Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

40 stemmer

1. 1. Er Abort drap?

• Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5

Anbefalte innlegg

Intet hykleri, strengt tatt - det blir det samme som at loven anerkjenner at du er myndig dagen du fyller 18, men ikke dagen før. Du er strafferettslig tilregnelig dagen du fyller 15, men ikke dagen før. Selv om du er født klokken 23:59 er du myndig 00:00. Det er en praktisk løsning.

Fortell mer om hvordan det at en løsning er praktisk, utelukker at den kan være moralsk inkonsekvent, eller sågar hyklersk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fortell mer om hvordan det at en løsning er praktisk, utelukker at den kan være moralsk inkonsekvent, eller sågar hyklersk.

Løsningen er praktisk, og det er ikke noe hykleri involvert. Hykler, etter norsk ordbok: "person som hykler seg; falsk, skinnhellig person". Verbet hykle er videre definert som å forstille seg, som igjen er definert som å narre noen eller skjule sine virkelige hensikter.

Narrer man noen ved å åpne for at et foster er et fullt ut verneverdig liv først etter at det er levedyktig på egne ben, og samtidig ha en trinnvis gradering opp mot fullt vern? Hvilke virkelige hensikter er skjult i så måte? Opptrer man da falsk eller skinnhellig?

En løsning som er praktisk har en prima facie case for at den ikke er hyklersk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er av noe verdi kan det heller ikke skape moralske kvaler.

Hvorfor ikke? Hørt om keiserens nye klær?

Fosteret har blant annet verdi, fordi selvbildet ditt er knyttet til hvorvidt du handler i tråd med samfunnets forventning eller ikke.

Dersom du spiser fosteret til lunsj, så vil folk se på deg som drittsekk, og ikke ha noe med deg å gjøre. Da lar du det være.

Ikke fordi fosteret er verdt så mye annet for deg.

Hykler, etter norsk ordbok: "person som hykler seg;

Tautologisk definisjon.

Lenke til kommentar

Narrer man noen ved å åpne for at et foster er et fullt ut verneverdig liv først etter at det er levedyktig på egne ben, og samtidig ha en trinnvis gradering opp mot fullt vern? Hvilke virkelige hensikter er skjult i så måte? Opptrer man da falsk eller skinnhellig?

Du narrer noen, dersom du later som verneverdighet er knyttet opp mot x antall prinsipper, og ingen av disse prinsippene forklarer en diametralt forskjellig statusforandring som skjer fra den ene dagen til neste. Da henger ikke argumentasjonen sammen med etablert lovverk.

Endret av Den Allmenne
Lenke til kommentar
Tautologisk definisjon.

Les gjerne resten av setningen.

Du narrer noen, dersom du later som verneverdighet er knyttet opp mot x antall prinsipper, og ingen av disse prinsippene forklarer en diametralt forskjellig statusforandring som skjer fra den ene dagen til neste. Da henger ikke argumentasjonen sammen med etablert lovverk.

I løpet av et svangerskap skjer det hele en diametralt forskjellig statusendring, og den inntrer ved barnets (antatte) selvstendige levedyktighet.

Lenke til kommentar

Trådstarter setter jo egentlig en tendensiøs standard allerede i første posten, hvor han først snakker om "at det blir drept så og så mange barn hver dag" etc etc og så etterpå skal diskutere om abort er drap eller ikke.

Nei, jeg ba om deres mening, men jeg sa også min egen ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er et vanskelig spørsmål, de fleste tenker de er bare unge som tar abort, men tvert i mot, eldre kvinner tar også abort. Jeg syns det er greit å ta abort helt til uke 6-7, uke 8-9 da har barnet fått hjerte, formet bein og armer og hode selv om det er et veldig lite vesen. Det er så idiotisk å si at tenk om du er 16, og du blir gravid. Da blir livet ditt ødelagt, ja du burde tenkt deg litt gjennom før du lot dingsen komme inni deg.. Man kan være litt uforsiktig , ikke forsiktig , litt for ivrig av og til uten å tenke men det er ikke det som gjelder ,, Samme hvor ulike historier man vil komme med, eller hvor unge disse jentene er eller gamle, så er spørsmålet om abort er drap. Jeg syns abort er drap hvis man fjerner det uke 8-9. Fjerner du et sykt barn er fordi du har et vanskelig liv nok fra før, jeg kunne ikke levd med et sykt barn. Det bare gjøre deg elendig, tanken på at det barnet vil aldri være som alle andre barn og vil aldri kunne få de samme mulighetene som alle andre, det er ikke drap , finner ikke et ord, " tjeneste "blir litt feil ,men sånn er livet, vi kan ta og gi , vi må bare akseptere det. Jeg vil ikke kaste rød maling på deg om du tar abort ..men hvis du gjør det etter uke 12, .. .

Et foster hjerte begynner ikke å slå i uke 3, feil den begynner i uke 7-8

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I Norge deles drap i snever forstand inn i to juridisk hovedkategorier for ansvar. Her følger også norsk straffelov i stor grad en vanlig inndeling av drap i to hovedgrupper:

Forsettlig drap (Strl. § 233, første ledd), vil si å drepe med vilje, det vil ofte si at det var en intensjon om å ta den andres liv. Det kan likevel innebære drap begått i raseri og affekt, eller selvforskyldt rus, og domfellelse for forsettlig drap kan skje dersom gjerningspersonen hadde en forestilling om at dødsfall ville være en overveiende sannsynlig konsekvens av handlingen. Grov uaktsomhet er imidlertid ikke tilstrekkelig grunnlag for å dømme noen for forsettlig drap.

Overlagt drap (Strl. § 233, andre ledd), vil si at en ikke bare har drept med forsett, men også rasjonelt kalkulerende og planlagt, ofte omtalt som «kaldblodig mord».

------

Så nei, i forhold til Norges lover er ikke abort det samme som drap.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil ikke si at abort er drap i det hele tatt. Det kan dessuten være forskjellige grunner til det: Kvinnen har blitt gravid pga. voldtekt, hun ble gravid under et samleie på en fest og vet ikke hvem barnets pappa er, barnets pappa har forlatt henne og hun ønsker ikke å ta ansvaret alene, ingen av de kommende foreldrene føler seg rede, ingen av dem ønsker å få barn el. Ellers så kan det godt være at ultralyd avslører at det feiler fosteret noe, feks. Downs syndrom. Akkurat det er blitt diskutert ganske mye her i det siste:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1509942

I den tråden finner dere også link til en litt eldre tråd hvor det samme ble diskutert, men da med utgangspunktet at det er stadig flere som aborterer fostre med Downs syndrom i Danmark.

Kort sagt så mener jeg at før man snakker om hvorvidt abort er drap eller ikke så må man stille seg spørsmålet om HVORFOR noen ønsker abort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes ikke abort er drap. Men jeg er ikke for at det brukes som et prevansjonsmiddel heller akkurat.

Abort gjør faktisk noe skade på din livmor og livmorhals. I verste fall kan man bli steril (men det skjer heller sjeldent). Syns at unge og voksne burde læres mer om prevansjon på skole og ellers. Beste måten å forhindre at folk tar 'unødvendige' aborter er hvis vi lærer dem om de gode alternativene de har tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Abort gjør faktisk noe skade på din livmor og livmorhals. I verste fall kan man bli steril (men det skjer heller sjeldent). Syns at unge og voksne burde læres mer om prevansjon på skole og ellers. Beste måten å forhindre at folk tar 'unødvendige' aborter er hvis vi lærer dem om de gode alternativene de har tilgjengelig.

Ja, er enig i at det bør læres mer om prevensjon. Er overraskende hvor mange av mine venner (20årene..) som har veldig lite kunnskap om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tror at de fleste vet innerst inn at abort er drap, men de vil ikke bare innrømme det. Feministiske ledere som f eks Gro Harlem Brundtland blir kaldt for abortens mor. Folk mener hun har vært viktig for kvinners rettigheter til selvbestemt abort. Jeg mener hun er en morder for uansett hvor smått ett barn er så er det ett liv. Over 15.000 blir drept hvert år og dette mener jeg er en tragedie.

Man snakker stadig om kvinners rettigheter, men dette blir for dumt! Hvis en kvinne ikke vil ha barn så lar hun være å ha sex eller at mannen bruker prevensjon som f eks kondom. Jeg mener at P piller er kjemisk drap. Hvis en kvinne får ett barn med downs eller andre skader så syntes jeg at barnet skal leve! Dette skal ikke være en stat tilregnet Hitler sin ideologi med ett sorteringssamfunn! Jeg syntes at det er fryktelig ondskapsfullt å drepe sitt eget barn og ikke engang kalle det ett liv! Jeg kjenner så mange med downs som er så glade for at de lever! Folk tror det er en påkjenning for folk, men hvis det er en påkjenning for mor å ha ett barn som er annerledes og krever mer enn andre så syntes jeg at egoismen har gått litt for langt!

Lenke til kommentar

Det eneste den posten viser er at du har lite kunnskaper hva angår hva kvinner faktisk føler, og hvordan utviklingen av sæd og egg foregår. Og spesielt p-piller. P-piller forhindrer graviditeten før den overhode begynner, så hvis du syns det er drap så håper jeg faen meg at du ikke virkelig mener det med at man burde bruke kondomer og annen prevansjon, og at du ALDRI runker. Hykler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...