Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

40 stemmer

1. 1. Er Abort drap?

• Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5

Anbefalte innlegg

Når går embryoet fra å være embryo til å bli et levedyktig foster? Og skal man definere levedyktighet utifra overlevelsesevne som parasitt, eller overlevelsesevne utenfor livmoren?

Så, hvorfor legger man så store ressurser inn ved uke 23/24 isåfall? Barnet vil ikke overleve av seg selv, og er dermed å anse som "parasitt".

Man legger inn store ressurser etter uke 24 fordi det da er mer enn 50 % sannsynlig at barnet kan overleve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en definisjon som er gitt en direkte konsekvens ved at den berører alle landets borgere gjennom lovverket, men det betyr ikke at den er korrekt.

Nei. Men det betyr at den er gjeldende definisjon av hva som er drap i kongeriket.

Flertallet tar alltid feil - Henrik Ibsen.

Det er lett å sitere ting av Ibsen, men vet du hva det var han faktisk sa i En Folkefiende..?

(PS: Det er ikke nok å være i et mindretall. Du må ha rett også.)

Så hva er det som er "korrekt"? ;)

Hovedsaken er er meningen med sitatet og den er i all hovesak det samme. Forøvrig kan lette ting noen ganger være gode ting.

Hva er korrekt. Min posisjon er klar. Livet blir til i sin mors mage og står i en relasjon til både sin mor og far. Det er mer knyttet til sin mor, men far representerer også en relasjon. Barnet/fosteret består av trillioner av celler, av elektrobiologiske forbindelser og systemer som i sitt mikrouniivers er langt mer komplekst en melkeveien ganget med hundre trillioner billioner. Årsaken til dette er ET forhold; Det lever. Det puster. Ja, det er et selvstendig individ og vi som mennesker har ingen rett til å hindre det i hva det ønsker mest; Å leve.

Hvis en mor og en far ønsker å hindre dette, så mener jeg at loven ikke skal hindre dem i det, men jeg mener det er regulært mord på det mest forsvarsløse som tenkes kan.

Endret av Running Fox
Lenke til kommentar

Så, hvorfor legger man så store ressurser inn ved uke 23/24 isåfall? Barnet vil ikke overleve av seg selv, og er dermed å anse som "parasitt".

Man legger inn store ressurser etter uke 24 fordi det da er mer enn 50 % sannsynlig at barnet kan overleve.

Av seg selv? Absolutt ikke. Men en artig vri på forsvaret av abort forsåvidt. Hvilken %sats skal anses som grense? 15? 1?

Lenke til kommentar

Av seg selv? Absolutt ikke. Men en artig vri på forsvaret av abort forsåvidt. Hvilken %sats skal anses som grense? 15? 1?

Det er levedyktig, og har overlevelsesevne. Med kyndig medisinsk hjelp. Prosentsatsen settes der det med medisinsk hjelp er statistisk vist av 51 av 100 barn overlever.

Hva abort gjelder, er jeg enig i 12-ukers-grensen for selvbestemt abort.

Lenke til kommentar

Jeg mener abort er drap. Har man hatt sex frivillig og blitt gravid synes jeg man må være så voksen at man klarer å ta konsekvensene for det man har gjort.

Når folk sier at å få et barn "ikke passer, fordi de skal satse på karrieren" og lignende, begynner jeg å lure på hva som skjer med folk, det er noe av det dummeste og tristeste jeg har hørt.

Hvis det skal bli sånn at alle "problemer" (insert abort) skal kunne fikses som en slags "quick fix" lurer jeg på hva samfunnet i Norge kommer til å bli til slutt.

Selv om livet mitt, eller andres for den saks skyld har vært "for j*velig" hittil. Er jeg heller glad jeg fikk livet i gave, at mamma ikke tok livet av meg og at jeg ble dratt ifra hverandre og abortert bort i 12 uke.

Endret av Ember
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke alltid vi er klare for "problemer" eller utfordringer i livet vårt. Det er en del av det å være menneske, problemer og sorg er en del av livet, sånn er det bare.

Hva mener du egentlig med den neste setningen din? At alle som er fattige eller ikke har et rikt og suksessfult liv bør drepes?

Hva hvis man blir gravid, og føder ungen da...så plutselig tre månder seinere mister man jobben og huset, med andre ord, det blir veldig vanskelig å forsørge seg selv og barnet, man har ikke råd lenger. Hva skal man gjøre da da? Ta livet av barnet sitt?

Det er jo bedre å leve og være fattig, enn å være et lite forsvarsløst menneske som aldri fikk sjansen til å se dagslys. Som bare blir "kastet" fordi det ikke var bra nok, eller ikke ble til på en "perfekt" tid.

Endret av Ember
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke alltid vi er klare for "problemer" eller utfordringer i livet vårt. Det er en del av det å være menneske, problemer og sorg er en del av livet, sånn er det bare.

Hva mener du egentlig med den neste setningen din? At alle som er fattige eller ikke har et rikt og suksessfult liv bør drepes?

Hva hvis man blir gravid, og føder ungen da...så plutselig tre månder seinere mister man jobben og huset, med andre ord, det blir veldig vanskelig å forsørge seg selv og barnet, man har ikke råd lenger. Hva skal man gjøre da da? Ta livet av barnet sitt?

Det er jo bedre å leve og være fattig, enn å være et lite forsvarsløst menneske som aldri fikk sjansen til å se dagslys. Som bare blir "kastet" fordi det ikke var bra nok, eller ikke ble til på en "perfekt" tid.

Fint å se at du prøver å tilegne meg meninger jeg ikke har, men det funker dessverre ikke her i gården. Gidder ikke engang diskutere den tåpelige ''problemstillingen'' du tar opp ovenfor her i innlegget heller, siden det er så latterlig irrelevant og kun der for å terge meg og tilegne meg meninger jeg ikke har.

Får man barn, mister huset og jobben, så har man ihvertfall tenkt på at man ville prøve å være ansvarlig før alt raste sammen (noe jeg antar det hadde gjort, da). Det er der mye av ansvarligheten ligger. Å tenke på at dette potensielle barnet skal man faktisk forsørge, både økonomisk, psykisk og fysisk.

Lenke til kommentar

Jeg skriver det jeg mener er riktig, med andre ord forsvarer alle de barna/fostrene som blir "slaktet" hvert år i Norge. De har jo ingen til å snakke for seg. Beklager hvis jeg har gjort deg sint, var ikke meningen.

Selvfølgelig blir man gravid så er det jo masse som du sier man må tenke på, massevis av utgifte, mat, bleier og andre ting barnet trenger. Men du er vel enig i at det er bedre å bli født og ha en sjangs på jorda, isteden for aldri å få eksistere?

Jeg hadde blitt rimelig lei meg hvis det var meg noen ønsket å abortere bort i 18 uke. Vi vil vel alle leve selv om livet til tider kan være tungt og vanskelig.

Og personlig så bryr jeg meg faktisk ikke så mye om hvor mye penger jeg har når det kommer til å sette et nytt liv til verden. Selv om jeg ikke er verdens rikeste, betyr ikke det at et barn ikke kan få kjærlighet av meg. Kjærlighet for meg er noe mellom mennesker, ikke kjærligheten til materiale ting.

Endret av Ember
Lenke til kommentar

Jeg skriver det jeg mener er riktig, med andre ord forsvarer alle de barna/fostrene som blir "slaktet" hvert år i Norge. De har jo ingen til å snakke for seg. Beklager hvis jeg har gjort deg sint, var ikke meningen.

Selvfølgelig blir man gravid så er det jo masse som du sier man må tenke på, massevis av utgifte, mat, bleier og andre ting barnet trenger. Men du er vel enig i at det er bedre å bli født og ha en sjangs på jorda, isteden for aldri å få eksistere?

Jeg hadde blitt rimelig lei meg hvis det var meg noen ønsket å abortere bort i 18 uke. Vi vil vel alle leve selv om livet til tider kan være tungt og vanskelig.

Og personlig så bryr jeg meg faktisk ikke så mye om hvor mye penger jeg har når det kommer til å sette et nytt liv til verden. Selv om jeg ikke er verdens rikeste, betyr ikke det at et barn ikke kan få kjærlighet av meg. Kjærlighet for meg er noe mellom mennesker, ikke kjærligheten til materiale ting.

Hadde du blitt abortert i uke 18 så hadde du ikke kunnet danne deg en mening om det (på det nivået voksne mennesker gjør) så det tviler jeg heller på at du ikke skulle ''ønske'' sånn sett. Det blir dumt å sammenligne reageringsmønsteret til ett foster med en voksen person.

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er noe bedre å føde barnet fremfor å ta abort. Tenk på alle hjemløse, mishandlede barn rundt om i verden. Nå tenk deg en verden hvor abort ikke er tabu men noe man seriøst vurderer hvis man er gravid, har 6 barn fra før av, en deltidsjobb og en ''deadbeat dad''. Verden hadde garantert blitt ett bedre sted.

Lenke til kommentar

Jasså? fortell meg mer om den bacheloren du har i hva fostre kan tenke og ikke a:p

Nei seriøst det er ikke sikkert at jeg kunne vite det når jeg var liten. Men nå husker vel de fleste ikke så veldig mye fra de var små unger på 2-3 år heller.

Hvor i all verden står det forresten at et menneske har rett til å ta et annet menneskes liv? Hvem gav oss retten til å bestemme hvem som skal leve og dø? Virker som samfunnet tror de kan bestemme at abort er greit bare fordi de kan det? Ser ikke helt hvordan de kan forsvare det.

Og angående det andre du sier her, med hjemløse mishandlede barn rundt om i verden? Ehm....så det å bli drept er ikke værre en å være hjemløs????

Jeg synes ikke at hvis jeg hadde 6 unger, at det hadde vært bra og ta livet av den 7 ende nei. I mine øyne den "verden" du beskriver her, synes jeg høres syk ut. Jeg mener ikke verden blir et bedre sted ved at vi alle skal søke etter perfeksjon og at hvis ikke noe er bra nok så kaster vi det/vil ikke ha noe med det å gjøre.

Endret av Ember
Lenke til kommentar

Ingen har sagt noe om perfeksjon. Det optimale hadde vært en pandemi av riktig bruk av prevansjon og videre bruk av det, men når uhellet er ute så ser jeg ingenting galt i at man bestemmer over sin egen kropp og fremtid.

Livet til hennes 6 barn kan forresten forringes dypt hvis hun får den 7ende.. har ikke hennes barn rett på en mor som faktisk kan forsørge dem? Både økonomisk, emosjonelt, og alle andre måter.

Lenke til kommentar

Har ikke alle barn og mennesker rett på et liv enten de er psykisk eller fysisk utviklingshemmet, lamme, blinde, døve, fattig eller rik. Ferdig utviklet eller delvis utviklet. Pen eller stygg, feit eller tynn.

Rett på en mor som kan forsørge dem? Jo mulig de har "rett" på det. Men har de "rett" på en mor som tar livet av dem?

Og det greiene med prevansjon orker jeg nesten ikke gå inn på engang. Det er nesten som å si at det ikke var din feil hvis du kjørte i 200 km/t og krasjer eller får bot. Er man ikke ansvarlig for sine handlinger?

Men det er jo fint for de som vil ta abort da, for å si det sånn -_- Er "lovlig" i Norge det. Men det er jo en del i verden som er "lovlig", som jeg setter store spørsmålstegn ved.

Lenke til kommentar

Prevansjon er ikke hundre prosent sikkert. Og jeg mener personlig, at skal man ha sex med en person, bør det være en man kunne tenke seg å få barn med også. Hvis "uhellet" som du kaller det, er ute.

Jeg er meget klar over at det ikke er sånn i Norge, men nå er ikke jeg og mine meninger nødvendigvis resten av Norge. Og du har selvfølgelig lov til å mene noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...