Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD ved startup av Windows, selv ved boot fra W7 DVD

Anbefalte innlegg

Systeminfo:

Windows 7 Professional x64

ASUS Sabertooth B3 P67

Intel core i7 2600K

Gainward Geforce GTX 580

Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600

OCZ 120gb SSD Vertex 3

Systemet er ca 2 mnd gammel og har fungert prikkfritt frem til nå. Kjører jevnlig scans med spybot, malwarebytes, adaware og AVG. Oppdaterer drivere til skjermkort jevnlig.

Hendelsesforløp:

I går kveld dukket det plutselig opp en BSOD på PC'en min, uten at den hadde vært rørt den siste timen. Den stod og idlet i windows, kjørte ingen spill eller programmer i bakgrunnen. Jeg startet så på nytt og fikk logget inn i windows. Startet så en scan med malwarebytes og AVG, som ikke rakk å bli ferdige før det plutselig dukket opp enda en BSOD.

Jeg startet maskinen på nytt igjen, og prøvde da å boote i safemode. Kom til loadingskjermen til windows, og så dukka det jaggu opp enda en BSOD. Startet på nytt, fikk tilbud om å kjøre startup recovery, trykket ja. Enda en BSOD, og nå orket jeg ikke mer plunder, så maskinen ble avslått og jeg la meg.

I dag tidlig prøvde jeg å starte opp med W7 DVD'en, for å evt. kjøre noe recovery derfra, eller i verste fall legge inn windows på nytt. Jeg kommer igjen til windows sin loadingskjerm, og så får jeg slengt enda en BSOD i trynet. Nå begynner jeg virkelig å lure her, da jeg begynner å mistenke hardwarefeil, som jeg har null erfaring med å diagnostisere, og aner ikke helt hvor jeg skal begynne.

Det eneste jeg kan komme på er at jeg ganske nylig installerte helt ferske drivere fra nvidia. Tror ikke jeg har kjørt noen omstart fra jeg installerte de og til BSOD-skjermen i går, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske så sikker på at dette er SSDen din, De fleste SSDer idag har problemer med firmwaren og må oppdateres stadig...

Hvis du nettop har oppdatert er det et ganske normalt problem som skjer med SSDer, men jeg vet desverre ikke hvordan man løser dette, jeg bare vet at de fleste SSDer liker å gi BSOD med dårlig firmware og ny firmware.

Jeg har en OCZ agility 3 120Gb som kjørerOSen min, og har ikke hatt dette problemet enda, har heller ikke oppdatert firmware siden den kom fra fabrikken.

Endret av T-Comma
Lenke til kommentar

Sånn, da fungerte maskinen igjen. Det var én brikke som var problemet, den var stappfull av feil. Forøvrig var feilkode jeg fikk på BSOD'en: STOP: 0x00000007E, bare sånn til referanse. Da er det bare å sende mail til netshop og få sendt den ødelagte rambrikken i retur, så får jeg "klare meg" med 12GB imens :p

Tar også full backup av alt jeg har på SSD'en, sånn for å være på den sikre siden, hehe.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

om du har nyeste firmware (2.15)på ocz,så er nok ikke det problemet på alle bsod,men en og annen bsod må du nok regne med.

har selv ocz vertex 3 max,og det dukker da opp en og annen bsod,men mye mye bedre en det var før,da kunne man fort regne med 3-7 om dagen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...