Gå til innhold

[Løst] Canvas+matte - bevege et objekt langs en linje gitt en vinkel


Anbefalte innlegg

Jeg driver og tenker på å utvikle et spill hvor man ser karakteren ovenfra, og kan bevege seg på et større område. Man kan rotere karakteren og bevege seg i den retningen som rotasjonen(vinkelen) tilsier - som i klassiske GTA.

 

Jeg lurer på: Om jeg har vinkelen, hvordan finner jeg neste punkt? Jeg er interessert i rammeverk som forenkler dette, men en matematisk forklaring hadde også vært interessant. Det er sikkert kjempeenkelt, jeg bare klarer ikke holde tungen bent i munnen tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker på polarkoordinater, men jeg har ikke peiling på dem. Er det noen her som vet noe mer?

 

Mål: gå fra x,y på skjermen til neste punkt langs en vinkel med graden l, eks 4 grader eller 78 grader eller hvem vet. Jeg vet at 45 grader vil være 1 i hver retning (eller forholdet vil være likt mellom forflytningen) men jeg vet ikke mer?

Lenke til kommentar

y' = distanse*cos(theta)

x' = distanse*sin(theta)

 

Bytt sin og cos etter hvilken konvensjon du har for vinkelen.

 

Avhengig av hvor interessert du er i dette, kan du også lese om rotasjonsmatriser, som gjerne brukes for å forenkle denne typen jobber. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...