DjIcet Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Time lapset en soloppgang med D800 i A modus med autoiso. Var imponert over resultatet. Så godt som ingen flickering. Så lite variasjon at jeg ikke trengte å bruke deflicker verktøy. Men en baklyst artist blir nok ikke så lett. Så nettopp ligger det en D800 på bruktmarkedet på foto.no Skjønner ikke helt hvem som vil selge et så fantastisk kamera egentlig. Blir mer og mer glad i mitt. Føler heller ikke at iso-knappen plassering er noe problem. Bare en vanesak. Bruker sjelden eller bort i mot aldri autoiso selv. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg kan heller ikke helt se for meg ISO knappen på venstre side egentlig. Jeg liker å ha tilgang til alt med pekefinger og tommel mens jeg komponerer bildene. Men det er jo sikkert en vanesak, men i mitt hode er ikke dette logisk i det hele tatt. Er veldig ofte jeg titter i søkeren mens jeg stiller inn iso, og hvis jeg gjør dette med venstre hånd, så får jeg jo ikke støet kameraet skikkelig mensjeg endrer ISO... Men men... man blir som sagt vant til det meste 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hvorfor må man bruke eksponeringskompensasjon? Sett kamera i "A" og kamera eksponerer selv innenfor de valgte grensene på minste lukkertid og høyeste ISO. I tilfelle man ofte ønsker over-/undereksponerte bilder i forhold til hva kameraets lysmåler har fått for seg? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Over- og undereksponeringsknappen sitter enkelt plassert, og denne bruker jeg mye. Det virker som enkelte vil gjøre mest mulig manuelt fordi det er mer "ekte"? For min egen del gjelder det å finne en praktisk måte å oppnå det jeg ønsker. F.eks. det med å endre eksponering med iso kontra eksponeringskompensasjon. Ikke noe problem å bruke spot-måling med auto-iso og eksponeringskomp, da har man i tillegg mulighet til å sette en nedre lukketid som kan redde bildet om lyset synker raskt (i "A" som i blendermodus, ikke auto). Dette gjorde i hvert fall underverker for meg ved konsertfoto for å redusere antall bomskudd pga bevegelsesuskarphet. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Det er enkelte sitasjoner der lysforholdene er såpass vanskelig at at en +/- eksponeringsjustering ikke gir mening. Sist jeg opplevde det, var når jeg var på flystevnet på Kjeller i helgen. lyset var egentlig kanskje konstant, men ved å skifte fra flyene på bakken til flyene i lufta så mener lysmåleren to vidt forskjellige ting. En konsert vil være mye verre. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg bruker M og spotmåler uten auto-iso, ikke for å være mest ekte, men fordi det (for meg) er den enkleste måten å oppnå en jevnt over god eksponering - hver gang. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Tror ikke at det er så mange som er på jakt etter D800 som vi tror, Enten det eller så er ikke folk villige til å betale 810,- kroner enn anbefalt utsalgspris på Interfoto for en uke siden. Det har lagt et D800 for salg siden ettermiddagen i dag på foto.no. Så det lå et D4 på foto.no i flere dager også, det ble arkivert og sikkert sendt tilbake til butikk. Jeg har bestillt et D800, og venter i uvisshet, men jeg venter heller på det jeg har bestillt. Det må jo dukke opp en av dagene nå. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvorfor må man bruke eksponeringskompensasjon? Sett kamera i "A" og kamera eksponerer selv innenfor de valgte grensene på minste lukkertid og høyeste ISO. "Alle" kamera eksponerer ut i fra den antagelsen at gjennomsnittlig refleksjon av lys fra verden rundt oss er 18%! Men verden er en stor variasjon av mindre og mer reflekterende ting. Hvis du bare tar bilder av store gress-sletter, så trenger du ikke eksponeringskompensasjon! Tar du bilder av andre ting også, så må du bruke eksponeringskompensasjon! Har du ikke lurt på hvorfor bildene dine av folk på den hvite terrasssen på det hvitmalte huset blir så mørke? "Alt var jo så veldig lyst der! Hvorfor ble ikke bildene lyse og fine? Hmmm...." I en sånn situasjon skulle du overeksponert med minst +1EV Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Var på flyshow i dag og i bryllup igår - konklusjon - battari på D800 holder til max 1800 bilder på en ladding og det uten å bruke preview/skjerm/blits etc. Med litt preview, blits etc. er det på 1500... 1800 bilder ? og det var ikke et eneste som holdt mål til å vises her ? ;-) Det var betalte jobber, så de bildene går til kunder. Tviler at det er noe stor interesse for bryllups bilder:) Men jeg har tidligere lagt ut både råfiler og fulloppløselig filer her og det ligger enn del på http://www.flickr.com/photos/gcardinal Dersom noen vil se bilder i kombinasjon med spes objektiv eller intillinger er det bare å melde interessen Har følgende objektiver: 16mm fish-eye, 14-24, 24-70, 70-200 VR II, 105 VR, 50 1.4 Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvorfor må man bruke eksponeringskompensasjon? Sett kamera i "A" og kamera eksponerer selv innenfor de valgte grensene på minste lukkertid og høyeste ISO. (meget relevant informasjon) Over- og undereksponeringsknappen sitter enkelt plassert, og denne bruker jeg mye. Det virker som enkelte vil gjøre mest mulig manuelt fordi det er mer "ekte"? For min egen del gjelder det å finne en praktisk måte å oppnå det jeg ønsker. F.eks. det med å endre eksponering med iso kontra eksponeringskompensasjon. Ikke noe problem å bruke spot-måling med auto-iso og eksponeringskomp, da har man i tillegg mulighet til å sette en nedre lukketid som kan redde bildet om lyset synker raskt (i "A" som i blendermodus, ikke auto). Dette gjorde i hvert fall underverker for meg ved konsertfoto for å redusere antall bomskudd pga bevegelsesuskarphet. Her var det snakk om bruk av spot-måling, men takk for det lærerike innspillet. Utgangspunktet var diskusjonen rundt plassering av ISO-knapp og bruk av auto-iso. Det er flere som har forsøkt å forklare hvorfor de på død og liv ikke benytter dette. Fra mitt synspunkt kan du benytte alle de teknikkene som blir nevnt på en like enkel eller enklere måte med auto-iso, og i tillegg ha en nedre limit på lukketid som kan redde bildene fra bevegelsesuskarphet. Det eneste man behøver å tenke på er å ligge i et ISO-intervall der man er komfortabel med støyen. Om man tar seg tid til å måle lys manuelt ved enhver anledling er selvfølgelig ikke dette den mest nyttige funksjonen, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et argument MOT auto-iso. Som forklart over kan jobbe på akkurat samme måte ved å bruke eksponeringskompensasjon. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 We do find it a pity that the ISO button hasn't been moved as well. Its current location means that reaching it is, quite literally a bit of stretch when the camera is held to your eye - it's especially inconvenient when shooting with a large lens that requires support from your left hand. We much prefer Canon's now-standard ISO button placement, adjacent to the shutter button. http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/7 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Her var det snakk om bruk av spot-måling, men takk for det lærerike innspillet. Utgangspunktet var diskusjonen rundt plassering av ISO-knapp og bruk av auto-iso. Det er flere som har forsøkt å forklare hvorfor de på død og liv ikke benytter dette. Fra mitt synspunkt kan du benytte alle de teknikkene som blir nevnt på en like enkel eller enklere måte med auto-iso, og i tillegg ha en nedre limit på lukketid som kan redde bildene fra bevegelsesuskarphet. Det eneste man behøver å tenke på er å ligge i et ISO-intervall der man er komfortabel med støyen. Om man tar seg tid til å måle lys manuelt ved enhver anledling er selvfølgelig ikke dette den mest nyttige funksjonen, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et argument MOT auto-iso. Som forklart over kan jobbe på akkurat samme måte ved å bruke eksponeringskompensasjon. Poenget vi prøver å få frem, er at det er enkelte tilfeller der lysforholdene er såpass vanskelige, at manuell instillinger er det eneste som duger (om man bruker spotmåling, veid måling, eller synser er forsåvidt irrelevant). P, A eller S modus med +/- EV korreksjon er avhengig av automatikken i kamera, og det er den som feiler. Og dermed vil heller ikke Auto-ISO virke, fordi den er avhengig av samme automatikk. Og den vi har fastslått at den ikke virker. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 (endret) Plassering av knapper på D800 er helt ræva. Irriterer meg grenseløst. Den idiotiske fokuspunkt knappen: Venstre hånd er under 70-200mm på zoom ring. Høyre hånd holder kamera. Så ønsker jeg å gå fra "single" til 3D / "auto". Jeg slipper tak i 70-200mm, flytter hånd under kamera på venstresiden, her er kamera fronttung og er meget vanskelig å holde i. Trykker inn knappen, må tenke hvilken vei jeg skal vri ett av de hjulene - vrir, bommer, prøver igjen. Motivet er long gone. Fullstendig idiotisk. På D3 kunne man switch fra single til auto med enkel flick av tommeren på høyrehånden. Tok 0.1 sec. Den meiningsløse ISO knappen: ISO er for lav, ønsker å øke ISO. Slipper tak i zoomring på 24-70mm, fjerner hånd fra kamera, prøver å kjenne igjen ett av de 3 knapper som er helt flate og gir ingen fealing. Trykker den inn mens man prøver å balansere kamera med høyrehånd. På D3 kunne man trykke inn ISO knappen som var lett å kjenne igjen nederst i kamerahuset mens man holdte kamera med venstre og høyre hånd samtidig. Når det gjelder ISO, så kan man enten kun se hvilken ISO man har eller hvor mange bilder man har igjen. Det fører til 2 ting: enten må man gå rundt å huske ISO man har satt kamera til eller gå rundt å be om at 36.6mpx filer ikke spiser de siste av kortene. Kvalitet og WB knapper er like ubrukelig og blir aldri brukt. For å gå fra A til M mode så må man ha umeneskelig lange fingrer - noe jeg ikke har. Så igjen må man skifte grep for å trykke inn Mode knappen som er nå flyttet ett par cm til venstre. Jeg digger filer jeg får, søker og utløserknappen - resten misliker jeg ganske sterkt med kamera. Ofte blir jeg irritert bare av å bruke kamera siden så mange ting er ganske idiotiske. Endret 7. juni 2012 av GCardinal 1 Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg digger filer jeg får, søker og utløserknappen - resten misliker jeg ganske sterkt med kamera. Ofte blir jeg irritert bare av å bruke kamera siden så mange ting er ganske idiotiske. Ja, snakk om å kjøpe katta i sekken. Det er nok sikkert flere som erfarer det etterhvert. Ikke alltid like lurt å forhåndsbestille før man har sett/prøvd varen. Husker en tidligere kollega av meg som i sin tid forhåndsbestilte en BMW316. Da han fikk bilen, viste det seg at han ikke fikk plass til føttene. 1 Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvis dette kamera er så fryktelig, så må det jo finnes alternativer som er bra. Det er bare å se seg rundt etter noe bedre. Det er sikkert noen som kjøper det du har nå. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Neida, jeg har prøvd kamera flere gang før jeg kjøpte den. Og jeg viste godt at ergonomien var crap. Men jeg er mpx-junkie - om den hadde 1 fps og touchscreen så hadde jeg nok kjøpt den uansett. Det gir meg kanskje ikke helt rett til å klage - dette er kun ment som info/feedback for andre som vurderer dette kamera. 3 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Hvis dette kamera er så fryktelig, så må det jo finnes alternativer som er bra. Det er bare å se seg rundt etter noe bedre. Det er sikkert noen som kjøper det du har nå. Det er vel ingen som sier det er fryktelig,men en bør takle at folk er rimelig skuffet over div åpenbare feil/mangler med ergonomien på dette kameraet , D7000 lider forresten av stort sett de samme feil/mangler . Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Neida, jeg har prøvd kamera flere gang før jeg kjøpte den. Og jeg viste godt at ergonomien var crap. Men jeg er mpx-junkie - om den hadde 1 fps og touchscreen så hadde jeg nok kjøpt den uansett. Det gir meg kanskje ikke helt rett til å klage - dette er kun ment som info/feedback for andre som vurderer dette kamera. mpx-junkie??...hva nå det er. Trodde du var fotograf jeg...amatør-, hobby-, entusiast- eller profesjonell-. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 ... mpx-junkie??...hva nå det er. Trodde du var fotograf jeg...amatør-, hobby-, entusiast- eller profesjonell-. mpx-junkie > megapixel-junkie > sterk avhengig av megapiksler Største inntekt er fra pressefoto, både frilans og for egen bildebyrå. Så jeg er nok pressefotograf og foto entusiast. Men det er b-jobb. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 7. juni 2012 Del Skrevet 7. juni 2012 Jeg kan ikke klare å finne feil eller mangler med noe Nikonkamera. Alt er bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå