Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må bare komme med litt motvekt til alt dette negative. Jeg forstår dere som mener diverse knapper sitter på feil plass. Men jeg er IKKE enig med dere.

Jeg liker plasseringen. Og D800 er nok ikke kamera som er beregnet for sports/pressefotografer der ting må skje fort. Det er vel det D4 laget for. D800 er ment på landskaps/studiofotografer som har litt mer tid til å endre innstillinger.

Så jeg føler litt at dere som klager på dette prøver å få en hammer til å gjøre en slegges jobb. Rett verktøy til rett jobb. Hadde jeg vært presse eller sportsfotograf ville jeg nok ikke brukt D800 til jobben.

Jeg blir mer og mer fornøyd med D800. Og at det er perfekt til den jobben det er laget for å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må bare komme med litt motvekt til alt dette negative. Jeg forstår dere som mener diverse knapper sitter på feil plass. Men jeg er IKKE enig med dere.

Jeg liker plasseringen. Og D800 er nok ikke kamera som er beregnet for sports/pressefotografer der ting må skje fort. Det er vel det D4 laget for. D800 er ment på landskaps/studiofotografer som har litt mer tid til å endre innstillinger.

Så jeg føler litt at dere som klager på dette prøver å få en hammer til å gjøre en slegges jobb. Rett verktøy til rett jobb. Hadde jeg vært presse eller sportsfotograf ville jeg nok ikke brukt D800 til jobben.

Jeg blir mer og mer fornøyd med D800. Og at det er perfekt til den jobben det er laget for å gjøre.

Vel for meg er D4 kraftig overpriset uten noen særlig vesentlig forbedringer over D3. Den har dårligere battari, sliter med den samme AF-modus knappen og Modus knappen som er umulig å nå med pekefingeren. Så kritikken min når det gjelder knapper (bortsett fra ISO) gjelder også D4. Battari er enda dårligere på D4 - på D800 kan man i det minste sette enn til i grepet - med D4 må man ha ekstra i lumma.

For meg finnes det ikke "sports/presse" kamera (meinigløs markedsførings blæh) - de mest brukte pressekamera er nok 450D 500D og den slags - billig og kan ødeleges. Jeg har fotografert Oslo Fashion Week og hockey med D3X og 1.8 fps - så for meg 4 fps er virkelig kjapt.

D800 er ypperlig til mitt bruk siden jeg kan bruke 1.5x crop i kamera og forsatt ende opp med bildet som jeg kan ytterligere beskjer. Så i praksis blir det ikke 70-200, men nærmere 70-350.

Edit: Uansett hvilken type fotografering man driver med, så er det uansett kleint å stå der å knotte med kamera og skifte grep frem og tilbake... Aleine i skogen der ingen ser - kanskje :)

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig, iso knappen sitter på venstre side, justeringen sitter på høyre side. Jeg har en hånd på venstre side en hånd på høyre side. Det kan jo ikke bli noe bedre enn det. Hvor ofte skifter dere iso siden dette er et problem. Hvis dette er så vanskelig å svelge så får dere sende mail til Nikon da, så kanskje de retter det opp til neste utgave. Jeg tror det er flere som er fornøyd med hvordan det er nå enn det som stemningen her skulle tilsi.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig, iso knappen sitter på venstre side, justeringen sitter på høyre side. Jeg har en hånd på venstre side en hånd på høyre side. Det kan jo ikke bli noe bedre enn det. Hvor ofte skifter dere iso siden dette er et problem. Hvis dette er så vanskelig å svelge så får dere sende mail til Nikon da, så kanskje de retter det opp til neste utgave. Jeg tror det er flere som er fornøyd med hvordan det er nå enn det som stemningen her skulle tilsi.

Problemet er jo at en må bruke venstre hånd og det er den hånden du støtter opp kamera med, på canon har du alt dette på en hånd,nemmelig høyre.

Vi ser jo at dette også kritiseres av annerkjente testsider som ellers trekkes villig frem når det er i positiv retning , nå ble det plutselig bagatelisert . :)

Lenke til kommentar

Hvis dette med plasseringen av iso knappen hadde vært et problem for Nikonfotografer, så hadde Nikon plassert denne et annet sted. At dpreview finner at denne plassen er feil, det får stå for deres regning. Jeg skriver ikke for annerkjente tidsskrifter, og bagatelliserer det ikke. Jeg sier at jeg er fornøyd med det slik det er.

Jeg skjønner heller ikke GCardinal som sier at Iso knappen på D3 og D4 er bedre plassert på de, der sitter den vel enda mer vanskelig plassert for de som mener at de må ta vekk den støttende hånda fra objektivet. Jeg har ikke noe problem med å støtte kamera med en hånd når jeg justerer iso på mitt D700 med grep og en 70-200, jeg holder kamera og obektivet lett vannrett den korte tiden jeg skifte grep for å justere iso, jeg har jo fortsatt grep med venstre hånd når jeg holder isoknappen inne.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Hvis dette med plasseringen av iso knappen hadde vært et problem for Nikonfotografer, så hadde Nikon plassert denne et annet sted. At dpreview finner at denne plassen er feil, det får stå for deres regning. Jeg skriver ikke for annerkjente tidsskrifter, og bagatelliserer det ikke. Jeg sier at jeg er fornøyd med det slik det er.

Jeg skjønner heller ikke GCardinal som sier at Iso knappen på D3 og D4 er bedre plassert på de, der sitter den vel enda mer vanskelig plassert for de som mener at de må ta vekk den støttende hånda fra objektivet. Jeg har ikke noe problem med å støtte kamera med en hånd når jeg justerer iso på mitt D700 med grep og en 70-200, jeg holder kamera og obektivet lett vannrett den korte tiden jeg skifte grep for å justere iso, jeg har jo fortsatt grep med venstre hånd når jeg holder isoknappen inne.

Vel det er uansett ikke tvil om at løsningen canon har valgt er bedre, er en vant med bare å bruke håndsag så funker jo det så lenge en ikke vet at det finnes elektrisk sag eller har prøvd en slik .

På fotomøte i dag tok jeg opp dette da vi diskuterte kamera og nikonbrukerne så at dette hadde de ikke tenkt på, de fikk prøve isoinnstillingen på canon 7D og 5D ll og de nikket anerkjennende til at det var en mere logisk plassering , men en kan ikke forvente at alle ser det eller vil se det :)

D3 og D4 skal jeg ikke uttale meg om,da jeg ikke har personelig erfaring med de .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Vel for meg er D4 kraftig overpriset uten noen særlig vesentlig forbedringer over D3. Den har dårligere battari, sliter med den samme AF-modus knappen og Modus knappen som er umulig å nå med pekefingeren. Så kritikken min når det gjelder knapper (bortsett fra ISO) gjelder også D4.

Spurte Roger Brendhagen om han mislikte den nye løsningen til D4 kontra D3S, han virket veldig godt fornøyd med løsningen Nikon hadde valgt. Personlig så likte jeg løsningen D3 hadde dog :)
Lenke til kommentar

At du (Snekker`n) bestemmer at " det er uansett ikke tvil om at løsningen canon har valgt er bedre" Det bryr jeg meg ikke noe om, jeg sier bare at jeg er fornøyd slik det er på Nikon, jeg snakker for meg selv og ingen andre.

Jeg sier ikke at plasseringen på isoknappen er dårlig for det sier såkalte annerkjente tidskrifter.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

At du (Snekker`n) bestemmer at " det er uansett ikke tvil om at løsningen canon har valgt er bedre" Det bryr jeg meg ikke noe om, jeg sier bare at jeg er fornøyd slik det er på Nikon, jeg snakker for meg selv og ingen andre.

Jeg sier ikke at plasseringen på isoknappen er dårlig for det sier såkalte annerkjente tidskrifter.

Du har full rett til ikke å bry deg, problemet er bare at det er ikke bare meg men de fleste som har laget tester av både D800 og D7000 nevner denne plasseringen som ugunstig.

Men som sagt er en fornøyd med å gå og ikke har prøvd noe annet så ser en neppe vitsen med å fly heller :tease:

PS: selv om jeg også viser til tester så er det slettes ikke pga dem jeg sier det men pga ERFARING MED BEGGE DELER og det er det vistnok ikke alle som har

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Du trenger ikke sitere meg mer nå, jeg sier at jeg er fornøyd med plasseringene på Nikon sine produkter, jeg bryr meg ikke om hva andre produsenter har som er bedre i andres syn.

Dette blir som å prate med veggen eller for døve ører.

Endret av Fytterakkern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som er best plassering av knapper er subjektivt. Og ingenting er rett eller galt. Jeg og flere er veldig fornøyd med D800 og plasseringen av knappene. For dere som ikke er helt enig, så skal ikke jeg presse dere til å kjøpe D800. Dere skal få lov å kjøpe det kameraet dere vil. :)

At vi liker plasseringen på knappene betyr ikke at vi ikke har erfaring med andre konfigurasjoner, det betyr bare at vi foretrekker plasseringen av knappene på D800. Og det må vi vel få lov til..?

Det eneste man kan komme med her er sin egen subjektive mening. Og henvisning til tester, er jo ikke annet enn henvisning til andre sine subjektive meninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er best plassering av knapper er subjektivt. Og ingenting er rett eller galt. Jeg og flere er veldig fornøyd med D800 og plasseringen av knappene. For dere som ikke er helt enig, så skal ikke jeg presse dere til å kjøpe D800. Dere skal få lov å kjøpe det kameraet dere vil. :)

At vi liker plasseringen på knappene betyr ikke at vi ikke har erfaring med andre konfigurasjoner, det betyr bare at vi foretrekker plasseringen av knappene på D800. Og det må vi vel få lov til..?

Det eneste man kan komme med her er sin egen subjektive mening. Og henvisning til tester, er jo ikke annet enn henvisning til andre sine subjektive meninger.

Joda det blir subjektive meninger og jeg sier heller ikke at ingen har prøvd noe annet.

Men det som var litt morro var jo at jeg som har hatt nikon bare et par mnd tok dette opp med andre nikonbrukere på fotomøte i dag og de prøvde da Canon sin løsning og nikket annerkjennende til den :)

Og joda dere får lov til å synest hva dere vil og så regner jeg med at vi får lov å kjøpe Nikon selv om det ikke er perfekt :tease:

Du trenger ikke sitere meg mer nå, jeg sier at jeg er fornøyd med plasseringene på Nikon sine produkter, jeg bryr meg ikke om hva andre produsenter har som er bedre i andres syn.

Dette blir som å prate med veggen eller for døve ører.

ÅÅÅÅ UNNSKYLD, trodde det var vi som diskuterte, slikt skal selvsagt ikke gjenta seg :thumbup:

Lenke til kommentar

Og joda dere får lov til å synest hva dere vil og så regner jeg med at vi får lov å kjøpe Nikon selv om det ikke er perfekt :tease:

Hvem som helst må jo ha lov å kjøpe hvilket som helst kamera. Ingen kameraer er vel perfekt for alle?

Men man bør vel ikke kjøpe noe man ikke blir fornøyd med?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel for meg er D4 kraftig overpriset uten noen særlig vesentlig forbedringer over D3. Den har dårligere battari, sliter med den samme AF-modus knappen og Modus knappen som er umulig å nå med pekefingeren. Så kritikken min når det gjelder knapper (bortsett fra ISO) gjelder også D4.

Spurte Roger Brendhagen om han mislikte den nye løsningen til D4 kontra D3S, han virket veldig godt fornøyd med løsningen Nikon hadde valgt. Personlig så likte jeg løsningen D3 hadde dog :)

Forventet du at Nikon ambasadør skulle uttale seg kritisk om Nikon produkter? :)

Jeg klarer ikke i mine villeste fantasier forestille hvordan man kan si at det er greit at mode-knappen av flyttet så lang til venstre at man ikke når den med pekefingeren:

post-7631-0-32346700-1339115187_thumb.jpg

Jeg klarer heller ikke å skjønne hvordan det kan være bedre løsning å måtte gjøre dobbelt så mye for å endre fokus-modus:

post-7631-0-65527000-1339115284_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...