Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

40 stemmer

1. 1. Er Abort drap?

• Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Finnes faktisk tilfeller hvor man ikke har merket at man er gravid før noen timer før ungen spretter ut. Riktig nok er dette oftest med litt feite kvinner hvor man kanskje ikke ser forskjell på en 20-30 liter ekstra volum.

Alle kvinner, feite eller tynne, har mensen. Hvis den uteblir i flere måneder er det vel på tide med en test ville jeg tro!

Kanskje oppdatere deg selv på fysiologien til kvinner. Mange kvinner har svært uregelmessig mens. Et år uten mens er ikke noe som er overraskende innen medisinske miljøer.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du helt vet hva du prater om.. det å ha mensen er ett tegn på at du kan få barn, uteblir det uteblir også som regel sjansen ved å kunne reprodusere. Har du ikke mensen på ett år så er det virkelig på tide å prøve å finne ut av hvorfor i samarbeid med lege. Når det er sagt så kan det være x antall grunner til hvorfor, men hvis man 'mister' mensen uten å ha stoppet den på egenhånd så er det lurt å dra til legen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Abort er kanksje drap, men det er det samme å drepe ei flue som å ta abort :)

Altså om du ikke klarer å ta er abort er du ekstremt følsom ovenfor liv

Dette må være en spøk ... :hrm:

Lenke til kommentar

Det er mye værre at det finnes idioter som absolutt ikke skulle hatt barn, har barn.

Er det noen som ikke er klare for barn, ikke kan ta hånd om et barn, har blitt gravid ufrivilig eller av en annen årsak så er jeg 100% for abort!

Det styggeste man kan gjøre mot et barn er å la det leve når man ikke kan garantere det en normal/bra oppvekst.

Er helt tragisk at det finnes så mange som blir født til et liv der de er dømt til å ha det jævlig på grunn av foreldrene.

Abort som brukes som et "prevensjonsmiddel" er jeg imot, men ikke når det er høyst nødvendig.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Alle som sier at abort er drap. Hvor mange celler må det være snakk om før dere mener det er drap?

Er det drap om det bare er en befruktet eggcelle?

Er det drap etter første celledeling?

Er det drap når de første hjernecellene dannes?

Jeg tror mange har litt vel bestemte tanker om dette uten egentlig å ha tenkt over hva et liv er. For er det ikke liv, så kan det ikke være et drap.

Da er det bare et potensielt liv.

Om en strekker det så langt så blir jo det å onanere massemord (som noen nevnte tidligere i tråden).

Lenke til kommentar

drap n1 (norr dráp, besl med drepe) det å ta liv, særlig et annet menneskes liv, jf *mord uaktsomt d- / overlagt, forsettlig d- / begå et d- / folked-

Selv vil jeg påstå at et foster også kan regnes som et menneske - en menneskelig organisme (hvorfor i alle dager skulle ikke det være det?). Også vil jeg anse det som et liv - fordi det gjennomfører biokjemiske transformasjoner, har en fysiologi, responderer til stimuli, endrer fenotype, har næringsbehov, etc.

Strafferettslig sett er det selvsagt ikke drap. Men moralsk sett vil jeg påstå det er det. Viktigst av alt, likevel: kvinnens rett til å bestemme over egen kropp trumfer fosterets rett til å overleve.

En sædcelle, som alle celler, er forsåvidt også regnet som et liv. Det betyr ikke at det er galt at du "dreper" den. Det betyr heller ikke at det er en menneskelig organisme, forsåvidt.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Selv vil jeg påstå at et foster også kan regnes som et menneske - en menneskelig organisme (hvorfor i alle dager skulle ikke det være det?). Også vil jeg anse det som et liv - fordi det gjennomfører biokjemiske transformasjoner, har en fysiologi, responderer til stimuli, endrer fenotype, har næringsbehov, etc.

Strafferettslig sett er det selvsagt ikke drap. Men moralsk sett vil jeg påstå det er det. Viktigst av alt, likevel: kvinnens rett til å bestemme over egen kropp trumfer fosterets rett til å overleve.

Men hvor mange celler mener du et foster må bestå av før en kan kalle det et menneske? Er en befruktet eggcelle et menneske? En må skille mellom liv på celle nivå, og et menneskeliv.

Om et av kravene er at fosteret må kunne reagere på stimuli, så tar det jo litt tid før det er mulig. Etter litt rask lesing så ser det ikke ut som om fosteret kan reagere på noe som helst slags stimuli før etter tidligst uke 5 (jeg søkte bare raskt på google nå, så ikke siter meg på det tallet).

Det betyr at før uke 5 er det ikke et menneskeliv, og derfor er det ikke drap å ta abort.

En kan fortsatt mene at det ikke er riktig å gjøre det, men en kan ikke kalle det drap.

Den moralske grensen for hva som regnes som et menneske er ikke nødvendigvis det samme som det som står i loven, og vil variere fra person til person.

Det er derfor jeg ønsker at de som mener abort er drap, svarer på hva et menneskeliv er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Celler kan respondere til stimuli. Stimuli kan medføre endringer i DNA-uttrykk. Selvfølgelig vil slike responser bli mer og mer avanserte jo mer fosteret utvikles, og dermed også mer verdifulle. Men et liv er et liv - verdien varierer.

En menneskelig organisme anser jeg som en organisme med genmaterialet til et menneske. Så ja, en korrekt befruktet menneskelig eggcelle vil jeg kalle en menneskelig organisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...