Gå til innhold

[Løst] krabbefiske! nybegynner trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei, skal begynne tidlig med krabbefiske i år og har kjøpt in 2 sammenleggbare krabbeteiner fra biltema. enkle og greie. det eg trenge hjelp te er råd når det gjelden følgende:

Plassering

Dybde

Agn

Vekt

ventetid

evt ting eg må passe på

har erfaring med setting av teiner før men begynner bli en stund siden.

Håper noen kan gi nyttige og positive forslag! :w00t:

teinene vil bli lagd i Boknafjorden i Rogaland.

Viss noen også har link til korleis eg kan bygge min egen krabbekiste hadde det vore flott! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dess senere du setter de dess mer er de i krabbene. husker jeg ikek helt feil er det best krabbefiske fra midten av august og ut oktober.

sett de på kvelden og ta de opp tidlig neste morgen.

klar over at det er lite i krabbene ! :hm: men vil gjerne ha svar på di andre spørsmålene mine! :)
Lenke til kommentar

Det er helt feil sesong for å fiske krabbe nå, musklene deres er veldig små og de inneholder for det meste vann/guffe.

Du får mest krabbe og mest hunnkrabbe som har rogn utpå sommern om du setter teinene på ~15-30 meter på flat sandbunn.

Når det kommer til vekt så må du ha nok til at teina synker, en halvkilos vekt er nok om du har de i en lenke med et anker på noen kilo på en ende og så teinene på rad etter hverandre med en blåse i den andre enden.

Til agn så funker store fiskehoder veldig godt da det kreves litt arbeid å få plukket maten av de da krabber faktisk kryper ut av teina om det ikke er mat igjen, frossen fisk varer også lengre og det er gjerne greit at agnet lukter litt.

Selve opplegget som jeg har brukt å gjøre det er en dregg på 5kg eller noe i en ende, 10 meter tau, teine, 10 meter tau, teine, 30+ meter tau, blåse. og om du setter på lavvann så må du være sikker på at du har nok slakke til at blåsa når opp på høyvann.

om du med krabbekiste mener sankekasse så har jeg bare brukt ei 70kg fiskekasse med et hjemmesnekra lokk som er festa med tau, selve kassa ligger å flyter i overflaten festet i ei blåse utenfor kaia vår. (krabben skal uansett ikke ligge der så lenge :) )

Men ja, anbefaler deg å vente med krabbefisket til i alle fall etter midtsommer, enn så lenge så får du bare guffe utav de og null mat, fram til da kan du kjøpe ei ruse evt garn å sette etter fisk, mye av samme prinsippet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt feil sesong for å fiske krabbe nå, musklene deres er veldig små og de inneholder for det meste vann/guffe.

Du får mest krabbe og mest hunnkrabbe som har rogn utpå sommern om du setter teinene på ~15-30 meter på flat sandbunn.

Når det kommer til vekt så må du ha nok til at teina synker, en halvkilos vekt er nok om du har de i en lenke med et anker på noen kilo på en ende og så teinene på rad etter hverandre med en blåse i den andre enden.

Til agn så funker store fiskehoder veldig godt da det kreves litt arbeid å få plukket maten av de da krabber faktisk kryper ut av teina om det ikke er mat igjen, frossen fisk varer også lengre og det er gjerne greit at agnet lukter litt.

Selve opplegget som jeg har brukt å gjøre det er en dregg på 5kg eller noe i en ende, 10 meter tau, teine, 10 meter tau, teine, 30+ meter tau, blåse. og om du setter på lavvann så må du være sikker på at du har nok slakke til at blåsa når opp på høyvann.

om du med krabbekiste mener sankekasse så har jeg bare brukt ei 70kg fiskekasse med et hjemmesnekra lokk som er festa med tau, selve kassa ligger å flyter i overflaten festet i ei blåse utenfor kaia vår. (krabben skal uansett ikke ligge der så lenge :) )

Men ja, anbefaler deg å vente med krabbefisket til i alle fall etter midtsommer, enn så lenge så får du bare guffe utav de og null mat, fram til da kan du kjøpe ei ruse evt garn å sette etter fisk, mye av samme prinsippet.

Tusen tusen takk for et veldig bra svar! :) ja setter igang med noe garn og fisking i løpe av uka. di lokale fiskeren får desverre ikke så mye virker de som! :wee: men går for gull! :w00t:
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...