flageborg Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Men at D3200 ikke akkurat kan sammenlignes med D800 er vel ganske åpenbart Det skal bli moro å finne ut av i løpet av sommeren 2012 (Det er lite sannsynlig at du har noen mulighet til å poste noen bilde-eksempler som kan bekrefte dine påstander? ) Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) En Nikon speilreflekskamera uten autofokusmotor er mongo i min øyne! Det er vel fordi du IKKE har fått med deg at det er svært få objektiver som IKKE har innebygget fokusmotor...? Utenom de "steingamle" fra forrige årtusen... Av de de NYE objektivene som er aktuelle i markedet... ? Med betydelig BEDRE optisk resultat? (Det skal bli moro å poste resultater som kan vise sammenlignbare resultater...) Du bør ikke prøve å belære meg om Nikon, det kommer du ingen vei med. Jeg har over 30 objektiver fra Nikon, de fleste av profesjonell karakter, fra 1959 til i dag. Og jeg har fokusmotor alle mine hus, bortsett fra alle Nikon MF. Endret 27. juni 2012 av Fytterakkern Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 ...jeg får nå utsøkte resultater med min gode gamle Nikon 85mm F1.4 uten egen fokusmotor. Ser ikke den helt store forskjellen på den, som jeg fikk for 6 lapper, til den nye 85mm'ern til over 12 høvdinger. Det skal bli spennende å få litt erfaring med... Det er mye som selges dyrt, men det er sjeldent optisk kvalitet er en avgjørende faktor og har direkte sammenheng med pris... Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Hvis du leser mitt nest siste innlegg på forrige side vil du se mine innvendinger mot D3200. Siterer meg selv for ordens skyld: Si hva du vil, jeg er nå glad for at jeg får AF på mine 2 objektiver uten egen fokusmotor. Men at D3200 ikke akkurat kan sammenlignes med D800 er vel ganske åpenbart, jeg ville ihvertfall aldri brukt penger på et hus uten eget hjul for både blender og lukkertid og annen "proff" layout. D3200 er et entrylevel kamera, dvs at du må inn i menyer og trykke på flere knapper og styre og ordne for å endre ting som gjøres relativt enkelt på hus som D300, D700, D3 osv osv. Jeg ville ihvertfall blitt like rød som den avbildede d3200 på forrige side hvis jeg måtte bruke et hus uten eget hjul for blenderjustering. Huset er også endel mindre rent fysisk, og ihvertfall etter min smak gjør dette at D3200en ikke er i nærheten av å være like behaglig å holde i, som større hus. For min del, som har mine fotoinntekter fra jobber som konsert \ kulturfotograf, så er gode ISO egenskaper meget viktig. Der er FF desidert best per i dag, da hjelper de 24 MP'ene meg svært lite, hvis sensoren ikke gir meg gode og riktige farger og et bilde uten for stort tap av detaljer som jeg slet med på mitt forrige kamera som var et crophus. Der har du noen raske argumenter fra min side på hvorfor jeg ikke vil ha D3200. ...jeg får nå utsøkte resultater med min gode gamle Nikon 85mm F1.4 uten egen fokusmotor. Ser ikke den helt store forskjellen på den, som jeg fikk for 6 lapper, til den nye 85mm'ern til over 12 høvdinger. Det skal bli spennende å få litt erfaring med... Det er mye som selges dyrt, men det er sjeldent optisk kvalitet er en avgjørende faktor og har direkte sammenheng med pris... Kan godt ta noen bilder for deg med nevnte 85mm, men prøv å hold denne (forøvrig offtopic) diskusjonen saklig. Send meg heller en PM hvis du vil ha en lenke til eksempelbilder, da det strengt tatt ikke hører hjemme i denne tråden. Men påstår du virkelig at Nikons 85mm F1.4 AF-D, den såkalte "cream machine" og portrett \ bryllupsobjektiv nr1 gjennom flere år, ikke duger og er overpriset? Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Jaggu.. Håper noen er i det spøkefulle hjørnet evt røyka en sokk?! D3200 like bra som D800? Bildekvalitet er faktisk ikke det eneste man sammenligner... D800 regnes som et proffkamera, D3200 er for fjortissbloggere og amatørfotografer. 4 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 (endret) Flageborg - det er ikke bildekvalitet som avgjør hvilket segment et kamera er i - det er byggekvalitet, funksjonalitet og betjening. På disse kriteriene scorer Nikons billigste kamera - entry level- (eller innstegs-) modellen D3200 helt på bunn. Sammenligningsbilder er ikke interessante - det er ikke der forskjellen er. Når det er sagt er også fullframehus noe annet enn et crophus - fullframehuset får noen andre egenskaper på grunn av sensor med over dobbelt så stort areal. Endret 28. juni 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Som det blir sagt her, så leverer ikke en innstegsmodell nevneverdig dårligere bilder enn mer profesjonelle kameraer. Vertfall så er det ikke her forskjellen er størst. Det at en D3200 kun er for "fjortiss bloggere" er rent sprøyt. Kan godt være at det er nettopp "fjortiser" som kjøper slike kameraer, men det er nok mer grunnet prisen og mange pixler. Mange ser seg fortsatt blind på antall pixler, og det er vel gjerne i den alderen man kanskje gjør det. Byggekvaliteten og ergonomi derimot er ikke D3200 eller andre rimelige kameraer i den klassens store fordel. Nikon virker noe mer robust enn Canon sine innstegsmodeller, men det utgjevner seg lenger opp etter min mening. Fullframe hus med topp optikk derimot er noe helt annet. Jegl annser D800 som et overlegent kamera i forhold til D3200, hvorav også bildekvaliteten er en del bedre, men det vil ikke si at D3200 er noe dårlig kamera som er kun er egnet for fjortis bloggere. Jeg kunne fint klart å leve med en D3200 som nummer to kamera grunnet mindre størrelse/vekt samt pris. Er ikke sååå farlig å miste en D3200 på sjøen som en 5D MK III med objektiv verdt til sammen 40.000,- Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Siden jeg klarte å rote det til med å avbestille kamera etter at jeg kjøpte hus - og deretter hive meg på bølgen som skulle få det til opprinnelig pris i mai(?), så sprekker deadline før ferien for min del. Blir å leve med et D700 i alle fall frem til Islandsturen i November - innen da skulle jeg tro Nikon har lagd nok til å tilfredstille rotekopper som meg selv (hvis ikke det blir et D600 da, forsåvidt ikke helt utelukket det heller) Kenneth: Jeg gleder meg å se resultater! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 For meg virket det som flageborg har drømt om en burgunderfarget versjon av D800/D800E, men takker seg til D3200 siden det ikke finnes og D800/D800E dessuten er vanskelig å få tak i og koster mye mer. Mitt tips er at negellakk potensielt kan løse problemet med farge på D800/D800E. Kai har en . 3 Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Ref bestilling hos JapanPhoto, innsideinfo fra JapanPhoto kilder sier at Nikon Europe har kappet all leveranser til JapanPhoto og brutt samarbeid. Årsaken kjenner jeg ikke, men det betyr i praksis at alt Nikon utstyr hos JapanPhoto er gråimport. Hvis så så er det ganske interesant. Tenker da spesielt på prismessig, garanti og leveranse. Har forresten ikke dette skjedd før? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Da er mitt kamera sendt fra pixmania, 2 dager etter bestilling! Underenes tid er ikke forbi... Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Ref bestilling hos JapanPhoto, innsideinfo fra JapanPhoto kilder sier at Nikon Europe har kappet all leveranser til JapanPhoto og brutt samarbeid. Årsaken kjenner jeg ikke, men det betyr i praksis at alt Nikon utstyr hos JapanPhoto er gråimport. Hvis så så er det ganske interesant. Tenker da spesielt på prismessig, garanti og leveranse. Har forresten ikke dette skjedd før? Ja, dette er jo svært interessant. For ikke alt for lenge siden gikk Japan Photo ut med informasjon om at de var forhandler av Nikon Norge. Det er hvertfall den oppfatningen jeg sitter med. Er det skjedd endringer, bør de opplyse om det asap. I praksis ser jeg kun problemer mht reklamasjonsretten. Dersom Japan Photo må legge inn årene, mister du den. Hvor stor sannsynlighet for at det skjer, har jeg ingen formening om. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Ikke for å glemme FotoCare sitt verksted (Interfoto) kan ikke brukes med mindre man betaler selv. Jeg har ikke anledning til å vente i uker/måneder om noe må gjøres. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Har vert i kontakt med Fotocare i Oslo flere ganger direkte og dem er svært behjelpelige Førstkommende mandag skal jeg inn å bytte mattskive. Dette gjøres mens jeg venter og koster meg 80 spenn Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Da er mitt kamera sendt fra pixmania, 2 dager etter bestilling! Underenes tid er ikke forbi... Det som er litt scary med Pixmania, er at du må sende varen til Frankrike ved eventuelle reklamasjoner etter produsentens garantitid. Har også litt "erfaring" med at ikke alle som håndterer reklamasjoner i utlandet kjenner til norske reklamasjonsbestemmelser. Denne erfaringen gjelder ikke Pixmania. Min erfaring med Nikon-produkter, er at dette behøver du ikke bekymre deg for . Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Det som er litt scary med Pixmania, er at du må sende varen til Frankrike ved eventuelle reklamasjoner etter produsentens garantitid. Har også litt "erfaring" med at ikke alle som håndterer reklamasjoner i utlandet kjenner til norske reklamasjonsbestemmelser. Denne erfaringen gjelder ikke Pixmania. Min erfaring med Nikon-produkter, er at dette behøver du ikke bekymre deg for . Nei, det var ikke helt ideelt. Forøvrig tror jeg Pixmania nå plukker opp reklamasjonsvarer hos kundene, så man slipper å sende til Frankrike selv. Når det gjelder reparasjonstid tror jeg det kan svinge begge veier, det er ikke akkurat kjent for å få raskt her i Norge. Alt i alt var jeg skeptisk, men valgte å ta denne "risikoen" da jeg er lei av ventingen. Har hatt en del Nikon-produkter opp gjennom, og heldigvis aldri hatt behov for reparasjon. Vi får håpe at dette fortsetter. Oh crap, kamera er i Norge allerede. Kanskje UPS rekker å levere før helga? Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Hyggelig at folk klarer å få tak i Nikon D800 i løpet av 3-4 dager. Men fryktelig irriterende lesing for meg som bestillte for 3,5 måned siden. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Hvis man ikke gidder å vente tror jeg Pixmania er det beste alternativet. Forøvrig hadde jeg ventet i 4,5 mnd selv før jeg forsøkte Pix. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 Hvis man ikke gidder å vente tror jeg Pixmania er det beste alternativet. Forøvrig hadde jeg ventet i 4,5 mnd selv før jeg forsøkte Pix. Ja, for den som ikke har noe kamera og trenger det raskt, er det sikkert det beste alternativet . Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 (endret) Jeg skal klare å vente litt til, når jeg har ventet så lenge. Jeg har ikke noe fryktelig stort behov for å få det med en gang, men nå begynner det å dra ut på tiden. Har jeg ikke fått kamera til 13 Juli, da begynner det å bli mørkt. da er det nøyaktig 4 måneder siden jeg bestillte. Da skal jeg skrive den styggeste mailen jeg vel kommmer til å skrive i år, å sende den til ihvertfall 2 steder. Endret 29. juni 2012 av Fytterakkern 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå