poande05 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg driver og tenker på å utvikle et spill hvor man ser karakteren ovenfra, og kan bevege seg på et større område. Man kan rotere karakteren og bevege seg i den retningen som rotasjonen(vinkelen) tilsier - som i klassiske GTA. Jeg lurer på: Om jeg har vinkelen, hvordan finner jeg neste punkt? Jeg er interessert i rammeverk som forenkler dette, men en matematisk forklaring hadde også vært interessant. Det er sikkert kjempeenkelt, jeg bare klarer ikke holde tungen bent i munnen tror jeg. Lenke til kommentar
poande05 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg tenker på polarkoordinater, men jeg har ikke peiling på dem. Er det noen her som vet noe mer? Mål: gå fra x,y på skjermen til neste punkt langs en vinkel med graden l, eks 4 grader eller 78 grader eller hvem vet. Jeg vet at 45 grader vil være 1 i hver retning (eller forholdet vil være likt mellom forflytningen) men jeg vet ikke mer? Lenke til kommentar
poande05 Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 snakker med meg selv her men løst: http://www.mathsisfun.com/polar-cartesian-coordinates.html Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 y' = distanse*cos(theta) x' = distanse*sin(theta) Bytt sin og cos etter hvilken konvensjon du har for vinkelen. Avhengig av hvor interessert du er i dette, kan du også lese om rotasjonsmatriser, som gjerne brukes for å forenkle denne typen jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå