Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva mener dere er viktig i kampen mot Terrorisme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Terrorisme er subjektivt. Så det viktigste må være å ha en definisjon på hva terrorisme er, laget av alle parter i verden gjennom internasjonalt sammarbeid. Først da kan man begynne å snakke om hvem som er terrorister, hvorfor disse er terrorister, hva man skal gjøre for å "bekjempe" dem(eller kanskje unngå å begå terrorisme selv), lage lister over "terrorister", osv.

Krigen mot terror er en svindel. Det viktigste må være å la folk få være i fred.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Terrorisme er subjektivt. Så det viktigste må være å ha en definisjon på hva terrorisme er, laget av alle parter i verden gjennom internasjonalt sammarbeid. Først da kan man begynne å snakke om hvem som er terrorister, hvorfor disse er terrorister, hva man skal gjøre for å "bekjempe" dem(eller kanskje unngå å begå terrorisme selv), lage lister over "terrorister", osv.

Krigen mot terror er en svindel. Det viktigste må være å la folk få være i fred.

Bra poeng. Vi kaller Taliban terrorister, de kaller oss terroriste.

Jeg er delvis enig i at vi må la folk være i fred, men vi er også nødt til å ta ansvar for våre handlinger (med oss og vi er det primært snakk om USA, men siden vi er allierte så har vi enkelte forpliktelser).

Tilstandene er i Afghanistan er tross alt et resultat av vestlig innblanding fra den tiden landet var okkupert av russerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig i at vi må la folk være i fred, men vi er også nødt til å ta ansvar for våre handlinger (med oss og vi er det primært snakk om USA, men siden vi er allierte så har vi enkelte forpliktelser).

Tilstandene er i Afghanistan er tross alt et resultat av vestlig innblanding fra den tiden landet var okkupert av russerne.

Jeg er ikke uenig. Det jeg mente ved å la dem være i fred, var ikke det at man ikke skal bry seg om hva som foregår i landene, men at bruk av militærmakt eller andre metoder som nesten kun skader sivilbefolkningen, neppe er den riktige måten, og bør derfor unngåes.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig. Det jeg mente ved å la dem være i fred, var ikke det at man ikke skal bry seg om hva som foregår i landene, men at bruk av militærmakt eller andre metoder som nesten kun skader sivilbefolkningen, neppe er den riktige måten, og bør derfor unngåes.

Vel, jeg synes egentlig vi bryr oss litt for mye. Vi er verdensmestere i å vite hva som er best for andre. Jeg bryr meg om situasjonen er i afghanistan fordi det er delvis vår skyld at det er blitt som det er blitt, jeg bryr meg om irans atomprogram fordi det er en potensiell trussel for oss. På begge disse synes jeg det er greit å blande seg.

Når det kommer til Israel/palestina situasjonen så synes jeg det er interessant hvordan Israel har overlevd med motstand fra alle kanter. Det er synd det som skjer i Syria, men vi kan ikke blande oss bort i alt.

Og hva er egentlig terrorisme? Tidligere var det taliban vi brydde oss om, men vi kaller jo ABB for en terrorist også.. Hva er politiskmotivert og hva er religiøstmotivert? Hvor går grensen mellom religion og politikk? Og er grensen ulik avhengi av religion? Ikke minst må vi stille oss spørsmålet "hva ønsker de å utrette?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...