GCardinal Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Relatert D800; en ting jeg har har merket meg er at objektiv med VR og VR-aktivt gir så godt som alltid skarpere bilder; selv med høy lukkerhastighet Det henger kanskje sammen med pixel peeping? Jo mer man forstørrer et bilde jo tydeligere vil bevegelseuskarphet komme frem. Forstørrer man til 1:1 på skjermen så får man større forstørrelse med D800 enn med D700. Det betyr også at tommelfingerregelen om lukketid=korter enn 1/brennvidde for ustabiliserte bilder ikke følger helt med. Større forstørrelse på skjermen kan godt sidestilles med større crop-faktor og dermed større "tilsvarende" brennvidde. ... Med D3 kunne jeg f.eks. bomme _litt_ på fokus, ha _litt_ for kort luketid og det ville som regel ikke vises, kun etter heftig pixel-peeping. Og med litt høy-iso så kunne man skille på det også. Mens på D800E - minste micro-bom vises. Ved portrett ser man på hvilken del av øye jeg har fokusert - ingen praktisk betydning - men for pixel-junkie som meg - man blir mye mer obs på det og jeg bruker dobbelt så mye tid ppå fokus på D800 enn på D3 - sørger for at fokuspunkte ligger perfekt til. Har også liten mistanke om at fokusere også rekomponere ikke fungere så greit på D800 - selv om jeg ikke har brukt/prøvd det. Margiene er små - og det har de alltid vært - nå er det bare lettere å se det. Dmitry: testet D800E på fint mønster og fashionbilder? Hvordan er moiré å fjerne når det først oppstår? Jeg har per dags dato (etter 1 mnd og ca. 3000 bilder) ikke klart å fremkalle synlig moire på D800E. Må si jeg nesten gleder meg til å se det. Tror jeg må i studio for å få det til... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Moiré har jeg klart å få det til på D800, så en umulighet bør det ikke være. Forøvrig var det i Lightroom4 ekstremt lett å fjerne uten at detaljene ble synlig ødelagt (man korrigerer bare delen av bildet som er påvirket). Så lever jo i håpet at D800E er like hyggelig på den fronten (men må prøves). Min store angst er å ende opp med å bruke masse tid på å fjerne moiré i post (ikke ofte det skjer på D800, og er man våken så kan man hindre det). Relatert fokus og "straff" for å gjøre feil, så er det svært lite (faktisk mot ingen) rom for slurv med D800 på alt man gjør. Dette vil nok overraske en del; jeg ble ikke overrasket siden jeg forventet det, men D800 gir meg smekk på fingrene daglig for slurv... bare en ting å gjøre, slutte med alt slurvet! Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) ... Relatert fokus og "straff" for å gjøre feil, så er det svært lite (faktisk mot ingen) rom for slurv med D800 på alt man gjør. Dette vil nok overraske en del; jeg ble ikke overrasket siden jeg forventet det, men D800 gir meg smekk på fingrene daglig for slurv... bare en ting å gjøre, slutte med alt slurvet! Ja, helt enig. Margiene er veldig små. Stiller høye krav til både mannen bak kamera og til objektivene. Men når det sitter så sitter det sykt bra Men det krever litt selv insikt og en god dose selvkritikk når man bruker D800 - er oftest lettest å skille på kamera... Det blir som mellomformat - kontrol på alt fra a til å. Men her syns jeg nye skjermen på D800 hjelper godt - før såg jeg bom kun på PC hjemme - og det var litt to-late... Endret 29. mai 2012 av GCardinal Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Bruker en del WT4 og Shuttersnitch på iPAD(3), pusher bare over JPEG i lav oppløsning men gjør det ekstremt mye mer effektivt å vurdere bildet umiddelbart. Oppløsningen på den er jo 2048x1536; det hjelper Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 ... Relatert fokus og "straff" for å gjøre feil, så er det svært lite (faktisk mot ingen) rom for slurv med D800 på alt man gjør. Dette vil nok overraske en del; jeg ble ikke overrasket siden jeg forventet det, men D800 gir meg smekk på fingrene daglig for slurv... bare en ting å gjøre, slutte med alt slurvet! Ja, helt enig. Margiene er veldig små. Stiller høye krav til både mannen bak kamera og til objektivene. Men når det sitter så sitter det sykt bra Men det krever litt selv insikt og en god dose selvkritikk når man bruker D800 - er oftest lettest å skille på kamera... Det blir som mellomformat - kontrol på alt fra a til å. Men her syns jeg nye skjermen på D800 hjelper godt - før såg jeg bom kun på PC hjemme - og det var litt to-late... Ikke overraskende i det hele tatt , selv overgangen fra en 40D til 7D lot deg merke nøyaktig det samme , 7D krever betydelig mere av personen bak kamera og da vil jeg tro D800 vil kreve enda mere enn 7D :-) Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 30. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2012 Ikke overraskende i det hele tatt , selv overgangen fra en 40D til 7D lot deg merke nøyaktig det samme , 7D krever betydelig mere av personen bak kamera og da vil jeg tro D800 vil kreve enda mere enn 7D :-) 7D er et crop kamera med 18 mpx. Mens D800 er FF og ha 36 mpx. Da skulle faktisk D800 være litt mer tilgivende på fokus enn 7D, for D800 har ikke like høy pixeltetthet som 7D. Eller tar jeg feil nå? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Ikke overraskende i det hele tatt , selv overgangen fra en 40D til 7D lot deg merke nøyaktig det samme , 7D krever betydelig mere av personen bak kamera og da vil jeg tro D800 vil kreve enda mere enn 7D :-) 7D er et crop kamera med 18 mpx. Mens D800 er FF og ha 36 mpx. Da skulle faktisk D800 være litt mer tilgivende på fokus enn 7D, for D800 har ikke like høy pixeltetthet som 7D. Eller tar jeg feil nå? Har som sagt ikke prøvd D800 enda,men vet at det var merkbart på 7D kontra 40d . Ang D800 så kom det angivelig bare 5-6 stk til Norge i Mai mnd , vurderer seriøst å kjøpe et annet kamera å drite i hele D800 og muligens Nikon som helhet Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Ikke overraskende i det hele tatt , selv overgangen fra en 40D til 7D lot deg merke nøyaktig det samme , 7D krever betydelig mere av personen bak kamera og da vil jeg tro D800 vil kreve enda mere enn 7D :-) 7D er et crop kamera med 18 mpx. Mens D800 er FF og ha 36 mpx. Da skulle faktisk D800 være litt mer tilgivende på fokus enn 7D, for D800 har ikke like høy pixeltetthet som 7D. Eller tar jeg feil nå? Har som sagt ikke prøvd D800 enda,men vet at det var merkbart på 7D kontra 40d . Ang D800 så kom det angivelig bare 5-6 stk til Norge i Mai mnd , vurderer seriøst å kjøpe et annet kamera å drite i hele D800 og muligens Nikon som helhet Den som venter på noe godt............. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 7D er et crop kamera med 18 mpx. Mens D800 er FF og ha 36 mpx. Da skulle faktisk D800 være litt mer tilgivende på fokus enn 7D, for D800 har ikke like høy pixeltetthet som 7D. Eller tar jeg feil nå? Med fullframehus vil du ofte velge annen brennvidde, men samme utsnitt og blendertall som på crop, og så får du med D800 både mindre dybdeskarphet (på grunn av større blenderåpning) og at det blir mer tydelig pr piksel om man var ustø på hånda, bommet på fokus eller annet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Dette er ikke noe problem, man må være klar over at grunnen til uskarpe bilder med 99.99% sikkerhet skyldes deg som bruker. Man ender også av denne grunn ofte opp med en del som klager på fokus, så ting henger sammen Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Ikke overraskende i det hele tatt , selv overgangen fra en 40D til 7D lot deg merke nøyaktig det samme , 7D krever betydelig mere av personen bak kamera og da vil jeg tro D800 vil kreve enda mere enn 7D :-) 7D er et crop kamera med 18 mpx. Mens D800 er FF og ha 36 mpx. Da skulle faktisk D800 være litt mer tilgivende på fokus enn 7D, for D800 har ikke like høy pixeltetthet som 7D. Eller tar jeg feil nå? Har som sagt ikke prøvd D800 enda,men vet at det var merkbart på 7D kontra 40d . Ang D800 så kom det angivelig bare 5-6 stk til Norge i Mai mnd , vurderer seriøst å kjøpe et annet kamera å drite i hele D800 og muligens Nikon som helhet Hvorfor ikke bare gjøre det da? Mye snakk og lite handling.. 6 Lenke til kommentar
teho Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) D800E er i alle fall helt ubrukelig på video - øyeskjerende skarphet med moire nesten uansett hva man filmer... Er det så stor forskjell på D800 og D800E at man kan si at D800E er ubrukelig til video? Har du sammenlignet med D800 så du kan si at dette stemmer og har du evt. noen eksempler du kan vise? Jeg venter på D800E (er også i D800 køen) og blir litt skeptisk til den hvis det er hold i dette. Har fått inntrykk av at det ikke er så stor forskjell på de to modellene og et betydelig mindre problem enn først antatt. Endret 30. mai 2012 av teho Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Jeg kommer garantert til å gå for D800. For det første ser jeg aldri for meg at jeg får bruk for den ekstra oppløsningen fra D800E, og for det andre har jeg planer om å filme en del. Moire-fjerning fra film har jeg ikke lyst til å begi meg ut på. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Ikke overraskende i det hele tatt , selv overgangen fra en 40D til 7D lot deg merke nøyaktig det samme , 7D krever betydelig mere av personen bak kamera og da vil jeg tro D800 vil kreve enda mere enn 7D :-) 7D er et crop kamera med 18 mpx. Mens D800 er FF og ha 36 mpx. Da skulle faktisk D800 være litt mer tilgivende på fokus enn 7D, for D800 har ikke like høy pixeltetthet som 7D. Eller tar jeg feil nå? Har som sagt ikke prøvd D800 enda,men vet at det var merkbart på 7D kontra 40d . Ang D800 så kom det angivelig bare 5-6 stk til Norge i Mai mnd , vurderer seriøst å kjøpe et annet kamera å drite i hele D800 og muligens Nikon som helhet Hvorfor ikke bare gjøre det da? Mye snakk og lite handling.. Du vet om jeg handler fort får ikke du med flere syte over mine innlegg og det blir jo ille Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) D800E er i alle fall helt ubrukelig på video - øyeskjerende skarphet med moire nesten uansett hva man filmer... Er det så stor forskjell på D800 og D800E at man kan si at D800E er ubrukelig til video? Har du sammenlignet med D800 så du kan si at dette stemmer og har du evt. noen eksempler du kan vise? Jeg venter på D800E (er også i D800 køen) og blir litt skeptisk til den hvis det er hold i dette. Har fått inntrykk av at det ikke er så stor forskjell på de to modellene og et betydelig mindre problem enn først antatt. Jeg får moire på nesten uansett hva jeg filmer - om video er viktig for deg så abefaller jeg nok D800. Det samme sier Philip Bloom, men han går lengere og sier at selv D800 vil behøve egen anti-aliasing filter: http://player.vimeo.com/video/42065372 Det er klart at alt er definisjon spørsmål, for meg virker det som Canon 5DmIII er bare bluret og uten detaljer - det er klart at video fra D800 er uendelig skarpt - men det er også dens svakhet... Endret 30. mai 2012 av GCardinal Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 En mulighet er å bruke objektivets innebygde variable AA-filter, blenderen. (Det er selvsagt overflødig å nevne at det har innvirkning på lukkertid og dybdeskarphet, men jeg nevner det nå likevel) Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 En mulighet er å bruke objektivets innebygde variable AA-filter, blenderen. (Det er selvsagt overflødig å nevne at det har innvirkning på lukkertid og dybdeskarphet, men jeg nevner det nå likevel) Ja og det er også tipse fra Nikon (har sett 3 punkts liste for anti-moire i video, men husker ikke hvor...). Selv har jeg tenkt å teste med 2 ultra-billig 82mm UV filter satt sammen og kanskje med CPL filter bak - har den lille teorien at dersom man klarer å få bildet uskarpt nok så vil ikke moire være synlig. Og da i alle fall i mitt hode så hørtes stacking av billig filter som en god idee Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Bare synd filterstabelen reduserer kontrasten og potensielt gir stygge refleksjoner i samme slengen. Mindre blender gir ikke disse bieffektene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Er jo også et håp det gjør noe firmwaremessig for å forbedre. Bruke snitt av flere pixler på sensor vil bidra. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Bare synd filterstabelen reduserer kontrasten og potensielt gir stygge refleksjoner i samme slengen. Mindre blender gir ikke disse bieffektene. Når det gjelder reduksjon i kontrast, er det positiv ting når det gjelder video. Blir som hardware-CineStyle refleksjoner er bummer så klart, men f.eks. filming på kvelden er ikke mulig på f16... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå