Shruggie Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Hvorfor bruker vi ikke utenlandske firmaer til å legge vei i Norge? Spesielt på østlandet og i Nord-Norge ville jo dette være langt smartere enn å vente 20 år på at køen av utbedringer skal bli gjort. (Og da nevner vi ikke de jobbene som kommer til å bli lagt i køene i løpet av de 20 årene.) I tillegg kan vi bruke av oljefondet, siden pengene uansett blir "investert" i utlandet, så vi unngår den nederlandske syken som Siggen er så redd for. PLUSS at vi bistår nabolandene våre med arbeidskraft. For ikke å snakke om at svenskene og finnene rett og slett er flinkere enn Vegvesenet til å begynne med... Hva er galt med denne planen? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 For ikke å snakke om at svenskene og finnene rett og slett er flinkere enn Vegvesenet til å begynne med... Nå er det vel ikke Statens vegvesen som fysisk bygger norske veier, men firmaer som Veidekke og lokale firmaer som Anlegg Øst. Men jeg er forsåvidt enig med deg i at vi burde bruke mer på veiprosjekter. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Statens vegvesen planlegger veiene. Her i Norge bruker vi bl.a. 1 meter pukk under veien for å forhindre fryseskader. Finnene bruker 2 meter og syntes vi er idioter som ikke bruker 1-2% mer tid/arbeid for å gjøre jobben ordentlig. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Det fine med Norge er at man bevisst bygger darlige veier slik at de private selskapene kan fikse pa veiene aret etter. Hvorfor ikke? Det hele bunner vel ut i at de fleste prosjekter legges ut pa anbud, spiller ingen rolle om finnene da lager bedre veier siden de trolig er dyrere. For en del aar siden mener jeg det var noen tyskere som stod bak forbedringer pa E18 mellom Oslo og Kristiansand. En annen ting. Hvilken valuta har du planer om a betale med? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Det fine med Norge er at man bevisst bygger darlige veier slik at de private selskapene kan fikse pa veiene aret etter. Hvorfor ikke? Det hele bunner vel ut i at de fleste prosjekter legges ut pa anbud, spiller ingen rolle om finnene da lager bedre veier siden de trolig er dyrere. For en del aar siden mener jeg det var noen tyskere som stod bak forbedringer pa E18 mellom Oslo og Kristiansand. En annen ting. Hvilken valuta har du planer om a betale med? Stemmer det var et tysk firma som utbedret veien mellom Oslo og Kristiansand. Men hvis et utenlansk firma vinner anbud for veiarbeid i Norge er det greit for meg bare det blir gjort med kvalitet. Valuta har lite å si eller da det bare er å omregne men for svensker og finner tror jeg euro er en fin betalings valuta. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Valuta har vel noe aa si? Betales det via statsbudsjettet(oljepenger) med NOK sa ma man oke pengemengden. Tilgang pa NOK i markedet vil da bli storre og ettersporsel endres. Men det er kanskje grei skurring a ta opp laan i EURO og betale med EURO? Men dette forutsetter at hele prosjektet blir betalt i EURO av utbygger. Greit nok aa lonne europeiske arbeidere i EURO, men om tyskerne og svenskene ikke har planer om aa frakte materiale over halve norge for a bygge vei pa vestlandet, sa maa man fremdeles betale deler av prosjektet i NOK. Okt ettersporsel av NOK med andre ord. I tillegg saa ma laanet i EURO en eller annen gang tilbakebetales med NOK? Eller kanskje ikke. Jeg burde ha peiling paa dette, men det virker egentlig ikke saann Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 Herregud, hvilke utenlandske firmaer er det som vil ha betalt i NOK? De må åpenbart få betalt i den valutaen de selv bruker. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Vel, ut i fra det jeg vet så er det tyskere som bygger "Dalsfjordbrua". Samme firma som stod bak Svinesundbroen, om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
sPn^ Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Statens vegvesen planlegger veiene. Her i Norge bruker vi bl.a. 1 meter pukk under veien for å forhindre fryseskader. Finnene bruker 2 meter og syntes vi er idioter som ikke bruker 1-2% mer tid/arbeid for å gjøre jobben ordentlig. Du mener vel stein? Har i hvertfall aldri hørt om noen som bruker pukk som underlag til vei, og jeg bygger vei hver dag Hvorfor ikke? Det hele bunner vel ut i at de fleste prosjekter legges ut pa anbud, spiller ingen rolle om finnene da lager bedre veier siden de trolig er dyrere. For en del aar siden mener jeg det var noen tyskere som stod bak forbedringer pa E18 mellom Oslo og Kristiansand. Tysk firma bygde E18 Kristiansand-Grimstad, men det har jo allerede vært reparasjoner der hvor flere hundre meter underlag måtte skiftes ut inni en tunnel pga underlaget var for dårlig. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Blir ikke slike ting lagt ut på internasjonale anbud, som følge av EØS? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 så er jo spørsmålet om lite veibygging er grunnet for lite penger, eller for lite arbeidskraft Å hente inn fra sverrige er en god løsning om det er lite arbeidskraft som er problemet. Men om problemet er at budsjettet ikke strekker til så vil ikke en slik løsning være særlig god. Med mindre svenske firmaer jobbre gratis da, noe jeg tviler på Lenke til kommentar
sPn^ Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Blir ikke slike ting lagt ut på internasjonale anbud, som følge av EØS? Jo, når prisen på jobben overstiger en viss sum. Husker ikke hvor mye det er i farta. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Blir ikke slike ting lagt ut på internasjonale anbud, som følge av EØS? Jo, når prisen på jobben overstiger en viss sum. Husker ikke hvor mye det er i farta. Ja, og den prisen er ganske lav i forhold til veibygging. Jeg er rimelig sikker på at den er i millionklassen, og f.eks veien fra Tvedestrand til Arendal koster rundt 4 milliarder. 24 km lang. For å regne litt på verdens dyreste vei (nekter å tro noen andre land bygger veier som er så dyre): 4 000 000 000/24 000 = 166 666 kroner per meter. Fra man begynner å planlegge til den er ferdig tar det ca 10 år. Selve byggingen tar ca 3 år. Altså er det 7 år med planlegging på forhånd. Planleggingen koster ca. 40 millioner. Med andre ord koster selve veien fremdeles 4 milliarder hvis man runder opp. Da bruker man 4 milliarder/(3 x 365 dager) = 3,6 millioner. De bruker altså 3,6 millioner om dagen på å bygge vei. Hva er det som koster så forbanna mye ? Lenke til kommentar
sPn^ Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Blir ikke slike ting lagt ut på internasjonale anbud, som følge av EØS? Jo, når prisen på jobben overstiger en viss sum. Husker ikke hvor mye det er i farta. Ja, og den prisen er ganske lav i forhold til veibygging. Jeg er rimelig sikker på at den er i millionklassen, og f.eks veien fra Tvedestrand til Arendal koster rundt 4 milliarder. 24 km lang. For å regne litt på verdens dyreste vei (nekter å tro noen andre land bygger veier som er så dyre): 4 000 000 000/24 000 = 166 666 kroner per meter. Fra man begynner å planlegge til den er ferdig tar det ca 10 år. Selve byggingen tar ca 3 år. Altså er det 7 år med planlegging på forhånd. Planleggingen koster ca. 40 millioner. Med andre ord koster selve veien fremdeles 4 milliarder hvis man runder opp. Da bruker man 4 milliarder/(3 x 365 dager) = 3,6 millioner. De bruker altså 3,6 millioner om dagen på å bygge vei. Hva er det som koster så forbanna mye ? Jeg er ikke helt inni tall innforbi yrket, og kan jo forsåvidt være enig med deg i at det høres mye ut. Men Norge er jo generelt et dyrt land, det er krevende å bygge vei i Norge pga terrenget vi har her. Så er det jo mye mer ved en vei enn du ser, som f.eks rør og kabler. Vet heller ikke hvor mye betongarbeider eller tunneller det er på strekningen, men slikt koster i hvertfall skjorta. Ta f.eks nye strekninga 4felt Kristiansand - Vågsbygd, er vel ca 3km vei. Jobb for 600millioner, 400millioner i betong og tunnelarbeider. Så er det ikke 365 arbeidsdager i året, så er vel mer enn 3.6millioner om dagen også ^^ Endret 22. mars 2012 av Laffaa Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 Herregud, hvilke utenlandske firmaer er det som vil ha betalt i NOK? De må åpenbart få betalt i den valutaen de selv bruker. Om du vil betale med EURO saa maa du forst ha EURO aa betale med. Dessuten vil en andel av kostnadene knyttet til slike prosjekt vaere i NOK. Man kan med andre ord ikke bygge vei i Norge uten aa ty til NOK. Godt mulig jeg tar feil, men om jeg onsker aa betale med EURO saa har jeg disse valgene. 1. Kjope EURO med mine norske penger. Spiller kanskje ikke saa stor rolle siden oppdragstaker maa kjope litt NOK... 2. Laane EURO og betale tilbake med mine norske penger. (I bunn og grunn det samme som 1. siden man fremdeles maa kjope EURO for a tilbakebetale laanet. Gir dog rom for valutaspekulasjon) 3. Eller trykke opp EURO gitt at mitt navn er den Europeiske sentralbanken. 4. Betale med mine valutareserver? Om dette er vanlig praksis vites ikke. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 23. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2012 Ærlig talt, hvem bryr seg? Det er jo en detalj på størrelse med et sandkorn. Norske firmaer og det offentlige betaler med euro hundrevis av ganger daglig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå