Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er ikke i tvil om at det øverste er mest riktig. Det nederste har jo et blåskjær som ikke ligner grisen!

Forskjellen er jo omtrent som mellom hvitbalanse sol og overskyet

Edit: Se bare på de grå brosteinene: Grå øverst, blålilla nederst!

 

Du må helt klart sjekke oppsettet ditt!

 

Jeg har med vilje ikke justert verken hvitbalanse eller eksponering. Som i de fleste tilfeller hvor mesteparten av bilde inneholder grønske, har Matrix-målingen i D3 problemer med overeksponering. Nikonbildet er tatt med 80-200 2.8, og Canonbildet med 50 mm.

 

Nikon sier 4985 Kelvin, og Canon sier 4423.

 

Nei, jeg er ikke i tvil om at det øverste er mest riktig. Det nederste har jo et blåskjær som ikke ligner grisen!

Forskjellen er jo omtrent som mellom hvitbalanse sol og overskyet

Edit: Se bare på de grå brosteinene: Grå øverst, blålilla nederst!

Blålilla? Ikke på min skjerm. Nikonbildet synes overeksponert og sliter med å vise alle nyansene av grønt. Det blir liksom bare en suppe av ensartet grønt.

 

Tor

 

Ja. Nikongrønt.

Lenke til kommentar

...

 

Litt uretferdig sammenligning, er vel tydelig mer dybdeskarphet og riktig eksponering på Canon, mens på Nikon er det feil eksponert og større blender. På dpreview kan man se side om side farger og sammenligne.

 

Forsåvidt enig i det, men en feil grønnfarge blir ikke mer riktig ved bare å justere hvitbalanse og eksponering. Jeg må foreta langt mer fargejustering for at det skal bli riktig.

Lenke til kommentar

Her er det et godt eksempel på hvordan en D3 ser grønt sammenlignet med en EOS-1Ds Mk II.

 

 

Ja, og for min del ser det ut som begge de "grønne" partiene i hvert bilde er "for mye" feil, på hver sin side av et "grønt" middelpunkt. Rabarbrastilkene oppleves både forskjellig OG omvendt riktig/feil på begge bilder. Det samme med trestrukturen i gjerdestolpen til venstre i bildet. Ståltrådgjerdet ser ut til ha samme lysinnfall på begge bildene...

Er forskjellig "grønn" lettere fremtredende for øyet(og kameraet) når det er "for mye" i et utsnitt? Hva hvis Rabarbra ikke utgjør mer enn halvparten i et motiv?

 

Blir inspirert til å jakte noe Rabarbra i løpet av uken.. ;)

 

Det virker som grønt blir påvirket mer enn annet, eller ser det likt ut allikevel?

 

 

Det er selvfølgelig veldig vanskelig for deg å gjøre deg opp noen mening om hvem av de bildene jeg lastet opp som egentlig er riktig. Du må nesten ha tatt bildene selv for å kunne se det. Det som er det interessant er hvor forskjellige kameraene tydeligvis oppfatter disse grønnfargene, og når det kommer til det å gjengi naturlige farger på busker og kratt er ikke en D3 i nærheten av en EOS-1. Hvor mye av dette som ligger i råkonverteren vet jeg ikke, men jeg har med vilje brukt CaptureOne for å ha likt utgangspunkt. Uansett hvilken råkonverter jeg bruker blir forskjellene de samme. Samtlige produserer Nikongrønt, - også Nikons egen NX.

 

Her er det et eksempel til med sjøsyk Nikongrønt. Var ute i hagen og knipset et par bilder av en tuja og litt blader og gress akkurat nå. Jeg håper ingen er i tvil om hvilke av disse bildene som har riktig grønnfarge.

Skal være enig i at grønnfargen på Nikonbildet ser litt off ut. Men jeg har aldri klart å få til en slik farge med mine Nikonkameraer, og jeg tar mye bilder i skogen.

Lenke til kommentar

 

Fant ikke noe rabarbra i umiddelbar nærhet, men en tuja var innen rekkevidde...

Legger ved et tuja-bilde "rett-ut-av-kameraet", men tenkte det kunne være greit med noen referansepunkter samtidig...

 

 

Vanskelig å si noe om dette, men når jeg ser på GretagMacbeth-kartet i det siste bildet er brun for gyllen eller gul, rød er for lys og orange, og blå er for lys. Samtidig er alle fargene for mettede. Dette er sammenlignet med mitt eget Macbeth-farvekart i dagslys.

 

Er dette jpg rett ut av kameraet eller via råkonverter?

Lenke til kommentar

 

Skal være enig i at grønnfargen på Nikonbildet ser litt off ut. Men jeg har aldri klart å få til en slik farge med mine Nikonkameraer, og jeg tar mye bilder i skogen.

 

 

Vet ikke hvilke kameraer du bruker, men dette gjelder D3. Det kan jo tenkes at det er noe feil med mitt eksemplar, men jeg har vondt for å tro det. Når jeg er ute i skogen og tar bilder går det mye bedre. Det er spesielt når mesteparten av søkeren ser bare gress og blader, og jeg bruker Matrix at de største avvikene oppstår.

Lenke til kommentar

Legger ved et tuja-bilde "rett-ut-av-kameraet", men tenkte det kunne være greit med noen referansepunkter samtidig...

Er dette en grei måte å sammenligne korrektheten av farger, eller er den "grønne" svært utsatt for variasjon?

 

(håndholdt - 35mm - 1/60 sek) + litt vind som røsker i buskene...

 

post-226353-0-13540600-1341923777_thumb.jpg

 

 

(håndholdt - fotzoom - 35mm - 1/80 sek) + litt vind som røsker i buskene...

post-226353-0-63485900-1341923954_thumb.jpg

 

Fant en tuja til...noen meter lenger unna, og den "ser" mørkere grønn ut når jeg ser på begge samtidig, i det samme lyset(overskyet).

 

Kanskje det blir litt mørkere grønt på bilder?

 

(håndholdt - 35mm - 1/60 sek) + MYE mer vind som røsker i buskene...

post-226353-0-49015500-1341928383_thumb.jpg

 

 

(håndholdt - fotzoom - 35mm - 1/80 sek) + MYE mer vind som røsker i buskene...

post-226353-0-15366800-1341928392_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Flageborg - med en sånn colorchecker midt i bildet, rett under fokuspunktene, vil kameraet antageligvis velge en helt annen hvitbalanse enn om den ikke var der. Ta i så fall to bilder - et uten og et med, og sett bildet med colorcheckeren til å bruke samme Raw-konverteringsinnstillinger til bildet som var tatt uten.

Lenke til kommentar

Et av de første bildene med D800E. Liker virkelig godt hvordan filene ser ut rett ut fra kamera. Helt flate, jeg kan gjøre hva jeg vil med dem. Jeg liker også 3D effekten kamera gir og objektiv gir.

 

7543125694_eceff8f37a_c.jpg

Emerald Forest by Fredrick Fjeldsbø Photography, on Flickr

 

Sees best i stort på Flickr.

 

Ikke for å være ufin eller nedlatende mht nyervervelsen, men jeg ser bare Nikongrønt. Hvis du mener du kan gjøre hva du vil med filene kan du jo begynne med grønnfargen på mose og blader. Det skulle vel strengt tatt ikke være nødvendig med et nytt superkamera som D800E, - hvis du ikke kaller det kunstnerisk uttrykk da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flageborg - med en sånn colorchecker midt i bildet, rett under fokuspunktene, vil kameraet antageligvis velge en helt annen hvitbalanse enn om den ikke var der. Ta i så fall to bilder - et uten og et med, og sett bildet med colorcheckeren til å bruke samme Raw-konverteringsinnstillinger til bildet som var tatt uten.

 

De fleste av disse fargekartene jeg har vært borti har forholdsvis matte overflater og tar derfor ikke opp så mye farver fra omgivelsene. Det er bare å sette hvitbalansen fra en av de mellomgrå patchene på nedeste rad på fargekartet. Det aller beste er selvfølgelig å bruke blitz eller annen kjent fargetemperatur nå du avfotograferer fargekartet.

Lenke til kommentar

For de av dere som ikke har brukt, eller er usikker på bruken av "x-Rite color checker passport" - så anbefaler jeg denne videoen på YouTube, hvor Mark Wallace gjennomgår både hvitbalanse og justering av farger. Dette fikk ihvertfall meg til å bli overbevisst om hvor nyttig dette hjelpemiddelet er. :)

Se denne linken:

Lenke til kommentar

Et av de første bildene med D800E. Liker virkelig godt hvordan filene ser ut rett ut fra kamera. Helt flate, jeg kan gjøre hva jeg vil med dem. Jeg liker også 3D effekten kamera gir og objektiv gir.

 

7543125694_eceff8f37a_c.jpg

Emerald Forest by Fredrick Fjeldsbø Photography, on Flickr

 

Sees best i stort på Flickr.

 

Ikke for å være ufin eller nedlatende mht nyervervelsen, men jeg ser bare Nikongrønt. Hvis du mener du kan gjøre hva du vil med filene kan du jo begynne med grønnfargen på mose og blader. Det skulle vel strengt tatt ikke være nødvendig med et nytt superkamera som D800E, - hvis du ikke kaller det kunstnerisk uttrykk da.

Nå ser det faktisk ut som det har skjedd noe med fargene når jeg gikk fra Adobe RGB til sRGB, for det ser ikke likt ut på web og lokalt. Men, jeg mistenker at skjermen din ikke er helt kalibrert også.

Lenke til kommentar

Ta i så fall to bilder - et uten og et med, og sett bildet med colorcheckeren til å bruke samme Raw-konverteringsinnstillinger til bildet som var tatt uten.

 

 

Takk for innspill - trening og læring innebærer litt(mye) repetering og terping på prinsipper :)

 

Legger ved 2 bilder - med base i RAWbilde UTEN colorchecker...

 

 

post-226353-0-66484700-1341941973_thumb.jpg

 

 

post-226353-0-78137300-1341941981_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Et av de første bildene med D800E. Liker virkelig godt hvordan filene ser ut rett ut fra kamera. Helt flate, jeg kan gjøre hva jeg vil med dem. Jeg liker også 3D effekten kamera gir og objektiv gir.

 

7543125694_eceff8f37a_c.jpg

Emerald Forest by Fredrick Fjeldsbø Photography, on Flickr

 

Sees best i stort på Flickr.

 

Ikke for å være ufin eller nedlatende mht nyervervelsen, men jeg ser bare Nikongrønt. Hvis du mener du kan gjøre hva du vil med filene kan du jo begynne med grønnfargen på mose og blader. Det skulle vel strengt tatt ikke være nødvendig med et nytt superkamera som D800E, - hvis du ikke kaller det kunstnerisk uttrykk da.

Nå ser det faktisk ut som det har skjedd noe med fargene når jeg gikk fra Adobe RGB til sRGB, for det ser ikke likt ut på web og lokalt. Men, jeg mistenker at skjermen din ikke er helt kalibrert også.

post-264995-0-94913300-1341953892_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...