Mystikus Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Da begynner jeg og min nye D800 å kjenne hverandre litt bedre. Men det tar litt tid å sette seg inn i alle egenskapene etter mange å med Canon. Tok en liten kveldstur i skogen, men det var sent så det var litt dårlig med lys. Men det er jo bare en fin anledning til å teste ISO egenskapene til D800. Her er et testbilde fra i kveld: Håndholdt, ISO 1000, 24-70 f/2.8 @ 35mm f/7.1 1/60 sek. http://www.samdal.com/D800Test2.jpg Dette var flott, rogers - med perfekt eksponering og gode farger og sjatteringer. Lenke til kommentar
teho Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg fikk nettopp melding fra Fotovideo om at bestillingen på D800 kunne hentes, jeg bestilte 27 feb. Jeg fikk tak i D800 i Sverige i forrige uke så jeg kanselerte denne, sikkert til glede for nestemann på lista. De som bestilte til samme tid hos Fotovideo bør være langt fremme i køen nå. 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Nå ser det ut til at stadig flere får sin etterlengtete baby så dermed spørsmålet: Hva synes den praktiske forskjellen å være i forhold til det kameraet man hadde sist? Av det jeg har sett av ordinære bilder så langt (på skjermen) er det for min del litt vanskelig å få noen hallelujaløfting av øyenbrynene. Print i bigge størrelser er det sjeldent jeg får studert (eller sett). Hva med kvaliteten på objektivene og utslagene det får? Er vel sagt av flere at objektivene bør være av maks kvalitet for å få utnyttet sensoren. Diff slår visst og inn lavere enn ønsket fra lanskapsfolkene(?) Moire i vannrifling kan visst skje? Moire i video? Hvordan oppleves bufferen? Ettersom jeg har forstått er det et svakt område som kan bli irriterende. Jeg spør siden jeg ikke har erfaring med D800, men flere her begynner vel nå å få det? Tor Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Moire er ikke noe problem; kan oppstå og selvsagt kan det provoseres frem... men veldig lett å fjerne i Lightroom4 om det skjer. Video ser veldig bra ut med D800 så langt jeg kan se, ikke filmet veldig mye men heller ikke merket noe problem på det jeg har filmet. Dette er ikke noe kamera for å banke 100+ raw bilder før buffer gjør at kamera begynner å gå på redusert hastighet (som D4). Spør heller deg selv om hvor ofte bruker du mer enn 4 bilder/sek? Detaljenivå og dynamikk er fantastisk. ISO-ytelsen er også veldig bra, tatt flere på ISO6400. Naturligvis blir det støy på 100% crop, men dette er ikke noe man legger merke til i det praktiske. Og det er helt problemfritt å bruke ISO6400 bilder i profesjonell sammenheng. Har også tatt en del på ISO25600 som er solgt og brukt. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Div Men har du noen eksempelbilder mellom D800 og et av dine gamle kamera som viser forskjellene (nå snakker jeg om ordinær skjermvisning og ikke 100% eller hypercroppet). Tor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 1a. Under dårlige forhold (liten blenderåpning, dårlig optikk etc) får man minimalt bedre detaljgjengivelse. 1b. Under gode forhold (god optikk, passe stor blenderåpning etc) får man markant bedre detaljgjengivelse, så fremt man utnytter det til å lage store utskrifter eller til å beskjære mer enn man har hatt mulighet til før. Men så er det jo mye mer enn bare detaljgjengivelsen som er forbedret. Både kontrastomfang, fargenøyaktighet, støy og ikke minst bedre søker, mulighet for to minnekort og video, lavere vekt og fornyet menysystem med bedre funksjonalitet og tilpasningsmuligheter. Om disse forbedringene interresserer deg aner ikke jeg, men noen vil i hvert fall sette pris på det. Det tyder i hvert fall salgstallene på og omtaler på nett. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 At D800 er et bra kamera er det vel liten tvil om, men om noen forventer et eureka her så blir de nok skuffet. Har selv sett bilder tatt med dette kamera lastet opp på min skjerm og som print , jeg kan ikke si at jeg kan peke på nettop det bildet og si at det skiller seg ut fra bilder tatt med andre Ff kamera . Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Om disse forbedringene interresserer deg aner ikke jeg, men noen vil i hvert fall sette pris på det. Det tyder i hvert fall salgstallene på og omtaler på nett. Hvorfor tror du jeg spør? Jeg ønsker å få høre om praktiske erfaringer fra hverdagen og sammenlignet med hva man hadde før - hvor mange som enda ikke har fått eller hvor mange ventelister man står på er uinteressant for min del). (salgstallene er vanskelig å vite noe om pr i dag siden det ser ut til at mange har forhåndsbestilt fra flere butikker på samme tid). Tor Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Div Men har du noen eksempelbilder mellom D800 og et av dine gamle kamera som viser forskjellene (nå snakker jeg om ordinær skjermvisning og ikke 100% eller hypercroppet). Tor Jeg bruker ikke tiden min på å sammenligne kamera A med kamera B i helt nøyaktig samme innstillinger og og omgivelser/lys. Det overlater jeg til de som driver med denne type testing på fulltid; jeg fokuserer på å tjene penger på foto. Men jeg ser en helt klar trend i mine praktiske tester som viser økt dynamikk (oppløsning trenger man ikke teste veldig for å skjønne effekten av; både fordeler og ulemper). Dynamikk er lett å se med å trekke i spakene for å se når støy blir mer omfattende enn man ønsker. Kort forklart, jeg fokuserer på praktisk bruk og at vektøyet bidrar til at jeg får gjort jobben. Forrige generasjon kamera leverer også varene, enkelte muligheter man da kan gå glipp av. Hver kamera til sitt bruk; derfor jeg bruker D4 og D3s sammen med D800. Forøvrig blir det som å vise forskjellen mellom helt ny og en 20 år gammel bil. Begge fører deg fra A til B, men det er forskjellige måter å gjøre det på og kanskje det ene alternative gir muligheter det andre ikke kan gi. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Bare en bisetning angående forsinkelser: Canon banker Nikon der - 1DX vil antagelig nå 1 årsdagen før det blir mer normalt tilgjengelig - om de får pokal for den suverene førsteplassen er mer tvilsomt.. Så etpar måneder er småtterier i den sammenhengen.. Tor 3 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 ... Jada - men vis noe av bildene dine du tjener så godt på 2 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Bare en bisetning angående forsinkelser: Canon banker Nikon der - 1DX vil antagelig nå 1 årsdagen før det blir mer normalt tilgjengelig - om de får pokal for den suverene førsteplassen er mer tvilsomt.. Så etpar måneder er småtterier i den sammenhengen.. Tor Ikke tvil om , men vi får sette 1-1 da, fordi Nikon kunne ikke se at det var forsinkelser selv et par mnd etter leveringsdato , fra Canon fikk man iallefall svar om at kameraet var forsinket og de ikke kunne si sikkert når det var i salg , forsinkelser er ille nok, mangel på info er verre etter mitt syn Men uansett får håpe at de som venter på kamera uansett merke får disse snart, da det er frustrerende å gå slik i usikkerhet . Endret 13. juni 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 ... Jada - men vis noe av bildene dine du tjener så godt på Jeg har kikket på hjemmesidene til dere begge to. Imponerende bilder, nesten så jeg selv begynner å bli utålmodig på levering av min bestilling (seriøst). Lenke til kommentar
ves80 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Status hos FotoVideo (Oslo) i dag er at de har sendt ut ca. 100 kameraer og har ca. 250 på venteliste. De fleste har kommet nå i juni. Lenke til kommentar
ves80 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Noen som vet om det finnes SD til CF1 adapter, så jeg kan kun bruke SD-kort i D800? Upraktisk å begynne med en ny type kort... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Noen som vet om det finnes SD til CF1 adapter, så jeg kan kun bruke SD-kort i D800? Upraktisk å begynne med en ny type kort... De finnes nok der ute. Men etter det jeg har hørt, så er de så treger og dårlige at du vil ikke bruke de. Men har ikke D800 både CF og SD kort spor? Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Noen som vet om det finnes SD til CF1 adapter, så jeg kan kun bruke SD-kort i D800? Upraktisk å begynne med en ny type kort... Det finnes mener å ha sett det i norske butikker også, men husker ikke hvor. Edit: Men jeg hadde nok kjøpt nye kort, de er ikke så dyre. Endret 13. juni 2012 av se# Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Noen som vet om det finnes SD til CF1 adapter, så jeg kan kun bruke SD-kort i D800? Upraktisk å begynne med en ny type kort... De finnes nok der ute. Men etter det jeg har hørt, så er de så treger og dårlige at du vil ikke bruke de. Men har ikke D800 både CF og SD kort spor? Nikon D800 har to kortplasser det et er for SD og et er for CF. CF-kort er som kjent mye raskere Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Status hos FotoVideo (Oslo) i dag er at de har sendt ut ca. 100 kameraer og har ca. 250 på venteliste. De fleste har kommet nå i juni. Høres flott ut , da kan en satse på at juni blir en bra måned og muligens at leveransene er kommet for fullt i Juli . Lenke til kommentar
geronimo Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Status hos FotoVideo (Oslo) i dag er at de har sendt ut ca. 100 kameraer og har ca. 250 på venteliste. De fleste har kommet nå i juni. Se der ja Det var mer info enn FotoVideo vil ut med i alle fall. Har du en insider i lomma? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå