GCardinal Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Testet lang eksponering på D800E i natt: 14-24mm @24mm, ISO 100, f/9, 30s Fulloppløselig jpeg på Flickr. Original NEF-fil. 14-24mm @20mm, ISO 100, f/7.1, 30s Fulloppløselig jpeg på Flickr. Original NEF-fil. 50mm AF-S f/1.4, ISO 100, f/14, 30s Fulloppløselig jpeg på Flickr. Original NEF-fil. Kanskje ikke det mest originale motivet, men gets the job done. Legger også ved råfiler slik at de som vil kan laste de ned å sjekke kvaliteten selv. Rå-filer distribueres til diskusjon.no's brukere under Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge (CC BY-NC-ND 3.0). Edit: Planen var egentlig å teste noe lengere enn 30s, men presterte å glømme fjernutløseren hjemme... Nå skal det legges til at jeg jobbet for å få frem moiré effekten Og jeg vil ikke bli overrasket om du faktisk må jobbe med det for å få frem moire på D800E også. På video er det moire både på D800 og D800E. På foto har jeg til gode å oppleve moire som er så synlig at den må gjøres noe med. ... Det som er også fint, er edit knappen her på forumet, slik at man slipper å ha 3-4 innlegg etter hverandre... Endret 26. mai 2012 av GCardinal 6 Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Fikk mail for en liten time siden om firmware oppdatering til D800. Skal fikse at kameraet låser seg, at raw filer blir sendt som jpg over WT-4 og at en svart skygge dukker opp i nedre bildekant ved bruk av Aktiv D-Lighting i 5x4 format. Jeg hadde håpet de ville fikse grønnskjæret på skjermen ved bruk av Adobe RGB jeg.. Endret 29. mai 2012 av DjIcet Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Firmware-oppdatering B 1.01 for D800E / D800 Endringer aktivert i denne versjonen Når et stillbilde ble tatt under visning av gjeldende bilder i avspillingsmodus, ble skjermen slått av, lampen for minnekortaktivitet lyste, og i sjeldne tilfeller sluttet kameraet å svare på handlinger. Dette problemet er løst. Når Trådløs sender WT-4 ble brukt med visse innstillinger, ble også RAW-bilder overført når Send fil som>i overføringsinnstillingene for>Trådløs sender var satt til kun JPEG. Dette problemet er løst. En mørk skygge dukket av og til opp i nedre hjørne av bilder som ble tatt med Aktiv D-Lighting i andre innstillinger enn Av med Bildefelt satt til 5:4 (30 x 24). Dette problemet er løst. Noen få fiks er det her, håper at moire problemetikken i video kan også løses med FW på seinere tidspunkt... Artig å merke at D4 har fått nesten de samme fiksene. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Mye av firmware er basert på felles kildekode, så ikke veldig mystisk Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Mye av firmware er basert på felles kildekode, så ikke veldig mystisk Mystisk?.. Jeg bare sier at det er interessant å merke seg at på tross av helt forskjellig feilmeldinger som jeg har lagt merke til på div forumet, så kan ikke jeg se at de fikser kamera spesefike feil. Det betyr for meg at de ikke har helt fått med seg kundenes feedback eller at det vil komme i neste runde. Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hva slags Moire problematikk er det snakk, ikke sikkert ingeniørene kan trolle. Uten å ha tatt i et D800 eller D800e så er vel et svakt moirefilter bidragsyter til Moire, da med D800e som den verste på video. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Forøvrig ser det ut til at alle kjente issues er løst; disse voodoo fokus-problemstillingene som enkelte påstår de får har jeg aldri sett noe til... mistenker det har noe med brukeren å gjøre i de fleste tilfellene. Standard strøm av påståtte feilmeldinger når ny modell lanseres, Potensielt at noen opplever avvik knyttet til forskjell i hardware/deler. Tiden vil vise. Edit: Ser en mangel, liveview Endret 29. mai 2012 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Relatert D800; en ting jeg har har merket meg er at objektiv med VR og VR-aktivt gir så godt som alltid skarpere bilder; selv med høy lukkerhastighet Den nye firmwaren ser forøvrig ut til å fungere helt fint; kjører oppdatering av D4 nå. Endret 29. mai 2012 av TGB Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Den nye firmwaren ser forøvrig ut til å fungere helt fint; kjører oppdatering av D4 nå. Den nye firmwaren funker bra på min D800 og. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Det viktigste både D4 og D800 firmware ordner er låsing av kamera, aldri opplevd selv men vet flere som har vært borti... må ta ut batteriet for å få liv i kamera, litt angst når man akkurat har 2 sekund til å ta det viktige bilde Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Har planer om å bruke D800 på 1.5 crop snart; slipper unna med 300mm f/2.8 VR II og 1.4x TC og ender opp med utsnitt tilsvarende 630mm f/4. Lettvekter vs AF-S 600mm f/4 VR : Endret 29. mai 2012 av TGB Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hva slags Moire problematikk er det snakk, ikke sikkert ingeniørene kan trolle. Uten å ha tatt i et D800 eller D800e så er vel et svakt moirefilter bidragsyter til Moire, da med D800e som den verste på video. Sensoren har 36mpx, mens HD video er på knappe 2mpx, så slik jeg ser det bør det være mer enn nok informasjon til å kunne sample seg frem til moire fri video. D800E er i alle fall helt ubrukelig på video - øyeskjerende skarphet med moire nesten uansett hva man filmer... ... Edit knappen er forsatt veldig fin-fin å bruke 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Var da jævlig til mas, er 2 helt separate innlegg. Har ikke du noe bedre å gjøre enn å kommentere dette?! 3 Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Har D800 i bestilling, men tenkte kanskje å bytte ut med D800e. Tror vel ikke at jeg kommer til bruke video noe særlig, men tanken på at det kunne skje har fått meg til tenke at jeg vil gå for D800. Tenkte nok at E modellen ikke ville være særlig bra på video. Nå må dere være snille mot hverandre. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Generell konklusjon, vet man ikke hva man vil ha så kjøp D800. Litt mer oppskarping i post og man ser ikke forskjell. Edit: Forøvrig har jeg ikke besluttet om jeg skal gå for D800E selv (ryktes om leveranse på slutten av denne uka men ikke fått noe bekreftet dato enn), ender vel opp med begge. Og det er minst 1 kamerahus for mye uten integrert vertikalgrep.... Endret 29. mai 2012 av TGB Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Generell konklusjon, vet man ikke hva man vil ha så kjøp D800. Litt mer oppskarping i post og man ser ikke forskjell. Høres ut som en god ide ja, har jo tenkt den tanken. Har jo allerede et 14Mp 36x24mm kamera fritt for AA filter, jeg får bruke det. Endret 29. mai 2012 av Fytterakkern Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Har D800 i bestilling, men tenkte kanskje å bytte ut med D800e. Tror vel ikke at jeg kommer til bruke video noe særlig, men tanken på at det kunne skje har fått meg til tenke at jeg vil gå for D800. Tenkte nok at E modellen ikke ville være særlig bra på video. Nå må dere være snille mot hverandre. Jeg syns det er klare fordeller med D800E og selv om video er ikke brukes til produksjon og evnt salg - så er det sammenlignet med 5DmIII overgår selvsagt alt annet som finnes på markedet (innenfor denne prisklassen). Så når jeg sier "ubrukelig" så mener jeg det ikke kamera jeg ville ha brukt om jeg skulle filme noe større prosjekt med. E får virkelig hver pixel av D800 til å telle. Klart det er pixel-peeping og 24mpx er mer enn nok for 99,999% - men å betalle 20% for å få det lille extra syntes jeg var verdt prisen. Endret 29. mai 2012 av GCardinal Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Dmitry: testet D800E på fint mønster og fashionbilder? Hvordan er moiré å fjerne når det først oppstår? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Relatert D800; en ting jeg har har merket meg er at objektiv med VR og VR-aktivt gir så godt som alltid skarpere bilder; selv med høy lukkerhastighet Det henger kanskje sammen med pixel peeping? Jo mer man forstørrer et bilde jo tydeligere vil bevegelseuskarphet komme frem. Forstørrer man til 1:1 på skjermen så får man større forstørrelse med D800 enn med D700. Det betyr også at tommelfingerregelen om lukketid=korter enn 1/brennvidde for ustabiliserte bilder ikke følger helt med. Større forstørrelse på skjermen kan godt sidestilles med større crop-faktor og dermed større "tilsvarende" brennvidde. D700 1:1 forstørrelse på skjerm vs D800 1:1 forstørrelse på skjerm, alt annet likt, vil i teorien gi 1,73 ganger større utslag av bevegelsesuskarphet. Sammenligner du derimot bilder i full størrelse på skjerm eller papir så vil det bli like mye utslag av bevegelsesuskarphet i samme scenario. Forskjellen ligger altså i at 1:1 forstørrelse på skjerm er større forstørrelse for D800 enn for D700. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Relatert D800; en ting jeg har har merket meg er at objektiv med VR og VR-aktivt gir så godt som alltid skarpere bilder; selv med høy lukkerhastighet Det henger kanskje sammen med pixel peeping? Jo mer man forstørrer et bilde jo tydeligere vil bevegelseuskarphet komme frem. Forstørrer man til 1:1 på skjermen så får man større forstørrelse med D800 enn med D700. Det betyr også at tommelfingerregelen om lukketid=korter enn 1/brennvidde for ustabiliserte bilder ikke følger helt med. Større forstørrelse på skjermen kan godt sidestilles med større crop-faktor og dermed større "tilsvarende" brennvidde. D700 1:1 forstørrelse på skjerm vs D800 1:1 forstørrelse på skjerm, alt annet likt, vil i teorien gi 1,73 ganger større utslag av bevegelsesuskarphet. Sammenligner du derimot bilder i full størrelse på skjerm eller papir så vil det bli like mye utslag av bevegelsesuskarphet i samme scenario. Forskjellen ligger altså i at 1:1 forstørrelse på skjerm er større forstørrelse for D800 enn for D700. Helt naturlig, jeg vet årsaken... men det skjer ganske hyppig at jeg "blurer" bilde med egen slurvete teknikk. Så en fordel har D800, man må skjerpe seg på den fronten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå