Gå til innhold

Noen spørsmpl ang. førstegangstjeneste

Nektard

Anbefalte innlegg

hei hei

Tror jeg dreit meg ut på den teoretiske delen på sesjonen, fikk bare 5 av 9. Kan jeg bli befal da?

For det andre har jeg blitt innkalt til garden, noe jeg overhodet ikke ønsker(sikkert pga den dritt scoren på teoridelen), er det noe jeg kan gjøre med det?

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror jeg dreit meg ut på den teoretiske delen på sesjonen, fikk bare 5 av 9. Kan jeg bli befal da?

Ja det kan du. Befalskolen krever karakter 4 eller mer på den teoretiske testen fra sesjonen.

For det andre har jeg blitt innkalt til garden, noe jeg overhodet ikke ønsker(sikkert pga den dritt scoren på teoridelen), er det noe jeg kan gjøre med det?

Det er tull. Det dårlige resultatet ditt har ingenting å si at du kom i garden. Forsvaret sitt behov styrte, og havnet der du havnet. Det er ikke sånn at garden tar får de med dårligst sesjon resultat.

Send en søknad om bytte av tjeneste. Ring VPV på 03003 og hør eventuelt hva en sånn søknad skal inneholde og hvor den skal sendes (du må gjerne tenke ut en god grunn, gir deg større sjanse for å få bytte). Så vil de behandle den og du vil få et svar. Du kan gjerne ringe VPV hvis du har andre spørsmål angående utdanning eller førstegangstjenesten. Men søknaden om bytte av tjeneste må skje skriftlig.

Lenke til kommentar

Det fungerer slik at om du får fem eller høyere på den teoretiske delen av sesjonen så er du i utgangspunktet berettiget til å søke befalskurs / skole. Om du får 4 så vil du eventuelt bli innkalt til opptak, men du må ta en ny prøve som er litt mer omfattende.

Jeg kan også bekrefte det toy_man sier om at det er forsvarets behov som styrer. Jeg vil heller si det slik at garden i utgangspunktet er de 'beste' med tanke på hvilken oppgave de er satt til å utføre. Vil du allikevel ikke inn til denne tjenesten så ringer du til VPV og de KAN endre / ordne det for deg om det er ledige plasser i de andre forsvarsgrenene, som det helt sikkert er.

Lenke til kommentar

5 eller mer for å søke befalsutdanning.

Forsvarets behov går foran alt når det kommer til innrykk. Det er dog mulig å sende mail til VPV og be om bytte av tjenestested. Hvis du vil vere heilt sikker på å få bytta stilling kan du søke befal (FOS Sommer) og hvis du skulle ryke ut, får du velge deg en ny stilling.

Lenke til kommentar

okai..takk for alle svar folkens..snakket med en fra vpv idag..og han sa at 5 var relativt bra, og at jeg hadde full pott på alle de andre. Nå gjenstår en siste hindring og det er karakterene mine, som til jul var 3,9 i snitt. Har dere en formening om hvor jeg står da? han personlig regnet med at jeg kom inn med under 4 i snitt:O kan jeg evt. drøye til vinter og satse på bedre karakter da?

Lenke til kommentar

Kan med en gang si at Garden ikke er en dårlig avdeling. 5/9 er grensen for befalsutdanning, men om du får lavere enn dette får du en ny sjanse på FOS hvis skolekarakterene er gode nok.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

okai..takk for alle svar folkens..snakket med en fra vpv idag..og han sa at 5 var relativt bra, og at jeg hadde full pott på alle de andre. Nå gjenstår en siste hindring og det er karakterene mine, som til jul var 3,9 i snitt. Har dere en formening om hvor jeg står da? han personlig regnet med at jeg kom inn med under 4 i snitt:O kan jeg evt. drøye til vinter og satse på bedre karakter da?

Må ikke bekymre deg for mye om karakter for befalskurs, trenge ikkje høye karakterer, kommer lett inn med 3,9 i snitt, med mindre du har tenkt å søke Krigskole

Lenke til kommentar

Forsvaret er mer opptatt av andre egenskaper enn karakterene dine. De ser hovedsaklig eter om du har generell studiekompetanse. Men hvis det står mellom deg og en annen så kan karakterene få noe å si. Men 3,9 er midt på treet.

Litt off-topic men noe som vet at man må ha 5 eller mer i karakter på testen fra sesjonene? Har hørt at man må ha minimum 4. Selv regner jeg med at jeg har høy nok karakter, men har en kompis som fikk 4.

Lenke til kommentar

Om en går inn for at det er drit, blir det drit. Du kan gjøre mye ut av lite og litt innsats kan gi mye bedre sluttresultat.

Du vil ikke bli moppekonge for å si det sånn ;)

( var navnet de 2 eller var det 3 som hadde som oppgave å levere skitne mopper etter vask til vaskeri og levere de ut igjen når de var ferdig vaska fikk i leiren vår )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...