Gå til innhold

Spørsmål anngående kalibrering av skjerm - Kelvin

Anbefalte innlegg

Har en eye one fra xrite jeg alltid har kalibrert skjermen min med.

Jeg har kjørt den easy versjonen, der jeg ikke stille noe på skjermen fysisk , programmet tar seg av alt.

Programmer ser likt ut som her:

http://www.digital-photography-school.com/how-to-calibrate-your-monitor

Ser at når jeg kalibrer samme som han gjør i den guiden, og som scott kelby også gjør i sin bok om photoshop cs5, kjører de den enkle versjonen som jeg har kjørt. Jeg har alltid forholdt meg til at det er en grei kalibrering.

Legger med et bilde av siste kalibrering.

Så kommer det egentlige spørsmålet: Jeg var på et møte i min lokale fotoklubb og så på noen av mine egne bilder på en av medlemene sin laptop skjerm som også var kalibrert, der ble de mye lysere. Snakket med han om hvordan han hadde kalibrert, og han snakket om at for at det skulle være rett burde kelvin være rundt 6500. Stemmer dette? Har ikke forsøkt med å kalibrere avansert for å se hva reslutatet blir da.

post-82945-0-25472100-1332241160_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med Spyder så er mine Dell 30" skjermer stillt til 6500K, Gamma 2,2. Diverse Samsung/HP skjermer er noe variabelt kalibrert (6500/5800K) for å få litt variasjon å sammenligne med.

Når du tar med bilder andre steder så er jo ikke alltid de skjermene kalibrert og det vil jo påvirke hvordan du opplever dem.

Btw; Ser på skjermbildet du la ved, har du veeeldig høy brightness på skjermen ? 245cd/m2 ?

Endret av Refraction
Lenke til kommentar

Ja, det er jo litt av dilemmaet på hele greiene. Jeg har egentlig redigert bildene så de ser bra ut på min skjerm. Så når jeg så dem på hans skjerm, ble de endel lysere og ikke helt det samme bildet som jeg hadde skapt på min skjerm. Klar over at det er 1000 vis av folk rundt omkring som har ukalibrerte skjermer, så bilde vil jo være forskjellig på alle de skjermene. Men kunne tenke meg at det var mest mulig rett i utgangspunktet fra meg om du skjønner.

Lenke til kommentar

Kjenner til problemet fra fotoklubben her, gå fra lcd skjerm<>tv-skjerm<>projektor til projektor osv så blir det bare knot. Enklere å ta med i print enn å vise på storskjerm :p

Du kan jo lage deg flere profiler også, hvor en er si 15% mørkere. Og bruke den når du skal redigere & eksportere til visning i fotoklubben. Alternativt endre gamma på den maskinen du viser bildene på før du viser.

Isåfall kan det jo være en fordel med en form for graychart f.eks http://www.calvin.edu/admin/av/Mon_Proj_Setup.html

Se på den først på egen kalibrert skjerm, så se på dems skjerm og justere gamma til du finner en verdi som passer dems skjerm. Bare huske å sette tilbake gamma etter du har brukt maskinen dems.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo litt av dilemmaet på hele greiene. Jeg har egentlig redigert bildene så de ser bra ut på min skjerm. Så når jeg så dem på hans skjerm, ble de endel lysere og ikke helt det samme bildet som jeg hadde skapt på min skjerm. Klar over at det er 1000 vis av folk rundt omkring som har ukalibrerte skjermer, så bilde vil jo være forskjellig på alle de skjermene. Men kunne tenke meg at det var mest mulig rett i utgangspunktet fra meg om du skjønner.

Hvis du ønsker dette mest mulig rett bør du ha kontroll på fargestyring i hele prosessen, ikke bare det ene steget som gjelder kalibrering av skjermen.

Les deg opp på fargestyring, eller Color Management om du vil. Et ganske omfattende fagområde hvis man ser på totaliteten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...