BullStrike Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Hey! Hva forsikring må jeg forbrede meg på en Kawasaki 250r, som 18-19 åring, med bil lappen (moped lappen fra 16) og ingen ulykker? Takk for evt svar! Lenke til kommentar
Indian Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 Jeg tror ikke du får lov å kjøre en 250 med bil lappen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. mars 2012 Del Skrevet 25. mars 2012 (endret) Tror ikke det var det han mente heller Premie varierer fra selskap til selskap, særlig med racingsykler, og avhenger av endel ulike faktorer som f.eks. egenandel, førers alder, garasjeparkering, forsikringsgodkjent lås, alarmsystem, kjøreklær, medlemskap i diverse foreninger og sikkert en drøss med andre vilkår. Særlig bonus er vesentlig, om du ikke har hatt forsikret kjøretøy i ditt navn før får du startbonus på 20%. Evt. også hvilke andre forsikringer du har hos samme selskap. For ikke å glemme type forsikring: ansvar, delkasko, kasko eller andre former. Jeg ser selv etter forsikring på en Kawasaki ER-6f (650 ccm), og har foreløpig sjekket hos If, Storebrand, Tryg og Gjensidige. Premien er en vesensforskjell. Hos Gjensidige vil den koste meg 7000 kr årlig for kasko med 4000 i egenandel, mens Storebrand skal ha 18000 for tilsvarende forsikring. Forskjellen skyldes bl.a. at jeg fyller alderskravet til Gjensidige, men ikke til Storebrand, samtidig som jeg har diverse medlemsfordeler jeg kan benytte hos dem, og har et par forsikringer der fra før. Du bør sjekke priser hos ulike selskaper på forhånd. Noen selskaper har priskalkulator på web, mens andre må du kontakte for pristilbud. Endret 25. mars 2012 av srbz Lenke til kommentar
Indian Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Det koster meg 600 kroner for full kasko for min 900cc for meg.....BMW R90S 1974. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Noe sier meg at du ikke er 18-19 år og har opparbeidet litt bonus gjennom årene Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Noe sier meg at han kjører en veteran Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Hvis det er en Ninja 250 R er vel ikke dette en "ordentlig" racingsykkel, men en flott begynnersykkel med nokså oppreist sittestilling og racinginspirert utseende. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Spørsmålet er om du klarer å overbevise forsikringsselskapet like enkelt. Jeg forsøkte å taste inn i Gjensidige sin priskalkulator med fullkasko (4000 egenandel, ingen "leiebil") på en Ninja 250R 09 mod som tenkt eksempel. Slik ble resultatet: Merk at dette er inkl. rabatter som jeg får gjennom YS, Tekna og NITO. Jeg tror ikke det er mulig å få mer rabatter med unntak av økt bonus og ytterligere sikkerhetsrabatter (sykkelen har ikke ABS, og du er ikke 23 år eller eldre). Om du var 23 ville (min) totalpris inkl rabatter påløpt seg til 11784 første år. Fremdeles betydelig dyrere enn hva jeg må ut med for min ER-6f. Priseksempler så lenge fører er under 23: Kasko 8000 egenandel: 17225 Delkasko 4000 egenandel: 11269 Ansvar: 8280 Synes egentlig dette er litt betenkelig. ER-6f er både større/kraftigere og dyrere enn Ninja 250R, likevel har sistnevnte høyere premie selv for samme årsmodell og samme sikkerhetsrabatter. For kasko med 4000 u/egenandel og u/leiebil er det nesten 2000 kr i diff mellom dem årlig for min del. Jeg ville fått dine foreldre til å sjekke deres premie om de skulle forsikret sykkelen for deg. Kjøper du en flett ny sykkel ligger Ninja 250R på rundt 60-65 lapper, det er for mye til å ikke ha kasko på etter min mening. Samtidig må ikke egenandelen være så høy at det ikke svarer seg å bruke den når uhellet først er ute. Problemstillingen da blir selvsagt at forsikringstaker taper bonus dersom forsikringen faktisk må brukes, en risiko i seg selv dersom man har flere kjøretøy da forsikringsutgiftene plutselig vil skyte i været. edit: Du bør selvsagt også sjekke flere forsikringsselskaper. Jeg har tatt utgangspunkt i Gjensidige fordi de andre selskapene jeg har vært borti har gitt meg langt høyere premie. Men konkurrentene stiller også andre krav til sikkerhetsrabatter, som f.eks. garasjeparkering osv., så det kan jo hende det slår bedre ut for din del? Endret 11. april 2012 av srbz Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 (endret) Jeg så en oversikt over forsikring i nyeste Bike #4, om du kjøper det kan det hende du får noen tips, der har de ihvertfall undersøkt en god del selskaper med litt forskjellige sykler. Anbefaler deg uansett å ta kontakt med så mange forsikringsselskaper som mulig for pristilbud. edit: Det er en dyr sykkel å forsikre. Jeg sjekket med mine egne data, 32 år, 70% bonus, bor i Oslo. Den koster mer enn den fulleffektssykkelen jeg har idag.(Kawasaki ER6-n 2008 - 5100 kroner hos Gjensidige) Endte opp på 10.453 kroner i året for Ninja 250R. Endret 11. april 2012 av Hachon Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Regner med det er ABS-varianten av ER-6n du har? Det har jo endel å si på premien. For min del ville premien økt med drøyt 22% hos Gjensidige om sykkelen manglet ABS. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Det stemmer nok. Uten ABS med samme forutsetninger så koster den 6253 i året. Men jeg beregnet også Ninja 250 R med ABS tydeligvis... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Hehe, sjekket for artig: Med 70% bonus ville en 08 mod ER-6n med ABS ha kostet meg 3721 årlig å kaskoforsikre med 4000 egenandel uten leiebil. Jeg er 23. Samme sykkel, samme bonus uten ABS ville kostet 4550. Tilsvarende ville 250R kostet meg 6687 med samme bonus. Jeg forstår virkelig ikke logikken bak at den skal være så mye dyrere selv når ABS ikke er med i sammenligningen. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Det kommer veldig mye an på hvor du bor. Jeg bor og er folkeregistrert i Oslo kommune. I følge undersøkelsen i Bike #4 så er det svært store forskjeller mellom by og land. Men om du bor i Oslo så blir jeg litt forundret. Forøvrig så bruker jeg DNB og betaler vel 3500 kroner i året på sykkelen der. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Er heller ingen hemmelighet at sykler med bokstaven 'R' eller 'RR' i modellnavnet øyeblikkelig blir dyrere å forsikre. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 ER-6f og ER-6n har vitterlig begge også "R" i modellnavnet, i tillegg til at slagvolum og effekt er godt over det dobbelte kontra Ninja 250R. Kawasaki kaller selv ER-6f for "Ninja 650" på detaljsiden deres. Forskjellen på "n" og "f" er i hovedsak at sistnevnte har kåpe. Bor i Bergen. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Sjekket på Storebrand nå for moro skyld også, der koster en 250R 3192 i året, men de er dyrere på bilen så lite poeng å bytte, sparer kanskje 100 spenn i året. Det som er pussig i undersøkelsen til BIke er at for en 23 åring fra Oslo så er en KTM Duke 125 ccm dyrere å forsikre enn en KTM 990 SMT, eller en Suzuki GSR750. Et annet eksempel er en Husqvarna SMR 511, for en 45-åring fra Oslo så koster denne 12653 i året, mens i Storebrand så koster den 2645. Det er mange eksempler her, og beste rådet er å ringe og spørre. Lenke til kommentar
BullStrike Skrevet 14. april 2012 Forfatter Del Skrevet 14. april 2012 Tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
Indian Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 På 80-tallet kjørte jeg en KTM 600 som var registrert som 250. Det var han som importert sykkelen som ordnet det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå