TGB Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Forøvrig er D4 og D800 klin like på akkurat dette, AF-ON knappen på vertikalgrepet var et langt større problem i starten (på D4). Dette har også gått seg til. En annen litt skummel ting med D4 er at joystickene fort kan endre fokuspunkt når man bærer kamera. Noe som kan være litt skummelt. Løsning er å ikke bruke joystickene til fokus (heller bruke den gamle navigatoren), eventuelt bruke fokus-lås. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Hvorfor må man bruke eksponeringskompensasjon? Sett kamera i "A" og kamera eksponerer selv innenfor de valgte grensene på minste lukkertid og høyeste ISO. "Alle" kamera eksponerer ut i fra den antagelsen at gjennomsnittlig refleksjon av lys fra verden rundt oss er 18%! Men verden er en stor variasjon av mindre og mer reflekterende ting. Hvis du bare tar bilder av store gress-sletter, så trenger du ikke eksponeringskompensasjon! Tar du bilder av andre ting også, så må du bruke eksponeringskompensasjon! Har du ikke lurt på hvorfor bildene dine av folk på den hvite terrasssen på det hvitmalte huset blir så mørke? "Alt var jo så veldig lyst der! Hvorfor ble ikke bildene lyse og fine? Hmmm...." I en sånn situasjon skulle du overeksponert med minst +1EV Om man tar seg tid til å måle lys manuelt ved enhver anledling er selvfølgelig ikke dette den mest nyttige funksjonen, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et argument MOT auto-iso. Som forklart over kan jobbe på akkurat samme måte ved å bruke eksponeringskompensasjon. Det virker fremdeles som du tror at auto-ISO er en form for "automatisk eksponeringskompensasjon"! Det er ikke riktig, og en selvmotsigelse. Hele poenget med eksponeringskompensasjon er å fortelle kamera at det tar feil! Auto-ISO er fantastisk, og jeg bruker det hele tiden! Også når jeg kompenserer eksponeringen manuellt! Auto-ISO vil jo også bare gi deg den "riktige" eksponeringen til en hver tid, og som alle fotografer vet (eller burde vite) er den veldig ofte feil, enten for hele bildet, eller for hovedmotivet. (f.eks. person foran hvit vegg.) Auto-ISO vil aldri kunne bli så intellingent, fordi kamera kan ikke vite om du vil ha perfekt eksponering av personen, eller den flotte Jotun-malingen du har malt veggen med! Det må man fortelle kamera med eksponeringskompensasjons-knappen. 1 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Når det gjelder Auto-ISO (noe jeg aldri bruker), så er det viktig å huske på at sensoren ikke kan settes til ISO 89 eller ISO 596 - de verdiene blir "kunstig" fremstilt med programvare i kamera. Auto-ISO har alltid gitt meg mer støy og "tuklete" råfiler. Holder meg til 50, 100, 200, 400, 800, 1600 etc... Så er man sikker på clean-filer. 2 Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Mode knappen på D4 er problemfritt, når den fint med pekefingeren. Så ser ikke problemstillingen her. Jeg ser heller ikke problemet med mode knappen. Når den helt fint på min D800. Og jeg har langt fra de største hendene i verden. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Mode knappen på D4 er problemfritt, når den fint med pekefingeren. Så ser ikke problemstillingen her. Jeg ser heller ikke problemet med mode knappen. Når den helt fint på min D800. Og jeg har langt fra de største hendene i verden. Den er nærmere på D800 enn på D4. Jeg klarer også å nå den med litt anstrengelse - men det er langt ifra komfortabelt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Og joda dere får lov til å synest hva dere vil og så regner jeg med at vi får lov å kjøpe Nikon selv om det ikke er perfekt Hvem som helst må jo ha lov å kjøpe hvilket som helst kamera. Ingen kameraer er vel perfekt for alle? Men man bør vel ikke kjøpe noe man ikke blir fornøyd med? Nå er det vel en viss forskjell på å være missfornøyd med et kamere og å påpeke at enkelte løsninger ikke er perfekte og at det finnes bedre løsninger hos andre produsenter på akkurat det . Regner med at folk tåler såpass og at ikke alt MÅ være påpekt som perfekt på akkurat deres merke for å gå gjennom nåløyet her 1 Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 8. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2012 Det er bare bra at folk stille spørsmål og kommer med sine meninger. Det fører til bra diskusjon og at verden gå fremover. I hvertfall med konstruktive forslag til hvordan gjøre ting bedre. Jeg sa bare at det noen mener er en bedre løsning trenger ikke være den perfekt. Bare den perfekte eller beste løsningen for dem. Andre har andre meninger for hva som er best for dem selv. Derfor er vel kanskje ikke et spesifikt kamera perfekt for alle. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Det er bare bra at folk stille spørsmål og kommer med sine meninger. Det fører til bra diskusjon og at verden gå fremover. I hvertfall med konstruktive forslag til hvordan gjøre ting bedre. Jeg sa bare at det noen mener er en bedre løsning trenger ikke være den perfekt. Bare den perfekte eller beste løsningen for dem. Andre har andre meninger for hva som er best for dem selv. Derfor er vel kanskje ikke et spesifikt kamera perfekt for alle. Nemmelig og da er vi enige Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Var innom Interfoto i Oslo isted, og der står det vertfall en Nikon D800E i hylla... Om den bare var til utstilling vet jeg ikke, men for dere som bor i nærheten og ønsker en D800E kan det være en ide å dra innom Lenke til kommentar
rogers Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 Da er min D800 kommet på lager hos Komplett ! Status var lenge 14.juni, så endret det seg til 28.juni, men nå i kveld står det 1stk reservert på lager :-) Da får jeg håpe at kamera er klart på pick-up-point på mandag :-) 1 Lenke til kommentar
teho Skrevet 8. juni 2012 Del Skrevet 8. juni 2012 (endret) Da hentet jeg min D800 i Sverige idag og slipper å vente til (ubekreftet) august. Gleder meg til å gå ut en tur i morgen. Det kan virke som om det er en del flaks inne i bildet om den butikken man har bestilt i får kamera eller ei? Denne forhandleren i Sverige har mottatt og levert ut over 40 kamera(!) mens andre forhandlere i samme by ikke har mottatt noen i det hele tatt. Han hadde kamera på lager her om dagen og jeg var så heldig å oppdage det på nettsiden (via prisjakt.se) og bestilte med en gang, da hadde han tre kamera i butikken. Nå i dag har han 12 på venteliste til kamera! Endret 8. juni 2012 av teho Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Var innom Interfoto i Oslo isted, og der står det vertfall en Nikon D800E i hylla... Om den bare var til utstilling vet jeg ikke, men for dere som bor i nærheten og ønsker en D800E kan det være en ide å dra innom Jeg vet at flere butikker har forpliktet seg til å ha utstillingsmodeller av blant annet D800 og D4. Muligens for å få bedre leveranser/priser. Men disse utstillingsmodellene kan ikke selges. Lenke til kommentar
whatever_comes_first Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Var på flyshow i dag og i bryllup igår - konklusjon - battari på D800 holder til max 1800 bilder på en ladding og det uten å bruke preview/skjerm/blits etc. Med litt preview, blits etc. er det på 1500... 1800 bilder ? og det var ikke et eneste som holdt mål til å vises her ? ;-) Det var betalte jobber, så de bildene går til kunder. Tviler at det er noe stor interesse for bryllups bilder:) Men jeg har tidligere lagt ut både råfiler og fulloppløselig filer her og det ligger enn del på http://www.flickr.com/photos/gcardinal Dersom noen vil se bilder i kombinasjon med spes objektiv eller intillinger er det bare å melde interessen Har følgende objektiver: 16mm fish-eye, 14-24, 24-70, 70-200 VR II, 105 VR, 50 1.4 Ok....jeg var interessert i å se bilder av fly i luften og D800´s resultater fra flyshowet..action bilder mao. men er de solgt skjønner jeg Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Ok....jeg var interessert i å se bilder av fly i luften og D800´s resultater fra flyshowet..action bilder mao. men er de solgt skjønner jeg Eg har hatt D800 med på flyshowet på Sola i dag. Nettopp kommet hem. Har vel 1500 bilder å gå igjennom. Men ska prøve å få lagt ut noen her eller i hvertfall link til bilder i morgen. I kveld blir det Tyskland - Portugal. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Eg har hatt D800 med på flyshowet på Sola i dag. Nettopp kommet hem. Har vel 1500 bilder å gå igjennom. Men ska prøve å få lagt ut noen her eller i hvertfall link til bilder i morgen. I kveld blir det Tyskland - Portugal. Vanskelig dette. Se igjennom 1500 bilder fra flyshow tatt med D800 eller se på 22 tullinger med en lærkule på deling? Vet hva jeg hadde valgt. Begge deler lar seg kombinere med drikking av pils 2 Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Blir nok en del bildetitting etter kampen. Kvelden er ennå rimelig ung da. Hehe.. Of yes, pils funker utmerket til begge deler. Eneste er at vurderingsevnen kan bli kraftig redusert etterhvert da. Sjekket forresten kamera nå. Tok 1474 bilder og hadde da 30 % igjen på batteriet. Synes det er bra jeg. Alt tatt i raw. Så minnekortene fikk bein å gå på. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg har ikke Nikon D800, men å klage på dårlig batterikapasitet på Nikon D800 som annen sa her bør være unødvendig etter å ha sett et par her som få minst ut 1500 bilder på et batteri. Med et batteri i grep eller lomma, da kommer en langt i mine øyne. Lenke til kommentar
whatever_comes_first Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Ok....jeg var interessert i å se bilder av fly i luften og D800´s resultater fra flyshowet..action bilder mao. men er de solgt skjønner jeg Eg har hatt D800 med på flyshowet på Sola i dag. Nettopp kommet hem. Har vel 1500 bilder å gå igjennom. Men ska prøve å få lagt ut noen her eller i hvertfall link til bilder i morgen. I kveld blir det Tyskland - Portugal. Da venter jeg i spenning Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 Blir nok en del bildetitting etter kampen. Kvelden er ennå rimelig ung da. Hehe.. Of yes, pils funker utmerket til begge deler. Eneste er at vurderingsevnen kan bli kraftig redusert etterhvert da. Sjekket forresten kamera nå. Tok 1474 bilder og hadde da 30 % igjen på batteriet. Synes det er bra jeg. Alt tatt i raw. Så minnekortene fikk bein å gå på. Hvilket minnekort har du og hvilken størrelse? Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) ... Ok....jeg var interessert i å se bilder av fly i luften og D800´s resultater fra flyshowet..action bilder mao. men er de solgt skjønner jeg Ahh nei, har enn del å vise der ifra. Det meste ble ganske kjipt i mine øyer da 70-200mm var alt alt for lite på fullformat. Men skal bla gjennom å se om ikke jeg har noen jeg er ikke så flau over Edit: Kan ellers by på drifting, bildeserien her. Etter noen dager (pub. sperre i andr. medier) kan jeg også legge ut noen råfiler fra den serien. ... Til bruk i digitalkamera så må man bruke AA-batterier av typen lithium-ion om man først skal bruke engangsbatterier. Disse holder maks spenning til batteriet er helt tomt, og vil følgelig vare ekstremt mye lenger enn alkaliske. Takk, det viste jeg ikke. Brukt som du sier biligshit - de fungerer helt ypperlig i SB-900, så tenkte ikke enngang over det. Hvordan er det med oppladbare battarier til kamerabruk?.. f.eks. 2500 mha?.. Nikon EN-EL15 er jo bare 1900 mAh kontra D3 sitt 2500 mAh batteri pluss at D800 må vel jobbe litt mer med hver fil, så det skulle vel bare mangle om ikke D3 fikk fler bilder. ... Standard på D3 (om ikke jeg husker feil) var forsatt 2000 mAh - 2500 mAh komm enten seinere eller var noe man kunne kjøpe separat. Kan godt jeg husker feil, men jeg mener å huske at det battarie som følgte med D3x og D3 ikke bar 2500 mAh. Endret 9. juni 2012 av GCardinal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå