Jann. Skrevet 5. juni 2012 Del Skrevet 5. juni 2012 Nesten dobbelt så billig, helt utrolig. Klart dem må tjene litt dem også, men får da være grenser Lenke til kommentar
whatever_comes_first Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Var på flyshow i dag og i bryllup igår - konklusjon - battari på D800 holder til max 1800 bilder på en ladding og det uten å bruke preview/skjerm/blits etc. Med litt preview, blits etc. er det på 1500... 1800 bilder ? og det var ikke et eneste som holdt mål til å vises her ? ;-) 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Var på flyshow i dag og i bryllup igår - konklusjon - battari på D800 holder til max 1800 bilder på en ladding og det uten å bruke preview/skjerm/blits etc. Med litt preview, blits etc. er det på 1500... Dette vil da si at du hadde to batterier, elller evt. tok deg tid til å lade det opp 100% mens du var på stevnet? For hvis du først fant ut at kameraet tok 1800 bilder uten preview etc. så måtte det vel lades opp igjen før du tok nye 1500 bilder for å teste hvor lenge det holdt når du brukte blits preview inni mellom? Det vil vel si at du faktisk tok 3.300stk. bilder? Lenke til kommentar
whatever_comes_first Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Var på flyshow i dag og i bryllup igår - konklusjon - battari på D800 holder til max 1800 bilder på en ladding og det uten å bruke preview/skjerm/blits etc. Med litt preview, blits etc. er det på 1500... Dette vil da si at du hadde to batterier, elller evt. tok deg tid til å lade det opp 100% mens du var på stevnet? For hvis du først fant ut at kameraet tok 1800 bilder uten preview etc. så måtte det vel lades opp igjen før du tok nye 1500 bilder for å teste hvor lenge det holdt når du brukte blits preview inni mellom? Det vil vel si at du faktisk tok 3.300stk. bilder? Særlig med tanke på "flaskehalsen" buffern på D800 --- så må dette ha tatt sin tid *s* Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Så en D800 for første gang i dag og tafsa såvidt på den, den lå fint i handen men det første jeg reagerte på var plasseringen av ISO knappen. Det er jo mildt sagt steinalder å plassere denne på venstre hånd da det innebærer at en må ta hånden som man støtter kamera med tilbake for å endre iso, her har Canon en lang bedre løsning dær du bruker en finger på høyre hånd og dermed slipper å ta en hånd bort fra kameraet Endret 6. juni 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
teho Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Da ser det ut til at jeg greide å kapre en D800 i fra forhandler i Sverige og slipper å vente til august! Reiser i løpet av de nærmeste dager og henter, tar det som en tur. Hva vil tollavgiften være på dette ved å føre det inn i Norge? Noen som har erfaring med det? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Hva vil tollavgiften være på dette ved å føre det inn i Norge? Noen som har erfaring med det? Ingen toll, 25 % moms. Edit: Du bør høre med forhandler om de kan fikse papirer for mva-refusjon. Momsen er vel omtrent det samme i Sverige, så da kan du få tilbakebetalt svensk moms ved passering av grensa. Endret 6. juni 2012 av abraxa Lenke til kommentar
geronimo Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Da ser det ut til at jeg greide å kapre en D800 i fra forhandler i Sverige og slipper å vente til august! Reiser i løpet av de nærmeste dager og henter, tar det som en tur. Hva vil tollavgiften være på dette ved å føre det inn i Norge? Noen som har erfaring med det? Kun norsk moms kommer i tillegg, men den skal vel regnes på den svenske prisen uten svensk moms. Den svenske momsen skal du selvsagt ikke betale. Hvis det funker på samme måte der som i Norge, må du likevel betale den svenske momsen i butikken, men får den igjen ved å fylle ut et refusjonsskjema som leveres på tollstasjonen. Det var i alle fall slik det funka i Norge for noen år siden... Lenke til kommentar
teho Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hva vil tollavgiften være på dette ved å føre det inn i Norge? Noen som har erfaring med det? Ingen toll, 25 % moms. Edit: Du bør høre med forhandler om de kan fikse papirer for mva-refusjon. Momsen er vel omtrent det samme i Sverige, så da kan du få tilbakebetalt svensk moms ved passering av grensa. Flott, takk for svar! Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Så en D800 for første gang i dag og tafsa såvidt på den, den lå fint i handen men det første jeg reagerte på var plasseringen av ISO knappen. Det er jo mildt sagt steinalder å plassere denne på venstre hånd da det innebærer at en må ta hånden som man støtter kamera med tilbake for å endre iso, her har Canon en lang bedre løsning dær du bruker en finger på høyre hånd og dermed slipper å ta en hånd bort fra kameraet Det er et klassisk problem for canonister når de prøver Nikon-hus. Tok det opp med produktspesialist i Nikon Norge under Visa pour l'image i fjorhøst og han - på lik linje med nesten alle jeg kjenner som bruker Nikon, synes ikke det er problematisk. Er vel snakk om hva man er vant med. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 D800 har vel EasyISO også, akkurat som D7000. Dvs. at den ledige dreiebryteren forandrer ISO når A, S eller P er valgt, uten at man behøver å trykke på ISO knappen. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Mens i M må man bruke knappen? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Så en D800 for første gang i dag og tafsa såvidt på den, den lå fint i handen men det første jeg reagerte på var plasseringen av ISO knappen. Det er jo mildt sagt steinalder å plassere denne på venstre hånd da det innebærer at en må ta hånden som man støtter kamera med tilbake for å endre iso, her har Canon en lang bedre løsning dær du bruker en finger på høyre hånd og dermed slipper å ta en hånd bort fra kameraet Det er et klassisk problem for canonister når de prøver Nikon-hus. Tok det opp med produktspesialist i Nikon Norge under Visa pour l'image i fjorhøst og han - på lik linje med nesten alle jeg kjenner som bruker Nikon, synes ikke det er problematisk. Er vel snakk om hva man er vant med. Er klar over at her er forandringer i forhold til Canon og at en Canonbruker føler forskjellene i større grad,akkurat som en nikonbruker gjør med et canonkamera . Men uansett ville jeg foretrukket at isoknappen kunne brukes med høyre hånd og uten å måtte flytte hånden, spesielt nåe en har en tele påmontert, denne holder du jo med venstre hånd og må du flytte den så betyr det at du må slippe ned kamera , for meg blir dette en unødig prosess som tar lengre tid og en fjerner kamera fra objektet ....... Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Bruker dere ISO-knappen ofte? Jeg husker dette irriterte meg på D200, men på D700 gikk det nesten utelukkende på auto-iso. Nå som D800 har en auto-iso med minste lukketid basert på brennvidden tror jeg at ISO-knappen får støve ned i fred i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Bruker dere ISO-knappen ofte? Jeg husker dette irriterte meg på D200, men på D700 gikk det nesten utelukkende på auto-iso. Nå som D800 har en auto-iso med minste lukketid basert på brennvidden tror jeg at ISO-knappen får støve ned i fred i de fleste tilfeller. Personelig bruker jeg aldri atoiso og derfor bet jeg meg merke i det jeg omtaler over . Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Bruker dere ISO-knappen ofte? Jeg husker dette irriterte meg på D200, men på D700 gikk det nesten utelukkende på auto-iso. Nå som D800 har en auto-iso med minste lukketid basert på brennvidden tror jeg at ISO-knappen får støve ned i fred i de fleste tilfeller. Bruker stort sett auto-iso jeg også. Bruker dere ISO-knappen ofte? Jeg husker dette irriterte meg på D200, men på D700 gikk det nesten utelukkende på auto-iso. Nå som D800 har en auto-iso med minste lukketid basert på brennvidden tror jeg at ISO-knappen får støve ned i fred i de fleste tilfeller. Personelig bruker jeg aldri atoiso og derfor bet jeg meg merke i det jeg omtaler over . Synes ikke auto iso er så ille mtp at man setter maks iso. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Problemet med auto-iso (og andre automatiske funksjoner) er at man da må bruke eksponeringskompansasjon, noe som for min del er mer arbeid enn å måle lyset med spot og sette eksponering selv. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hvorfor må man bruke eksponeringskompensasjon? Sett kamera i "A" og kamera eksponerer selv innenfor de valgte grensene på minste lukkertid og høyeste ISO. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hvorfor må man bruke eksponeringskompensasjon? Sett kamera i "A" og kamera eksponerer selv innenfor de valgte grensene på minste lukkertid og høyeste ISO. Fordi kamera er dumt som et brød og tar ofte feil i automodus? 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Prøv det i en konsertsetting F. eks hvor artisten er opplyst forfra, med kraftige lyskastere bakfra som gjerne lyser opp røyk på scena. Manuell er et must, og ihvertfall jeg får ikke autoiso til å virke like optimalt som å endre ISO \ blender og lukker selv etterhvert som lyset endres. D700 og D800 har samme plassering av ISO knappen, og jeg har ihvertfall blitt vant til å ha den der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå