Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Proshop er en Dansk butikk med nettside i Norge, de har vel ikke med Nikon Nordic å gjøre. Det står tydelig på deres side at de har den på leger.

 

Pixmania som er Fransk har også på lager.

 

Men Noreg har ikke på lager.

 

Hvis Nikon Nordic fordeler kamera til alle butikker i Norden, er det vel de som leverer til Proshop også. Men det er vel få som har forhåndsbestilt hos dem, hvis de i det hele tatt tar forhåndsbestilliger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GCardinals bilde er da også rett ut av kamera uten justeringer, og selvsagt mange hakk bedre enn Aftenpostens bilde som mest ser ut som et snapshot en publikummer har tatt med sin iPhone.

Nei, det er prosessert i ettertid. Bilde er veldig bra, men poenget var å sammenligne det med aftenpostenbilde blir ikke helt rettferdig.

 

Edit:

Jeg regner med at skjønner at JPEG lagt opp i denne tråden og NEF-filen er forskjellig i utseende?

 

Det at i din verden er JPEG ofte forskjellig fra NEF så er ikke det i min hverdag :)

 

Hvorfor skulle det være det? Tanken her er å vise hva man får as-is. Jeg konverterte NEF til JPEG med standart instillinger i konverterings prorammet og la det ut. Hadde ikke fullsize JPEG rett fra kamera, da jeg tok 14-bit NEF + 9mpx basic JPEG.

 

Og i denne bildeserien så kan dere se at med D800 og 70-200mm så kan man croppe ganske tett på. Alle bildene er minst 2048px. 600mm kan man ikke ta med seg over alt - det kan man med D800.

 

Og når vi er først på saken så TGB, så gjør du mye mer med dine bilder enn jeg gjør med mine :)

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ref bestilling hos JapanPhoto, innsideinfo fra JapanPhoto kilder sier at Nikon Europe har kappet all leveranser til JapanPhoto og brutt samarbeid. Årsaken kjenner jeg ikke, men det betyr i praksis at alt Nikon utstyr hos JapanPhoto er gråimport.

Hvis så så er det ganske interesant. Tenker da spesielt på prismessig, garanti og leveranse. Har forresten ikke dette skjedd før?

 

Ja, dette er jo svært interessant. For ikke alt for lenge siden gikk Japan Photo ut med informasjon om at de var forhandler av Nikon Norge. Det er hvertfall den oppfatningen jeg sitter med. Er det skjedd endringer, bør de opplyse om det asap.

 

I praksis ser jeg kun problemer mht reklamasjonsretten. Dersom Japan Photo må legge inn årene, mister du den. Hvor stor sannsynlighet for at det skjer, har jeg ingen formening om.

 

Finner ikke Japan Photo på forhandlerlista til Nikon Norge, for alt det er verdt. Er vel mange da som må vente på at JP henter kamera fra andre steder i Europa/verden. Men kan hende det går raskere det, enn å vente på Nikon Nordic...

Lenke til kommentar

Ref bestilling hos JapanPhoto, innsideinfo fra JapanPhoto kilder sier at Nikon Europe har kappet all leveranser til JapanPhoto og brutt samarbeid. Årsaken kjenner jeg ikke, men det betyr i praksis at alt Nikon utstyr hos JapanPhoto er gråimport.

Hvis så så er det ganske interesant. Tenker da spesielt på prismessig, garanti og leveranse. Har forresten ikke dette skjedd før?

 

Ja, dette er jo svært interessant. For ikke alt for lenge siden gikk Japan Photo ut med informasjon om at de var forhandler av Nikon Norge. Det er hvertfall den oppfatningen jeg sitter med. Er det skjedd endringer, bør de opplyse om det asap.

 

I praksis ser jeg kun problemer mht reklamasjonsretten. Dersom Japan Photo må legge inn årene, mister du den. Hvor stor sannsynlighet for at det skjer, har jeg ingen formening om.

 

Finner ikke Japan Photo på forhandlerlista til Nikon Norge, for alt det er verdt. Er vel mange da som må vente på at JP henter kamera fra andre steder i Europa/verden. Men kan hende det går raskere det, enn å vente på Nikon Nordic...

Hva som går raskest er nok litt tilfeldig, for min del betyr det at jeg ikke kan bruke JapanPhoto for store innkjøp - skal leve med det; har Interfoto og FotoVideo :)

Lenke til kommentar

Har oppdaget en noe negativ ting med kameraet. Noe jeg først trodde var komprimeringsartifakter etter opplasting, viser seg å være ett eller annet på sensoren, muligens støv. På bildene jeg har sjekket, er det tett i tett med prikker over hele bildeflaten. Veldig skjemmende, og vanskelig å få bort når det er slike mengder. Skulle nesten tro at kameraet har ligget i esken med lukkeren åpen.. Kjenner jeg ble en smule frustrert nå. :( Er usikker på om jeg skal sende tilbake kameraet, eller satse på å ta en rens selv.

Lenke til kommentar

Har oppdaget en noe negativ ting med kameraet. Noe jeg først trodde var komprimeringsartifakter etter opplasting, viser seg å være ett eller annet på sensoren, muligens støv. På bildene jeg har sjekket, er det tett i tett med prikker over hele bildeflaten. Veldig skjemmende, og vanskelig å få bort når det er slike mengder. Skulle nesten tro at kameraet har ligget i esken med lukkeren åpen.. Kjenner jeg ble en smule frustrert nå. :( Er usikker på om jeg skal sende tilbake kameraet, eller satse på å ta en rens selv.

Sensoren renser du relativt lett selv. Men får du støv på mattskiven, så IKKE rør den. KUN blåse er lov!

Mattskiven har et utrolig fint og syltynt lag med "transparent folie" som du ikke får 100% etter en berøring.

 

Jeg har selv byttet min mattskive og jeg fikk med min gamle hjem. Jeg fikk den ikke 100% ren uansett hva jeg gjorde. Nå var det jo ikke falig med denne da jeg uansett skulle kaste den, så jeg prøvde med zalo og sterkere saker. HELT umulig og få 100%.

 

Men skitt på mattskiven synes kun i søkeren heldighvis og ikke på bildene, men irriterende er det nå uansett :)

 

Så mye skitt på sensoren på et helt nytt kamera høres litt rart ut, men du bør prøve med en blåsebelg og se om du får den ren. Er det løst støv så fjernes det lett. Men IKKE kom bort i mattskiven :)

Lenke til kommentar

Har oppdaget en noe negativ ting med kameraet. Noe jeg først trodde var komprimeringsartifakter etter opplasting, viser seg å være ett eller annet på sensoren, muligens støv. På bildene jeg har sjekket, er det tett i tett med prikker over hele bildeflaten. Veldig skjemmende, og vanskelig å få bort når det er slike mengder. Skulle nesten tro at kameraet har ligget i esken med lukkeren åpen.. Kjenner jeg ble en smule frustrert nå. :( Er usikker på om jeg skal sende tilbake kameraet, eller satse på å ta en rens selv.

Sensoren renser du relativt lett selv. Men får du støv på mattskiven, så IKKE rør den. KUN blåse er lov!

Mattskiven har et utrolig fint og syltynt lag med "transparent folie" som du ikke får 100% etter en berøring.

 

Jeg har selv byttet min mattskive og jeg fikk med min gamle hjem. Jeg fikk den ikke 100% ren uansett hva jeg gjorde. Nå var det jo ikke falig med denne da jeg uansett skulle kaste den, så jeg prøvde med zalo og sterkere saker. HELT umulig og få 100%.

 

Men skitt på mattskiven synes kun i søkeren heldighvis og ikke på bildene, men irriterende er det nå uansett :)

 

Så mye skitt på sensoren på et helt nytt kamera høres litt rart ut, men du bør prøve med en blåsebelg og se om du får den ren. Er det løst støv så fjernes det lett. Men IKKE kom bort i mattskiven :)

Takker for svar, men jeg er ikke helt låst bak en dør når det gjelder dette. Har rengjort min D300 og D7000 flere ganger med hell. Bruker sensor swab, men har ikke swabs i rett størrelse liggende. Det har hendt at folk har fått med både støv, og jeg har hørt oljeflekker på sensoren i helt nye nikonkameraer, så selv om det er sjeldent, er det er ikke et helt ukjent fenomen. Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Alle nye fullformat er veldig utsatt for dritt på sensor (olje, og annet røsk). Erfaringsmessig blir dette så godt som borte ette 2 sensorrens. Ingen behov å returnere kamera. Er du ikke komfortabel med å gjøre det selv, få butikken til å gjøre det for deg.

Lenke til kommentar
Jeg har selv byttet min mattskive og jeg fikk med min gamle hjem. Jeg fikk den ikke 100% ren uansett hva jeg gjorde. Nå var det jo ikke falig med denne da jeg uansett skulle kaste den, så jeg prøvde med zalo og sterkere saker. HELT umulig og få 100%.

Tips angående mattskriverensing: Ultralydrensing med rødsprit. Helt vanlig rødsprit er veldig ren, fjerner fett og fordamper uten å etterlate seg noe. De færreste har tilgang til en ultralydvibrator, så der får man ty til det nest beste, høyfrekvent hørbar lyd. Legg mattskiva på et lite tefat med rødsprit og sett dette oppå diskanthornet på en høyttaler og spill i vei med noe som har mye høyfrekvent lyd. 10 minutter med kraftig guffe på høyttaleren bør gjøre susen. Pass på at tefatet ikke hopper av. Bruk en renset pinsett for å plukke mattskiva opp og plassere den i kameraet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har selv byttet min mattskive og jeg fikk med min gamle hjem. Jeg fikk den ikke 100% ren uansett hva jeg gjorde. Nå var det jo ikke falig med denne da jeg uansett skulle kaste den, så jeg prøvde med zalo og sterkere saker. HELT umulig og få 100%.

Tips angående mattskriverensing: Ultralydrensing med rødsprit. Helt vanlig rødsprit er veldig ren, fjerner fett og fordamper uten å etterlate seg noe. De færreste har tilgang til en ultralydvibrator, så der får man ty til det nest beste, høyfrekvent hørbar lyd. Legg mattskiva på et lite tefat med rødsprit og sett dette oppå diskanthornet på en høyttaler og spill i vei med noe som har mye høyfrekvent lyd. 10 minutter med kraftig guffe på høyttaleren bør gjøre susen. Pass på at tefatet ikke hopper av. Bruk en renset pinsett for å plukke mattskiva opp og plassere den i kameraet.

 

Veldig bra tips, vil bare legge til at uansett hva du gjør ikke tørke av/gni inn spriten da du vil med enn gang få riper. Også enn god tips er å gjøre rens i litt kaldere temperatur, det vil gjøre plastikken hardere og møkka vil enklere forlate overflaten.

Lenke til kommentar

Sitat fra foruminnlegg av LEE Cordon Bleu på fotosidan.se (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=138355&page=295):

 

Väntar du att få något ifrån Japan Photo så avsluta den väntan och beställ ifrån någon annan för jag fick beskdet av JP att ingen leverans kommer att ske föränn till hösten kring Oktober OM och det OM JP kan förhandla med Nikon om ett bra pris på en stor order.

Dom vill inte köpa till de priser som Nikon satt samt har nu en jäkla stor kö på D800 + D800E till ett bra pris så får dom inte ett bättre pris så får vi det inte heller.

Mvh. /LEE

 

sitat slutt

 

Kjenner ikke til sannhetsgehalten i dette, så ta det med ei klype salt. JP i Sverige er vel ikke annerledes stilt enn JP i Norge? Ser ut som JP har bæsja på leggen, de fulgte kanskje ikke med når Nikon skrudde opp prisen?

Lenke til kommentar

Dette er i praksis det samme som jeg har hørt. JP+Nikon Nordic krangler om pris, samme situasjon som noen år tilbake. Ikke D800 spesielt, men generelt. Kan selvfølgelig føre til at JP starter egen import som før, eller at det løser seg. Uansett blir det nok saftige forsinkelser på D800...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som flere av dere er i gang med å teste nye D800 - er det noen som kan poste et eksempelbilde(se vedlegg) av et "Rema 1000" skilt - også 100% crop?.

 

Er det ikke enklere at du selv tar bilde av noe annet noen andre allerede har tatt bilde av med en D800, for eksempel en Baileys- eller Martini-flaske, som vel er "industristandard"?

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/33

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...