Phelge Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Hvordan i helvete kan du velge et sånt kabinett til en voksen mann, FlinkeFreddy? Forøvrig er Apple sine skjermer i toppklasse. Min far er grafisk designer, alle i firmaet hans bruker Apple-skjermer. Det samme gjør en rekke prisvinnende fotografer han kjenner. Scratchdisk er at et program bruker en dedikert disk som RAM. 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Hvordan i helvete kan du velge et sånt kabinett til en voksen mann, FlinkeFreddy? Forøvrig er Apple sine skjermer i toppklasse. Min far er grafisk designer, alle i firmaet hans bruker Apple-skjermer. Det samme gjør en rekke prisvinnende fotografer han kjenner. Scratchdisk er at et program bruker en dedikert disk som RAM. Hehe, var jo tøft på bildene da Hvis det ikke er noe behov for Scratchdisk ved mye RAM er det jo bare å kutte ut den ene SSD'en Så sparer sviger pengene Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Hvordan i helvete kan du velge et sånt kabinett til en voksen mann, FlinkeFreddy? Litt tøff språkbruk der, kanskje? Ikke hyggelig å gi forslag med sånne svar. Ellers støtter jeg ditt forslag om iMac Følgende forutsetninger ligger til grunn: 1. Bruker av PC'en er profesjonell fotograf, og bildehåndtering er det eneste han benytter PC'en til. 2. Bruker av PC'en har brukt Mac tidligere. 3. Bruker av PC'en har ingen spesiell data-interesse, ut over det å få jobben gjort. 4. Bruker av PC'en skal bruke denne til profesjonell / semi-profesjonell bruk. Det at brukeren har brukt Mac tidligere betyr ganske mye. Han har innarbeidet en arbeidsmetodikk basert på systemet han har jobbet med. Han har kanskje allerede nødvendige lisenser for de programmer han bruker. Majoriteten innenfor hans fagfelt benytter Mac, og dette kan gi både support-fordeler og synergieffekter. En iMac til 23K vil dekke hans behov mer enn godt nok. For 5K ekstra vil han få originalmontert 256 GB SSD i maskinen. Selv om en lett kan oppgradere maskinen med RAM og SSD selv (for å spare flere K), vil sannsynligvis full garanti være verdt en del for "forretningsbruk". I tillegg vil avskrivninger, momsregnskap osv, gjøre dette til noe annet enn privatkjøp hva angår kostnad. SSD gir fordeler, unektelig. Men er det nødvendig? Jeg vil anta at brukeren som profesjonell fotograf tilbringer mindre enn 20-25% av arbeidstiden på bildebehandling. SSD vil da neppe bety særlig mye for produktiviteten. Hva angår lagring, vil jeg anbefale en ekstern NAS-løsning med RAID 5. Dette gir en relativt god sikkerhet, samtidig som løsningen kan brukes opp mot mer eller mindre alle datamaskiner. Brukerens gamle maskin kan brukes som reserve-løsning, i tilfelle break-down på ny maskin. Tidligere nevnte løsning til ca 8K gir 9 GB effektivt i RAID 5. Ekstern Thunderbolt-løsning er også interessant, men er dyrere og kun kompatibel med maskiner med Thunderbolt. Til BackUp er fortsatt DVD-plater en god og rimelig løsning, spesielt i kombinasjon med RAID 5. Full BackUp en gang i måneden, med "incremental" ukentlig, vil sannsynligvis være godt nok. Dette vil da kreve ca 6 DVD'er, noe som tilsvarer en månedlig kostnad på mindre enn kr 25. Platene kan oppbevares på annen lokasjon, noe som gir ekstra sikkerhet med tanke på brann/tyveri. Dette kun som en kort oppsummering slik jeg ser det, og jeg anbefaler ikke vanligvis Mac. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Fokusert på prosessor, HDD og RAM... Lenke til kommentar
greenman Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 SSD vil da neppe bety særlig mye for produktiviteten. Det vil bety veldig mye. Det er akkurat der SSDen kommer inn i bildet. Arbeidsflyten blir mye bedre, programmer og OS starter raskere og alt vil bli mer responsivt. Selv om en lett kan oppgradere maskinen med RAM og SSD selv (for å spare flere K), vil sannsynligvis full garanti være verdt en del for "forretningsbruk" Er litt usikker på hvordan det er med iMac, men vanligvis mister man ikke garanti ved å bytte harddisk eller RAM selv. Burde kanskje sjekke opp i dette. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 (endret) SSD vil da neppe bety særlig mye for produktiviteten. Det vil bety veldig mye. Det er akkurat der SSDen kommer inn i bildet. Arbeidsflyten blir mye bedre, programmer og OS starter raskere og alt vil bli mer responsivt. Selv om en lett kan oppgradere maskinen med RAM og SSD selv (for å spare flere K), vil sannsynligvis full garanti være verdt en del for "forretningsbruk" Er litt usikker på hvordan det er med iMac, men vanligvis mister man ikke garanti ved å bytte harddisk eller RAM selv. Burde kanskje sjekke opp i dette. SSD vil nok neppe bety mye for produktiviteten. Maskinen vil normalt maksimalt startes daglig, og om det tar ett eller tre minutter er ubetydelig. Photoshop (og/eller tilsvarende) vil mest sannsynlig være startet hele tiden. SSD er unektelig bra, men det må veies opp mot hva maskinen skal brukes til. Med 16 GB ram vil maskinen være mer enn rask nok. I den store sammenhengen tror jeg vel heller ikke at 5K betyr så mye i dette tilfellet. Med iMac som er en "alt i ett" maskin, kan du ikke bytte innmat som du vil uten at du bryter garantivilkår. Endret 20. mars 2012 av Omnithunder Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 (endret) Størrelse på kabinett? Man har da ikkje et miniatx kabinett til workstation? I mitt gamle Silverstone tj07 fra 2006?, så har jeg 17 harddisker +6 ssder og Trifire skjermkort, Og dette kabinettet er jo ikkje så svært. Poenget mitt er at ikke alle kabinett har slik plass. Og nei, jeg har ikke sagt noe om å ha et micro-ATX eller mini-ITX kabinett heller, så kanskje du kan jekke deg litt ned, Mr. Know-it-all. Jeg er her for å diskutere og komme med forslag. Jeg er klar over at en workstation ikke nødvendigvis er billig, men jeg belyser gjerne tema hvor billig fungrer. Dette er noe jeg gjerne vil gjøre uten å bli spyttet på av deg. På den andre siden så gjør man det smart i og høre på Nizzen når det gjelder lagring, raid etc. Er få her om noen i det hele tatt som bruker så mye tid og penger på lagring som han, selv om det kanskje er noen kr og spare inn her og der og så er det utrolig tidskrevende og skulle flytte store mengder data med treg hastighet. Skal du også jobbe med flere større bildefiler, HD filmer etc og ta backup, så er det utrolig deilig at ting går raskt. Jobber man med slikt 3-4 timer og dagen og man da kan spare inn 20min med kopiering, flytting etc hver dag så er det snakk om 8 timer i mnd. Med 250-300 kr/t så har du fort spart inn kostnadene ved en raidkontroller på 2mnd. Og når det kommer til kabinett, velg feks et Fractal Design XL, stilrent og godt kabinett til ca 1100kr, 10 harddiskplasser rett ut av boksen og sleng inn et par holdere i Cd rommen så har du lett 14 disker uten noe som helst stress og et par plasser til Bluray etc. Eller feks LianLi PC-A71F, koster 1600,- 10 harddiskplasser her også, sleng inn 3 dobble 3.5" i 3 av de 5 5.25" plassene så har du plass til gode 16 disker + 2x 5.25" Det finnes 10 talls av kabinetter på markedet til under 2 lapper som med små tillegg har plass til 14-20 disker rett ut av boksen. 64 GB med ram? 8/16/32 gb holder masse? som jeg vet er det vanskelig å bruke opp 16 gb.. og at 8 gb holder maaaaassseeeee Kommer veldig ann på bruken, jobber du med AE og slike programmer så SPISER det ram, er selv en maskin her i huset med en I7 2600k og 32Gb med ram, skru på AE og kjør rendering med noen effekter og HD filmer, så bruker lett 32Gb, og med prisen på ram i dag så ville jeg ikke gått for noe mindre enn 32Gb i en maskin som er ment til foto, video etc. 8Gb er ikke vits engang, AE anbefaler 2Gb minst pr thread og 2Gb til resten av systemet, med 8 gb får du kunn utnytte av 3 av de 8 eller 12 threads som er på nyere I7 cpuer. 16Gb er samme regla. Endret 20. mars 2012 av EggMan88 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Hvordan i helvete kan du velge et sånt kabinett til en voksen mann, FlinkeFreddy? Litt tøff språkbruk der, kanskje? Ikke hyggelig å gi forslag med sånne svar. Ok, ok, er med på den, men kabinettet var bælharry. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Hvis det skal som sagt brukes Adobe-programvare til en seriøs arbeidsmaskin så bør det som nevnt velges et skjermkort med CUDA, dessverre leveres ikke Mac med det for tiden, og eneste offisielt støttede kort er vel Quadro 4000. Angående skjermvalg så bør en seriøs grafiker gå for en ordentlig skjerm, og definitivt har 10-bits fargedybde om det brukes råformater fra nyere kamera. Å velge Eizo FlexScan over Dell-skjermene er noe som du uansett ikke vil angre på, de er definitivt verdt prisen og er kvalitet hele veien. Både Dell U2711 og U3011 lyver om 10-bits fargedybde, det er egentlig LG-paneler på 8-bit med A-FRC. Fornuftig arbeidsmaskin: [table] CPU: Intel Core i7 3930K prosessor S-2011 3.2GHz, 12MB, [/td]4.195 krHovedkort: ASUS P9X79 hovedkort socket 2011 1.895 krRAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL10 489 kr41.956 krSkjermkort: ASUS GeForce GTX 560 1GB PhysX CUDA 1.595 krSSD(operativsystem): Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" 1.295 krDisk(arbeid): Seagate Barracuda® 3TB S-ATA3 1.295 kr45.180 krKabinett: Antec Three Hundred Ultimate Gamer Case 575 krPSU: Cooler Master Silent Pro M700, 700W PSU 795 krCPU-kjøler: Intel® Air Cooling 195 kr Skjerm: Eizo 27" LCD FlexScan SX2762WF-BK 9.995 kr Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium NO849 kr Smårusk:Tastatur: Zowie Celeritas Pro Gaming Keyboard 995 krMus: Razer Abyssus Gaming Mouse 298 krMusmatte: Steelseries SteelPad QcK + 130 kr Maskin:17.681 krMaskin, skjerm, Windows:28.525 krTotalpris med smårusk:29.948 kr[/table] Sammenligning: La oss nå sammeligne med en iMac med 3,4 GHz i7, 16 GB RAM, 2TB harddisk og 256 GB SSD CPU: Seks kjerner i7 3,2 GHz (3,8 GHz turbo) er kraftiger enn fire kjerner i7 på 3,4 GHz (turbo?) Minne: 32 GB 1600 MHz mot 16 GB 1333 MHz Skjermkort: GTX 560 med stille kjøler som støtter CUDA mot HD 6970M uten CUDA. SSD: 120 GB med god sekvensiell ytelse og IOPS mot 256 GB ukjent SSD som neppe er markedsledende Disklagring: 9 TB mot 2 TB Skjerm: Eizo-skjermen har bedre farger Øvrige kommentarer: PSU: Stille og fin. Kabinett: Jeg har vare valgt et godt kabinett som jeg har brukt i en del maskiner, det er stille og helt greit, velg noe mer fancy om ønskelig. Mus: En god mus er viktig til grafisk arbeid. Musmatte: Suveren musmatte, finnes i mindre varianter. Tastatur: Veldig godt tastatur. Jeg skriver mye på mekanisk tastatur og det kan sterkt anbefales. Anbefaler tastaturer med cherry brown. Det burde vel ikke være stor tvil om hvilket valg som er best? Jeg bygde nylig en ganske lik maskin, den ble rask og veldig stille, faktisk så var diskene den primære støykilden. Men din siverfar ville bruker 67k? La meg vise deg hva han kan få for den prisen. Jeg vil advare, etter han har sett dette oppsettet blir det vanskelig å overtale han til "bare" å bruke 25-30k Dere andre må være advart også, dette kan bli fatalt for saldoen! "Ufornuftig" arbeidsmaskin: (fornuftig etter min mening) [table] CPU: Intel Xeon E5 8-Core - E5-2687W 3.10GHz 20MB, LGA2011 16.234 kr232.468 krHovedkort: Asus Z9PE-D8 WS N/ARAM: SM 16GB DDR3 1600MHz ECC/Reg 2.173 kr817.384 krSkjermkort: ASUS GeForce GTX 560 1GB PhysX CUDA 1.595 krSSD(operativsystem): Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" 1.295 krDisk(arbeid): Seagate Barracuda® 3TB S-ATA3 1.295 kr810.360 krKabinett: Lian Li PC-A70FB, Fulltower, Sort 1.395 krPSU: Cooler Master Silent Pro M1000,1000W PSU 1.395 krCPU-kjøler: Intel® Air Cooling 195 kr2390 krRAID-kort: INTEL RAID Controller SASMF8I-Diskkontroller-8 Kanal-SATA-300 SAS-300 MBps-RAID 0.1.5.10-PCI Express x4 1.789 kr Skjerm: Eizo 27" LCD FlexScan SX2762WF-BK 9.995 kr Operativsystem: Microsoft Windows 7 Pro NO1.149 kr Smårusk:Tastatur: Zowie Celeritas Pro Gaming Keyboard 995 krMus: Razer Abyssus Gaming Mouse 298 krMusmatte: Steelseries SteelPad QcK + 130 kr Maskin:68.071 krMaskin, skjerm, Windows:79.215 krTotalpris med smårusk:[td]80.638 kr[/table] Litt for dyrt sa du? Da får du redusere minnemengden fra 128 GB til 64 GB Men det er tross alt snakk om 16 kjerner på 3,1 GHz (3,8 GHz turbo), 128 GB ECC-RAM og 18 "TB" diskplass... Hva var det Macen gav sa du? Med forbehold om feil Endret 21. mars 2012 av efikkan Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 efikkan: Du glemte Areca kontroller da Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Satt og tenkte på det, men du vet vel kanskje mer om kontrollerne til å vurdere om det er "nødvendig"? Lenke til kommentar
gholie Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Husk nå også at dette er en maskin som er beregnet på program som fort kan bruke mykje minne, så gå for 16gb+. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 16 GB RAM er såpass billig i dag at jeg ville gått for minimum 32 GB for en arbeidsmaskin. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Ville nok ikke kjøpt en Mac Pro akkurat nå, maskinene som selges er tross alt ikke oppdatert på over ett år....om en uke derimot, kan saken være en annen.... Stadig sterkere rykter om at oppgradert Mac Pro er nært forestående, som følge av tilgjengeligheten av nye Xeon E5-prosessorer fra Intel. Etter sigende var Mac Pro for et par dager siden på lager hos Apple, mens den nå står med 3 dager utsendelsestid, noe som kan indikere at det skjer noe veldig snart. Endret 21. mars 2012 av Newton Lenke til kommentar
Newton Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Hvis det skal som sagt brukes Adobe-programvare til en seriøs arbeidsmaskin så bør det som nevnt velges et skjermkort med CUDA, dessverre leveres ikke Mac med det for tiden, og eneste offisielt støttede kort er vel Quadro 4000. Jeg var inne på tanken om å spekulere litt i går, angående CUDA vs. OpenCL. Nå ser det ut til at jeg slipper å spekulere, da Adobe velger den logiske løsningen og går for OpenCL i kommende versjoner av Photoshop (og andre program der utvidet bruk av GPU er naturlig). Adobe slapp overraskende nok en beta-versjon av PS6 i går, og den har OpenCL-støtte. "For some computing tasks that run on the GPU, the CS5 graphics engine uses Nvidia's CUDA technology. That technology choice limited the engine to Nvidia cards--and indeed to high-end cards unless you hacked around a little. But Photoshop CS6 uses OpenCL, a related technology that works with AMD and Intel graphics, too. Windows driver support isn't the best, but Adobe believes GPU acceleration in general is much better." http://news.cnet.com...ward-videoshop/ Da ble med ett iMac enda mer aktuell som seriøs arbeidsmaskin, vil jeg si - gjerne i kombinasjon med et par eksterne Thunderbolt-disker med RAID - og alt som mangler er egentlig at Apple lanserer en ny Mac Pro i dag, så faller brikkene på plass (igjen). Endret 22. mars 2012 av Newton Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Glimrende, da blir faktisk AMD også et alternativ etter hvert, så må de bare få til stabil og god støtte for OpenCL da. Men det endrer ikke på det faktum at en egenbygd PC gir veldig mye mer for pengene. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Men det endrer ikke på det faktum at en egenbygd PC gir veldig mye mer for pengene. Ser ikke det som noe faktum i det hele tatt, og spesielt ikke her som det er snakk om profesjonell bruk - da er som kjent tid alt annet enn gratis, og en stabil, gjennomtestet maskin er alfa og omega. Derfor kjøper bedrifter som har bruk for grafiske/tekniske arbeidsstasjoner med mye datakraft stort sett ferdigbygde high-end maskiner fra anerkjente leverandører. Har selv jobbet på Mac Pro, og jeg vil våge å påstå at den har gitt atskillig mer valuta for pengene enn Windows-PCer - ikke kostet den særlig mer til tross for vesentlig høyere ytelse enn det meste av PCer i samme segment, og har dessuten gitt betydelige besparelser som følge av bedre stabilitet og lavere supportutgifter. 1 Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Det burde være veldig relevant hvilke applikasjoner han skal kjøre, hvilke lisenser han har osv. Hvis OP eier programvare for 40000kr til Mac OS, da er skifting av OS et stort problem. Er dette jobben hans? I så tilfelle ville jeg het klart kjøpt fra en bedrift der han kan ha avtale om reperasjoner osv. Hvis det er jobben hans kan noen dagers nedetid pga feilsøking og løst kjøpte komponenter fort bli veldig dyrt. Hva utstyr er et han skifter ut? Hvis en dual core 2.66GHz første gen xeon har fungert fint, er ikke det nødvendigvis verdt å kjøpe 8 core maskin. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Ikke nødvendigvis et stort problem å skifte OS ift. lisenser. Selv Adobe har ordninger for kryss-oppgradering, som gjør det mulig å ta med seg lisensene over til det andre OSet for en forholdsvis rimelig penge. http://graphicssoft.about.com/od/adobe/f/crossgrade.htm 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå