Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Slenger meg på lasset her, innkjøp av en D800 er under stor vurdering. Jeg diskuterte det litt med sjefen min, detaljer rundt dette kameraet, og jeg ble advart at D800'en har noen barnesykdommer, som at kameraet nå og da fryser helt, lampa for minnekortaktivitet blinker, og den eneste løsningen er å trekke ut batteri og sette inn igjen. Jeg har prøvd å søke litt rundt dette problemet, men jeg har ikke funnet noe spesielt. Er det noen som har erfaring/detaljer rundt dette problemet?

Ikke noe problem om man oppgraderer til siste firmware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på lasset her, innkjøp av en D800 er under stor vurdering. Jeg diskuterte det litt med sjefen min, detaljer rundt dette kameraet, og jeg ble advart at D800'en har noen barnesykdommer, som at kameraet nå og da fryser helt, lampa for minnekortaktivitet blinker, og den eneste løsningen er å trekke ut batteri og sette inn igjen. Jeg har prøvd å søke litt rundt dette problemet, men jeg har ikke funnet noe spesielt. Er det noen som har erfaring/detaljer rundt dette problemet?

Ikke noe problem om man oppgraderer til siste firmware.

 

Det er jo veldig gode nyheter. Er det noe sted man kan lese om problemet? Noen detaljer rundt det tenker jeg på.

Lenke til kommentar

Siste firmware har en beskrivelse av hva som er løst; i beste Japanske storkonsern-stil. Men det var et reellt problem (opplevd selv). Ikke opplevd etter siste oppgradering. D4 hadde det samme.

 

Edit:

Dette ble løst i nest siste firmware for D4, siste versjon har en del godsaker som gjør WT5 senderen veldig bra :)

 

Første punkt i fixlisten:

http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/17811

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg bestilte både fra mpx og japanphoto samtidig, takket være håpløshet fra min side fikk jeg tilsendt fra japanphoto forrige fredag. Jeg bestilte vel 3 mai hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

De mest populære butikkene, og da hovedsaklig de større fotobutikkene, har nok fått et større antall bestillinger på D800 og har nok derfor også fortsatt en venteliste på disse.

 

Men personlig hadde jeg kjøpt kameraet hos en fotoforhandler, selv om jeg måtte ventet litt. Muligheten til å stikke innom butikken og få hjelp om man trenger det, er verdt en del for meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fulgt med på diverse tråder her og der vedr. D800! Har ikke satset på FX til nå, men har begynt å venne meg til tanken om å ta spranget om ikke så altfor lenge.

D800 har hittil vært "favoritt", men det er altså uten å ha prøvd en! :dribble:

Stusser dog nå! :hm:

Ser av diverse kommentarer rundt omkring at det er flere som synes det er et "vanskelig" kamera. Hva betyr det egentlig?

Ser også på bruktmarkeder at det nå dukker opp flere og flere D800, og det bare ca. 1/2 år etter at det kom i butikkene. Hva kan det bety egentlig?

Er kameraet såpass "spesielt" at det passer kun for de få?

Eg berre undrast! :hmm:

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd D800 selv, så tror jeg nok mange syns det er mer krevende pga den ekstreme oppløsningen. Dette medfører at på 100% crop vil eventuelle bevegelsesuskarpheter, små fokusbom osv vises tydeligere enn på F. eks D700 med sine 12 MP.

 

Syns er ordet - personlig har jeg ingen problemer med D800 vis-a-vis D700, har ikke endret noen ting med tanke på hvordan jeg bruker kameraet.

 

Resultatene er det ingen verdens ting å si på - og jeg bruker en lyssterk normal-zoom til 3500,-

Lenke til kommentar

Både Killswitch og Trondster har poenger her. For min del er D800 det mest fantastiske DSLR jeg har eid. Men det har kostet skjorta. For med D800 i hus måtte jeg ha glass.. Det var i aller høyeste grad verdt det. Nå bare koser jeg meg med fotograferingen. Jeg var fullstendig klar over de problemene som ville komme med D800 lenge før det kom på markedet. Så på mange måter var jeg godt forberedt, og følte at jeg var mere enn godt nok rustet til å takle filene. Som Fcuk_IT, har jeg ikke endret noe på måten jeg tar bilder på.

Lenke til kommentar

D800 (eller D800E) er et veldig riktig kamera hvis du liker å ta detaljerte bilder på lav ISO som du vil forstørre størt (større enn A3+).

Skal du printe i A3+ må du vitterligen forminske bildet, siden A3+ er ca. 48cm på lengste side, og D800 har en bildestørrelse på 63cm ved 300dpi. Til og med på A2 må du forminske da A2 har størrelsen 59,4x42cm Dette gir flotte utskrifter, uten at det går på bekostning av oppløsning. Så her er det muligheter til å forstørre i mye større formater. Man har også mye å gå hvis man cropper, og likevel vil printe stort. Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Både Killswitch og Trondster har poenger her. For min del er D800 det mest fantastiske DSLR jeg har eid. Men det har kostet skjorta. For med D800 i hus måtte jeg ha glass.. Det var i aller høyeste grad verdt det. Nå bare koser jeg meg med fotograferingen. Jeg var fullstendig klar over de problemene som ville komme med D800 lenge før det kom på markedet. Så på mange måter var jeg godt forberedt, og følte at jeg var mere enn godt nok rustet til å takle filene. Som Fcuk_IT, har jeg ikke endret noe på måten jeg tar bilder på.

 

Sletter denne. *note to self* ikke skriv alt for mye lovord når man har fått ett par innadbords :p

Endret av Jann.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til mitt bruk betyr store filer eksakt null og niks - men for enkelte bruksområder som pressefotografi og annet, hvor hastighet er alfa og omega, så kan det kanskje være litt problematisk.

 

Jeg er ellers ikke helt enig i at D600 og 5DmkIII automatisk skulle ha en fordel over D800 på høy ISO - når man printer i eller nedskalerer til samme størrelse, så har ikke originaloppløsningen så mye å si støymessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...