Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

la ogå merke til at blenderen ikke lukker seg mer enn til 16 i P mens den går til 22 i A, hvorfor det er slik vet jeg ikke...

 

"Programmable auto" sørger for at lukkertiden ikke blir for lav ved å bruke større blenderåpninger når det trengs. Andre veien, i ekstremt godt lys vil den strupe igjen blenderen, men det er ingenting å tjene på å gå over f/16. Det gir bare dårligere bilder pga diffaksjonen. Jeg mener de trygt kunne stoppet ved f/11. :)

"P" er en eksponeringskontroll, og tar ingen hensyn til hvilken dybdeskarphet man måtte få som resultat.

I "A" kan man bruke hele blenderområdet som man vil for å oppnå maks dybdeskarphet, hvis det er viktigere enn at hele bildet sløres litt.

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

la ogå merke til at blenderen ikke lukker seg mer enn til 16 i P mens den går til 22 i A, hvorfor det er slik vet jeg ikke...

 

"Programmable auto" sørger for at lukkertiden ikke blir for lav ved å bruke større blenderåpninger når det trengs. Andre veien, i ekstremt godt lys vil den strupe igjen blenderen, men det er ingenting å tjene på å gå over f/16. Det gir bare dårligere bilder pga diffaksjonen. Jeg mener de trygt kunne stoppet ved f/11. :)

"P" er en eksponeringskontroll, og tar ingen hensyn til hvilken dybdeskarphet man måtte få som resultat.

I "A" kan man bruke hele blenderområdet som man vil for å oppnå maks dybdeskarphet, hvis det er viktigere enn at hele bildet sløres litt.

 

Skjønner hvordan Nikon tenker her men er like vel ikke helt enig da det er forskjellige behov.

 

Hvis jeg vil ha lengre lukkertid for å gi inntrykk av bevegelse så er vel det opp til meg å få det til uten å måtte skifte modus når det uansett ikke er noe begrensninger i optikken, hvorfor skal man da i ett proffhus legge inn slike begrensninger.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en spesifikk lukkertid, så bruker du S. Hvis du vil ha en spesifikk blenderåpning, så velger du A. Hvis du både skal ha spesifikk blender og lukker, så velger du M.

 

Er du derimot Profesjonell, så skyter du i P, i følge Ken Rockwell. *)

 

Skyt heller generelt i A-modus - så har du styr på blendertallet. :)

 

 

*) Har en god taste-app til fonen - SwiftKey X, og den har prediktiv tekst. I det jeg hadde skrevet "i følge", og trykket shift for å få stor forbokstav, så foreslo den "Jesus", og jeg må jo innrømme at det egentlig stort sett går for det samme. ;)

Lenke til kommentar

Er du derimot Profesjonell, så skyter du i P, i følge Ken Rockwell.

Er ikke profesjonell, men bruker P en del likevel. Ofte gir det greit kompromiss, hvis ikke overstyreres det enkelt med program shift (har ikke sjekket, men antar et kamera som D800 har det). Blir det mye behov for overstyring bytter jeg til blenderprioritet, lukkerprioritet eller manuell.

Lenke til kommentar

P modus ser jeg ingen poeng med, skal man la kamera gjøre alt, kjøp kompaktkamera heller.

 

Det er vel egentlig slik at utvikler/produsent programmerer sin foto-erfaring i disse semi-automatiske modusene? Og det er vel rimelig å anta at de har en del mer erfaring enn de fleste som fotograferer - inkludert deg også?

 

Det som virker veldig positivt er at selv i P-modus på et speilreflekskamera vil en nybegynner oppleve bedre resultater enn med et kompaktkamera?!

Lenke til kommentar

Jeg bruker lukker og blenderprioritet modusene en del, men har jeg ingen ide om jeg vil fryse action eller ha liten DOF så er ikke DSLR det rette valget etter mitt syn.

 

Eventuelt motsatt, stor DOF eller lang lukkertid.

Helt enig med deg, TGB - men synes selv at A, S og P modusene har vært bra hjelpemiddel i begynnelsen for å forstå sammenhengen melllom lukkertid, blendervalg, ISO - både med og uten blitz.

Det beste er å lære seg hvilke motiver som kan by på problemer ved bruk av den interne lysmåleren og at man i slike tilfeller kan gå over i full manuell modus.

For min egen del så er det vel sjelden jeg bruker annet enn full manuell modus (M).

Lenke til kommentar

P modus ser jeg ingen poeng med, skal man la kamera gjøre alt, kjøp kompaktkamera heller.

 

 

Det som virker veldig positivt er at selv i P-modus på et speilreflekskamera vil en nybegynner oppleve bedre resultater enn med et kompaktkamera?!

 

Kunne ikke sagt det bedre selv...

 

Som jeg ser det er det ikke stor forskjell på P og A eller S, de er jo kun en versjon av P.

 

Trenger ikke kunne mer om fotografering for å ta bilder i A eller S enn med P.

 

Hadde jeg stilt D800`n i A gitt det til mor og sagt det var stilt på automatikk hadde vel ingen merket noe annet gitt at blenderen var stilt relativt åpen.

 

For meg virker det som om slike uttalelser heller er ment for å fremheve seg selv litt for å komme frem ut av den store mengden å fremstå litt mer proff enn andre.... ikke sant :yes:

 

Sannheten er vel at alle som bruker 5 minutt på å lese om lukker og blendeprioritet lett kan ta bilder i A og S, det er ikke dermed sagt at de behersker det bra fra første bilde.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

For min egen del så er det vel sjelden jeg bruker annet enn full manuell modus (M).

Synes dette høres rart ut. Hvorfor gjør du det?

Bruker du lysmåleren, og deretter stiller inn, eller setter du blender, lukker og ISO etter hva du selv tror vil gi et riktig eksponert bilde?

Lenke til kommentar

For min egen del så er det vel sjelden jeg bruker annet enn full manuell modus (M).

Synes dette høres rart ut. Hvorfor gjør du det?

Bruker du lysmåleren, og deretter stiller inn, eller setter du blender, lukker og ISO etter hva du selv tror vil gi et riktig eksponert bilde?

 

Man velger iso på forhånd etter omtrentlig lysforhold. Så velger man blender etter ønsket dybdeskarphet eller for å slippe inn mer eller mindre lys. Så bruker man hjulet foran avtrekkerknappen til å velge lukkertid, og så ser man lysmålingen inne i søkeren. Det er en fordel om man treffer iso og blender slik at variasjonene i lysforhold fører til lukkertider i området 1/100-1/2000 sekund, og det klarer man lett med med litt øvelse. Dette er slik jeg gjør det, men det finnes nok andre fremgangsmåter.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

For min egen del så er det vel sjelden jeg bruker annet enn full manuell modus (M).

Synes dette høres rart ut. Hvorfor gjør du det?

Bruker du lysmåleren, og deretter stiller inn, eller setter du blender, lukker og ISO etter hva du selv tror vil gi et riktig eksponert bilde?

 

Man velger iso på forhånd etter omtrentlig lysforhold. Så velger man blender etter ønsket dybdeskarphet eller for å slippe inn mer eller mindre lys. Så bruker man hjulet foran avtrekkerknappen til å velge lukkertid, og så ser man lysmålingen inne i søkeren. Det er en fordel om man treffer iso og blender slik at variasjonene i lysforhold fører til lukkertider i området 1/100-1/2000 sekund, og det klarer man lett med med litt øvelse. Dette er slik jeg gjør det, men det finnes nok andre fremgangsmåter.

Ok, for meg høres dette ut som at du oppnår omtrent det samme som i A-modus, i og med at du velger lukker til slutt, men ser på lysmåleren for å etterjustere i stedet for å se på lukkertid for å etterjustere.

Lenke til kommentar

For min egen del så er det vel sjelden jeg bruker annet enn full manuell modus (M).

Synes dette høres rart ut. Hvorfor gjør du det?

Bruker du lysmåleren, og deretter stiller inn, eller setter du blender, lukker og ISO etter hva du selv tror vil gi et riktig eksponert bilde?

Jeg bruker nesten alltid en ekstern, kalibrert lysmåler som tar hensyn til kameras sensor og dens kapasitet og som jeg kan måle innfallende lys med og ikke reflektivt lys.

Den reflektive målingen som kameras lysmåler utfører blir ofte lurt pga farger og problemer med kontraster.

Lenke til kommentar

For meg virker det som om slike uttalelser heller er ment for å fremheve seg selv litt for å komme frem ut av den store mengden å fremstå litt mer proff enn andre.... ikke sant :yes:

 

Sannheten er vel at alle som bruker 5 minutt på å lese om lukker og blendeprioritet lett kan ta bilder i A og S, det er ikke dermed sagt at de behersker det bra fra første bilde.

Når vi allikevel er inne på det med å kunne bruke et kamera, så kan jeg jo ta en episode fra den tiden da jeg jobbet i en fotobutikk.

 

En kunde hadde kjøpt et nytt digitalt speilreflekskamera, men kom innom litt senere og var mildt sagt misfornøyd. Kameraet tok uskarpe bilder, ofte med helt feil farger og "stygge bilder" som han kalte det. Han hadde brukt kameraer i mange år, og kunne ta bilder, sa han, så det måtte være noe feil med kameraet.

 

Jeg tar en titt, og ser fort at kameraet er satt på manuell fokus, hvitbalansen er satt til utebelysning og ISO er satt på 3200. I tillegg var programhjulet satt på M.

 

Jeg rettet opp feilene, sjekket at bildene faktisk ble bra og anbefalte kunden å bruke Auto videre frem til han eventuelt lærte seg å bruke et kamera... for enkelte kan rett og slett ikke bruke kamera selv om de aldri så mye tror det selv :)

 

Har også opplevd å selge proffkamera med tilhørende proffe objektiver (Nikon D3 med 14-42, 24-70 og 70-200) til en kar som kommer inn og er helt klar på at det er det han skal ha, hvorpå han kommer tilbake dagen etterpå og spør hvordan han slår på kameraet (!).

Lenke til kommentar

For min egen del så er det vel sjelden jeg bruker annet enn full manuell modus (M).

Synes dette høres rart ut. Hvorfor gjør du det?

Bruker du lysmåleren, og deretter stiller inn, eller setter du blender, lukker og ISO etter hva du selv tror vil gi et riktig eksponert bilde?

 

Man velger iso på forhånd etter omtrentlig lysforhold. Så velger man blender etter ønsket dybdeskarphet eller for å slippe inn mer eller mindre lys. Så bruker man hjulet foran avtrekkerknappen til å velge lukkertid, og så ser man lysmålingen inne i søkeren. Det er en fordel om man treffer iso og blender slik at variasjonene i lysforhold fører til lukkertider i området 1/100-1/2000 sekund, og det klarer man lett med med litt øvelse. Dette er slik jeg gjør det, men det finnes nok andre fremgangsmåter.

Ja da er du prisgitt den interne lysmåleren og som kun måler reflektivt lys fra motivet og ikke innfallende lys og det kan mange ganger føre til resultater som må "reddes" (om mulig) i etterbehandlingen av bildene.

Da er det bedre å få rett eksponering med en gang du tar bildet :)

 

For meg virker det som om slike uttalelser heller er ment for å fremheve seg selv litt for å komme frem ut av den store mengden å fremstå litt mer proff enn andre.... ikke sant :yes:

 

Sannheten er vel at alle som bruker 5 minutt på å lese om lukker og blendeprioritet lett kan ta bilder i A og S, det er ikke dermed sagt at de behersker det bra fra første bilde.

Når vi allikevel er inne på det med å kunne bruke et kamera, så kan jeg jo ta en episode fra den tiden da jeg jobbet i en fotobutikk.

 

En kunde hadde kjøpt et nytt digitalt speilreflekskamera, men kom innom litt senere og var mildt sagt misfornøyd. Kameraet tok uskarpe bilder, ofte med helt feil farger og "stygge bilder" som han kalte det. Han hadde brukt kameraer i mange år, og kunne ta bilder, sa han, så det måtte være noe feil med kameraet.

 

Jeg tar en titt, og ser fort at kameraet er satt på manuell fokus, hvitbalansen er satt til utebelysning og ISO er satt på 3200. I tillegg var programhjulet satt på M.

 

Jeg rettet opp feilene, sjekket at bildene faktisk ble bra og anbefalte kunden å bruke Auto videre frem til han eventuelt lærte seg å bruke et kamera... for enkelte kan rett og slett ikke bruke kamera selv om de aldri så mye tror det selv :)

 

Har også opplevd å selge proffkamera med tilhørende proffe objektiver (Nikon D3 med 14-42, 24-70 og 70-200) til en kar som kommer inn og er helt klar på at det er det han skal ha, hvorpå han kommer tilbake dagen etterpå og spør hvordan han slår på kameraet (!).

Fin historie :)
Lenke til kommentar

Når vi allikevel er inne på det med å kunne bruke et kamera, så kan jeg jo ta en episode fra den tiden da jeg jobbet i en fotobutikk.

 

En kunde hadde kjøpt et nytt digitalt speilreflekskamera, men kom innom litt senere og var mildt sagt misfornøyd. Kameraet tok uskarpe bilder, ofte med helt feil farger og "stygge bilder" som han kalte det. Han hadde brukt kameraer i mange år, og kunne ta bilder, sa han, så det måtte være noe feil med kameraet.

 

Jeg tar en titt, og ser fort at kameraet er satt på manuell fokus, hvitbalansen er satt til utebelysning og ISO er satt på 3200. I tillegg var programhjulet satt på M.

 

Jeg rettet opp feilene, sjekket at bildene faktisk ble bra og anbefalte kunden å bruke Auto videre frem til han eventuelt lærte seg å bruke et kamera... for enkelte kan rett og slett ikke bruke kamera selv om de aldri så mye tror det selv :)

 

Har også opplevd å selge proffkamera med tilhørende proffe objektiver (Nikon D3 med 14-42, 24-70 og 70-200) til en kar som kommer inn og er helt klar på at det er det han skal ha, hvorpå han kommer tilbake dagen etterpå og spør hvordan han slår på kameraet (!).

 

Slike ting sier vel ikke annet enn at det finnes idioter... men det finnes også blant selgere og det forundrer meg mer.

 

Var inne på en fotobutikk ved Trondheim Torg og spurte litt angående det å koble ett teleskop til ett kamerahus... fikk litt tips angående de fysiske koblingene.

 

Da jeg begynte å spørre om blenderen fikk jeg beskjed om at det hadde den ikke... prøvde å hinte til at teleskopet må ha en viss lysstyrke/blenderverdi. Svaret jeg fikk da at om den hadde det så kunne den ikke stilles på og da var den 0.

 

Orket ikke diskutere mer så jeg sa at jeg måtte tenke på det og gikk.... slike ukompetente selgere tar litt gnisten fra deg, i ettertid har jeg ikke engang tenkt på å koble på ett teleskop igjen. Hadde det derimot vært en selger med en viss kunnskap hadde jeg hatt ett teleskop i dag, var jo i kjøpemodus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...