Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra -97 B, Får ikke opp turtall


enurs

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt problem med at bilen virker død. Må i bland ned i 2 gir for å komme opp en bratt bakke. En liten slange under vinduet på passasjer siden var løs. Jeg festet den og bilen gikk som normalt.

 

Nå kom problemet tilbake uten at jeg fikk beskjed om det før 1 uke etter. Så bilen ble kjørt en stund med slange løs. Jeg fikset det på nytt, var kommet vann rundt feste på slangen men fikk det vekk og slangen ble festet på nytt.

 

Problemet er at bilen ikke går bedre selv om alle slanger sitter fast. Jeg har forsøkt gi gass mens bilen ikke er i gir men kommer kun opp i 4000 omdreininger.

 

Hva kan være feil? og hva kan jeg teste for å løse problemet?

 

Når bilen bakker ligger den på 500 om, vet ikke hva som er normalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sansynligvis så har ikke slangen noe med det å gjøre. Få lest ut feilkoder på bilen din, jeg tipper det er defekt possisjonsføler. Få sjekket ut hva den slangen er til også. Lyser motorlampa? Hvor stor motor har du?

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Sansynligvis så har ikke slangen noe med det å gjøre. Få lest ut feilkoder på bilen din, jeg tipper det er defekt possisjonsføler. Få sjekket ut hva den slangen er til også. Lyser motorlampa? Hvor stor motor har du?

 

Har fikset en bil med defekt sensor på veivakslingen. Virker ikke denne, får du etter min erfaring ikke start i det hele tatt.

 

Har fikset 2 injektion biler som ikke vill ha turtall. En Opel Omega 2.0, der var eksosanlegget tett!!! Skrudde av ved kat hang resten opp med litt streng og tok en prøvetur. (du trenger ikke demontere helt bare du får det litt fra en annen). Nytt eksosanlegg, problem fikset.

 

Den andre var en MB E240, her var MAF'en eller luftmassemåleren om en vil, gåen. Ny MAF, problem løst.

 

Til Opel vil jeg anbefale Blomdals Opelhugg for deler. http://opelhugg.com/

Lenke til kommentar

Haha, kan nok si jeg har litt mer peiling på opel da jeg har 2 stk selv. Opel har både veiv og kamføler og den blir tungstartet med defekt veivføler hvertfall. Den går heller ikke over 4000 rpm da en av følerene er defekte. Å kjøpe slike følere brukt er bare dumt, da har du det samme problemet igjen om kort tid. I verste fall så må du av med registerreim for å få skiftet disse avhengig av motor så det er like greit å kjøpe det nytt.

Lenke til kommentar

Haha, kan nok si jeg har litt mer peiling på opel da jeg har 2 stk selv. Opel har både veiv og kamføler og den blir tungstartet med defekt veivføler hvertfall. Den går heller ikke over 4000 rpm da en av følerene er defekte. Å kjøpe slike følere brukt er bare dumt, da har du det samme problemet igjen om kort tid. I verste fall så må du av med registerreim for å få skiftet disse avhengig av motor så det er like greit å kjøpe det nytt.

 

Dette er jeg ikke helt enig i. Det er ikke alle Opel-motorer som har både veiv og kam-sensor. Er topp-sensoren defekt og ikke gir signal vil ikke motorstyringen få bekjed om at motoren går rundt og bilen vil ikke starte. Hvis denne motoren kun har en sensor (om denne leser av kam eller veiv er irrelevant når det bare er en sensor) og denne er defekt vil ikke motoren starte.

 

Noen har topp-sensoren i fordeleren (kam), mens andre har den på veiv, samt at noen har begge deler. Har man begge deler vil dette være for å varsle om avvik på register og tenningsøyeblikk.

 

Jeg er enig i at dette dreier seg om Luftmasseføler. Tror denne bilen har det da den er "generasjon 2" av Corsa B.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei, Ny bruker på forumet, Bumper denne opp igjen da jeg har samme problemet som i post 1

 

Når jeg står i ro å gir full gass så får jeg bare 4000rpm, Men slakker jeg av til ca 50% så øker turtallet til max (6500rpm) Og får den bapbapbap lyden, Men båtner jeg gassen igjen så bløpbløpbløpblup ned til 4000rpm igjen.

 

Det jeg har prøvd er:

Rengjort Luftmengdemåleren, Samt prøvd å kjøre uten at den er på

Byttet EGR ventil

Tatt av kontakten til Lambadsonden

Rengjort innsugsmanifoilen og den slangen som går rett bakom luftmengdemåleren til toppen av blokka.

Hva meget lite drit og fjerne.

 

Ingen motorlampe

 

Dette er snakk om en Opel Omega B Sedan 2.0l 16v 1996 mod som har OBD uttak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...