Anonym259235 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Jeg skal ha tentamen i norsk i morgen og må skrive saktekst. Så, kan noen fortelle meg alle hovedtrekkene med et par sjangre innenfor saktekster? Trenger til: debattartikkel, kåseri og fagartikkel. Lenke til kommentar
.Kim Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Sjangerkjennetegn Artikkel Artikkel er en saklig sjanger. Den kan sammenlignes med den tradisjonelle skolestilen hvor man skal gjøre rede for eller drøfte et emne eller et saksforhold. Artikkelen er resonnerende,logisk og objektiv. Artikler kan ha ulik lengde og ulikt innhold, men det er bare ett emne som skal være i fokus hele veien. Samtidig er det vanlig at artikkelen viser frem og drøfter ulike sider ved emnet. Fellesnavn på flere forholdsvis ulike teksttyper Saklig tekst som har ett emne i fokus hele tiden. Noen artikler gir opplysninger, andre gir uttrykk for tanker og meninger. Vi skal se nærmere på bakgrunnsartikler, eller utgreiinger som de også blir kalt. Det er en artikkel som på en oversiktlig måte gir informasjon om et tema. Artikler kan være både subjektive og objektive. Bakgrunnsartikler, som vi skal jobbe med, er av den typen artikler som prøver å gi en objektiv framstilling av et saksforhold. Oppsummering: Artikkel Handler om en sak eller et emne. Kunnskapsstoff som er framstilt på en saklig og oversiktlig måte. Det er ikke forfatterens meninger som står i sentrum. Belyser en tale fra flere sider og begrunner synspunkter, vurderinger og meninger. Før du skriver en artikkel kan det være lurt å hente inn bakgrunnsstoff og lage en disposisjon. Innledning: FAKTA Hva vet du om saken? tall, fakta og eksempler. Hoveddel: Årsak og virkning. Hvorfor? Hvordan? Hva er konsekvensen? Fordeler og ulemper. Ulike meninger. En av grunnene til dette kan være... Noen (skriv helst hvem) mener det er positivt at... mens andre frykter... På den ene siden... men på den andre siden.... Avslutning: VURDERING/OPPSUMMERING Oppsummering og konklusjon. I konklusjonen kan du gjerne ha egne, begrunnede meninger. Vi har sett at det er både... og .... I framtida tror jeg.... Jeg synes at..... er viktig, og derfor... mener jeg. Jeg synes at....., men ... er viktigere. Dette er alt jeg har om artikkler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå