cen Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Jeg har lagd meg digital pinhole med mitt Nikon D3000. Jeg har holdt på med "vanlig" pinhole en del før, så tenkte det ville vært artig og prøvd dette digitalt også. Jeg kjøpte meg kamerahus-lokk på ebay for 5 kr, fikk noen til å borre hull til meg i selve kamerahus-lokket, og nå har jeg fikset hull i en folièbit/metallbit selv(som jeg gjorde med "vanlig" pinhole også). Problemet er at bildene blir blå.. helt blå, uten noen tegninger i, uansett hvilken lukkertid jeg har. De blir enten lysere eller mørkere, men fortsatt ikke noe tegning i seg. Hva kan problemet være? Jeg kan så vidt skimte litt lys igjennom hullet når jeg tar det opp mot ei lampe. Endret 19. mars 2012 av cen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Hvilken innstillinger bruker du i kameraet ? Kunne vært lurt og legge til et par bilder så man kunne se hvor problemet ligger. Lenke til kommentar
cen Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 ISO 400 30 sek ISO 400 15 sek ISO 400 10 sek ISO 400 5 sek ISO 200 25 sek Lenke til kommentar
cen Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Jeg synes det ville vært rart, siden jeg ikke klarer å se igjennom hullet føre jeg tar det opp mot ei lampe. Og dette hullet er mindre enn det jeg har på det vanlige pinhole "kameraet" mitt også(som jeg får tatt bilder med). Jeg vet ikke hvordan det digitale takler dette i forhold til det vanlige(/analoge). Men hullet er i hvert fall mindre enn det jeg har på det vanlige. Kan det fortsatt være hullet, med tanke på denne infoen? Kan også nevne at jeg ikke fikk brukt gaffa-teip til å teipe foliè'n med, men hvit/gul teip. Endret 19. mars 2012 av cen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Det finnes en guide her på forumet angående bruk av pinhole, har du sett den ? 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Og en forumtråd om emnet. Den store pinhole-tråden, (den er ikke så stor da, enda iallefall) Lenke til kommentar
cen Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Det finnes en guide her på forumet angående bruk av pinhole, har du sett den ? Ja, den har jeg sett og lest et par ganger. Endret 19. mars 2012 av cen Lenke til kommentar
cen Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Nå har jeg prøvd å tatt enda mindre hull. Nå klarer jeg ikke en gang å se lys igjennom det når jeg tar det mot lampa. Men jeg ser at det kommer lys igjennom hullet når jeg bruker en sterk lommelykt helt inntil hullet. Jeg prøvde å ta noen bilder, men det blir ingenting(nå blir det akkurat som de blå bildene, bare med brun farge). Jeg tok det imot pc-en, siden det er det lyseste jeg kan ta bilde av nå, ettersom det har blitt mørkt ute. Trodde ikke at det skulle være så vanskelig, når jeg fikk det til med en gang med analogt pinhole Tror jeg skal ta det med på skolen en dag, sånn at fotolæreren får sett på det. Kanskje jeg får gaffa-teip, kan jo hende det er teipen min som ødelegger.. Endret 19. mars 2012 av cen Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Du har ikke vurdert å prøve å lage et større hull? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Det er lett å finne ut om gaffateipen er problemet. Lim fast en foliebit uten hull. Da skal bildet være svart uansett lukkertid. Lenke til kommentar
cen Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Jeg tok et større hull, like stort som en nål(tok hele nåla igjennom), det ble bilde ut av det, men dessverre veldig uskarpt. Må prøve å få til en mellomting. Endret 19. mars 2012 av cen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå