Rubenevo Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 hei! jeg skal kjøpe ny sykkel i år, vil gjerne ha fulldempet. men klarer ikke å bestemme meg for en freeride sykkel eller en downihllsykkel. har dere noen vinklinger og syn som kanskje kan hjelpe? Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Punkt 1. I hvilket terreng skal du sykle mest? Skal du sykle toppturer,litt på sti etc,så er det veldig tungt å dra rundt en downhillsykkel. Skal du bare sykle utfor,så sier jo valget seg selv. Punkt 2. Budsjett? Punkt 3.Hvor mye vandring trenger du egentlig? Snakker vi om 180mm+ og utforløypekjøring type Hafjell,eller har du tenkt å dra med deg sykkelen opp på fjellet og kjøre ned igjen(da holder kanskje 140-160mm). Lenke til kommentar
Rubenevo Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Punkt 1. I hvilket terreng skal du sykle mest? Skal du sykle toppturer,litt på sti etc,så er det veldig tungt å dra rundt en downhillsykkel. Skal du bare sykle utfor,så sier jo valget seg selv. Punkt 2. Budsjett? Punkt 3.Hvor mye vandring trenger du egentlig? Snakker vi om 180mm+ og utforløypekjøring type Hafjell,eller har du tenkt å dra med deg sykkelen opp på fjellet og kjøre ned igjen(da holder kanskje 140-160mm). 1.sykkelen kommer til å bli brukt overalt egentlig, både downhill, sti, toppturer, bikeparks og ramper og street. 2. ca 10.000 helst mindre 3. som sagt å skal den bli brukt til alt, men jeg vil ha vandring nok til å tåle downhilløyper og store hopp, men ikke så bakoverlent stilling sånn som det er på en downhillsykkel Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 1.sykkelen kommer til å bli brukt overalt egentlig, både downhill, sti, toppturer, bikeparks og ramper og street. 2. ca 10.000 helst mindre 3. som sagt å skal den bli brukt til alt, men jeg vil ha vandring nok til å tåle downhilløyper og store hopp, men ikke så bakoverlent stilling sånn som det er på en downhillsykkel Skal du sykle oppover funker en DH rigg dårlig. Det kan hende du er i markedet for en oppspeccet grov stisykkel sykkel som f.eks specialized enduro expert evo. Med ditt budsjett helt klart i bruktmarkedet. Husk det er minst like mye geometrien i en DH sykkel som gjør den egnet for downhill, ikke bare grove dempere. Det viktigste trikset for å få noe som fungerer bra både opp og ned er justerbar setepinne (rockshox reverb, specialized command post, gravity dropper o.l.), det lar deg komme bakover enklere i unnabakkene samtidig som du får en bedre sittestilling oppover. Dernest kan justerbare dempegafler hjelpe en sykkel med slakk styrevinkel i klatringene, men de har en tendens til å droppe kranken for mye slik at man slår pedalene i bakken for mye. 1 Lenke til kommentar
Rubenevo Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 takk for svar! hvem av disse syklene er mest anvennelige? den skal jo brukes til både ramps, street og offroad Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) takk for svar! hvem av disse syklene er mest anvennelige? den skal jo brukes til både ramps, street og offroad Jeg tror vel du ber om det umulige ved å ville ha en sykkel som dekker alt fra DH til bike park. Street sykling er ikke det jeg kjenner mest til, men jeg mener udempede 'forvokste' BMX sykler er normen der. Du får nok en fulldemper rundt, men nøyaktig hva du skal gjøre med den der vet jeg ikke så mye om. Sykkelen jeg viste til er en grov stisykkel med ekstra kraftig demping så den kan klare seg ned DH løyper men fortsatt være i stand til å tråkke seg opp. Den er nok godt utenfor ditt budsjett ny, og akkurat den fantes ikke som modell før i fjor, så selv brukt kommer den nok over budsjett. Ta den mer som et eksemper på type geometri som er egnet for grov sti/lett DH. Alt blir imidlertid kompromisser, og jeg tror du vil ha glede av å vurdere hva du egentlig vil bruke den til. DH sykler er veldig spesialiserte og ikke minst dyre maskiner så kanskje du heller skal vurdere å leie når du er i DH anlegget? Fulldempede sykler er heller ikke det billigste på jord. Nye sykler starter gjerne rundt 13-14000 hvis vi ser bort fra en del jallagreier. Innenfor budsjettet ditt burde det imidlertid være nogenlunde greit å finne en brukt stisykkel, og med litt nevenyttighet så kan du kanskje finne nok penger igjen til å samle sammen deler til en singlespeed dirt sykkel i tilegg. Som sagt street/dirt er ikke helt min ting, så ta det jeg sier om slikt med en klype salt, men jeg tror ikke terrengsykkel og dirt jump er veldig forenelig. Endret 19. mars 2012 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå