Boralis Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Jeg er nr 4 i køen hos Netshop. Bestilt 27.3. De skulle få noen kameraer fra Nikon denne uken, men visste ikke hvor mange. Krysser fingrene - siste mulighet før ferien. Dette er kanskje litt urelevant, men da jeg var i FotoVideo sist så bærte de ut D800 i hvite poser og skannet kamera uten å ta de ut av poser, syntes det var litt spesielt Merkelig at de hånterer "svartebørsmateriale" så åpenlyst! Nei da er det sorte poser 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) De som har fokus som er off på kantene kan ta kontakt med FotoCare (Interfoto sitt verksted) og få justert. Innsiderykter skal ha det til at de har referanseverdier fra fabrikken og er klar til å fikse dette for de det måtte gjelde. Edit: Fortsatt ikke sett noe til dette på eget kamera, heller ikke på D4. Endret 21. juni 2012 av TGB Lenke til kommentar
gwh Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Ser at Bythom.com nevner at 2 av de 12 han har hatt fingrene sine borti har hatt fokusfeilen, så ingen tvil om at det er der.At Fotocare nå kan fikse dette er bra Selvom jeg jeg "bare" har et D700, er det lov å sikle på D800. Hadde bare skuddtakten vært høyere... Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Og der tok D800E knekken på D800: http://goo.gl/aWWn0 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Skikkelig og ukamuflert link: http://www.dxomark.c...D800/Comparison Jeg vil kalle det tangering og minimale produktvariasjoner. Endret 21. juni 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Og der tok D800E knekken på D800: http://goo.gl/aWWn0 Skikkelig og ukamuflert link: http://www.dxomark.c...D800/Comparison Jeg vil kalle det tangering og minimale produktvariasjoner. Er mer enig med Simen1. Vil ikke kalle det å knekke, men en variasjon pga filter "fjerningen". Hadde forventet at D800E kom bedre ut enn D800 akkurat pga dette. Det som jeg synes er interessant er at D800E kommer en hårbredde bedre ut på iso en D4. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Alle forskjellene er innenfor måleusikkerheten så jeg vil vel si at de scorer likt. Og D800 og D4 scorer også likt på ISO. Endret 21. juni 2012 av Mr. Mustard Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Alle forskjellene er innenfor måleusikkerheten så jeg vil vel si at de scorer likt. Og D800 og D4 scorer også likt på ISO. Det er sant. Men likevel interessant at de scorer likt. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Siden jeg gikk for D800E må jeg har litt trøst i den eine 1%. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Kameraene har den samme sensoren. Forskjellen er at D800E har marginalt høyere oppløsning i detaljer. DxOMark måler ikke oppløsningsevne. Man skulle være overrasket over at de får samme poengsum fordi? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Siden jeg gikk for D800E må jeg har litt trøst i den eine 1%. Det er ingen prosentskala. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Ja nå må alle som har kjøpt D800 selge da D800E er bedre , en kan vel ikke ha det nest beste, det gir vel ubrukelige bilder Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Vel, noen er enige med deg Snekker'n. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Ja nå må alle som har kjøpt D800 selge da D800E er bedre , en kan vel ikke ha det nest beste, det gir vel ubrukelige bilder Jeg føler at jeg treffer godt med utrangert D700 jeg.. trenger jeg da D800? Og når jeg treffer godt med D700, så vil jeg antagelig blåse samtlige av banen den dagen jeg skaffer meg en D800!! Dere er herved advart!!!!!!! Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Må nesten få komme med et newbish spørsmål. Alle som eventuelt rister oppgitt på hodet får bare tilgi meg. Jeg leser flere steder at de mer proffe kameraene setter høyere krav til både fotograf og objektiver. Kan noen utdype litt hva som menes med dette og hvorfor? Flere steder leser jeg at det settes høyere krav til fokusering fra fotograf på et proffkamera, men er ikke fokusering typisk mer presis på de dyrere kameraene, og dermed lettere å få riktig for fotografen? Jeg forstår at et dårligere objektiv ikke vil utnytte kameraets potensiale fullt ut (og vice versa), men det virker på meg som om det også menes at et middels objektiv gir dårligere bedre på "proffere" kamera? Jeg har et nikon D80 som jeg lenge har hatt lyst å bytte ut. Jeg har da vurdert D700 en god stund, men etterhvert ble det klart at det kunne være like greit å vente på etterfølgeren. Nå som D800 og D800E er lansert ser jeg at det ikke nødvendigvis er kamera for meg (og heller ikke en direkte etterfølger til D700), kanskje først og fremst pga oppløsning på sensor. Hvor lenge må vi vente på et kamera som vil være en direkte arvtaker til D700? Slik jeg forstår vil både D700 og D800 bli solgt side om side en god stund fremover? Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Må nesten få komme med et newbish spørsmål. Alle som eventuelt rister oppgitt på hodet får bare tilgi meg. Jeg leser flere steder at de mer proffe kameraene setter høyere krav til både fotograf og objektiver. Kan noen utdype litt hva som menes med dette og hvorfor? Flere steder leser jeg at det settes høyere krav til fokusering fra fotograf på et proffkamera, men er ikke fokusering typisk mer presis på de dyrere kameraene, og dermed lettere å få riktig for fotografen? Jeg forstår at et dårligere objektiv ikke vil utnytte kameraets potensiale fullt ut (og vice versa), men det virker på meg som om det også menes at et middels objektiv gir dårligere bedre på "proffere" kamera? Jeg har et nikon D80 som jeg lenge har hatt lyst å bytte ut. Jeg har da vurdert D700 en god stund, men etterhvert ble det klart at det kunne være like greit å vente på etterfølgeren. Nå som D800 og D800E er lansert ser jeg at det ikke nødvendigvis er kamera for meg (og heller ikke en direkte etterfølger til D700), kanskje først og fremst pga oppløsning på sensor. Hvor lenge må vi vente på et kamera som vil være en direkte arvtaker til D700? Slik jeg forstår vil både D700 og D800 bli solgt side om side en god stund fremover? * Med 36.6 mpx ser man minste fokus bom, den er vanskelig å se på 12mpx. * På landskap med D700 brukte jeg som regel autofocus også låste den, med D800 må jeg fokusere inn manuelt gjennom Live-view for å være helt sikker på at det blir riktig. * Med 4fps og store bildefiler, er det utfordrende å balansere buffer med skutttakten og riktig øyeblikk. F.eks. på motevisning der modeller kommer i ganske god fart, er det kanskje nå mulig å ta 4-5 bilder, mens med D3 kunne jeg lett klare 8-10. Det igjen øker krav til at bildene blir "riktig" - siden det er ikke mye å velge i mellom. * Under samme kategori havner riktig bruk av VR, stativ etc. * Store rå-filer krever mye CPU og RAM. Min Lightroom 4 sliter på Intel 4.5Ghz quad-core med 32gb DDR3 RAM. Til tider går i sakte slide-show - så her må man ha veldig god plan for hva man skal gjøre - siden endringer er tidskrevende. * Under dette punktet kan man også skrive til enorme apetitt for minnekort og harddisk plass. * På D3/D3s trengte jeg ikke å tenke på ISO, med D800 ser jeg forskjell fra ISO 100 til 200 og til 400 osv. dvs hver steg er tydelig synlig - igjen man må være mer nøye. og listen forsetter, men regner med poenget kommer frem. Ingen av de elementer er noe nytt eller vanskelig i seg selv - men på D3 trengte man som sagt ikke å tenke på halvparten av punktene. Sånt sett så vil jeg sammenligne D800 med mellomformat kamera - kontroll på alt og igenting overlates til tilfeldigheter. 2 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Må nesten få komme med et newbish spørsmål. Alle som eventuelt rister oppgitt på hodet får bare tilgi meg. Jeg leser flere steder at de mer proffe kameraene setter høyere krav til både fotograf og objektiver. Kan noen utdype litt hva som menes med dette og hvorfor? Flere steder leser jeg at det settes høyere krav til fokusering fra fotograf på et proffkamera, men er ikke fokusering typisk mer presis på de dyrere kameraene, og dermed lettere å få riktig for fotografen? Jeg forstår at et dårligere objektiv ikke vil utnytte kameraets potensiale fullt ut (og vice versa), men det virker på meg som om det også menes at et middels objektiv gir dårligere bedre på "proffere" kamera? Jeg har et nikon D80 som jeg lenge har hatt lyst å bytte ut. Jeg har da vurdert D700 en god stund, men etterhvert ble det klart at det kunne være like greit å vente på etterfølgeren. Nå som D800 og D800E er lansert ser jeg at det ikke nødvendigvis er kamera for meg (og heller ikke en direkte etterfølger til D700), kanskje først og fremst pga oppløsning på sensor. Hvor lenge må vi vente på et kamera som vil være en direkte arvtaker til D700? Slik jeg forstår vil både D700 og D800 bli solgt side om side en god stund fremover? * Med 36.6 mpx ser man minste fokus bom, den er vanskelig å se på 12mpx. * På landskap med D700 brukte jeg som regel autofocus også låste den, med D800 må jeg fokusere inn manuelt gjennom Live-view for å være helt sikker på at det blir riktig. * Med 4fps og store bildefiler, er det utfordrende å balansere buffer med skutttakten og riktig øyeblikk. F.eks. på motevisning der modeller kommer i ganske god fart, er det kanskje nå mulig å ta 4-5 bilder, mens med D3 kunne jeg lett klare 8-10. Det igjen øker krav til at bildene blir "riktig" - siden det er ikke mye å velge i mellom. * Under samme kategori havner riktig bruk av VR, stativ etc. * Store rå-filer krever mye CPU og RAM. Min Lightroom 4 sliter på Intel 4.5Ghz quad-core med 32gb DDR3 RAM. Til tider går i sakte slide-show - så her må man ha veldig god plan for hva man skal gjøre - siden endringer er tidskrevende. * Under dette punktet kan man også skrive til enorme apetitt for minnekort og harddisk plass. * På D3/D3s trengte jeg ikke å tenke på ISO, med D800 ser jeg forskjell fra ISO 100 til 200 og til 400 osv. dvs hver steg er tydelig synlig - igjen man må være mer nøye. og listen forsetter, men regner med poenget kommer frem. Ingen av de elementer er noe nytt eller vanskelig i seg selv - men på D3 trengte man som sagt ikke å tenke på halvparten av punktene. Sånt sett så vil jeg sammenligne D800 med mellomformat kamera - kontroll på alt og igenting overlates til tilfeldigheter. Nettop dette er det nok en del som ikke tenker over/vet men tror at D800 gjør dem til en bedre fotograf og at det blir mye enklere å ta flotte bilder, disse bildene blir jo SÅ mye bedre enn med et annet kamera. Skuffelsen/frustrasjonen blir derfor stor når en oppdager at det er problemer å i det hele tatt se forskjellen på bildene tatt med dette eller et annet kamera og en oppdager at det er flere bomskudd med dette kamera enn det man brukte tidligere Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Jeg har ingen tro på at kamera tar bilder for meg. Jeg tar bildene, men bruker teknikken til hjelp (det betyr ikke at jeg bruker automodus ). Det jeg har litt problemer med å forstå er hvordan bildene kan bli dårligere, slik mange fremstiller det. At fokusproblemer er mer synlig på 100% zoom ved 36.6mpx kontra 12mpx er forståelig, men om de er på samme størrelse ved utskrift vil de vel være ganske så like? Faktorer som større bildefiler, med dertil tregere fps og større krav til plass og ytelse på pc er også helt greit. Og fullt forståelig. Om jeg sammenligner bilder tatt med f.eks D800 og et eldre kamera, med samme midt-på-treet optikk, vil jeg da oppleve at bildene på D800 er dårligere ved samme størrelse (gitt at denne størrelsen er vel innenfor hva det eldre kamera kan håndtere)? Jeg antar også at den merkbare forskjellen på lavere ISO nivåer kun gjelder ved zoom forbi hva som er mulig med f.eks D3? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) Du har nå fått 2 stk pixelpeeping svar. Du ser ikke noen forskjell på bildene på et D700 kontra D800, hvis ikke du er nede på 100% crop eller mere! Forskjellen utmerker seg om de skal ha et board på 2x3 meter selvfølgelig, men hvem trenger det i det daglige av oss vanlige dødelige?? Endret 22. juni 2012 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hvis du vil oppgradere fra D80 og vurderer D800, så kommer det "visstnok" et D600 som sannsynligvis er mer enn nok. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå