Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvor blir nå D800 av da????

Fleste jeg kjenner som har bestilt har fått (også de som ikke er NPS kunder).

Det er vel enda mange som venter, selv om mange også har fått. Men etter det jeg har fått med meg har de som bestilte før midten av mars fått kamera. Tenker da på de som har bestilt fra de store butikkene her til lands. Virker som den beste måten å få tak i d800 nå er å handle fra pixmania eller andre utenfor Norden. Butikker her til lands må jo føle det litt urettferdig når de taper salg til butikker på kontinentet, som har overskudd av kameraet mens de her enda sitter med ventelister...

Lenke til kommentar

Er det ikke enklere at du selv tar bilde av noe annet noen andre allerede har tatt bilde av med en D800, for eksempel en Baileys- eller Martini-flaske, som vel er "industristandard"?

http://www.dpreview....n-d800-d800e/33

Takk for tips :) , men sliter med å finne Martini Rosso på samme flaske som på testbildet...gammelt bilde?

Ser ut som flasken er "re-designet" og ikke lenger så "fotogen" som tidligere...

Men det ble en liten justering på dagens visitt på "glassmagasinet" og flasker er handlet inn for "fotografisk" formål - så nå blir det litt testing.....og sommer ;)

Lenke til kommentar

Er det noen naturfotografer her med D4 eller D800 som kan si noe om fargenøytraliteten i disse kameraene i forhold til D3/D3s? Jeg har ikke lest eller hørt noe om dette. Egentlig er det sluttresultatet jeg er interessert i, og etter det jeg har sett av bilder fra D4 og D800 er disse minst like gærne i fargene som det jeg får fra D3. Hvis forskjellen er at jeg får 36 MP med fullstendig feil grønnfarge i stedet for 12 MP av det samme, er det egentlig meningsløst å oppgradere.

Etter det jeg har lest skal visst D3 inneholde tusenvis av referansebilder som skal hjelpe eksponeringssystemet osv på rett vei. Egentlig veldig synd at ikke ett av disse bildene er av en gressplen.

Det verste er at en gammel EOS-1 DS Mk II i kombinasjon med CaptureOne gjør dette som om det var den enkleste sak av verden. Det er også betenkelig at verken Nikons (Capture NX) eller DxOs (DxO Optics Pro) egne råkonvertere klare å gjengi riktig grønnfarge, - eller rødt for den saks skyld. Begge disse råkonverterne får landskapsbilder til å se ut som noe som er hentet ut av et tegneseriehefte. Vi får håpe at en DxO-rangering ikke handler om fargenøytralitet og naturlige bilder.

Men nå var det ikke meningen å være pessimist på forskudd, så jeg får avvente tilbakemelding fra dere. Er også veldig interessert i om noen har presets e.l. til en eller annen råkonverter som gir riktige grønnfarger fra en D3.

Lenke til kommentar

..etter det jeg har sett av bilder fra D4 og D800 er disse minst like gærne i fargene som det jeg får fra D3.

Det er fint hvis du kan poste et par eksempler fra både grønt og rødt miljø, med kommentar, som viser "problemet" du antyder i praksis :)

Lenke til kommentar
etter det jeg har sett av bilder fra D4 og D800 er disse minst like gærne i fargene som det jeg får fra D3.

Jeg ville sjekket, og eventuellt kalibrert monitoren du bruker...

Jeg har ikke hørt om noen andre som mener at alle Nikons toppkamera er dårlig!

Jeg synes fargene fra Nikon toppkamera er helt... ja, topp ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leapfrog:

Fargene du får fra en RAW konverter har veldig lite med kameraet å gjøre. Alle som lager RAW konvertere har gjort en eller annen "profiling" mot et antall kameraer for å tolke fargene mest mulig riktig, men hvis du vil ha det enda mer nøyaktig må du faktisk foreta din egen kalibrering av kameraet mot RAW konverteren du bruker.

På moderne Nikon kameraer kan tilpasser du fargene ved å lage dine egne Picture Styles som så kan lastes ned til kameraet og brukes i NX2 og ViewNX. Picture Styles kan lastes ned på alle Nikon kameraer etter 2007 og skal gi konsistente farger mellom forskjellige modeller. Picture Styles har selvsagt bare en funksjon på Nikons RAW konvertere og JPG, andre RAW konvertere har sine egne kalibreringsmetoder som varierer. Selv bruker jeg Lightroom og i de siste versjonene er fargene svært nøyaktige og avviker svært lite fra fargene i NX2 (tidligere var det vel så som så).

Men som sagt over bør du starte med å kalibrere monitorien. Deretter kan du fortsette med å lage en fargeprofil for RAW konverteren du bruker. Hvis du bruker Nikons konverter eller JPG, lager du en Picture Style som du laster over til kameraet og bruker i konverteren.

Lenke til kommentar

..etter det jeg har sett av bilder fra D4 og D800 er disse minst like gærne i fargene som det jeg får fra D3.

Det er fint hvis du kan poste et par eksempler fra både grønt og rødt miljø, med kommentar, som viser "problemet" du antyder i praksis :)

Skal se om jeg gjør det i morgen. I mellomtiden kan du jo ta en kikk på rogers testbilde med D800 fra post 1400 http://www.samdal.com/D800Test2.jpg. Regner med at det ikke er tuklet med dette for det er ganske typisk Nikon slik jeg ser det. Ser skogen slik ut neste gang du er der kan du være sikker på at du er dyttet i deg et eller annet du ikke skulle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
etter det jeg har sett av bilder fra D4 og D800 er disse minst like gærne i fargene som det jeg får fra D3.

Jeg ville sjekket, og eventuellt kalibrert monitoren du bruker...

Jeg har ikke hørt om noen andre som mener at alle Nikons toppkamera er dårlig!

Jeg synes fargene fra Nikon toppkamera er helt... ja, topp ;)

Joda, jeg har bra skjerm og den er kalibrert. Jeg er forresten ikke ute etter "topp" farger, men naturlige farger. Dette er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har bra skjerm og den er kalibrert. Jeg er forresten ikke ute etter "topp" farger, men naturlige farger. Dette er to vidt forskjellige ting.

Så du mener altså bilder rett ut av kamera, dvs. jpg og raw fremkalt i nx2. Dette justerer du ved å redigere Picture Control og laste den over til kameraet eller bruke den i nx2.

Hvis du bruker en annen raw konverter må du selvsagt justere dette i raw konverteren, og da spiller det selvsagt ingen rolle hvordan fargene ser ut i kameraet.

Lenke til kommentar

Syns denne diskusjon ang farger er litt selvmotsigende, siden kurvene er flatere og flatere på Nikon desto mer pixel det er - D700 < D3 < D3X < D800. Råfiler fra D800 er betydelige flatere enn fra D700.

Det testbilde ser ut som den er tatt med Vivid-profil. Er man ute etter mest mulig flathet, så skytt med Portrait.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leapfrog:

Fargene du får fra en RAW konverter har veldig lite med kameraet å gjøre. Alle som lager RAW konvertere har gjort en eller annen "profiling" mot et antall kameraer for å tolke fargene mest mulig riktig, men hvis du vil ha det enda mer nøyaktig må du faktisk foreta din egen kalibrering av kameraet mot RAW konverteren du bruker.

På moderne Nikon kameraer kan tilpasser du fargene ved å lage dine egne Picture Styles som så kan lastes ned til kameraet og brukes i NX2 og ViewNX. Picture Styles kan lastes ned på alle Nikon kameraer etter 2007 og skal gi konsistente farger mellom forskjellige modeller. Picture Styles har selvsagt bare en funksjon på Nikons RAW konvertere og JPG, andre RAW konvertere har sine egne kalibreringsmetoder som varierer. Selv bruker jeg Lightroom og i de siste versjonene er fargene svært nøyaktige og avviker svært lite fra fargene i NX2 (tidligere var det vel så som så).

Men som sagt over bør du starte med å kalibrere monitorien. Deretter kan du fortsette med å lage en fargeprofil for RAW konverteren du bruker. Hvis du bruker Nikons konverter eller JPG, lager du en Picture Style som du laster over til kameraet og bruker i konverteren.

Problemene D3 har med farger ligger langt dypere enn litt fikling med Picture Styles. Jeg snakker ikke om å redusere kontrasten litt her, eller minke fargemetning der. Slike ting medfører at andre fargenyanser også påvirkes. Det er grunnleggende feilkalibrering som enten ligger i hvitbalanse, lysmålingen, og eller i råkonverteren som benyttes. Ettersom fargeavviket er varierende og alle råkonverterne jeg har prøvd oppviser mer eller mindre det samme problemet, heller jeg til at det ligger et eller annet sted i kameraet. Dette bør det på et eller annet vis være mulig å gjøre noe med.

Vi hadde det samme problemet med EOS-1D MK II i sin tid. Dette kameraet rotet til rødfargene og det var omtrent ummulig å få det til å stemme med virkeligheten. Det var helt til Magne Nilsen la en haug med innsats i problemet og lagde en icc-profil som fungerte sammen med Rawshooter og CaptureOne. Alle fargeproblemer var søkk borte.

Så nei, det er ingen av oss som verken har kunnskapen eller utstyret som er nødvendig fo å rette på dette, men det kunne ha vært morsomt å få til noe i nærheten.

...

Lightroom er den verste når det gjelder farger, Capture NX er ganske OK, men Capture One synes jeg gir de beste og mest realistiske farger. Jeg syns jeg får bedre fargegjengivelse med D800 enn med D3.

Det var godt å høre. Da er det kanskje håp likevel. Jeg har forresten en tendens til å bruke NX på nef-filer og C1 på cr2.

Lenke til kommentar

Dette kameraet rotet til rødfargene og det var omtrent ummulig å få det til å stemme med virkeligheten.

Jeg spør for å lære - ser det ut som dette kameraet roter til fargene i rødt og grønt?

(Legger ved et eksempelbilde - "rett-ut-av-kameraet" - kun skalert ned)

post-226353-0-43456400-1341782899_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Syns denne diskusjon ang farger er litt selvmotsigende, siden kurvene er flatere og flatere på Nikon desto mer pixel det er - D700 < D3 < D3X < D800. Råfiler fra D800 er betydelige flatere enn fra D700.

Høres bra ut.

Det testbilde ser ut som den er tatt med Vivid-profil. Er man ute etter mest mulig flathet, så skytt med Portrait.

Liker D2XMODE1 og 2 best selv.

Lenke til kommentar

Det jeg sliter mest med D800 (etter fokus-greija), så er at så å si alle mine bilder fra D800 er kraftig undereksponerte... Enten er det skjermen eller lysmåler eller hvordan Capture One leser .NEF fra D800 men jeg må så å si alltid sette på +0.5 i exp komensering... Mulig jeg har blitt ubrukelig til å ta riktig eksponerte bilder - hadde lignende utfordring med D7000 - men med D800 er det konsekvent undereksponert...

Lenke til kommentar

Det jeg sliter mest med D800 (etter fokus-greija), så er at så å si alle mine bilder fra D800 er kraftig undereksponerte... Enten er det skjermen eller lysmåler eller hvordan Capture One leser .NEF fra D800 men jeg må så å si alltid sette på +0.5 i exp komensering... Mulig jeg har blitt ubrukelig til å ta riktig eksponerte bilder - hadde lignende utfordring med D7000 - men med D800 er det konsekvent undereksponert...

Med D3 har jeg akkurat det motsatte problemet. Den overeksponerer konsekvent når det bare er løv og grønt, men med en gang det er andre ting med andre farger som bryter opp det grønne går det vanligvis mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...