Gå til innhold

Komplett vannkjølling 2x 6970s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger

2x fullcover kjøleblokker (det er det absolutt greieste i cf/sli, siden det er såpass trangt mellom kortene)

1 x 360 radiator

6 x 120 mm vifter, evt. 3 hvis du har smått med plass

1 pumpe

1 x reservoir (ikke et must, men greit å ha)

10 x fittings (liker best å bruke push-on) 1/4 gevind er gaske standard

slange (13/10 mm er en fin størrelse, evt. 10/8 hvis du har liten plass)

Du lander nok på +/- 3000 for en sånn konfigurasjon. Hvis du går lei H50 kan du legge til en cpu blokk senere, men da er det mulig du må inn med en radiator til, alt etter oc.

Lenke til kommentar

Hei takker for alle svar, tenker å montere det i corsair 800d, vil ha det så lydløst som mulig, men trenger ikke være ekstremt stille, er mest viftene på skjermkorta jeg irriterer meg over når de går over 60%+

Fikk litt bakoversveis da jeg leste at jeg trengte 6x 120mm vifter, hadde sett for meg 3x 120mm radiator skulle være nok, men korta er jo rimelig varme så.

Vil bare poengtere at jeg har ikke noe erfaring med vannkjøling, men har vært pc entusiast og bygget egne pcer. siden jeg var 17 og er nå 28. Lærer litt for vært år.

Budjsettet blir vel maks 2500,- / 3000,- da jeg også må ut med 2400,- for kabinettet.

En ting jeg stusset litt på var at du skrev at jeg eventuelt ikke trengte reservoir, trodde det faktisk var et must, og eventuelt hvor stor burde denne være? Er det nok at loopen er fylt med vann, eller er det bedre med mere vann i resvoir for at det samme vannet ikke går igjen for mye, eller har ikke detta noe å si, siden det er kapasiteten på radiatoren og viftene alene som bestemmer dette?

Har lest litt at det man ikke burde være gerrig på med budsjettet første gang man skal bygge vannkjøling er en god pumpe, kan du gi meg et eksempel på en som ville ha passet til dette oppsettet. Kikker litt på Enheim pumper, er redd for å kjøpe et flaskehals produkt pågrunn av uvitenhet.

Egentlig så hadde det vært kjempe fint om du kunne gitt linker til alle kompontene du du/dere ville brukt :) inkludert vifter som har en fin balanse på støy/kapasitet, la oss si så mye kapasistet som mulig men ikke overgår relativt høy DB

Lenke til kommentar

Ang. radiator vil Coolgate360 eller XSPC RX-360 være nok. Skjermkort reagerer mye bedre på vannkjøling enn en CPU. Der et skjermkort vil ligge på ca. 10C over vanntemperatur kan du forvente at CPU ligger på det dobbelte som et halvdårlig eksempel. Radiatorene jeg nevner har lav finnetetthet så tre vifter vil være tilstrekkelig. Push/pull med slike radiatorer er bortkastet såfremt man ikke bruker søppelvifter.

Reservoar behøver du strengt tatt ikke, men det kan være en stor fordel når man skal fylle loopen. Vannet vil før eller senere nå makstemperatur uansett så større mengde vann vil bare forlenge prosessen noe.

Hva pumpe angår vil en Laing D5/MCP655 passe fint til dette oppsettet. Forsåvidt vil den også duge hvis du senere vil inkludere CPU, men du vil antageligvis ikke oppnå den beste flowen uten at det egentlig gjør stort. Så lenge flow ligger over 0.5GPM/1.9l. min vil du ha god ytelse. Forskjellen opp til 2GPM utgjør faktisk ikke mange gradene.

2-3000kr blir faktisk litt knapt. Bare blokkene til skjermkortene kommer seg på ca. 1600kr+. Jeg har laget et lite oppsett til deg, men hvordan du skal koble sammen skjermkortene må du nesten finne ut selv da det finnes flere muligheter i tillegg til at det må tilpasses avstanden mellom kortene. Du kan ta dette oppsettet som en pekepinn på hva du behøver og heller lage ditt eget mer tilpassede oppsett senere. Vannkjøling krever mye omtanke og man går raskt i baret hvis det ikke planlegges godt på forhånd.

post-180418-0-50456600-1332198091_thumb.png

Glemte å inkludere pumpen.

Reservoaret jeg har valgt her kan være litt problematisk ifm. lufting, men når det først er gjort fungerer det fint og er dessuten veldig plassbesparende da det monteres i to ledige 5 1/4" brønner. Du slipper mao. å finne plass til pumpe og ev. reservoar inne i kabinettet, noe som ofte er lettere sagt enn gjort.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

6 vifter er hvis du skal ha push-pull. Du klarer deg nok med 3 uten problemer, men ville hatt en kontroller hvis du går for 1850rpm vifter. Jeg har en Airplex 360XT med 6 120mm vifter i et 800D, det går fint, men øverste 5,25 sloten i front kan da ikke brukes. Vil forøvrig ikke anbefale et dualbay reservoir til 800D, da må du fram med en dremel for å få det inn.

Har singlebay versjonen av det reservoiret koma har satt opp på listen, det går å bruke, men det sitter ikke som støpt pga den skrueløse løsningen i kabinettet. Du kan evt få plass til et lite sylinder reservoir inne i kabinettet også.

Som Komakino sier krever det en del planlegging før du setter i gang. Prismessig blir det ofte dyrere enn planlagt, men det er utrolig morro.

Her er en link fra OCT Denmark med en 800D casemod der du kan få litt inspirasjon. LINK

Lenke til kommentar

Kan legge til at EK har en grei guide på hjemmesiden sin, hvis du vil sjekke om kortet passer til fullcover.

Jepp bare være obs på at det ofte er forskjeller på revisjonene på kort. var inne og skjekket og på XFX sitt 6970 kort feks så har de 3 ulike (rev 1.0, rev 1.1, rev 1.2) så pass på at du vet hvilken revisjon du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...