Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny laptop for et halvt år siden , men plages med at den blir varm når jeg bruker Linux (link til maskinen). Kjører nyeste Lubuntu. Med Skype og Chrome oppe ligger den på rundt 45 grader. Hvis jeg skrur på compiz spretter den opp 10 til.

Maskinen kommer med et ATI kort (Vet jeg burde styrt unna...). Men etter mye fjas klarte jeg å få det til å fungere med denne guiden.

Har nedklokket CPU-en til 800 MHz og det hjalp litt. Har også sett i BIOSen om det er noe lurt der, men den var mildt sagt begrenset.

Lurer på om noen har noen gode tips eller erfaringer? :)

[~]$ sensors
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:		+47.0°C  (crit = +99.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Physical id 0:  +48.0°C  (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)
Core 0:		 +48.0°C  (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1:		 +47.0°C  (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)
Core 2:		 +47.0°C  (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)
Core 3:		 +47.0°C  (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)

power management:[/code]

post-166062-0-13552100-1332202366_thumb.png

proc-cpuinfo.txt

lspci.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du mener er varmt, 67 grader? Eller er det 86 grader den går opp til?

Hvis det er 67 grader så er det helt normalt. Compiz krever jo litt rendring av 3D, så at maskinen blir varmere med det er ikke så rart.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Den ligger på rundt 45 grader nå med compiz etter jeg fiklet rundt ATI programvaren og avinstallerte flash. Peaken er på rundt 55 grader, så er egentlig ikke så ille. Håper bare å få den ned noen grader til så jeg slipper å være bekymret for at den bråkete viften skal slå inn mens jeg sitter på forelesning.

Lenke til kommentar

Edit: Ellers har jeg god erfaring med å bytte ut "kjøleputen" på HP med en god kjølepasta. Dette har som regel gitt meg 7-10 grader lavere temp. Ulempen er at du mister garanti/reklamasjon.

Hehe "kjølepute" hørtes ikke ut som det helt store, å skulle gjerne satt i litt pasta om det senker temperaturen med 7-10 grader om det ikke var for garantien som du nevner.

Lenke til kommentar

Bråkete viften slår inn? Har selv en DV6 fra HP, ja den kan bråke, men ikke ved vanlig bruk. I BIOS har jeg viften min satt på "Allways On". Da slipper jeg at den starter på full guffe, stopper igjen og starter igjen.

Min står også som allways on , alternativet var helt borte i skogen. Skal prøve å rense viften for å se om det hjelper. Hvilken Linux kjører du fUsiOn?

Lenke til kommentar

Bråkete viften slår inn? Har selv en DV6 fra HP, ja den kan bråke, men ikke ved vanlig bruk. I BIOS har jeg viften min satt på "Allways On". Da slipper jeg at den starter på full guffe, stopper igjen og starter igjen.

Min står også som allways on , alternativet var helt borte i skogen. Skal prøve å rense viften for å se om det hjelper. Hvilken Linux kjører du fUsiOn?

Kjøre Windows. Dersom jeg kjører med "Power saving" instillingen på i Windows så bråker aldri maskinen nok til at det forstyrrer noen i forelesning. Finnes sikkert noe av det samme i Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...