Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Du får fortelle meg det, så får vi se! :D

Jeg har jo allerede kommet med det ;)

 

Men hvis du bruker stativ, så er diskusjonen irrelevant ;)

Vel, ikke helt - med supertele og litt "uheldig" lukkertid så slår vibrasjoner i stativ også kjappere ut med høy pikseltetthet. Så alt er ikke bare glede med stativ, men det hjeler :) Svaret på stativproblematikken er naturligvis Sachtler, og ikke minst kaste disse ubrukelige original stativfestene på Nikon's teleoptikk-serie (les: bytte med ReallyRightStuff).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo høyere oppløsning, jo mer bevegelsesuskarphet pr piksel. Men - sammenligner du to print, eller to bilder skalert til samme oppløsning, så har oppløsningen ingenting å si for hvor mye bevegelsesuskarphet det er i bildet.

 

Med eksakt samme objektiv og fokusavstand vil det bli like mye bevegelsesuskarphet pr piksel for både D7000 og D800.

Men - med fullframesensor velger du typisk annen brennvidde på samme fokusavstand, og så vil den høyere brennvidden gi mer bevegelsesuskarphet pr piksel på fullframehuset - men eksakt like mye i forhold til hele bildet hvis du printer eller skalerer bildet.

Edit: Og - når du har samme utsnitt og fokusavstand er pikseltettheten irrelevant - det viktige for om det er skarpt i 100% crop er oppløsningen og ikke pikseltettheten.

 

Det viktige for bevegelsesuskarphet er fokusavstand og utsnitt - ikke sensorstørrelse og oppløsning. Pikselpeeper du derimot i 100% crop blir det derimot mer uskarphet pr piksel på høyere oppløsning.

 

Edit: Men, som se# skriver, hvis formålet er å utnytte det ekstra detaljnivået man får med høyere oppløsning, så krever høyere oppløsning et kamera som er i ro.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tja, flytter man kameraet 2mm eller 1 grad eller hvordan man nå vil måle det når man tar bildet, så er effekten på bildet en forskyvning på 2mm eller 1 grad eller hvordan man nå vil måle det, uavhengig av hvor mange pixler det er som ligger under.

 

Videre er det mange kameraer som har mye mindre pixler, og dermed høyere pixel-tetthet enn D800, som det i så fall skulle vært veldig mye mer krevende å få skarpe bilder fra...

 

Noen eksempler, med pixel størrelser i micrometer samt hvor mange megapixler brikken ville hatt om crop-brikken ble skalert opp til fullformat.

Nikon D800  - 4,87 micro - 36,3 MP
Canon 7D    - 4,30 micro - 46 MP
Nikon D3200 - 3,85 micro - 57 MP
Sony RX100  - 2,41 micro - 147 MP
Canon S90   - 2,03 micro - 207 MP
Nokia 808   - 1,38 micro - 430 MP
Canon SX160 - 1,33 micro - 508 MP

 

Så om D800 krever den absolutt beste teknikk, er faktisk 7D enda mer krevende, og jeg tør ikke tenke på hva som i så fall skal til med dagens kompaktkameraer...

Endret av haplo
Lenke til kommentar

Tja, flytter man kameraet 2mm eller 1 grad eller hvordan man nå vil måle det når man tar bildet, så er effekten på bildet en forskyvning på 2mm eller 1 grad eller hvordan man nå vil måle det, uavhengig av hvor mange pixler det er som ligger under.

Det er irrelevant hvor mange piksler som ligger under - helt korrekt - det viktige er derimot hvor mye av bildet som flyttes. Men - tallene dine går ut fra at alle kameraene skyter på eksakt samme brennvidde, og det blir helt feil - man velger forskjellige brennvidder ut fra sensorstørrelse, så man får det samme utsnittet. Og så får man det samme utsnittet både med en 7D og en D800, og så er det for eksempel 1/1000 bredde av utsnittet som blir utydelig hvis man vrir kameraet 0,1 grad til siden (bonuspoeng for å regne ut hvilken brennvidde dette skjer på - jeg gidder ikke) - og så blir flere piksler på D800 utydelige enn på 7D (ettersom D800 har flere piksler), men skalerer du begge bildene til samme størrelse, eller printer ut begge to i samme størrelse, så blir uklarheten eksakt 1/1000-del av bildet bred uansett om det er D800, 7D, Nikona 808 eller hva fanker'n.

 

Så - ingen av kameraene er noe mer "krevende" enn de andre - det som derimot betyr noe er hvor høy oppløsning du skal bruke sluttbildet i - hvor mye detaljer du skal ende opp med. Jo flere detaljer du ønsker å ende opp med, og jo trangere utsnitt du skal bruke, jo stødigere skal du holde kameraet. Så enkelt. :)

 

 

Regneeksempelet du skriver over er kun relevant hvis man skyter med eksakt samme brennvidde på alle kameraene, og ikke tar hensyn til at det man er ute etter er et bestemt utsnitt.

 

 

Pikseltetthet ikke bety noe. Oppløsningen man skal bruke det behandlede sluttbildet bety. Og - i så fall kun oppløsning bety noe - ikke pikseltetthet.

 

 

Edit: Tror forresten dette bør flyttes ut i krangletråden. Eller kanskje starte en egen tråd, noe a la den nylige tråden om dybdeskarphet.

 

 

 

 

(..)

Hvilket i teorien skulle si at 18Mp crop er svært krevende - men som i realiteten er helt uproblematisk å bruke.

Jo "trangere" utsnitt, uavhengig om det er på grunn av tett cropping eller høyere brennvidde, jo mer krevende - derfor vi tar med cropfaktoren i tommelfingerregelen om lukkertid = 1/brennvidde*cropfaktor

Det er uproblematisk å skyte i crop - så lenge man tar hensyn til hvor mye crop det er, i det man velger lukkertid i forhold til brennvidden. Og - både brennvidde og cropfaktor er her kun "mellomregninger" for det som har noe å si - nemlig utsnittet.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

D800 til 19 999 i 35min til på mpx.no

Virker for meg som att dem er desperate for å få bort D800 lager siden D600 kom...

Hvorfor?

Nei, bare en personelig tanke, men kanskje dem er litt redd for å brenne inne med d800 siden mange går for d600 istedenfor.(?)

 

D800 er vell ganske populær enda vil jeg tro forde om nytt dslr kom.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

D800 til 19 999 i 35min til på mpx.no

Virker for meg som att dem er desperate for å få bort D800 lager siden D600 kom...

Nei, bare en personelig tanke, men kanskje dem er litt redd for å brenne inne med d800 siden mange går for d600 istedenfor.(?)

 

D800 er vell ganske populær enda vil jeg tro forde om nytt dslr kom.

D800 er i et annet segment enn D600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...