Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beskyttelsesdekslet til Nikon er bare ment brukt som beskyttelse når kameraet ikke er i bruk.

Jepp, fikk med meg det - men rimelig klønete å ta av på; så da er det like greit at det er av hele tiden.

 

Noen som vet hvor ripesikkert glasset på skjermen er? Lite gira på å ripe det opp, men det har jo sine klare ulemper å bruke beskyttelsesdekslet også... Som er ekstremt lett å ripe opp...

Lenke til kommentar

Beskyttelsesdekslet til Nikon er bare ment brukt som beskyttelse når kameraet ikke er i bruk.

Jepp, fikk med meg det - men rimelig klønete å ta av på; så da er det like greit at det er av hele tiden.

 

Noen som vet hvor ripesikkert glasset på skjermen er? Lite gira på å ripe det opp, men det har jo sine klare ulemper å bruke beskyttelsesdekslet også... Som er ekstremt lett å ripe opp...

Jeg har aldri brukt beskyttelsesdekslet, det er jo bare plast som fort blir ripete og vanskelig å se gjennom.

Til min D300s kjøpte jeg ekstra beskyttelsesglass som jeg satte utenpå skjerm bak og oppå, kjøpte det rimelig på foto.no. Det har fungert helt glimrende, og har ikke fått noen riper på dette i løpet av to års ganske hardt bruk. Originalskjermen er sikkert ikke dårligere, så det skal nok ganske mye til å ripe de opp. Men med en slik ekstra skjerm har man litt mer å gå på hvis man skulle slå borti noe.

Edit: kan også legge til at jeg brukt det i ganske heftig regn, og har heller aldri hatt problem med dugg eller fukt. Mulig at liveview i sol blir litt værre, da ser jeg ikke mye av skjermen. Men det er vel problem uansett

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Tror nok display på D800 tåler mindre enn D4; men på en annen side er kamera en forbruksgjenstand som har relativt minimal verdi om 3-4 år uansett. Så verditap med en ripe vs irritasjonen med å løpe med beskyttelsesdeksel er jo en avveining hver må ta. For meg blir valget enkelt.

 

Jeg har merket meg at jeg ikke blir belønnet ved salg på bruktmarkedet ved å ha helt 100% strøkne produkter. Ingen prisdiff med litt moderate bruksmerker på et kamerahus når det gjelder bruktsalg.

 

Om D800 har blitt fokustunet/verifisert vil jeg heller tro har større verdi på bruktmarkedet om 2-3 år enn et par bruksmerker :)

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig det er praktisk, men for oss som ikke har Nikon D4, så er det en pervopris å betale for å gå fra et batteri på 1900 mAh til 2000 mAh.

 

Lader og batteri er ikke direkte billig.

 

4.985,- koster det meg og få 100 mAh ekstra i kamera, hvis jeg allerede har batterigrepet.

 

Husk at mAh ikke sier noen ting om kapasiteten på ett batteri uten at du ser på batterispenningen i tillegg. Batterikapasitet måles i Watt-timer (Wh), og er produktet av mAh og spenningen.

 

EN-EL15 har en kapasitet på 1900mAh*7V = 13.3Wh

EN-EL18 har en kapasitet på 2000mAh*10,8V = 21.6Wh

 

EN-EL18 har altså over 60% mer kapasitet enn EN-EL15. Hvorvidt det er verdt 5 lapper ekstra kan man selvfølgelig fortsatt diskutere.

Lenke til kommentar

Noe jeg lurer på... for ved eventuelt kjøp av en D800 vil jeg nok savne en del tele ved enkelt situasjoner.

 

Har hørt at kamera kan ta bilder i dx format, hvordan fungerer det?

 

- går kamera automatisk til dx når man bruker dx objektiv

- hva da med dx objektiv fra andre produsenter

- kan man ta bilder i dx med fx objektiv

- øker maks bildehastighet når man tar bilder i dx

 

Håper noen kan svare på dette, fant det ihvertfall ikke ut på Nikon.no

Lenke til kommentar

Ja på alt. Ved bruk av FX optikk må du riktignok manuelt justere til DX crop, hvor du vil få 15 MP oppløsning.

Takker for svar... på grunn av den høye oppløsninger vil D800 være det perfekte kamera for meg siden man får en ok oppløsning selv på dx.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Noe jeg lurer på... for ved eventuelt kjøp av en D800 vil jeg nok savne en del tele ved enkelt situasjoner.

 

Har hørt at kamera kan ta bilder i dx format, hvordan fungerer det?

 

- går kamera automatisk til dx når man bruker dx objektiv

- hva da med dx objektiv fra andre produsenter

- kan man ta bilder i dx med fx objektiv

- øker maks bildehastighet når man tar bilder i dx

 

Håper noen kan svare på dette, fant det ihvertfall ikke ut på Nikon.no

- Setter man på DX optikk så skjønner kamera det automatisk; i praksis et D7000 kamera med bedre grep og fokus er innbegyd i D800.

- DX fra andre produsenter, så lenge det følger standarden skal dette bli automatisk detektert; men det er veldig lett å endre på dette manuelt også.

- DX utsnitt med FX optikk går helt fint (se punkt 1 relatert kvalitet)

- Med batterigrep får man 6 bilder/sek om man har AA-batterier eller EN-EL18 i batterigrepet (MB-D12)

Lenke til kommentar

EN-EL18 har altså over 60% mer kapasitet enn EN-EL15. Hvorvidt det er verdt 5 lapper ekstra kan man selvfølgelig fortsatt diskutere.

Kan vel oppsummeres med at om man har lader og batterier så er det BL5 som skal til, ellers ville jeg ikke brukt penger på dette. Bedre å ha litt flere EN-EL15 batterier da. Med 2 EN-EL15 klarer man seg til det aller meste, og med 3 har man garantert dekning for en hel dag uansett.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

D800/E har elendig autofokus iflg Diglloyd.

 

Today’s tests with my factory serviced D800 and D800E + Nikon AF-S 85mm f/1.4G were a huge disappointment, showing me that using autofocus at a distance of ~80 feet is joke, showing hit and miss results ranging from sharp to soft to badly blurred. All on a tripod with everything fixed — just repeat the same thing and roll the dice on what you get. Which is entirely consistent with the numerous past tests with other Nikon bodies and other Nikon AF-S ƒ/1.4 lenses, which I’ve shown and proved over the years in my publications. The Emperor has no underwear.

 

http://www.diglloyd.com/index.html

Lenke til kommentar

D800/E har elendig autofokus iflg Diglloyd.

 

Today’s tests with my factory serviced D800 and D800E + Nikon AF-S 85mm f/1.4G were a huge disappointment, showing me that using autofocus at a distance of ~80 feet is joke, showing hit and miss results ranging from sharp to soft to badly blurred. All on a tripod with everything fixed — just repeat the same thing and roll the dice on what you get. Which is entirely consistent with the numerous past tests with other Nikon bodies and other Nikon AF-S ƒ/1.4 lenses, which I’ve shown and proved over the years in my publications. The Emperor has no underwear.

 

http://www.diglloyd.com/index.html

 

Selvsagt har Nikon et problem en plass, men å hevde at alle D800(E) har dette problemet blir litt søkt, da det enkelt og greit ikke er tilfelle. I tillegg er jo diglloyd en betalside som lever på mye besøk, så jo større overskrifter jo mer penger i kassa, slik at man burde ta det som skrives med en liten lastebil salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er imponert over toneomfanget hos min Nikon D800.

Vedlagt bilde viser resultatet av en slik beregning ved hjelp av "Digital Transfer Software".

Beregningen viser et dynamisk omfang på 10.8EV. Jeg justerte clipping points til et omfang på 10.0EV og overførte dette til ekstern lysmåler; Sekonic 758DR.

post-251374-0-22261400-1344890123_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fotojørgen i Bergen har flere eksemplar av D800 for salg i butikken, var innom seinest i dag.

Selv kunne jeg kjøpt meg en allerede tidlig i juni om jeg ville. Bruker ordet "allerede" fordi jeg kun måtte stå på venteliste i ca en måned, noe som står i stor kontrast til hva man leser om i denne tråden her, der folk har stått på venteliste i månedsvis og frustrerer seg halvt i hel.

Hva er det som gjør at fotojørgen har så mye bedre tilgjengelighet enn andre forhandlere? Er det det prisen det står på ? Ligger vel på litt over 24 000.

Lenke til kommentar

Fotojørgen i Bergen har flere eksemplar av D800 for salg i butikken, var innom seinest i dag.

Selv kunne jeg kjøpt meg en allerede tidlig i juni om jeg ville. Bruker ordet "allerede" fordi jeg kun måtte stå på venteliste i ca en måned, noe som står i stor kontrast til hva man leser om i denne tråden her, der folk har stått på venteliste i månedsvis og frustrerer seg halvt i hel.

Hva er det som gjør at fotojørgen har så mye bedre tilgjengelighet enn andre forhandlere? Er det det prisen det står på ? Ligger vel på litt over 24 000.

 

D800 begynner å komme på lager flere steder nå. Fotovideo, Interfoto, Dustin Home og Netonnet har alle D800 på lager. Hos de fire ligger prisen og på ca 24k. Det gjør den hos de aller fleste forhandlere. Utenom de litt mindre kjente og de som har en tendens til å ha litt rot i systemet.

Endret av DjIcet
Lenke til kommentar

Med D800 på lager jekket plutselig netonnet opp prisen fra 21000,- til 24000,- Japanphoto har ikke D800 på lager, men de har jekket opp prisen fra 22.000,- de også nå til 24000,-

 

Så da er det like så greit og handle på fotovideo eller interfoto som har på lager. Hvorfor vente på noe som er like dyrt.

 

Ærlige priser er bedre å forholde seg til, slik som netonnet og japanphoto kan jo ha folk latt seg lure til å vente med å handle hos de isteden for å handle hos en av de dyrere forhandlerne som har hatt den på lager.

 

Takken er en betydelig prisoppgang.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...