Gå til innhold

Rett på stipend

HakiMiMi

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skulle likt å vite hvilke rettigheter en forelder har når det kommer til å la sitt barn ta stipend og/eller lån fra Lånekassen i sammenheng med VGS. Selv vurderer jeg å søke meg til en annen by for min utdanning og jeg vet min mor ikke vil jeg skal flytte dit kun pga. at min nåværende kjæreste bor der. Jeg syns ikke dette er noen god grunn og lurer da siden hun truer med å ikke skrive under på papirene for at jeg skal få stipend og lån. Jeg tror hun er full forsørger for meg da mine foreldre ikke bor sammen mer.

Har hun mulighet til å gjøre så jeg ikke får stipend og/eller lån?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis hun ikke vil at du skal få stipend ut skolen så kan henne la vær å skrive under på brevet fra lånekassen, men etter henne har skrevet under så skal henne ikke kunne kanselere hva hun godtokk.

Men du får 2 brev fra lånekassen hvorav det er et 1. semester og et 2. semester.

Så hun skal skrive under 2 ganger iløpet av skoleåret ditt.

Men hvis du flytter dit kun fordi du har en kjærste der du har lyst til å gå på skole med kjønner jeg henne litt godt. Hvis dere skulle slutte å like hverandre osv. så var det jo ikke noe poeng uansett. Og avstandsforhold er det som er sakt for å være best.

tl;dr

Moren din har 100% rett til å drite i det hvis du ikke er 18 år gammel.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg skulle likt å vite hvilke rettigheter en forelder har når det kommer til å la sitt barn ta stipend og/eller lån fra Lånekassen i sammenheng med VGS. Selv vurderer jeg å søke meg til en annen by for min utdanning og jeg vet min mor ikke vil jeg skal flytte dit kun pga. at min nåværende kjæreste bor der. Jeg syns ikke dette er noen god grunn og lurer da siden hun truer med å ikke skrive under på papirene for at jeg skal få stipend og lån. Jeg tror hun er full forsørger for meg da mine foreldre ikke bor sammen mer.

Har hun mulighet til å gjøre så jeg ikke får stipend og/eller lån?

På forhånd takk

Er du under 18 år kan hun selvfølgelig nekte å skrive under på eventuelle brev fra Lånekassen - og nekte deg å flytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...