Olestokk Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 kan vel prøve meg på skjerm da... Dell U2711: http://www.dustinhome.no/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/product/5010380195 Dell U3011: http://www.dustinhome.no/dell-u3011-ultrasharp-30-wide-tft-black/product/5010483369?intcmp=searchProvider_dacsa eller blir det feil det også? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Morsomt å se at så mange har omtrent samme tilnærming til en slik type proffmaskin som de har til en hvilken som helst tilfeldig spillemaskin... Eller var det trist jeg mente?... hmm... TS; Du gjør lurt i å høre på Nizzen da det kommer til kontrollere og lagring. Ellers var det mye rare kommentarer her... Også litt komisk at ingen har anbefalt en god skjerm for slikt bruk. Istedet for RAID 6 og kontrollerkort til mange mange tusen, så kan jo 6x3TB disker i RAID 10 være et godt alternativ. Ja, mye data går bort i RAID 10, men et kontrollerkort til 6000kr koster jo nesten like mye som diskene alene. Ikkje mye utvidelsesmuligheter med dette, og raid på hovedkortkontroller? Hva er det for noe? Spare seg til fant? Endret 19. mars 2012 av Nizzen Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Morsomt å se at så mange har omtrent samme tilnærming til en slik type proffmaskin som de har til en hvilken som helst tilfeldig spillemaskin... Eller var det trist jeg mente?... hmm... TS; Du gjør lurt i å høre på Nizzen da det kommer til kontrollere og lagring. Ellers var det mye rare kommentarer her... Også litt komisk at ingen har anbefalt en god skjerm for slikt bruk. Istedet for RAID 6 og kontrollerkort til mange mange tusen, så kan jo 6x3TB disker i RAID 10 være et godt alternativ. Ja, mye data går bort i RAID 10, men et kontrollerkort til 6000kr koster jo nesten like mye som diskene alene. Ikkje mye utvidelsesmuligheter med dette, og raid på hovedkortkontroller? Hva er det for noe? Spare seg til fant? Kjører selv RAID 10 på hovedkortet, fungerer helt utmerket. Nei, med dette er det ingen mulighet for utvidelser, men med mer enn 6 disker så begynner kravet til størrelsen på kabinett å øke også. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Størrelse på kabinett? Man har da ikkje et miniatx kabinett til workstation? I mitt gamle Silverstone tj07 fra 2006?, så har jeg 17 harddisker +6 ssder og Trifire skjermkort, Og dette kabinettet er jo ikkje så svært. Lenke til kommentar
RussiaFTW Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Kan kanskje vurdere å ha 2+ skjermer samtidig? F.eks sitter og redigerer bilder på den ene skjermen, og på den andre med tutorials, surfing og alt det der.. bare et forslag, siden han skal bruke så mye.. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Kan jeg få link til ett oppsett? Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Siden han hadde tenkt seg en macpro, betyr det at han er vant med å arbeide i os x tidligere? Vil han i så fall være komfortabel med å bruke windows i stedet? Vil du kunne sette opp fargestyring og annet som han kanskje er vant til at fungerer brukbart på mac uten at han trenger å styre med det selv? Hvir jeg skulle sette opp en slik pc til meg selv i arbeidssammenheng så ville jeg sprengt et budsjett på 20 000 før jeg hadde fått satt opp 4 punkter på maskinen, med skjermer, raid kort og enterprise-disker alene. Dette før jeg i det hele tatt hadde sett på X79 hovedkort/cpu/ram (som minimum, selv om jeg nok ville ønsket meg en xeon lsning med ecc). Andre ting som må settes opp er backup og støysikring av maskinen. Glem heller ikke å tenke gjennom hva du/han skal gjøre når ett eller annet hardware/software-problem inntreffer. 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) @ Agentspoon: Jepp, det er noe som heter: Spare seg til fant Du, Nizzen, er et annet tilfelle. Du er en sinnsvak ekstremist som kjøper inn med summer som grenser til det hinsidige. På den positive side er du min favoritt-ekstremist som driver på med ganske mye kult. Budskapet mitt var at man må se summen brukt på innkjøp i forhold til belønningen når PC'en blir tatt i aktiv bruk. Om man har en årslønn på 200,000 kroner som kan økes til 250,000,- om man kjøper en PC til 30k, så er det jo en sunn investering som går i pluss. Endret 19. mars 2012 av Agentspoon Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 RAID5 eller 6 til lagring. En Mac er superb til bildebehanding, men en iMac burde holde. 27" iMac koster 23k med disse specsene: 3,4 GHz firekjerners Intel Core i7 16 GB RAM 1 TB harddisk AMD Radeon HD 6970M 2 GB skjermkort Bildene kan lagres på en thunderboltløsning eller en NAS-løsning, og ha indexfiler i .JPG på TB-disken som står i maskinen. Promise sine nye RAID-bokser med thunderbolt virker ganske rå. Støtter dette forslaget dersom det er MAC som er mest ønsket. Hvis 9TB i RAID 5 holder, kan en av denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656489#extra og 4 av disse http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=653074 være en prisgunstig løsning. Totalt kr 8175 for NAS'en. Han har da 1 disk redundancy (1 disk kan feile uten konsekvenser ut over litt hastighetsreduksjon inntil defekt disk blir erstattet). Backup kan selv i disse dager gjøres på DVD. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg støtter fortsatt LGA 2011 PC fremfor en LGA 1155 iMac Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Jeg støtter fortsatt LGA 2011 PC fremfor en LGA 1155 iMac Jeg foretrekker også PC, men hvis det er Mac han er vant til å jobbe på vil nok dette veie opp for å lære seg til nye arbeidsmetoder. NAS'en kan brukes uansett system. Mac skjermen er det i alle fall lite å utsette på. Edit: NAS løsning, eventuelt annen ekstern RAID-løsning, gir også den fordelen at gammelt utstyr fortsatt kan brukes. Endret 19. mars 2012 av Omnithunder Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg støtter fortsatt LGA 2011 PC fremfor en LGA 1155 iMac Jeg foretrekker også PC, men hvis det er Mac han er vant til å jobbe på vil nok dette veie opp for å lære seg til nye arbeidsmetoder. NAS'en kan brukes uansett system. Mac skjermen er det i alle fall lite å utsette på. MAC skjermen er samme panelet som Dell U2711... det kommer an på hvor produktiv man vil være, LGA 2011 er mye bedre til dette enn LGA 1155 maskiner... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Til grafikerarbeid bør det velges en ordentlig grafikerskjerm med IPS-panel. Eizos dyrere modeller har i motsetning til Dells native støtte for 10-bits farger per primærfarge, og har panelkvalitet som klart overgår Dell, HP, LG, osv. Eizo FlexScan SX2762WF http://prisguide.hw....sx2762wf-153055 Selv om Dell tilbyr 30" med høyere oppløsning så ville jeg prioritert panelkvaliteten til Eizo. Til lagring bør det helt klart velges én SSD til operativsystemet. Trengs det mye lagring så bør disker settes opp i RAID5/6, med en dedikert kontroller om skrivehastighet er viktig (f.eks. videoredigering). Vi bør altså få vite mer om bruksområdet for maskinen. Skal den brukes til videoredigering? Skal det brukes Adobe-programmer som Photoshop og Premiere? Hvis ja bør det kjøpes et nVidia-skjermkort siden disse gir god CUDA-akselerasjon til flere Adobe-programmer, vel og merke velg et kort med DisplayPort! Maskiner i dette ytelsesegmentet bør klart gå for Socket 2011, helst i7 3930K (seks kjerner, 3.2/3.8 GHz). Hvis dette ikke er nok så er to-sokkel-systemer med Xeon et alternativ, og hvis han virkelig skal påkoste seg 65k så burde det være plass i budsjettet for det, fremfor overpriset (utdatert) Apple-maskinvare. Jeg ville slengt inn 64 GB med RAM om mulig, veldig hendig å ha.Jeg Jeg kjører mitt primære lagringsvolum på en dedikert filserver. Endret 19. mars 2012 av efikkan Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Størrelse på kabinett? Man har da ikkje et miniatx kabinett til workstation? I mitt gamle Silverstone tj07 fra 2006?, så har jeg 17 harddisker +6 ssder og Trifire skjermkort, Og dette kabinettet er jo ikkje så svært. Poenget mitt er at ikke alle kabinett har slik plass. Og nei, jeg har ikke sagt noe om å ha et micro-ATX eller mini-ITX kabinett heller, så kanskje du kan jekke deg litt ned, Mr. Know-it-all. Jeg er her for å diskutere og komme med forslag. Jeg er klar over at en workstation ikke nødvendigvis er billig, men jeg belyser gjerne tema hvor billig fungrer. Dette er noe jeg gjerne vil gjøre uten å bli spyttet på av deg. Lenke til kommentar
RussiaFTW Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 64 GB med ram? 8/16/32 gb holder masse? som jeg vet er det vanskelig å bruke opp 16 gb.. og at 8 gb holder maaaaassseeeee Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 32 nok passe til dette bygget, kanskje 64 kun for fun Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Hvor hyperviktig kan skjermen være for ham når han ikke engang vet hva han trenger selv? Edit: det gjelder forøvrig alle sentrale komponenter. Tror ikke det er noe her som er foreslått som IKKE duger. Men hvorfor ikke Mac? Han har tydeligvis lyst å holde seg til den platformen. Endret 19. mars 2012 av b0nn3 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) det kommer an på hvor produktiv man vil være, LGA 2011 er mye bedre til dette enn LGA 1155 maskiner... Rent teknisk har du rett, men du har misforstått hva produktivitet består av. Hvis han klarer å etterbehandle et foto på eksempelvis 10 minutter på en Mac (hvorav maskinen bruker 3 min på jobben), mens han bruker 12 minutter på en PC (hvorav maskinen bruker 2 min på jobben). Hvilket av eksemplene er da mest produktivt ? Du kan heller ikke benekte at de fleste i hans miljø benytter seg av Mac, hvilket gir synergieffekter dersom han samarbeider med andre innen bransjen. Ellers er vi som sagt enige Edit: I tillegg kommer lisens-problematikk. Har han Mac i dag, med photoshop ++ så sparer han en del på nye lisenser. Endret 19. mars 2012 av Omnithunder Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) 1. access denied på lista di 2. Mac Pro er veldig utdatert, først er det et forferdelig kjøp på grunn av det. og så legger man på "Apple gebyr" på 25-50% 3. oppsett skal bli 4. er lyd ett problem/noe han bryr seg mye om? Tusen takk! Standard integrert lydkort er nok alt han trenger, ikke bruk penger på noe vi ikke har bruk for. :-) Tror han tenker på støy fra bl.a vifter, harddisker, strømforsyning~ Endret 19. mars 2012 av MDCCLXXVI Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Skjermkort: GTX 580 NOK: 2999,- CPU: I7 3930K NOK: 4289,- HK (litt gambling her): P9X79 NOK: 1789,- RAM: Corsair 32 GB NOK: 3916,- Hardisker: A Photoshop rig needs masses of storage, not just because the application is huge, and not because the output is massive, but because in order to get the best from Photoshop, you need multiple drives.Ideally you need at least four drives. One for the OS, one for the application, one for output and one to act as a ’scratch disk’ (the Adobe name for using a portion of a hard drive as virtual memory). You can get away with fewer disks, for example two disks (one for Windows and the applications, the other to ask as storage and a scratch disk), but it’s not ideal. Running everything on a single disk is going to create bottlenecks. If you want to push the boat out, put the scratch disk on two RAID 0′ed disks (which spreads the data across two disks, improving performance) and the data on a RAID 1 (mirrored) or RAID 5 array for performance and added data security. OS- disk: Intel 520- series SSD NOK: 2099,- Scratch- disk (aner ikke hva det er): Intel 520- series SSD NOK: 2099,- Bilder: Snurredisk x 3 NOK: 5517,- Øvrige deler: Kabinett (kun basert på utseendet. Han er en voksen mann, ikke en fjorten år gammel spiller: Phantom ATX NOK: 1099,- PSU (750W nok?): Corsair HX 750 NOK: 1049,- Skjerm: Dell U2711 NOK: 4890,- (kampanje). Les test her! ooooooog da var det totalprisen. Jeg "mekka" en datamaskin jeg tenkte var knallbra. Så utregning av pris har jeg ikke gjort underveis. Og etter litt regning kom jeg frem til... NOK: 29 743,- Merk at dette er MED skjerm, noe mange andre ikke har tatt med i regninga. Det mangler dog OS og mus/tastatur/styreflate, men det er sånne ting som lett kan gå gjennom flere generasjoner med maskiner. Man kan sikkert kutte en ganske god del på SSD. Det finnes noen SSD- guruer som har mye mer peiling på dette enn meg, så der er det sikkert en lapp eller to å hente inn på pris. Angående RAID rekker jeg ikke å sette meg inn i det, derfor er det ikke en kontroller med her. Har ikke helt oversikt over hva som er forskjellen på å bruke medfølgende kontroller på HK eller å kjøpe en ekstern/intern en.. Dette tok tid... Kudos til alle som faktisk sitter på forumet og hjelper folk med slike ting! EDIT: Angående dette med MAC og synergieffekt. Jeg er enig i at det vil være en fordel å ha mac. Jeg har selv brukt Adobe InDesign ved noen anledninger, men har måttet gi opp ettersom de ande "kreative huene" brukte MAC. Fonten de brukte var kun for MAC, så jeg kunne ikke delta i prosjektet i like stor grad. Hvis et tilsvarende problem vil kunne oppstå i Photoshop vil jeg si at saken er avgjort fra mitt ståsted. Endret 19. mars 2012 av FlinkeFreddy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå