Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

40 stemmer

1. 1. Er Abort drap?

• Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5

Anbefalte innlegg

Ja - når du havner i ansvar, altså skader noen, vil forsikringsselskapet kreve penger av deg, enten i form av at du betaler skaden, eller i form av at du tar på deg et bonustap (og dermed taper penger i mange år fremover til du klarer å tjene inn bonustapet)....

Men en bedre analogi er at du kjøper en bil med antiskrens. Det reduserer risikoen, men eliminerer den ikke. Så når du en dag skrenser og kræsjer, skal du da gå til bilfabrikanten og kreve at vedkommende setter i stand bilen din gratis? Du kjøpte jo antiskrens for at du aldri skulle skrense!, hyler du høyt, og så påpeker fabrikanten at nei - dette er ikke 100 % perfekt, og det har vi aldri sagt.

Prevensjon er ingen garanti mot graviditet. Du kan redusere risikoen, ikke eliminere den.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du virker mer som en mystiker ...

I hvert fall på måten du uttrykker deg.

Hvilke naturlover er det som sier at det ikke går an eller ikke er lov å abortere fostre?

Livet er jo forundelig i all sitt mangfold. Uendelig mange sammenhenger er skjult for oss mennesker og vi har ingen klare svar. Hvis det var en usannhet, ville jeg kunne slå opp i en bok og feks. forstå hva fenomenet "tid" er. Det kan jeg ikke. Det er utenfor ikke bare min fatteevne, men også din fatteevne og derfor vår fatteevne. Ikke desto mindre virker de lovene som regulerer "tiden" inn på oss mennesker, uten at vi kan forklare hvordan dette henger sammen. I sannhet et mysterium eller kan noen sette to streker under svaret? - Dette er i seg selv et bilde på at noe som er større enn oss selv virker inn på våre liv. For meg viser det at livet er noe man skal utvise stor aktomshet ovenfor. At det er noe vi ikke kan gjøre oss til dommer over. Kall meg mystiker, naiv eller hva du vil. Det er bare min tro, ingenting annet.

Utviklingen betraktet, har jeg ingen illusjoner i forhold til hva mennesker vil gjøre. De vil ha "full frihet" over "sitt" liv. I mine øyne blir det feil for livet er en gave som må tas i mot med den største ydmykhet.

Lenke til kommentar

OK, så du TROR at abort er galt.

Hvis "livet er en gave", hvordan forklarer du da alle spontanaborter (fra 1 dag til 9 måneder etter befruktning)? Hva slags naturlov fra helvete er det som sørger for denslags gaver?

Jeg er glad du fremhvet ordet "Tror", for jeg vil ikke hevde jeg VET. Det har verken du eller jeg anledning til å gjøre.

Når det gjelder spontanabort, så har jeg begrenset innsikt i det, men vil anta at det er et naturfenomen som skjer uavhengig av vår vilje. Kall det en naturlov.

Lenke til kommentar

Mitt (enkle) syn: Dersom din tro forbyr abort, så ta for all del ikke abort. Men din tro tillater deg ikke å forby ANDRE å ta abort. Det kalles religiøs tvang, og er en stor no-no

Helt enig med deg der Shruggie. Samtidig tror jeg at enhver skal dømmes ut i fra sine egne valg, men det er ikke min jobb.

Lenke til kommentar

1. Enkelte handlinger er mer irreversible enn andre, men det er ikke vanlig at man bestemmer hvor mye ansvar andre personer skal ha for sine og ens egne handlinger.

Men du argumenterer allikevel i favør av at kvinnen skal sitte igjen med alt ansvar for en handling hun og mannen deler likt. Så mannen skal bestemme hvor mye ansvar kvinnen skal ha for en handling de var sammen om.

2. Ja, på noen uker, du leste riktig. At det tar tid før man oppdager en graviditet er jeg klar over. Det er derfor jeg ikke satte en absolutt tidsgrense.

Det virker unektelig noe merkelig.

1. Mor kan også velge å fraskrive seg ansvaret ved å ta abort. Hvis hun absolutt vil ha barnet vel vitende om at far har sagt fra seg sitt ansvar, så kan hun velge å ta hele ansvaret. Det er ikke perfekt, men det er til slutt mor som bestemmer om barnet blir født, og det er bedre enn dagens alternativ, nemlig der mor bestemmer hvor mye ansvar hun og far skal ha for en handling de var sammen om.

2. Hva er merkelig? Jeg er ingen lege eller byråkrat, så jeg vil ikke si sikkert hvilke tidsgrenser vi skal sette, men det trenger jeg heller ikke å være for å mene at grensene bør finnes. På samme måte er jeg verken fysiker eller ansatt i vegvesenet, ei heller kan jeg bestemme nøyaktig hvilke fartsgrenser som bør gjelde, men det trenger jeg heller ikke for å være sikker på at alle veier bør ha en fartsgrense.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle har rett til å bestemme over sin egen kropp inkl. hva som kommer ut 'a den.

Hvis en jente blir voldtatt og blir gravid, og hun ikke vil ha barnet, så skal hun ha all rett til å ta abort.

Som et tankeeksperiment; hvis barnet er et resultat av at kvinnen voldtok han, hva da?

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Ettersom jeg ikke fant noen annen tråd som tar dette temaet opp, så lagde jeg denne tråden. Her kan dere si deres mening om abort, er det drap?

Jeg mener abort er et brutalt mord og en stansing av befolkningsveksten.

[.....]

Døm selv! er abort drap?

Etter min mening: nei.

Det betyr ikke at jeg hadde valgt det selv, men jeg respekterer at det for andre kanskje er den eneste mulige løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Dere kan da ikke si att abort ikke er drap. Det er drap, av ett foster. Kansje på tide og minne dere om definisjonen av drap?

Drap er ifølge straffeloven det å med vilje ta et annet menneskes liv, eller på annen måte stå direkte ansvarlig for andres død.

Lenke til kommentar

Dere kan da ikke si att abort ikke er drap. Det er drap, av ett foster. Kansje på tide og minne dere om definisjonen av drap?

Drap er ifølge straffeloven det å med vilje ta et annet menneskes liv, eller på annen måte stå direkte ansvarlig for andres død.

Når går embryoet fra å være embryo til å bli et levedyktig foster? Og skal man definere levedyktighet utifra overlevelsesevne som parasitt, eller overlevelsesevne utenfor livmoren?

Lenke til kommentar

Ja, la oss minne deg om definisjonen av drap:

Straffeloven pgf 233: "Den, som forvolder en andens Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 8 Aar."

Det må være snakk om "en anden" - altså en separat rettslig entitet. Juridisk sett er ikke et foster 'en anden' - frem til fødsel inntrer er fosteret faktisk rettslig sett en del av mor.

(Denne delen av mor er gitt enkelte selvstendige rettigheter. Men juridisk sett er ikke et barn en selvstendig entitet før det er født.)

Lenke til kommentar

Når går embryoet fra å være embryo til å bli et levedyktig foster? Og skal man definere levedyktighet utifra overlevelsesevne som parasitt, eller overlevelsesevne utenfor livmoren?

Så, hvorfor legger man så store ressurser inn ved uke 23/24 isåfall? Barnet vil ikke overleve av seg selv, og er dermed å anse som "parasitt".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Finner det ganske interessangt hvordan veldig mange nekter for at abort er forsterdrap. Så mange bortforklaringer og unnskyldninger. Hvorfor kan dere ikke stå for att dere mener det er greit og drepe foster? Er det som skjer, og det kan da ikke puttes under en stol, ærlig talt. Stå for hva dere mener da.

Lenke til kommentar

Ja, la oss minne deg om definisjonen av drap:

Straffeloven pgf 233: "Den, som forvolder en andens Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 8 Aar."

Det må være snakk om "en anden" - altså en separat rettslig entitet. Juridisk sett er ikke et foster 'en anden' - frem til fødsel inntrer er fosteret faktisk rettslig sett en del av mor.

(Denne delen av mor er gitt enkelte selvstendige rettigheter. Men juridisk sett er ikke et barn en selvstendig entitet før det er født.)

Dette er en definisjon som er gitt en direkte konsekvens ved at den berører alle landets borgere gjennom lovverket, men det betyr ikke at den er korrekt.

Flertallet tar alltid feil - Henrik Ibsen.

Lenke til kommentar

Dette er en definisjon som er gitt en direkte konsekvens ved at den berører alle landets borgere gjennom lovverket, men det betyr ikke at den er korrekt.

Nei. Men det betyr at den er gjeldende definisjon av hva som er drap i kongeriket.

Flertallet tar alltid feil - Henrik Ibsen.

Det er lett å sitere ting av Ibsen, men vet du hva det var han faktisk sa i En Folkefiende..?

(PS: Det er ikke nok å være i et mindretall. Du må ha rett også.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...