Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

40 stemmer

1. 1. Er Abort drap?

• Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5

Anbefalte innlegg

Jeg er en slags fundamentalist-ateist, og drømmer om en verden uten religion; men i bunn og grunn syns jeg at abort er ukurante greier. Darwin kom jo med "survival of the fittest"-begrepet, og det ligger jo i kortene at hvis alle tar abort, så blir menneskerasen utryddet. Vi er på ingen måte utrydningstruet, men i det ekstreme kan man jo se for seg en dyster fremtid der "ingen" velger å bringe barn inn i elendigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si at det var en mann som hadde en hjertesykdom slik at han ble avhengig av medisiner, så kom jeg og tok fra han disse, hva hadde du tenkt da? Det hadde vært ett drap, men ikke ett indirekte ett. Slik er det også med abort. Det skal bli ett fult levedyktig liv.

Det er ikke det samme. Legene er pliktige til å holde denne personen i live med alle midler som står dem til rådighet. Det samme gjelder for et foster. Problemet er at et (ungt) foster ikke er levedyktig - dermed kan ikke legene holde fosteret i live uansett. Et levedyktig foster vil fortsatt ha like stor rett til behandling av leger - man kan bruke alle maskiner og kjemikalier man har til rådighet for dette formålet, men man kan ikke bruke andre personer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke det samme. Legene er pliktige til å holde denne personen i live med alle midler som står dem til rådighet. Det samme gjelder for et foster. Problemet er at et (ungt) foster ikke er levedyktig - dermed kan ikke legene holde fosteret i live uansett. Et levedyktig foster vil fortsatt ha like stor rett til behandling av leger - man kan bruke alle maskiner og kjemikalier man har til rådighet for dette formålet, men man kan ikke bruke andre personer.

Jo, legen kan nekte å utføre aborten. Dermed vil barnet fortsette å utvikle seg slik at det blir fult levedyktig. Nå til dags så mister man kanskje jobben som lege hvis man nekter å drepe barn. Slik skal det ikke være! Abort er ulovlig i følge grunnloven og FN sin barnekonvensjon. Jeg har nevnt paragrafer osv når det gjelder FN sin barnekonvensjon, men også grunnloven sier dette at det ikke er lov å drepe barn. I grunnlovens opprinnelige paragraf 2 så sto det:

Den evangelisk-lutterske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.

Nå ble jo denne paragrafen endret den 21 mai 2012, men dette var ikke lov i følge paragraf 112 i grunnloven som du han lese her: http://www.nb.no/baser/1814/17may.html . I paragraf 112 så står det at det ikke kan bli gjort store endringer på verdiparagrafer i grunnloven. Dette skjedde 21 mai 2012. Mange har uttalt seg om dette og sagt at paragraf 2 ikke er en verdiparagraf. Dette er idiotisk. Så jeg regner fortsatt den gamle paragrafen som rett. Så abort er ulovlig i Norge. Norge bryter med andre ord sine lover! Slik skal vi ikke ha det, og derfor burde abort være ulovlig!

Lenke til kommentar
snip

Dette har jo ingenting med det jeg skrev å gjøre. Du sklir av tråden vår. Enten så leser du ikke det jeg skriver, eller så har du ingen argumenter. Jeg har ikke nevnt noe om abortnekt blant leger, barnekonvensjonen eller grunnlovens paragraf 2. Jeg har derimot nevnt at ingen har rett til å bli holdt i live av en annens kropp. Selv ikke barn.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jo ingenting med det jeg skrev å gjøre. Du sklir av tråden vår. Enten så leser du ikke det jeg skriver, eller så har du ingen argumenter. Jeg har ikke nevnt noe om abortnekt blant leger, barnekonvensjonen eller grunnlovens paragraf 2. Jeg har derimot nevnt at ingen har rett til å bli holdt i live av en annens kropp. Selv ikke barn.

Jo man har rett til det! Det er kvinnens valg og hvis hun velger å ha samleie med en random kjoms så er hun forpliktet til å føde og oppdra sitt barn.

Lenke til kommentar

Jo man har rett til det! Det er kvinnens valg og hvis hun velger å ha samleie med en random kjoms så er hun forpliktet til å føde og oppdra sitt barn.

Man har jo ikke rett til det? Det kommer ingen og banker på døra di fordi en døende fyr trenger nyra di mer enn deg? Hvorfor et foster skal ha større rettigheter enn vanlige mennesker forstår jeg ikke. (Er det ekko her inne?)

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er bare feil" holder dessverre ikke som argument.

Nei det holder kanskje ikke som ett argument for deg, men det er ett bra argument for meg. Det er ingen grunn til å drepe ett barn fordi man ikke ønsker ett barn. Hvis det er muligheter for at barnet kan ha diverse handikap så har dette barnet også rett til å leve som nevnt tidligere her. Vi kan ikke ha ett sorteringssamfunn! Jeg har da forståelse med moren om at det kan bli tøft osv, men fosterhjem er ett alternativ her! Barnet kan få nye foreldre som er takknemlig over å ha ett slikt barn! Det er ikke bare til å finne den enkleste løsningen som mange gjør!

Selv om jeg er imot abort så er det ikke drap, og jeg er enig i at om begge foreldrene bestemmer det så skal de ha lov til å ta abort, men jeg syntes fortsatt det er galt :)

Hvorfor er du imot abort når ditt synspunkt er at det ikke er drap? :)

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Selvsagt er hun ikke forpliktet til det... Like lite som hun er forpliktet til å ha samleie med en random kjoms... Ikke akkurat så veldig heldig for barnet å egentlig være uønsket heller... Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er du imot abort når ditt synspunkt er at det ikke er drap? :)

Jeg er imot barnevold og, det da heller ikke drap :)

Men for å forklare tankegangen så er abort eliminering av potensielt liv, drap krever at livet allerede er etablert og bevisst, mens å abortere er å fornekte sjangsen til liv til gitt vesen.

Det blir som å gå i buisnissverdenen, å ikke få til en avtale hvorav du hadde tjent en million er ikke "å tape en million" men det er "å tape en potensiell million", du ligger altså ikke en million i minus, men du kunne logget en million i pluss.

Lenke til kommentar

Hvis du tar abort så bestemmer man ikke over sin egen kropp, men man bestemmer over ett barn sin kropp med eget blod og egne organer!

Det gjør man ikke. Fosteret bruker moren sin kropp til å holde seg selv i live. Fosteret har, slik som alle andre mennesker, ikke rett til å holdes i live av kroppen til et ufrivillig menneske.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...