

Etter mye leting på nett i to dager har jeg prøvd dette etter tips fra en side på forumet til dell

clearing NVRAM:

1. restart pc

2. on dell logo tap f2 / or go to the BIOS/ System Setup.

3. make the 3 lights are all ON./ lit (numlock, caps lock, scroll lock)

4. hold down the ALT key

5. while holding down the ALT hit E, then F and then B.

6. pc will automatically reboot and you will hear a beep.

men da slår den bare av secundary ide port og jeg må inn manuelt å sette til auto for at den skal oppdatere enhetne som er tilkoblet. På secundary står det den som den finner som master, feks cd-rom. Men på den andre står det bare ukjent enhet.

Så spørsmålet mitt er om det er noe feil i bios, windows eller ide kabel som må skiftes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt forskjell om det er 40-wire eller 80-wire kabel, men det har vist seg å være mange problemer med å kjøre to cd/dvd-rom på en kabel. Du kan vel kjøre en av dem på Primary IDE?

Kan ikke DVD-romen lese CD-er? Eller er det annen grunn til at du skal ha begge deler?

Lenke til kommentar

I gamle dager når IDE var vanlig var det utsrakt enighet om at cd/dvd rom alltid måtte være master og kobles ytterst på kabelen. Selv om det er jumpere på dvd/cd rom er eneste garranti for å få det til å virke skikkelig å følge de gamle rådene.

Lenke til kommentar

Som rillto sier.

Og det var også 'vanlig' å kjøre optisk 'alene' på en av IDE kanalene (ikke delt med en HDD)

Master slave prinsippet til IDE/PATA er en dårlig løsning da kun 'en enhet' kan være aktiv les/skriv ad gangen og dette går drastisk ut over ytelsen til drive subsystem.

Beste løsningen er en enhet pr. IDE kanal uansett type IDE enhet.

Hva skal man forresten med både CDrom OG DVDrom , da DVDrom også leser skriver/brenner CD.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...