Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Nøyaktig hvor mange blir fenget av kommentarer som denne?

Nå i Natt skulle en absolutt hatt kameraet, det er nå flott midnattsol utenfor, fantastisk er det, men men Nikon setter et skår i gleden nok en gang :-)

Ikke godt å si , men nå var du veldig flink til å finne en du var sikker på lå litt på siden, du har sikker aldri i ditt liv kommentert noe som ble litt på siden av topic og du finner garantert ikke noe slikr fra andre heller :tease:

Tror du bør begynne å intrisere deg for andre ting enn å prøve å henge meg ut, det virker ikke :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Uthevet: Det forklarer jo litt. :p

...

Jeg vil tvert i mot si at det er sensorens ytelse til å registrere et bilde som er det store spenningsmomentet.

...

hehe ja, du får sagt det ;) Ja i praksis så er jeg enig med deg at det bildet som kommer ut av kamera er viktigst - men ved sammenligning av sensorer er det enkeltpiksels ytelse som gir god sammenligningsgrunnlag uten å føre på flere ukjente elementer. FX / DX, 12mpx eller 36mpx - det er opp til hver enkel å finne løsning som passer - og da kan det være greit å vite at enkelt piksel på D7000 yter i noen tilfeller _litt_ bedre eller på linje med D800.

Men jeg forstår at det jeg har i mitt hode er kanskje ikke den modellen som flest vil finne fornuftig.

Sammenligning kan være film: APS, 35 eller 120 - formatte er avhengig av egne preferanser - mens ytelsen på 10x10mm klippet av filmen er den samme. Slik at man kan først velge film merke/type (f.eks. portra 160), også velge formate som passer for jobben. Jeg forstår selvsagt at på DSLR så følger "film" (aka sensor) og formatte sammen - men jeg syns forsatt det er best å begynne med ytelsen på sensoren, også se på formate og de andre egenskaper.

F.eks. for meg er kamera ytelsen viktigst når det kommer til panorama, slik som denne:

5935903666_1631ac6dd9_n.jpg

Og da med D800E viste det seg at Nikon 16mm fish-eye er ikke dugende optisk for 5 flatte øre - så soft og blæh som det kan bli. Det fører til at fordeller med 36mpx forsvinner da jeg føler jeg ikke får noe mer ut av det objektivet på D800 enn på D700. Og da ved å vite at D7000 yter så bra som den gjør, er D7000 med 10.5mm fish-eye et reelt alternativ - og da pga 10.5mm er optisk bedre enn 16mm og at D7000 på linje med D800.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Nå i Natt skulle en absolutt hatt kameraet, det er nå flott midnattsol utenfor, fantastisk er det, men men Nikon setter et skår i gleden nok en gang :-)

I følge signaturen din så har du da et D5000 og masse godt glass? Hvorfor ikke bruke det? Et D800 gjør jo ikke deg til en god fotograf og bildene dine blir jo ikke automagisk helt fantastiske :wee:

Lenke til kommentar

Og da med D800E viste det seg at Nikon 16mm fish-eye er ikke dugende optisk for 5 flatte øre - så soft og blæh som det kan bli. Det fører til at fordeller med 36mpx forsvinner da jeg føler jeg ikke får noe mer ut av det objektivet på D800 enn på D700. Og da ved å vite at D7000 yter så bra som den gjør, er D7000 med 10.5mm fish-eye et reelt alternativ - og da pga 10.5mm er optisk bedre enn 16mm og at D7000 på linje med D800.

Har du testet 10.5 i DX-mode på D800? På D700 ble det alt for lav oppløsning for min smak i DX, men D800 har jo plenty i forhold.

Lenke til kommentar

I følge signaturen din så har du da et D5000 og masse godt glass? Hvorfor ikke bruke det? Et D800 gjør jo ikke deg til en god fotograf og bildene dine blir jo ikke automagisk helt fantastiske :wee:

Du skal ikke bekymre deg for din Mor's mus så lenge din far lever.. :rofl:

Lenke til kommentar

Hvem sier jeg ikke bruker det ??

jeg etterlyser bare varen jeg var lovet den 22 mars, så den 15 mai og som er et FF kamera ,med visse fordeler fremfor et D5000 vil jeg påstå da :-)

Men mulig at enkelte ikke ser noen forskjell på dem .

Ang god /dårlig fotograf så har jeg vel aldrig presangtert meg som noen av delene ,men som en lykkelig hobbyfotograf .

jeg er ikke blandt dem som tror at utstyret gjør mannen verken innen hobby eller jobb , det er altid evnene som avgjør .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

...

Har du testet 10.5 i DX-mode på D800? På D700 ble det alt for lav oppløsning for min smak i DX, men D800 har jo plenty i forhold.

Det har jeg ikke - har vurdert å skaffe 10.5mm for å kappe av solblender - men er litt for pinglete til det... Men skal se om ikke jeg kan låne å teste 10.5mm på D800.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke - har vurdert å skaffe 10.5mm for å kappe av solblender - men er litt for pinglete til det... Men skal se om ikke jeg kan låne å teste 10.5mm på D800.

Jeg skal teste når kamera endelig kommer, usikker på om jeg gidder å kappe solblender da jeg ikke er så fan av sirkulær fisheye. Hvis det presterer bra på DX-modus blir nok det førstevalget. Brukte det mye på D200, men ble som sagt for kleint i DX-modus på D700.

Lenke til kommentar
jeg etterlyser bare varen jeg var lovet den 22 mars, så den 15 mai og som er et FF kamera ,med visse fordeler fremfor et D5000 vil jeg påstå da :-)
Var på en liten D800 og D4 intro i regi Nikon idag, kan trøste deg med at det var en del folk der som ventet på D800 leveransen, så du er ikke alene :)
Lenke til kommentar
Var på en liten D800 og D4 intro i regi Nikon idag, kan trøste deg med at det var en del folk der som ventet på D800 leveransen, så du er ikke alene :)

Vet, vi er vistnok noen hundre for ikke si tusener som venter, ser ut som kunn USA som får mer enn de trenger utifra at de kjøpes opp og legges på bla EBAY , men for meg skal de bare ligge der, betaler ikke en krone ekstra :-)

Lenke til kommentar

Nå har dåren senket prisen fra $ 7600 til $4600, så nå er jo prisen "lave" KR 34.500,- med moms + frakt .

http://www.ebay.com/...=item1e6e737ac9

Men det var visst flere som ikke er kloke der, her et til KR 41.625,-

http://www.ebay.com/itm/Nikon-D800E-36-3-MP-Digital-SLR-Camera-Black-Body-Only-/300712912834?pt=Digital_Cameras&hash=item4603e2e7c2

Endret av Fytterakkern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har dpreview kom med sin mening om både D800 og 5D3. De får akkurat samme prosent score, men der er noen forskjeller hvis man sammenligner de to.

post-190236-0-14119000-1337935733_thumb.jpg

5D3 gjør det bedre på features og performance. Den siste er vel kanskje pga 5D3 har 6fps og D800 4 fps.

D800 tar det igjen på video og value. Også på bildekvalitet både i raw og jpg gjør D800 bedre hakket bedre i følge dpreview.

Faktisk så mener de at D800 gjør det en tanke bedre på iso støy. Det overrasker meg faktisk. Iso støy var vel en av tingene som ble trukket frem med 5D3 ved lansering om jeg ikke husker feil. Dpreview nevner i testen av 5D3 at jpg rett fra kameraet virker litt overprosessert og litt soft. Kanskje dette som gjør at D800 har en ørluten ledelse der.

Uansett er ikke forskjellen stor. Og prosentscoren er jo helt lik. Et litt annet bilde enn DxOmark.

Jeg legger mer vekt på bildekvalitet og video enn features og performance. Så selv om 5D3 og D800 får samme score hos dpreview, vil jeg si at D800 er vinner med en hårfin margin. Men så er jeg Nikon-mann og har D800. Så jeg er nok ikke akkurat objektiv. :) En Canon-person ville nok kommet til en annen slutning.

Edit: Fikk inn et .jpg i stedet for .tiff

Endret av DjIcet
Lenke til kommentar

Når det gjelder ISO og mpx så har jeg opplevd enn del fotografer på div eventer da jeg komm med D3X på event som krevde ISo 3200. Men det man ofte glømmer at ved å resize bildet til 12mpx fra D3X og fra D800 så vil ISO ytelse være på nivå med D3. Men klart sammenligner man 12mpx ISO 3200 med 36mpx ISO 3200 så vinner 12mpx...

Lenke til kommentar

Man kan gjerne kåre en vinner av de to, men jeg forstår ikke poenget med det. Begge disse kameraene legger svært få begrensninger ift. gjennomsnittsbrukeren. Mange av de mest fantastiske bildene jeg har sett er tatt av Mark 2, så bildekvaliteten i Mark 3 er i praksis mer enn god nok til all normal bruk. Hvem bryr seg egentlig om hvilket kamera som får en prosent eller 2 mer eller mindre enn den andre, så lenge det gjør jobben?

Lenke til kommentar
Dpreview nevner i testen av 5D3 at jpg rett fra kameraet virker litt overprosessert og litt soft. Kanskje dette som gjør at D800 har en ørluten ledelse der.

Jeg la merke til det jeg og! Overprossesert OG soft!!! Det er jo nesten en selvmotsigelse, og utrolig at Canon klarer å få det til!

Lenke til kommentar

Man kan gjerne kåre en vinner av de to, men jeg forstår ikke poenget med det. Begge disse kameraene legger svært få begrensninger ift. gjennomsnittsbrukeren. Mange av de mest fantastiske bildene jeg har sett er tatt av Mark 2, så bildekvaliteten i Mark 3 er i praksis mer enn god nok til all normal bruk. Hvem bryr seg egentlig om hvilket kamera som får en prosent eller 2 mer eller mindre enn den andre, så lenge det gjør jobben?

Helt enig og jeg frykter at en del D800 kjøpere blir skuffet når de engang mottar kameraet, jeg sier skuffet fordi dette kamera er beskrevet som manna fra himmelen på mange forum og det virker slik at enkelte tror at med dette er det kunn mulig å ta bilder som skiller seg stort fra alt annet på markede :-)))

Lenke til kommentar
Dpreview nevner i testen av 5D3 at jpg rett fra kameraet virker litt overprosessert og litt soft. Kanskje dette som gjør at D800 har en ørluten ledelse der.

Jeg la merke til det jeg og! Overprossesert OG soft!!! Det er jo nesten en selvmotsigelse, og utrolig at Canon klarer å få det til!

Ingen selvmotsigelse det, noise reduction er også prosessering.

I testen sies det at en kan få bukt med softheten med raw og en dose sharpening med liten radius.

For Jpeg-skytere er det jo også mulig å endre på innstillinger i kamrea for NR, fargemetning, skarphet, kontrast mm., man MÅ ikke bruke samme innstillinger som brukes i tester (ofte standard, lav innstilling på skarphet osv.).

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Ingen selvmotsigelse det, noise reduction er også prosessering.

I testen sies det at en kan få bukt med softheten med raw og en dose sharpening med liten radius.

For Jpeg-skytere er det jo også mulig å endre på innstillinger i kamrea for NR, fargemetning, skarphet, kontrast mm., man MÅ ikke bruke samme innstillinger som brukes i tester (ofte standard, lav innstilling på skarphet osv.).

Joda, du jo rett i at man kan velge andre innstillinger. Men slik jeg forsto det, så var det både artifakter av for mye oppskarping og softhet som følge av støyreduksjon. Begge deler tegn på at man må "ro i land" en halvgod sensor...

http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iii/29 :

"Destructive noise reduction results in mushy JPEGs, even at base ISO"

"Visible sharpening artifacts at default settings"

Lenke til kommentar

De presisrer jo også at for å få maks detaljer ut av filene må en bruke raw, og det ville jo ikke vært noen redning om sensoren ikke leverte. Tror nok problemet her først og fremst ligger i for mye NR og sharpening på default, for som DPR sier

"Overall there is not much to complain about the Canon's image quality but if you want maximum image detail you have no other option but process your raw files. For most potential EOS 5D Mark III users this is not likely to be much of a problem as we would expect them to use raw conversion in their workflow anyway - not necessarily to increase image detail but to increase editing flexibility."

De som har behov for Jpeg rett ut av kamera, er vel ofte de som leverer under tidspress til aviser, nyhetsbyråer mm. Og til den slags bruk holder nok Jpeg kvaliteten greit.

Lenke til kommentar

...

Helt enig og jeg frykter at en del D800 kjøpere blir skuffet når de engang mottar kameraet, jeg sier skuffet fordi dette kamera er beskrevet som manna fra himmelen på mange forum og det virker slik at enkelte tror at med dette er det kunn mulig å ta bilder som skiller seg stort fra alt annet på markede :-)))

Ja, på mange måter syns jeg det er vanskeligere å bruke D800 pga nye plassering av knapper. Det at battarien lever bare noen få timer er heller ingen pluss. Men det gjelder også D4 - her er også mange "kjappe" funksjoner tatt bort og battarien er på svake 1900mha... Så for meg har Nikon tapt litt av den robusthet og "uendelighets" fealing - med D3 kunne jeg være ute å ta bilder i 5-6 timer uten å tenke på noe som helst... med D800 er det mye å tenke på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...