Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

CF-kort er som kjent mye raskere :)

Det er en sterk overforenkling. Det er null problem å "bevise" det motsatte om man velger riktige kort.

Personlig ville jeg valgt et lite men kjapt CF-kort pluss et stort og tregere SD-kort. CF er relativt dyre per GB, men finnes i veldig kjappe utgaver. SD er relativt billige per GB, men noe tregere. Har man ett av hver så kan man velge kort ut i fra om man trenger hastighet eller kapasitet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CF-kort er som kjent mye raskere :)

Det er en sterk overforenkling. Det er null problem å "bevise" det motsatte om man velger riktige kort.

Personlig ville jeg valgt et lite men kjapt CF-kort pluss et stort og tregere SD-kort. CF er relativt dyre per GB, men finnes i veldig kjappe utgaver. SD er relativt billige per GB, men noe tregere. Har man ett av hver så kan man velge kort ut i fra om man trenger hastighet eller kapasitet.

Ja da fikk jeg noe å tenke på, men jeg får vel teste hvordan det fungerer med store RAW-filer før jeg finner ut av dette. :) Endret av Birger Mulvik
Lenke til kommentar

At CF er raskere enn SD, stemmer nok på generelt grunnlag. Raske SD er dyre, og det finnes alltid et CF kort som er raskere ;)

Men hvis ves80 synes ytelsen til D800 på de kortene h*n har er rask nok,så vil jeg foreslå følgende: bruk SD kort som dine primær-kort, og kjøp et passe stort CF kort som du bruker som backup når du går tom for SD kort.

Ikke under noen omstendigheter vil jeg anbefale en CF-SD konverter. kjøp heller et lite CF kort for pengene.

Lenke til kommentar

Etter dagens motevisning, kan jeg rapportere at jeg fikk plass til 990 bilder i FX / 12-bit / compressed og brukte 50% av battari på å ta de bildene.

Hvor manga GB var dette kortet på da? Hvor raska kort bruker du på D800?

Lexar 300x 16gb og Sandisk 90mb/s 16gb. Så det blir røflig 500 bilder på et slikt kort - mens telleren viste 357 på hver da jeg begynte.

Siden kamera går på 4bps har ikke hastighet så veldig mye å si (se tidligere post ang serie).

Lenke til kommentar

Bank for egendefinerte innstillinger og for opptaksmeny.

Virker litt begrensende i og med at de innstillinger man gjør i menyene automatisk lagres. Man kan ikke stille inn kameraet, lagre innstillingene og bruke det som et utgangspunkt ved en senere anledning. Gjør man endringer underveis er innstillingene man ønsket som utgangspunkt overskrevet.

Jeg kunne ønsket at fokusinnstillingene også ble lagret, dvs. AF-S eller AF-C og fokuspunkter, single eller 3D etc.

Er det noen som bruker disse bankene og hvordan utnytter dere dem?

Lenke til kommentar

Virker litt begrensende i og med at de innstillinger man gjør i menyene automatisk lagres. Man kan ikke stille inn kameraet, lagre innstillingene og bruke det som et utgangspunkt ved en senere anledning. Gjør man endringer underveis er innstillingene man ønsket som utgangspunkt overskrevet.

Jeg kunne ønsket at fokusinnstillingene også ble lagret, dvs. AF-S eller AF-C og fokuspunkter, single eller 3D etc.

De fungerer veldig bra på D7000 der det er hardware bryter. på D3 / D800 / D4 etc. er så å si ubrukelig i praktisk bruk.

Mens på D7000 er de helt rå - alle instillinger blir lagret under U1 og dersom det er slikt at man skal endre på noe så endrer man modus til A / M etc også gå tilbake til U1 etter behov. Jeg hadde f.eks. catwalk på U1 og presseveg og aina blits greier under U2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

D3 / D800 / D4 etc. er så å si ubrukelig i praktisk bruk.

Mens på D7000 er de helt rå - alle instillinger blir lagret under U1 og dersom det er slikt at man skal endre på noe så endrer man modus til A / M etc også gå tilbake til U1 etter behov.

En god(avgjørende) grunn til å vente på "neste" kamerahus fra Nikon :new_woot:

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

De fungerer veldig bra på D7000 der det er hardware bryter. på D3 / D800 / D4 etc. er så å si ubrukelig i praktisk bruk.

Takk, grei info det :)

Så at noen lagrer oppsettet til et lite minnekort og henter det opp igjen ved behov. Da kan man ha et "fast" utgangspunkt. Så bytte til minnekort for bilder etterpå. Tungvint men det går an.

Lenke til kommentar

Status hos FotoVideo (Oslo) i dag er at de har sendt ut ca. 100 kameraer og har ca. 250 på venteliste. De fleste har kommet nå i juni.

Se der ja :) Det var mer info enn FotoVideo vil ut med i alle fall. Har du en insider i lomma? :D

Status hos FotoVideo (Oslo) i dag er at de har sendt ut ca. 100 kameraer og har ca. 250 på venteliste. De fleste har kommet nå i juni.

Se der ja :) Det var mer info enn FotoVideo vil ut med i alle fall. Har du en insider i lomma? :D

Bare spurte en i butikken mens jeg prøvde kameraet litt. :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om det finnes SD til CF1 adapter, så jeg kan kun bruke SD-kort i D800? Upraktisk å begynne med en ny type kort...

De finnes nok der ute. Men etter det jeg har hørt, så er de så treger og dårlige at du vil ikke bruke de.

Men har ikke D800 både CF og SD kort spor?

Nikon D800 har to kortplasser det et er for SD og et er for CF. CF-kort er som kjent mye raskere :)

Jeg har ca. 10 SD-kort og 0-CF kort, så derfor ville det vært en fordel å kunne fortsette med bare SD. CF kan vel fåes som raskere kort, men det er ikke billig....

Hvis man ønsker å kjøre kopi av alt (to duplikate kort) så må man ha like mange CF-kort som SD-kort....

Kanskje noen her har tips til bedre arbeidsflyt? Orker ikke å dra med en PC ut i felt, men kanskje det finnes harddisker man kan putte kortet rett i for tømming? (og som helst ikke er alt for dyrt - skal jo bruke opp pengene på D800.... :) )

Lenke til kommentar

Mens på D7000 er de helt rå - alle instillinger blir lagret under U1 og dersom det er slikt at man skal endre på noe så endrer man modus til A / M etc også gå tilbake til U1 etter behov. Jeg hadde f.eks. catwalk på U1 og presseveg og aina blits greier under U2.

Med litt flaks blir D600 helt lik D7000 på dette området.

Lenke til kommentar

Største skuffelsen er jo at en D600 ser ut for å få samme størrelse som D7000 , dvs ubrukelig om du ikke har små damehender eller monterer på et batterigrep (om det da ikke er ment for damer da ) , hadde virkelig håpt på at det ble minst like stort som D300s :hmm:

Lenke til kommentar

Største skuffelsen er jo at en D600 ser ut for å få samme størrelse som D7000 , dvs ubrukelig om du ikke har små damehender eller monterer på et batterigrep (om det da ikke er ment for damer da ) , hadde virkelig håpt på at det ble minst like stort som D300s :hmm:

Som mann, med ganske normale "mannehender", vil jeg bare få si at D7000 er langt fra ubrukelig. Synes også det er helt greit at en "cut-down"-versjon av D800 blir litt mindre da de kanskje vender seg litt mer mot den gruppen brukere som jeg er i... og samtidig finnes det flere og flere jenter/damer som ønsker seg avanserte kamera. Og er man macho-man med et litt for begrenset budsjett til D800, så er det da bare å kjøpe seg et batterigrep.

Synes uansett D7000 er behagelig å holde. D300s, D700 og D800 synes jeg blir for tunge og store. Men kanskje snekkere har større hender enn normalen? ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror D600 blir i samme fysiske størrelse som D7000, man ønsker å dekke et så bredt spekter kunder som mulig med FX-sensor. Og da blir det veldig dumt om størrelsen er lik som D800.

<== innser at det finnes mennesker med andre preferanser enn man selv. D4-størrelse er optimalt for meg, men det finnes andre mennesker med andre behov og ønsker.

Edit:

Har også begynt å like D800 mer og mer, til tross for manglende integrert vertikalgrep. Tatt ca. 10.000 bilder med D800 nå.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som mann, med ganske normale "mannehender", vil jeg bare få si at D7000 er langt fra ubrukelig. Synes også det er helt greit at en "cut-down"-versjon av D800 blir litt mindre da de kanskje vender seg litt mer mot den gruppen brukere som jeg er i... og samtidig finnes det flere og flere jenter/damer som ønsker seg avanserte kamera. Og er man macho-man med et litt for begrenset budsjett til D800, så er det da bare å kjøpe seg et batterigrep.

Synes uansett D7000 er behagelig å holde. D300s, D700 og D800 synes jeg blir for tunge og store. Men kanskje snekkere har større hender enn normalen? ;)

med fare for å tråkke utenfor denne tråden , men nei jeg har ikke store hender til mann å være, men jeg har forholdsvis lange finger (skulle kansje spilt piano) opplevelsen av et kamera blir forskjellig fra person til person, for meg er iallefall D7000 ubrukelig så enten må jeg kjøpe batterigrep eller annet kamera, det er også problemer med teleobjektiver som har stativstøtte , denne må løsnes og dreies før montering/demontering av objektiv ellers kommer den i konflikt med grepet på høyre side ...

Derfor synest jeg det er synd at en D600 ikke ble litt større, da D300/300s er modeller som har solgt i massevis.

Lenke til kommentar

Derfor synest jeg det er synd at en D600 ikke ble litt større, da D300/300s er modeller som har solgt i massevis.

Tror nok ikke de som har kjøpt D300(s) utelukkende har kjøpt de for størrelsen sin del. Tror de fleste kjøper kamera for det de får ut av kameraet (les. bildene) og ikke legger hovedvekt på utseende og størrelse.

Jeg, personlig hadde nok likevel kjøpt D800 om den hadde hatt batterigrep eller om den var på størrelse med D3200. (Det siste hadde nok ikke vært mulig. Var bare for å få frem poenget). Jeg kjøpte det for filene man får ut av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...