se# Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Hadde hatt mye mere respekt for en slik beskjed. Helt enig i det, og det er vanskelig å tenke seg en grunn for svaret du fikk som er særlig flatterende for Nikon. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jeg blir iallefall irritert når kartet ikke stemmer med terrenget og spesielt når den som har de riktige koordrinatene bevist holder de for seg selv . Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jeg blir iallefall irritert når kartet ikke stemmer med terrenget og spesielt når den som har de riktige koordrinatene bevist holder de for seg selv . Jeg forstår jo din frustrasjon, særlig når du har fått bekreftele pr. mail, men er det noe big deal?. Optikken kan du jo kjøpe og et brukt D700 til kr. 12.000,- ( mitt f. eks). Så lærer du deg betjeningen til D800 leveres. Da selger du D700'n til 8000,-. for de 4000,- kan du ha fryktelig mye moro. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 hvorfor skulle de ikke begynne å selge de kameraene de har produsert så fort som mulig? Gir ikke noe mening å utsette levering av forhåndsbestilte kamera til sommeren bare slik at de har lagrene fulle av kamera som alle skal få samtidig det de har forhåndsbestilt. Har Nikon konkret sagt at de nå kun produserer til lager? Jeg tror du misforstår noe her, selvsagt leverer/skiper de ut alt de produserer etter lanseringsdato så kjapt som logistikken klarer. Fordelingen av produktene følger nok et gammelt hirakistisk opplegg hvor den vanlige Per og Pål er nederst - men det er neppe Nikon alene om. Hvis man skal mene at de har tabbet seg ut med noe her så er det stort sett kun det forholdet som angår produksjon før lanseringsdato/forhåndsbestillingsdato, bufferen - dvs at den burde vært større, eller lanseringsdato utsatt i tid nok til at lagervolumet ble antatt stor nok for første bølge. Men garantert har Nikon vært helt bevisst i alle valg, og neppe er tatt på noen seng. Det er kun en velbrukt gammel unnskyldning for å stagge kundene - og noe du garantert vil se skjer også med D900 om 3-4 år. Tor Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jeg blir iallefall irritert når kartet ikke stemmer med terrenget og spesielt når den som har de riktige koordrinatene bevist holder de for seg selv . Jeg forstår jo din frustrasjon, særlig når du har fått bekreftele pr. mail, men er det noe big deal?. Optikken kan du jo kjøpe og et brukt D700 til kr. 12.000,- ( mitt f. eks). Så lærer du deg betjeningen til D800 leveres. Da selger du D700'n til 8000,-. for de 4000,- kan du ha fryktelig mye moro. Morroklumpen D700 din kan jeg ta og du får herved et sjenerøst tilbud 2 kr og 50 øre , det er omtrent det jeg verdsetter den morroa Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 hvorfor skulle de ikke begynne å selge de kameraene de har produsert så fort som mulig? Gir ikke noe mening å utsette levering av forhåndsbestilte kamera til sommeren bare slik at de har lagrene fulle av kamera som alle skal få samtidig det de har forhåndsbestilt. Har Nikon konkret sagt at de nå kun produserer til lager? Jeg tror du misforstår noe her, selvsagt leverer/skiper de ut alt de produserer etter lanseringsdato så kjapt som logistikken klarer. Fordelingen av produktene følger nok et gammelt hirakistisk opplegg hvor den vanlige Per og Pål er nederst - men det er neppe Nikon alene om. Hvis man skal mene at de har tabbet seg ut med noe her så er det stort sett kun det forholdet som angår produksjon før lanseringsdato/forhåndsbestillingsdato, bufferen - dvs at den burde vært større, eller lanseringsdato utsatt i tid nok til at lagervolumet ble antatt stor nok for første bølge. Men garantert har Nikon vært helt bevisst i alle valg, og neppe er tatt på noen seng. Det er kun en velbrukt gammel unnskyldning for å stagge kundene - og noe du garantert vil se skjer også med D900 om 3-4 år. Tor Joda,men du trekker ikke akkurat så mange kunder om du unnlater å si det som det er og det gjelder uansett merke . Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Er det ikke bedre å være ærlige å si det som det er fra dag 1 , beklager vi vil ikke klare å produsere nok så det må nok påberegnes en ventetid opp mot 2-3 mnd. Hadde hatt mye mere respekt for en slik beskjed. Ideelt sett ja, men det funker ikke slik i praksis av den enkle årsaken som er en avveiing av hva svar/taktikk som gir færrest kundetap/salgstap. Man ser det samme i mange nettbutikker og som justerer og justerer på datoene bevisst for å få salg/forhåndsbestillinger. Helt sikkert vet de veldig ofte at de antatte datoene de setter opp ikke er korrekte. Selvsagt skylder de på leverandører osv dersom noen påpeker forholdet.. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Det er jo ikke sikkert at Nikon regnet med å få så mange forhåndsbestillinger som de har fått heller; det er jo fortsatt rimelig elendige økonomiske tider utenfor vår lille andedam. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Det er jo ikke sikkert at Nikon regnet med å få så mange forhåndsbestillinger som de har fått heller; det er jo fortsatt rimelig elendige økonomiske tider utenfor vår lille andedam. Samme tanken slo meg, men ser ut som finanskriser bare finnes i avisene om dagen, ikke i den virkelige verden. Det som er litt interessant er at når økonomien går dårligst så selger kunst og kultur mer enn i oppgangstider. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jeg tror det blir tilsvarende vanskelig å få tak i 5D III også ved lansering. Det var fortsatt et par ukers ventetid da jeg kjøpte min 5D II over ett år etter lansering... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Det er jo ikke sikkert at Nikon regnet med å få så mange forhåndsbestillinger som de har fått heller; det er jo fortsatt rimelig elendige økonomiske tider utenfor vår lille andedam. Vil tro de hadde en viss oversikt den 16 mars 2012 , da kunne de ikke se noen forsinkelser , den 20 mars forskyver de leveransene med 1 til 2 mnd Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Det er jo ikke sikkert at Nikon regnet med å få så mange forhåndsbestillinger som de har fått heller; det er jo fortsatt rimelig elendige økonomiske tider utenfor vår lille andedam. De har nok laget ett veldig godt salgs produkt i D800'en, og jeg tror som du hevder Tom at de har feilberegnet forhåndsbestillingene. Den eneste måten de kunne unngått det på, er en annen introduksjonspris, slik som Canon gjør det. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 (endret) Det er jo ikke sikkert at Nikon regnet med å få så mange forhåndsbestillinger som de har fått heller; det er jo fortsatt rimelig elendige økonomiske tider utenfor vår lille andedam. De har nok laget ett veldig godt salgs produkt i D800'en, og jeg tror som du hevder Tom at de har feilberegnet forhåndsbestillingene. Den eneste måten de kunne unngått det på, er en annen introduksjonspris, slik som Canon gjør det. Meget dårlig argument, 5D ll var dyr da den kom, hadde lang leveringstid og det vil vi se på 5D lll også . Dette med å ha feilberegnet forhåndsbestillinger tror jeg overhode ikke på , da må de jo være veldig tunglært da det ikke er første gangen . Saken er vel så enkel at de har en viss produksjonskapasitet og har bare rukket å produsere i X antall dager/uker før lanseringen, de vet de har for få men er ikke villige til å gå ut og si "beklager, men det må påregnes forholdsvis lang leveringstid på dette " neida istedet annonserer de at det er på markede den eksakte datoen og så kommer det bare noen få eks . En annen ting som muligens kan korte ned ventetiden er jo at mange har bestilt kamera hos flere nettbutikker for å ta det der det kommer først og så avbestille de andre stedene . Endret 21. mars 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Noen år siden, hva var introduksjonsprisen på 5D mkII? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Opp mot 30 000, jeg slapp unna med rundt 22 000 etter et år. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Noen år siden, hva var introduksjonsprisen på 5D mkII? Den var vel over 20 000 om jeg ikke husker helt feil . Lenke til kommentar
arthon Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Noen år siden, hva var introduksjonsprisen på 5D mkII? I følge 5DII testen her på Akam publisert 22. des. 2008, så kostet kamera da ca. 21000.-, men såvidt jeg husker så steg det faktisk senere i pris og ble liggende å variere mellom 22-23000.- veldig lenge (et par år?) etterpå Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Noen år siden, hva var introduksjonsprisen på 5D mkII? I følge 5DII testen her på Akam publisert 22. des. 2008, så kostet kamera da ca. 21000.-, men såvidt jeg husker så steg det faktisk senere i pris og ble liggende å variere mellom 22-23000.- veldig lenge (et par år?) etterpå Ja og utifra den prisen så tror jeg ikke at dagens pris på 5D lll akkurat blir å utgjøre noen enorm brems på etterspørselen Lenke til kommentar
arthon Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Her kan man følge popularitet/salgsmarked for kameraer (Amazon's salgstatistikker er et ganske bra barometer på popularitet). #1 Nikon D800 (1-2 måneders leveringstid) #15 Canon 5DIII (1 på lager hos tredjeparts selger) Amazon US; Best Sellers in Camera & Photo Så det er ganske klart at Nikon vil ha samme "luksusproblem" med Backorder som Canon hadde med 5DII. Endret 22. mars 2012 av arthon Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Ser ut som kjernen i dette problemet er knyttet til at ingen vet når de får og hvor mye de får... Kan virke som dette gjelder butikk, importør og 1-2 ledd videre derfra igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå