Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

På min D300 kan jeg velge mellom 1) Lossless compressed, 2) Compressed eller 3) uncompressed.

Disse alternativene er tilgjengelig uavhengig av hvilket "NEF (RAW) bit depth" jeg velger, altså enten om jeg velger 12-bit eller 14-bit.

Nettopp - det er slik det bør være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alminnelig digitalteknikk, iblandet litt analogteknikk (for støyen sin del) tilsier at å velge "lossy" komprimering (der man ikke kan gjenskape 100% original signalet) sammen med 14 bit, er bortkastet. Da det første som ryker i en slik komprimering er de minste variasjonene i signalet; nettopp de som dekkes av bit 13 og 14...

Sensor-støyen ligger jo også i dette laveste/fineste området, så "tapet" ved å velge 12 istedet for 14-bits oppløsning er i utgangspunktet ikke-eksisterende.

I en ideell verden uten støy, og med uendelig dynamikk på sensoren, kunne man nok ha skimtet en forskjell mellom 12 og 14 bit, og lossless og lossy komprimering. Men som artikkelen sier, det koker bort i kålen i møtet med den virkelige verden.

Så mitt råd er også: Spar plassen til flere bilder, istedet for å fylle kortene med usynlig informasjon.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Men testen det linkes til snakker om "uncompressed" og mener "lossless compressed". Testene er med D7000 som ikke har "uncompressed", kun "visually lossless" og "lossless" compressed.

Det er selvsagt ingen grunner til noensinne å bruke "uncompressed", eneste grunnen til at muligheten er der er at det finnes mange særinger der ute som gjerne vil ha denne muligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men testen det linkes til snakker om "uncompressed" og mener "lossless compressed". Testene er med D7000 som ikke har "uncompressed", kun "visually lossless" og "lossless" compressed.

Det er selvsagt ingen grunner til noensinne å bruke "uncompressed", eneste grunnen til at muligheten er der er at det finnes mange særinger der ute som gjerne vil ha denne muligheten.

Legger merke til at telleren for antall bilder står på det samme ved valg av uncompressed eller lossless compressed, men om jeg velger 14 bit i stedet for 12 så reduseres plassen på bildebrikken betraktelig. :) Altså på Nikon D300.

I manualen til D800 står det at ved valg av lossless compressed så reduseres filstørrelsen med 20-40% uten tap av bildekvalitet.

Så man kan kanskje føle seg noe forvirret :)

Endret av Birger Mulvik
Lenke til kommentar

Ja dette er nok litt forvirrende, spesielt for folk som ikke har brukt Nikon før. På D300 og D800 har man altså 3 valg for kompresjon, og alle 3 kan kombineres med 12 eller 14 bits raw. På D7000 har man to valg for kompresjon som kan kombineres med 12 eller 14 bit.

Hvis man tar bilder på 100 iso og vil ha optimal kvalitet velger man selvsagt 14 bit og lossless compressed. På høyere iso og/eller hvis lagringsplassen er et problem kan man skifte til 12 bit og visually lossless compression og spare over 10 MB per bilde med D800.

Edit:

Telleren på alle Nikon kameraer er veldig konservativ. Det virkelige antall bilder som er igjen på kortet er alltid en god del høyere enn telleren sier.

Endret av Mr. Mustard
Lenke til kommentar

I dag fikk jeg endelig D800 og en del optikk fra Komplett.no , bestilte 18.mars.

Dette er min første Nikon etter 20år med Canon.

Skal bruke kvelden på å gjøre meg kjent med kamera, instillinger og menyvalg.

I morgen er det ut i naturen for å ta bilder !

Gratulerer og velkommen til Nikonklubben :)

Mye god optikk har du også å leke med!

NyNikon.jpg

Roger

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg endelig D800 og en del optikk fra Komplett.no , bestilte 18.mars.

Dette er min første Nikon etter 20år med Canon.

Skal bruke kvelden på å gjøre meg kjent med kamera, instillinger og menyvalg.

I morgen er det ut i naturen for å ta bilder !

NyNikon.jpg

Roger

Gratulerer! Meget bra samling!

Lenke til kommentar

Mitt da? Utdrag av dagens svar fra Nikon angående Nikon D800: "Det er fantastisk å se at responsen har vært så stor, men vi kan dessverre ikke gi ut noen leveringsdato, da vi ikke kan forutse når dette kan leveres til hver enkel butikk. Dette vil variere med hvor stor parti av kameraer som kommer inn hver runde, og hvor det distributeres - og vårt hovedkontor samarbeider med forhandlerne for å gjøre dette så rettferdig som mulig"

Gjorde ikke meg noe klokere, hadde vel ikke ventet noe mer opplyst svar, men nå var det over en måned siden jeg spurt sist, så nå synes jeg det var på sin plass med en etterlysning. :)

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Ja dette er nok litt forvirrende, spesielt for folk som ikke har brukt Nikon før. På D300 og D800 har man altså 3 valg for kompresjon, og alle 3 kan kombineres med 12 eller 14 bits raw. På D7000 har man to valg for kompresjon som kan kombineres med 12 eller 14 bit.

Hvis man tar bilder på 100 iso og vil ha optimal kvalitet velger man selvsagt 14 bit og lossless compressed. På høyere iso og/eller hvis lagringsplassen er et problem kan man skifte til 12 bit og visually lossless compression og spare over 10 MB per bilde med D800.

Edit:

Telleren på alle Nikon kameraer er veldig konservativ. Det virkelige antall bilder som er igjen på kortet er alltid en god del høyere enn telleren sier.

Telleren på Nikon forteller hvor mange bilder som går inn i "worst case" scenario. Dvs, det er klin umulig for kamera å vite hvor mye man klarer komprimere et bilde som ikke er tatt (tapsfritt eller med tap); så da regner kamera med det verst tenkelige. På min D800 med 64GB CF står det at det er plass til 799 når kortetet er tomt. Får fint inn veldig mange flere enn det med tapsfri komprimering. Tanken er ref Nikon at telleren aldri skal vise en optimistisk verdi, og kun referere til det de klarer garantere.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Dpreview - nå med D800 vs D800E! :)

http://www.dpreview.com/news/2012/06/11/Nikon-D800E-detail-added-to-Nikon-D800-review

Flere sider med sammenligninger - både testplansjer og - enda viktigere - fra felten:

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/27

Og jo - hvis du skyter på beste blender med best mulig optikk og beste mulige teknikk, så blir det enda bittelitt skarpere.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er det noen som har fått kamera fra Japan Photo i det hele tatt? Ser jo her at det i hvert fall leveres noe fra komplett, og da med bestillingsdato en måned senere enn det jeg har hos JP. Skulle i utgangspunktet tro at Nikon Norge prioriterte fotobutikker over generelle nettbutikker... Får håpe det ikke er takk for sist ovenfor JP, de har jo ikke akkurat vært bestevenner med Nikon Norge tidligere.

Lenke til kommentar

Da begynner jeg og min nye D800 å kjenne hverandre litt bedre. Men det tar litt tid å sette seg inn i alle egenskapene etter mange å med Canon.

Tok en liten kveldstur i skogen, men det var sent så det var litt dårlig med lys.

Men det er jo bare en fin anledning til å teste ISO egenskapene til D800.

Her er et testbilde fra i kveld: Håndholdt, ISO 1000, 24-70 f/2.8 @ 35mm f/7.1 1/60 sek.

http://www.samdal.com/D800Test2.jpg

D800Test2.jpg

Endret av rogers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...