Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved å huke av for Høylys under Visning i Avspillingsmenyen. Det er i hvertfall der det er på D7000.

Dette stemmer, så er det bare å trykk pil opp/ned for å skifte moduser ved preview; forrige vil bli husket til neste preview.

 

Edit.

Synes høylys-varsel er en uting; bruker vanligvis R,G og B histogram når jeg skal sjekke noe (fungerer også på lokalt område ved zoom). Ellers gir jo lysmåleren i søkeren alle svarene før man trykker ned knappen :)

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppskrift hos Thom Hogan for å teste om du er utsatt for autofokus-problematikken på D800. :)

 

Sett kameraet på stativ, et par-tre meter fra en vegg. Sett kameraet absolutt parallelt med veggen. Bruk et lyssterkt fastobjektiv, et sted 28, 35, 50mm. Sett opp horisontale testmønstre (som dermed tester vertikal AF) midt på, til høyre og til venstre (så de er over AF-sensorene i midten, til høyre og venstre).

Skyt alt på største blender, og fokuser manuelt til uendelig før hvert eneste skudd.

Bruk AF i liveview-modus til å fokusere på venstre, midtre og høyre testmønster. Alle disse skal være skarpe. Så - vipp speilet ned igjen og bruk vanlig fase-autofokus til å fokusere venstre, midt og høyre. Hvis venstre-bildet tatt med vanlig fase-AF er merkbart mer ute av fokus enn de andre - kontakt Nikon for service.

 

(Min kjappe oppsummering - les Thoms artikkel for mer detaljer.) :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Må si det Thom Hogan kommer med er mildt sagt unødvendig og litt BS.

 

Sett kamera på stativ, sett på teleobjektiv, f2.8, fokuser på murveg, først i venstre så i høyre - uten å endre framing. Er det forskjell så skal en inn til service. Og da under infinity - det skal faktisk være innenfor fokus område.

 

Det viktigste her er om feilen er tilstede under vanlig forholdt - dvs at motivet er den sammen men fokus "vandrerer" alt etter om du bruker høyre eller venstre fokuspunkt.

 

Det han beskriver der tar med seg alle mulig variabler som ikke har noe med denne konkrete feilen å gjøre.

Lenke til kommentar

Her må jeg si meg helt enig, murvegg føler jeg også er litt overkill. Sitter fokus i normal bruk der man ønsker så er det ikke noe mer å lete etter. Merker man ingen problem, hvorfor ta i bruk en gigantisk hjemmelaget test som gir rom for et hav av variabler man ikke har kontroll over. Fungerer kamera i den virkelige verden så er det ingen grunn å feilsøke. Det vil forøvrig kunne medføre at man finner feil som ikke eksisterer grunnet uheldig testing.

Lenke til kommentar

For de som fremdeles tror at fokusproblemet på d800 var "bruker-feil", så har Nikon nå en fiks for problemet.

Dette vet jeg da utmerket, mitt poeng var at dette ikke gjelder alle kamera. Den står fortsatt fast ;)

 

Edit:

Hørte nettopp fra Nikon Norge mht fokusproblemene. Av over 500 solgte D800 i Norge hittil, har 4 stykker hatt ulike former for fokusproblemer som har blitt fikset på garanti, altså under 1%.De forsikret meg om at alle slike fokusproblemer som er beskrevet i artikkelen vil bli fikset vederlagsfritt. Opplever du slike problemer med ditt D800, er det bare å ta kontakt med Nikon Norge for å få dem fikset.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Var i Bodø en tur denne uka. Stakk innom en etablert fotograf i sentrum for å høre om han hadde noen swabs. Jeg forklarte at sensoren var full av støv fra fabrikken. Han sa "dette fikser vi" og grabbet kameraet mitt. Det var da det ble en smule traumatisk. Han tok nemlig tak i en trykkluftpistol! Jeg begynte å veive, mens jeg en smule hysterisk sa at han måtte ikke blåse på sensoren med en trykkluftpistol. Han sa at jeg kunne slappe helt av. Han skulle fjerne støvet ved å lage vakuum like utenfor åpningen på huset. På den måten skape en støvsuger effekt. Metoden var å blåse trykkluft i sirkler rundt åpningen. Ble ikke videre beroliget, men etter noen sekunder med behandlingen, sa han at den var god som gull. Skjøt umiddelbart noen testbilder mot himmelen. Har ikke fått sett på bildene enda, men det skulle ikke overraske meg om det faktisk blir godt som gull. :)

 

*edit* Har gått i gjennom testbildene jeg tok av himmelen like etter behandlingen. Ikke et støvgrann å se. :D

 

Kan du forklare nærmere i detalj om hvordan dette ble gjort?? Høres ut som en glimrende måte å få ut støv på. Var det full pinne på luftpistolen? Var han veldig nærme kanten osv?? :)

Lenke til kommentar

Var i Bodø en tur denne uka. Stakk innom en etablert fotograf i sentrum for å høre om han hadde noen swabs. Jeg forklarte at sensoren var full av støv fra fabrikken. Han sa "dette fikser vi" og grabbet kameraet mitt. Det var da det ble en smule traumatisk. Han tok nemlig tak i en trykkluftpistol! Jeg begynte å veive, mens jeg en smule hysterisk sa at han måtte ikke blåse på sensoren med en trykkluftpistol. Han sa at jeg kunne slappe helt av. Han skulle fjerne støvet ved å lage vakuum like utenfor åpningen på huset. På den måten skape en støvsuger effekt. Metoden var å blåse trykkluft i sirkler rundt åpningen. Ble ikke videre beroliget, men etter noen sekunder med behandlingen, sa han at den var god som gull. Skjøt umiddelbart noen testbilder mot himmelen. Har ikke fått sett på bildene enda, men det skulle ikke overraske meg om det faktisk blir godt som gull. :)

 

*edit* Har gått i gjennom testbildene jeg tok av himmelen like etter behandlingen. Ikke et støvgrann å se. :D

 

Kan du forklare nærmere i detalj om hvordan dette ble gjort?? Høres ut som en glimrende måte å få ut støv på. Var det full pinne på luftpistolen? Var han veldig nærme kanten osv?? :)

Han var varsom og kjørte ikke full pinne på pistolen. Han roterte luftstrålen rundt kanten, skummelt nær åpningen i grunn. Luftstrålen var dog vendt utover fra hullet, ikke inn mot hullet. Det var det jeg kunne observere de få sekundene det tok. Skal ringe han å få en nøyaktig beskrivelse av teknikken. :)
Lenke til kommentar

Det har da ingenting med kamera å gjøre overhode; det er spilleren og maskinvaren din som sliter med å spille av HD-video.

 

Edit:

Løsning, kjøp bedre maskin; eventuelt fokuser på mediaspillere som er litt mer optimalisert for HD-video.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...