Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Derfor synest jeg det er synd at en D600 ikke ble litt større, da D300/300s er modeller som har solgt i massevis.

 

Tror nok ikke de som har kjøpt D300(s) utelukkende har kjøpt de for størrelsen sin del. Tror de fleste kjøper kamera for det de får ut av kameraet (les. bildene) og ikke legger hovedvekt på utseende og størrelse.

Jeg, personlig hadde nok likevel kjøpt D800 om den hadde hatt batterigrep eller om den var på størrelse med D3200. (Det siste hadde nok ikke vært mulig. Var bare for å få frem poenget). Jeg kjøpte det for filene man får ut av det.

 

Joda,men var det et annet kamera som ga deg det samme ut av filene og som samtidig passet dine hender er jeg ikke i tvil om at du hadde valgt det .

D600 ser jo ikke ut til å bli noen revlusjon i noen av tilfellene sett i forhold til andre kamera .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D600 ser jo ikke ut til å bli noen revlusjon i noen av tilfellene sett i forhold til andre kamera .

Hvis D600 blir i størrelse som D7000 men med Fx sensor så synes jeg Nikon har gjort det ganske bra. Jeg er enig med deg at det er ikke noen stor revolusjon, men den vil være ganske så unik pga størrelsen.

Jeg har lenge vurdert å kjøpe en D7000 som ett såkalt lett alternativ til D3'en, men kommer Nikon ut med en D600 på omtrent samme størrelse som D7000 men med Fx sensor så er det ett superaktuelt kamera for min del.

Lenke til kommentar
D600 ser jo ikke ut til å bli noen revlusjon i noen av tilfellene sett i forhold til andre kamera .

Hvis D600 blir i størrelse som D7000 men med Fx sensor så synes jeg Nikon har gjort det ganske bra. Jeg er enig med deg at det er ikke noen stor revolusjon, men den vil være ganske så unik pga størrelsen.

Jeg har lenge vurdert å kjøpe en D7000 som ett såkalt lett alternativ til D3'en, men kommer Nikon ut med en D600 på omtrent samme størrelse som D7000 men med Fx sensor så er det ett superaktuelt kamera for min del.

 

Det er vi helt enige om, men vi er forskjellige og det jeg prøver å si er at for meg blir neppe D600 aktuell fordi den da blir like ille ergometrisk som D7000 er det i dag , men det er helt klart den vil bli et fint tilskudd for de som har små nok hender til det .

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg 1D/Dx-størrelse (1D III gjorde meg avhengig) når jeg skal jobbe, men hadde ikke sagt nei til en FF i mindre størrelse (ala D7000 eller enda mindre, faktisk) til de gangene jeg ikke har lyst til å bære tungt. 5D II med 35/2 var nesten perfekt walk-around-størrelse. Med mindre hus hadde det vært perfekt.

Lenke til kommentar

Det er vi helt enige om, men vi er forskjellige og det jeg prøver å si er at for meg blir neppe D600 aktuell fordi den da blir like ille ergometrisk som D7000 er det i dag , men det er helt klart den vil bli et fint tilskudd for de som har små nok hender til det .

Bergendahl hadde et bra innlegg om dette på forrige side som jeg er helt enig i. Jeg synes D7000 har ganske bra ergonomi og har heller ikke spesielt små hender. Jeg har ingen problemer med at du liker store kameraer, jeg kan til og med se fordeler med det, også for meg selv. D300 synes jeg for eksempel var usedvanlig bra å holde. Men jeg ville aldri valgt D300 ut fra det kriteriet og aldri satt på ekstra grep. Når jeg er på tur har jeg kanskje kameraet i hendene 1% av tiden. Resten av tiden henger det rundt halsen, er i en veske eller en ryggsekk og da blir størrelse/vekt også viktige egenskaper.

 

Min er faring er at jeg kan venne meg til det meste av kameraer og ergonomien kan være OK fra rundt Panasonic GH2/Samsung NX10-størrelse og oppover hvis produsenten har jobbet litt med saken. Ennå litt mindre på et kompaktkamera. Perfekt nei, men så bra at jeg kan leve med det og det ikke er noe hinder for bruk av kameraet og da blir andre kriterier fort mye viktigere.

 

Jeg tror en god del av aversjonen som mange har mot mindre modeller kommer fra å ha prøvd noen av de minste speilrefleksene som er små og hvor lavest mulig produksjonskostnad har vært hovedmålet. Produentene har ikke vektlagt ergonomi nok i denne klassen IMO, selv om det egentlig ikke bør koste så mye. I tillegg er byggekvaliteten på disse kameranene med på å trekke ned helhetsintrykket. Uansett, jeg tror D600 kan bli en kjempsuksess for Nikon, men det må selvsagt prises riktig i forhold til D800 og andre konkurrenter.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir feil å diskutere dette i en D800 tråd, men både pris og vekt kunne nok holdes på stort sett det samme selv om kamerakroppen ble gjordt litt større .

Men som sagt for , vi er forskjellige og for meg er D7000 som jeg bruker for tiden håpløs og da vil nok en D600 føles like håpløs for meg .

Har en del andre prosjekter som har dukket opp og som skal prioriteres en god stund fremover, så får jeg teste vidre på Nikon innimellom og så får vi se hva neste kamera blir.

Det eneste jeg kan si er at alle merker vil bli vurdert .....

Lenke til kommentar

Største skuffelsen er jo at en D600 ser ut for å få samme størrelse som D7000 , dvs ubrukelig om du ikke har små damehender eller monterer på et batterigrep (om det da ikke er ment for damer da ) , hadde virkelig håpt på at det ble minst like stort som D300s :hmm:

 

Ja det med størrelsen er et godt poeng, men etter D800 så vil jeg si at "naturlig" plassering av knapper på kamera er enda viktigere.

 

Det å gå fra D800 til f.eks. F5 der alle knapper slik de skal være på Nikon er en drøm.

 

Hver gang jeg bruker D800 så iritterer jeg meg grenseløst på den nye AF-mode knappen/systemet. Har nå 6 tilfeller da jeg måtte gå kjapt fra single-point til fult-auto og var for treg - det resulterte i uskarpe bilder, måtte ta bilde med fokuspunkt på feil sted (på konsert med motlys kunne jeg ikke se hvor den var) og i bryllup da for å fange en unge (flytting av fokuspunkt var for treg).

 

Så nå vurderer jeg enten D3 eller D700 som backup for de situasjonene der fokus er viktigere enn mpx.

 

motevisning fikk jeg enn god del flere uskarpe bilder med D800 enn jeg hadde normalt sett med D3X / D3 eller D700 - og det i lokale med bedre lyssetting enn vanlig - det kan hende at jeg begynner å bli gammel å rusten på det området ...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Dette med å se fokuspunktene i mørke omgivelser på D800 er et problem... D4 har mulighet for å ha aktivt fokuspunkt kontinuerlig rødt; det savner jeg på D800.

 

Edit:

Dmitry: Tror ikke du har blitt så gammel ennå ;) Så er nok ikke bare deg.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Dette med å se fokuspunktene i mørke omgivelser på D800 er et problem... D4 har mulighet for å ha aktivt fokuspunkt kontinuerlig rødt; det savner jeg på D800. Edit: Dmitry: Tror ikke du har blitt så gammel ennå ;) Så er nok ikke bare deg.

 

Det er vel ikke at den ikke lyser heile tiden, det sliter jeg ikke med. Det er vel litt mer av at S-punkt på AF-C treffer ikke like godt som før og med 3D-følge greija så hopper den som kanin på kofein... Har testet alle mulig kombinasjoner men det er kun med 3D at jeg får samme treffsikkerhet som med D3 - men det på bekosting av at jeg må slippe knappen som er trykket ned halvveis heiletiden for å resete 3D følging og hopping av fokuspunkt... alt i alt ganske ræva - og mye verre enn jeg hadde trodd til å begynne med.

Lenke til kommentar

Mens andres problem er at vi må vente enda lengre, og vi venter i spenning!

 

Sto forresten et brukt Nikon D800 til salgs på foto.no i dag til Kr. 25.000,- Så vedkommede hadde senket prisen til Kr. 22.800,- nå. Synes i grunnen dette er nok for et brukt kamera som er importert fra USA. Flere nettbutikker har priset det til ca. Kr. 21.000,- Men det er dette med tilgjengelighet da, men jeg har på følelsen at det snart løser seg.

 

Amazon UK forventer at det blir lagervare 21 Juni.

 

Leste det var to stykker som hadde bestillt D800 på Pixmania , en til to dager etterpå ble det levert på døra.

 

Litt i kontrast til en som bestillte for over 3 måneder siden.

 

Her et tegn på bedring, Nikon D800 på lager når disse ord skrives: http://www.amazon.de/gp/product/B00763MHB4/ref=s9_simh_gw_p23_d0_g23_i1?pf_rd_m=A3JWKAKR8XB7XF&pf_rd_s=center-2&pf_rd_r=1TRJTZH8QPMKXFJ5Z6BZ&pf_rd_t=101&pf_rd_p=463375173&pf_rd_i=301128

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar
D600 ser jo ikke ut til å bli noen revlusjon i noen av tilfellene sett i forhold til andre kamera .

Hvis D600 blir i størrelse som D7000 men med Fx sensor så synes jeg Nikon har gjort det ganske bra. Jeg er enig med deg at det er ikke noen stor revolusjon, men den vil være ganske så unik pga størrelsen.

Jeg har lenge vurdert å kjøpe en D7000 som ett såkalt lett alternativ til D3'en, men kommer Nikon ut med en D600 på omtrent samme størrelse som D7000 men med Fx sensor så er det ett superaktuelt kamera for min del.

 

For meg er D600 interessant nettopp fordi det er mindre. Var på vei opp til D700 fra D300 da jeg fant ut at det ble for stort og tungt til å dra med over alt. Er fornøyd med ergonomien på D7000 selv om jeg syntes D300 var bedre å holde i. Et FX kamera av en mer moderat størrelse er derfor veldig interessant. De som ønsker et større hus med bedre grep har allerede D800.

 

Størrelsen på optikken vil riktignok fortsatt være en utfordring - den blir jo ikke akkurat mindre og lettere, men jeg trives med fastoptikk og det hjelper litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dette med å se fokuspunktene i mørke omgivelser på D800 er et problem... D4 har mulighet for å ha aktivt fokuspunkt kontinuerlig rødt; det savner jeg på D800. Edit: Dmitry: Tror ikke du har blitt så gammel ennå ;) Så er nok ikke bare deg.

 

Det er vel ikke at den ikke lyser heile tiden, det sliter jeg ikke med. Det er vel litt mer av at S-punkt på AF-C treffer ikke like godt som før og med 3D-følge greija så hopper den som kanin på kofein... Har testet alle mulig kombinasjoner men det er kun med 3D at jeg får samme treffsikkerhet som med D3 - men det på bekosting av at jeg må slippe knappen som er trykket ned halvveis heiletiden for å resete 3D følging og hopping av fokuspunkt... alt i alt ganske ræva - og mye verre enn jeg hadde trodd til å begynne med.

Bruker bare AF-ON knappen for fokus... forøvrig er det ikke ofte 3D-tracking brukes for min del. Camera fokus-voodoo som jeg har altfor lite kontroll over synes jeg ikke er stas. Ikke alltid jeg er enig med D800 om hva som skal i fokus. AF-C og dynamic 9 eller enkeltpunkt fungerer magisk på fashion-show f.eks.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Pr nå ligger det faktisk 2 D800 på foto.no!

Den som er nevnt tidligere og en som sier han får to stk tilsendt. Så hvis noen er lei av å vente og vil ha nå, så er mulighet der.

Og nei, ingen av de er mine. Mitt står i skrivende stund og time lapser utenfor vinduet mitt her offshore.

Lenke til kommentar

Pr nå ligger det faktisk 2 D800 på foto.no!

Den som er nevnt tidligere og en som sier han får to stk tilsendt. Så hvis noen er lei av å vente og vil ha nå, så er mulighet der.

Og nei, ingen av de er mine. Mitt står i skrivende stund og time lapser utenfor vinduet mitt her offshore.

Det er en del D800E som rulles ut, så antar det er av denne grunn det kommer en del på foto.no. Muligens mitt D800 også havner der om D800E ikke gir meg nevneverdig issues med moiré.

 

Edit:

Så har man også enkelte som mener D800 er defekt siden de ikke får 100% pixelskarpe bilde... . o O (teknikk?).

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[Det er en del D800E som rulles ut, så antar det er av denne grunn det kommer en del på foto.no. Muligens mitt D800 også havner der om D800E ikke gir meg nevneverdig issues med moiré.

 

Edit:

Så har man også enkelte som mener D800 er defekt siden de ikke får 100% pixelskarpe bilde... . o O (teknikk?).

I følge annonsene som ligger der nå, er dette ikke grunnen til noen av de. I hvertfall ikke i følge det de skriver. :)

 

Du kan jo sjekke That Nikon Guy (Matt Granger) sin test av D800E på video på

.

Han har nettopp fått seg E og har laget noen (og kommer nok med flere) videoer om kameraet.

Lenke til kommentar

Jævlig irriterende at noen sitter på flere hus siden de har bestillt opptil flere steder og da har motatt fler. Jeg har kun bestillt en plass og når noen sitter på flere hus føler jeg at dette sinker min leveranse. Har de tilfeldigvis bestillt der jeg har bestillt og jeg er først i køen der nå, ja da er de svin.

Endret av Fytterakkern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...