Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg Schizo? Eller gal?

sameoldwall

Anbefalte innlegg

Hei =)

Jeg har sett at folk har spurt her om de er Schizo fordi de prater små og korte samtaler med seg selv, Som f.eks "Hva skal jeg gjøre idag?" osv.

Jeg har mye lengre samtaler enn det, De kan vare i en halv time (Iallefall det er den lengste samtalen jeg husker)

Samtalene tar sted hver dag, Men jeg snakker ikke med meg selv, Jeg ser for meg en person jeg kjenner (eller eventuelt en helt tilfeldig person som jeg finner opp), også ser jeg for meg at personen kan se det jeg ser, men fortsatt er i hodet mitt, Og lager mine egne spørsmål...

f.eks igår kjørte jeg klemtruck for første gang, og jeg latet som at faren min var i hodet mitt, Og forklarte ham hvordan trucken fungerte og fikk ham til å si at han var stolt av meg...samtalene inneholder ofte komplimenter, jeg blir liksom gladere av det...

Er det vanlig, eller er det noe med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du skriver gir lite grunnlag til å vurdere en så alvorlig diagnose som du spør om.

Alle er jo forskjellige og har ulike personlighetstrekk, noe som er helt normalt. Hvis det du gjør får deg til å reflektere og ting og drar opp humøret ditt så virker det i alle fall positivt.

I forhold til de andre trådene du har skrevet så vet jeg ikke om du har vært til psykolog eller har jobbet kognitivt på noen måte for å håndtere den sosiale angsten din. Det er viktig å ta tak i slikt, for det å gå og slite lenge med slikt er ikke bra.

Hvis du er bekymret for den metale helsen din så er det bare å ta det opp med rette vedkommende på skolen eller legen din.

Lenke til kommentar

Det du skriver gir lite grunnlag til å vurdere en så alvorlig diagnose som du spør om.

Alle er jo forskjellige og har ulike personlighetstrekk, noe som er helt normalt. Hvis det du gjør får deg til å reflektere og ting og drar opp humøret ditt så virker det i alle fall positivt.

I forhold til de andre trådene du har skrevet så vet jeg ikke om du har vært til psykolog eller har jobbet kognitivt på noen måte for å håndtere den sosiale angsten din. Det er viktig å ta tak i slikt, for det å gå og slite lenge med slikt er ikke bra.

Hvis du er bekymret for den metale helsen din så er det bare å ta det opp med rette vedkommende på skolen eller legen din.

Ah, Daså... Da er det ingen måte å vite det på, Vi har ikke råd til psykolog, og de gangene jeg var hos en slik lege var det bare faenskap, Den første var helt ubrukelig og spørte oss "hva kan vi gjøre for å fikse dette?"....De to etter der igjen sluttet alltid og ga oss ikke like my tid som vi betalte for, Jeg har ikke hjerte nok til å si nok en gang at jeg vil snakke med en psykolog og kaste bort mer penger bare for å finne ut av noe...

Lenke til kommentar

Det finnes jo en god del selvhjelpslitteraur du kan bruke. Mange kommer veldig langt med det.

Kognitiv terapi går ut på å snu mønstrene dine som er hvordan du vanligvis oppfører deg slik at du får en endring i hvordan du tenker og handler, slik at du lettere når målene dine og blir mer fornøyd med livet ditt.

Man kan ikke si at en bok erstatter en psykolog, for en psykolog jobber interaktivt med deg for å kartlegge hvorfor du tenker slik du gjør og hvor evt. årsaken til det stammer fra, slik at du blir klar over det og kan jobbe med akkurat dette.

Hvis du har et bibliotek i nærheten så finner du kanskje noen gode bøker om emnet du kan låne.

Tenk deg trygg av David Burns er en bok som tar for seg bl.a sosial angst.

Du kan lese mer om den her;

http://www.angst.im

Ellers bruker jeg en del TFT når jeg jobber med folk, og det er en enkel metode du kan lære deg selv også. Det er utgitt en bok på norsk som heter Fornuft og følelser av Mads Uldal som er en god veiledning. Ellers ligger det en del videoer på youtube ang. dette.

Her er en video på dansk. Før lå det en del bra på tv8.no, men det er ikke der lengre.

TFT virker i utganspunktet veldig rart, men det har en overraskende god effekt om man bruker det regelmessig.

Lenke til kommentar

Det gjelder å finne viljestyrken til å gjøre noe med en eventuelt dårlig situasjon. Vilje er noe annet enn lyst og gledebasert motivasjon. Vilje handler om overlevelse og ligger på et ganske dypt, emosjonelt nivå i kroppen. Det meste av plager uansett hva det er blir bedre av mye sosial kontakt, generelt sett en innholdsfylt hverdag med lite stress og det å være i god form. Det å oppsøke lag/foreninger og miljøer, røde kors, osv, dvs fylle opp dagen, vil trolig være smart.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til hvordan en skikkelig gal person kunne hatt det. Hvis denne personen da hadde en samtale med kona si f.eks, i farger og alt, mens denne personen var et annet sted enn hjemme (fysisk f.eks på jobb), og denne som opplevde disse hallusinasjonene etterpå ikke greide å skille denne slags drømmen, mot andre virkelige samtaler som hadde funnet sted, da har du en gal person, noe ala fight club.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...