Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Da ligger batteriet til mitt første fx kamera på lading, ble nok en D800 ja med en Nikkor 24-70.

 

Var i tvil hvilket objektiv jeg skulle velge (tamron) men etter å ha testet de litt i butikken ble det ett lett valg.

 

Dette har ingenting med skarphet eller hurtighet å gjøre men rett og slett at orginalobjektivet bare føltes rett....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ligger batteriet til mitt første fx kamera på lading, ble nok en D800 ja med en Nikkor 24-70.

 

Var i tvil hvilket objektiv jeg skulle velge (tamron) men etter å ha testet de litt i butikken ble det ett lett valg.

 

Dette har ingenting med skarphet eller hurtighet å gjøre men rett og slett at orginalobjektivet bare føltes rett....

Gratulerer! Du blir sikkert storfornøyd med valget. :) 24-70'n blir vell invistert i ja, virker som en knallbra zoom etter reviews og tester.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Gratulerer! Du blir sikkert storfornøyd med valget. :) 24-70'n blir vell invistert i ja, virker som en knallbra zoom etter reviews og tester.

 

Takker for det... gleder meg :w00t:

 

Edit: Klart ikke vente lengre nå, batteriet ble puttet i huset før det ble fulladet. Jeg sier bare en ting jeg... fantastisk!! Bytter litt mellom D7000 (nikkor 18-200) og D800 (nikkor 24-70) og det kan ikke en gang sammenlignes til tross for at jeg er grisefornøyd med D7000.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdaget noe utrolig rart igår, min D800E er på service, så jeg har D800 som lånekamera. I går på Skal vi danse, tok jeg 1626 bilder og filmet ca. 10min med 1080p video - men brukte bare 2/5 av batteriet. Med D800E gikk det som regel enn hel batteri bare på 1500 bilder... Syns det var litt rart at det var så store variasjoner fra kamera til kamera.

Lenke til kommentar

Oppdaget noe utrolig rart igår, min D800E er på service, så jeg har D800 som lånekamera. I går på Skal vi danse, tok jeg 1626 bilder og filmet ca. 10min med 1080p video - men brukte bare 2/5 av batteriet. Med D800E gikk det som regel enn hel batteri bare på 1500 bilder... Syns det var litt rart at det var så store variasjoner fra kamera til kamera.

Samme firmware?

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen... ser ut til at det fungerte uten også.

 

Det jeg ikke forstod eller som jeg heller ikke kan se i bruksanvisningen er at man må ta flere bilder i serie, ikke at man får 3 bilder ved å ta bare ett som med hvitbalansefunksjonen.

 

Når jeg tenker etter så skjønner jeg jo at man ikke kan få 3 forskjellig bilder i en med forskjell i for eksempel blitsstyrke :blush:

 

Det som bekymrer meg er om man glemmer å slå av funksjonen og tar 3, 5, eller 7 bilder av forskjellig motiver, vil da alle bildene få forskjellig eksponering?

 

Edit: Det er så klart noe jeg må teste ut selv en dag... en ting er å bli forklart noe men er noe annet å se ting selv.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Forstår vel ikke helt hva du mener, men om du tar bilder med antall bilder i serie ved hjelp av BKT-knappen så vil denne innstillingen være uforandret helt til du manuelt stiller til et annet valg. Å ta en slik serie fungerer jo bare om Fn-knappen holdes inne.

Bracketing kan gjøres med alle filformater.

 

Men om du vil aktivere HDR-serieopptak så fungerer ikke dette med opptak i RAW.

Men om du gjør et slikt opptak i tillatt format (eks JPG) så vil valg av "på enkeltbilde" deaktivere HDR-opptak etter 1. serie.

Om du velger i stedet "På (serie)" så kan du kjøre flere uavhengige opptaksserier og du må selv deaktivere HDR-opptak på manuell måte.

 

Håper dette ga noe klarhet i det du lurte på :)

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener heller nå.

 

Holder man inne "BKT-knappen" kan man få kamera til å ta flere bilder ved å vri på hovedkommandohjulet, altså alternative eksponeringer. Ved å vri på underkommandohjulet bestemmer du hvor stor "forskjellen" på de forskjellige bildene skal være.

 

I menyen "Auot. altern. eksp. innstilt" (e5) kan man velge "AE og blits", "Bare AE", "Bare blits", "Alternativ hvitbalanse" og "Alt. eksponering med ADL".

 

Jeg setter når e5 på "Bare AE".

 

Med "BKT"-knappen kan jeg velge 1-3 bilder med undereksponering, 1-3 bilder med overeksponering eller 1, 2, 3 eller 4 bilder som både over og undereksponerer, altså 2, 4, 6 eller 8 bilder ekstra totalt.

 

Velger nå med hovedkommandohjul at kamera skal ta ett undereksponert og ett overeksponert bilde.

 

Med underkommandohjulet velger jeg at forksjellen mellom bildene skal være ett trinn.

 

Lukkerhjulet står på "S".

 

Jeg komponerer deretter bilde, holder kamera stille og trykker 3 ganger og får dermed 3 like bilder med forskjellige eksponeringer.

 

Dette gjør jeg uten å holde Fn knappen inne.

 

Det jeg lurte på om jeg får ett undereksponert bilde og ett overeksponert bilde på forskjellige motiv, altså hvi jeg glemmer at funksjonen er på.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ja da har du forstått det riktig, ut ifra hva jeg selv har forstått. - så da gjelder det å være skjerpet :)

 

Det er bra... siden kameraet laget 2 andre bilder med ulik hvitbalanse ved å bare ta ett eneste bilde tenkte jeg automatisk at den også gjorde det ved forskjellige eksponeringer.

 

Det jeg ikke tenkte på er at man må ta flere bilder for å få flere eksponeringer, selvsagt.

Lenke til kommentar

En annen praktisk ting jeg lurer på er de forskjellige programmene, A, S og P.

 

Har brukt disse programmene og nesten ikke brukt "Auto" i all min tid med D7000 så jeg forstår forskjellene.

 

Det jeg lurer på er forskjellene i praksis.

 

Ved å å skru på hovedprogramhjulet i P kan man enkelt overstyre programautomatikken og velge andre kombinasjoner av lukkertid og blenderåpning, dermed har man velge alle kombinasjonene av lukkertid og blender i P. Det vil jo også si at man har full kontroll om man vil endre dybdeskarphet (blender) eller endre bevegelsesinntrykket (lukkertid) i bilde.

 

Det jeg da lurer på er hva man får ved blender og lukkerprioritet som man ikke får like enkelt i P?

Lenke til kommentar

Med A kan du holde samme blender hele tiden, eller med S holde samme lukkertid - med P skal du "starte forfra" hver gang kameraet velger en eksponering.

 

Typisk er min parkert i A (eller Av på Canonsk), så jeg bestemmer blender (for dybdeskarphet) og kameraet velger lukkertid. Kanskje full blender til portretter eller f/5.6-f/8 for skarpere bilder med mer i fokus. Blir lukkertiden for lang eller kort endrer jeg ISO.

Når jeg skal skyte ting i bevegelse og skal ha kontroll på bevegelsesuskarpheten bruker jeg S (eller Tv på Canonsk), så jeg velger lukkertiden for å få "riktig" bevegelsesuskarphet - kanskje 1/50s når jeg panner barna i fart, eller 1/500s til bordtennismatch.

Til konsert med skiftende lysforhold, eller veskelvis lys og mørk bakgrunn, som gjør at lysmåleren går bananas, eller til panoramaer eller annet hvor eksponeringen skal være fast, så skyter jeg M.

 

P er det jeg setter den i når jeg låner kameraet til andre.

 

 

Ganske riktig - man får det samme. Spørsmålet er så om man vil snurre ut fra noe tilfeldig noe kameraet har valgt, eller om man vil ha et fast utgangspunkt. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takker for svar, skjønte det en del bedre nå... ser også at når jeg fikler med ISO så holder blenderen seg fast på A mens lukkertiden forandrer seg og motsatt.

 

Fint å hvite forskjellene her i praktisk bruk også... la ogå merke til at blenderen ikke lukker seg mer enn til 16 i P mens den går til 22 i A, hvorfor det er slik vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...