Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Jeg er av den oppfatning at jo høyere oppløsning man har til rådighet jo mer må man passe på bevegelsesuskarphet spessielt ved store forstørrelser der man kan utnytte oppløsningen

 

Dette er noe jeg selv har gjort erfaringer med da jeg sakte har beveget meg oppover scalaen gjennom 10D.30D,50D,7D og nå 5D MkIII.

 

Jeg kan per idag ikke forstå at man må ha så mye høyere oppløsning enn 18-20 mp.

 

Særdeles store utskrifter går fint med 18 mp og man er på grensen til og alltid bruke stativ eller ganske korte lukkertider for og utnytte oppløsningen maks.

 

Eneste fordelen jeg kan se i forholdet 36-22/24mp er muligheten for litt tettere beskjæring , men skal man utnytte dette er man avhengig av stativ eller ganske så kort lukkertid.

 

Så en moderat høy oppløsning , kombinert med gode egenskaper på høy ISO er en bedre kombinasjon enn ekstrem opløsning og mulig litt dårligere egenskaper på høy ISO.

 

Men dette er bare min erfaring ved min fotografering , derfor var 5D MkIII det aller beste valget utfra de nevnte synspunkter.

 

Og siden dette er en Nikon tråd så vil jeg mene at det nye D600 er et bedre valg for de aller fleste enn D800. Jeg tror D800 blir for spessielt interesserte og gleder meg til og se fremover om flertallet virkelig kan hente ut så mye bedre bildefiler fra D600 kontra D800.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til mitt bruk betyr store filer eksakt null og niks - men for enkelte bruksområder som pressefotografi og annet, hvor hastighet er alfa og omega, så kan det kanskje være litt problematisk.

 

Sant det, i jobbsammenheng (presse etc) er vell store filer noe man vil unngå.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

D800 er det ultimate studiokamera, for alt annet foretrekker jeg D4. Bruker også D4 i studio en del, selv reklamebransjen lever med bildefilene fra D4 på 16.x Mpixels, de har vanligvis et minimumskrav om 16 Mpixels, men liker enda større ;) Prøvde å levere 12 Mpixel bilde der en gang, fikk spørsmål om hvorfor jeg leverte nedskalert bilde/hvor er fulloppløsningsfilen?

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at jo høyere oppløsning man har til rådighet jo mer må man passe på bevegelsesuskarphet spessielt ved store forstørrelser der man kan utnytte oppløsningen

 

Dette er noe jeg selv har gjort erfaringer med da jeg sakte har beveget meg oppover scalaen gjennom 10D.30D,50D,7D og nå 5D MkIII.

 

Ser man bort fra bedre ISO egenskaper er vel det feil...

 

Edit: Klarer ihverfall ikke se at man skal få dårligere bevegelsesskarphet ved høyere oppløsning gitt at alle andre parametre er det samme.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at jo høyere oppløsning man har til rådighet jo mer må man passe på bevegelsesuskarphet spessielt ved store forstørrelser der man kan utnytte oppløsningen

 

Dette er noe jeg selv har gjort erfaringer med da jeg sakte har beveget meg oppover scalaen gjennom 10D.30D,50D,7D og nå 5D MkIII.

 

Ser man bort fra bedre ISO egenskaper er vel det feil...

 

Edit: Klarer ihverfall ikke se at man skal få dårligere bevegelsesskarphet ved høyere oppløsning gitt at alle andre parametre er det samme.

Det er helt riktig. Poeng til Nasciboy.
Lenke til kommentar

Dessverre er det ikke slik jeg har erfart dette.

 

Ved samme blender , lukkertider og ISO på et kamera med 15mp kontra et kamera med f.eks 40mp så vil detaljene blir så vil de små detaljene som kan sees på 40mp kameraet lettere bli sett på som uskapt ved mindre bevegelse enn på detaljene som kan vises på 15 mp kameraet.

 

Det er allerede bemerket i mange av testene som er gjort av b.l.a D800 at man bør bruke stativ eller ganske så raske lukkertider fordi bevegelsesuskarpheten blir så lett tydelig.

 

Men jeg kan ikke bestride hvis dere har andre erfaringer enn dette ;-)

Lenke til kommentar

Dessverre er det ikke slik jeg har erfart dette.

 

Ved samme blender , lukkertider og ISO på et kamera med 15mp kontra et kamera med f.eks 40mp så vil detaljene blir så vil de små detaljene som kan sees på 40mp kameraet lettere bli sett på som uskapt ved mindre bevegelse enn på detaljene som kan vises på 15 mp kameraet.

 

Det er allerede bemerket i mange av testene som er gjort av b.l.a D800 at man bør bruke stativ eller ganske så raske lukkertider fordi bevegelsesuskarpheten blir så lett tydelig.

 

Men jeg kan ikke bestride hvis dere har andre erfaringer enn dette ;-)

 

Erfaringer er veldig subjektive og hva man oppfatter er nok ikke alltid virkelighet da man ofte oppfatter ting feil eller at det man ser har andre forklaringer.

 

Tipper du tenker litt feil her... hvis du zoomer inn på ett høyoppløselig bilde og ett bilde med mindre oppløsning slik at pikslene tar like stor plass på skjermen vil pikslene på det høyoppløselige bilde ofte virke mindre skarpe.

 

Det er like vel ikke sannheten når man ser bildet som helhet eller zoom i samme utsnitt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke i hvilket ledd dette problemet skulle oppstå. Er det sensoren? Du har 36mp i FX format. D7000 har 16mp i DX format. Ser man på sensorene, er de ganske like når det kommer til pixelstørrelse og pixeltetthet, men D800 har som sagt større sensor og flere pixler spredt utover. Skulle ikke da det samme problemet manifestere seg i D7000 også, eller i 7D for den saks skyld? Er det størrelsen på sensoren som gir dette såkalte problemet? Hvis du velger å kjøre i DX-modus (15mp) Vil da problemet bli borte? Jeg klarer ikke å få logikken til å stemme her. Kan noen belære meg hvis jeg er på ville veier her? :D

Endret av Kenneth Solfjeld
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe , jeg sliter selv med og få logikken til og stemme stadig vekk og det hadde vært fint om noen med meg pedagogisk bakgrunn kunne forklare dette litt mer logisk og teknisk for dere. :D

 

Men litt googling eller søking etter diverse tester av de høyoppløselige kameraene skulle nok gi litt mer info for litt bedre forklaringer.

Som sagt så er dette noen jeg kun har bemerket og lest i testene , hvorfor er ikke alltid like lett og forklare :hmm:

 

Her er forresten en tråd som det diskuteres nettopp om dette med bevegelsesuskarphet og høy oppløsning. Her kan de som er spessielt interessert kaste seg inn og sikkert få vite mer :)

 

http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=639957&kat=18&offset=20

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Tester er tester, men jeg kan bare si hva jeg erfarer med D800.

I ekstreme tilfeller skyter jeg ned til 1/15 sek. med 24-70mm håndholdt støtt og stadig, uten at det er noe særlig forskjellig fra da jeg hadde D7000. Resultatene blir de samme. Bruker kameraet på vanlig måte, uten at jeg er mere plaget. Brukte D800 på Trænafestivalen, hvor det gjorde en respektabel innsats under vanskelige forhold. Jeg har absolutt ingenting å klage på. Skulle dog hatt D4 for enda råere ISO kvaliteter og hurtighet. Men som sagt D800 funker fint.

7582700978_95c7ed2e89_z.jpg

Ane Brun by Kenneth Solfjeld, on Flickr

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Hehe , jeg sliter selv med og få logikken til og stemme stadig vekk og det hadde vært fint om noen med meg pedagogisk bakgrunn kunne forklare dette litt mer logisk og teknisk for dere.

Jeg kan ikke påstå jeg har noe fasitsvar, men til en viss grad er jeg enig med helge.bringeland. Har du et gammelt kamera med 12MP og et nytt med 24MP og tar samme bilde med de to krever det nye ikke mer av brukeren så lenge sluttproduktet er et like stort bilde. Men ønsker man å utnytte fordelen med dobbelt så mange piksler til å lage en dobbelt så stor forstørrelse (i areal) vil det nye kameraet (potensielt) kreve mer av fotografen (dvs bedre teknikk, raskere lukkertid, stativ el.l) for at det skal se helt skarpt ut.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hehe , jeg sliter selv med og få logikken til og stemme stadig vekk og det hadde vært fint om noen med meg pedagogisk bakgrunn kunne forklare dette litt mer logisk og teknisk for dere. :D

 

Men litt googling eller søking etter diverse tester av de høyoppløselige kameraene skulle nok gi litt mer info for litt bedre forklaringer.

Som sagt så er dette noen jeg kun har bemerket og lest i testene , hvorfor er ikke alltid like lett og forklare :hmm:

 

Her er forresten en tråd som det diskuteres nettopp om dette med bevegelsesuskarphet og høy oppløsning. Her kan de som er spessielt interessert kaste seg inn og sikkert få vite mer :)

 

http://foto.no/cgi-b...at=18&offset=20

 

Hvis du zoomer inn på pikselnivå når du oppdager dette så må du tenke på en ting....

 

Når du zoomer på ett 36 Mpx bilde til du ser pikslene er forstørringen mye større enn om du zoomer på ett 10 Mpx bilde til du ser pikslene.

 

Derfor vil bildene kunne virke mindre skarpe på ett bilde med høyere oppløsning men sannheten er at du zoomer nærmere!

Lenke til kommentar

Bevegelsesuskarphet på D800 når vi ser 100% crop er helt identisk med D7000 (omtrent). For meg dukker dette opp ekstremt mye kjappere enn på f.eks D3s med 12 Mpixels. De som påstår noe annet har neppe studert. Bilde i samme fysiske størrelse vil se identisk ut (typisk web), samt noen har bedre teknikk enn andre. For meg så må jeg øke hastigheten 1/2 trinn for å få skarpe bilde vs på 12 Mpixel sensor. Klarer selvsagt også få skarpe bilde på lang lukkertid, men det krever vanligvis en del forsøk. VR er til veldig stor hjelp på D800, lang mer enn på andre kamera.

Lenke til kommentar

Når det jelder bevegelsesuskarphet, så er det snakk om forflytting av objektiv/kamera i et antall µ-meter per tidsenhet. Denne er noenlunde konstant sett ut i fra fotograf + brennvidde. Da bør det si seg selv at jo høyere oppløsningen er, så vil den gitte forflytningen dekke flere piksler. Eb forflyting som ikke synes på 12Mpx, kan godt være synlig på 24Mpx eller 36Mpx da den dekker to piksel istedet for en.

 

At TGB opplever mindre bevegelsesuskarphet på D3s kontra D800 og D7000 stemmer godt med dette. Og ettersom D7000 og D800 har noenlunde lik pikseltetthet, så er det rimelig at de oppfører seg likt.

 

Dette er selvsagt sett på et bilde i 100% visning. Tar man et bilde med D3s og D800; og skalerer D800 bildet ned til 12Mpx; så vil de ha samme nivå av bevegelsesuskarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...