Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden

Anbefalte innlegg

Forøvrig skal det legges til at oppsett med WT5 og ShutterSnitch på iPad er en genial kombinasjon. Støtter overføring til iPad selv om den ligger i sekken, så har man rom for litt kjappe justeringer før man pusher via FTP fra iPad3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt det samme oppsettet med D800 + WT4 i studio, slik at kunder kan se umiddelbart hvordan bildene ser ut. Pusher bare laveste oppløsning JPEG, som automatisk vises fullskjerm på iPad; kan også kobles til skjerm via HDMI. Drømmeløsning for studio :)

Lenke til kommentar

Ser foto video har endret dato fra 1.8 til 22.6 , dog er det fortsatt ubekreftet .

Ja ja en får ta med de lyspunktene som er ,gudene skal vite at det ikke er mange :hmm:

Jeg har lært meg å ikke stole på datoene til Fotovideo en smule, ubekreftet som bekreftet. De har vel hoppet både fremover og bakover tidligere også mtp. D800.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Print er vel for det meste avhengig av mpx og her vil ett kamera med flere mpx alltid vinne. Her er det også avhengig av størrelse på print osv. Slik jeg kan se det så er den reine reele ytelsen (det er dog ikke gitt at den er nær virkeligheten) ser man på screen. Her blir det apler mot apler - selv om de er uspiselig.

...

Skal man sammenligne likt må man ta utgangspunkt i samme utsnitt. F.eks 1/10 av bildet tatt med samme objektiv på samme brennvidde osv. Eventuelt hele bildet for alle kameraene. "print" gjør nettopp en slik epler vs epler-sammenligning. Navnet "print" er egentlig litt kunstig for det kunne like gjerne hett "full screen view".

Etter det jeg kan se så intreffer diffraksjon på D800E ganske tydelig rundt f/9 - f/11. Jeg syns at denne her gir ganske realistisk pekepine hvor det vil havne.

Du misforstår. Diffraksjon har egentlig null og niks med sensoren å gjøre. Det er et rent optisk fenomen og kan måles uten bildebrikke.

Det er akkurat her vi er uenig. For meg er det viktigst hvordan området på 1000x1000 pikseler på D800 tilsvarer området på 1000x1000 fysiske piksler på D700 - hva er motivet er urelevant for meg. Jeg vil vite hvordan de fysiske piksler yter - fordeller av flere mpx bør ikke være et faktum her.

Man kan ta 36mpx bildet av fruktdisk ved å sette sammen flere bilder fra D700 ("forstørret" med objektivet). Men de 1000x1000 piksler på D700 vil aldri yte som på D7000 eller D800 - og siden det er det verdig brukeren ikke kan gjøre noe med - så syns jeg det er viktigst å kjenne til hvordan fysiske piksler yter på hvert kamera.

Dersom testing på de fysiske piksels ytelse er utført riktig og med minimale feil bør det være mulig å regne seg fram til andre verdier, siden det er piksels ytelse på sensoren som er det ukjente X her.

Når det gjelder "diffraksjon" så var det kanskje feil av meg å bruke det begrepet. Usikker hvordan jeg skal navngi det - men på D3 kunne jeg buke 105mm macro på f/16 og det ga meg skarpe bilder. Og det var vanskelig å se forskjell mellom f/9 og f/16. På D800E er det klart å tydelig degrasjon i skarphet fra f/9 til f/16.

Uansett hva man kaller det, betyr det for meg at jeg velger å holde meg under f/11.

...

Edit:

Dimitry, jeg lekte faktisk ikke med nytt utstyr i dag - siden WT5 kun fungerer skikkelig på nye fancy ftp servere (den sender uavhengige pakker og deler opp for å optimalisere), så gikk jeg for wt4 og D3/D3s. Men gøy fordet, fikk god tid til å være sosial også; så en fordel har det med direkte levering fra kamera.

heh, det er Dmitry ;) men er det samme problemet på WT5 ved passiv/aktiv FTP overføring? Eller er det slikt at man ikke kan endre på det?.. Alltid gøy med litt sosialt på jobben :)

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

heh, det er Dmitry ;) men er det samme problemet på WT5 ved passiv/aktiv FTP overføring? Eller er det slikt at man ikke kan endre på det?.. Alltid gøy med litt sosialt på jobben :)

Trykkfeil! ;)

Aktiv/passiv er ikke problemet; den kan justeres. Problemet ligger i at den støtter oppdatert FTP-protokoll som gjør at blokker på 2MB kan overføres i "bingo" rekkefølge. Noe typisk alle siste FTP-servere støtter, men ikke de sære gamle som bildebyrå bruker. Jobbes med en proxy-løsning så ordner seg vel :)

En annen kul ting med WT5 er at den fungerer som web-server, slik at man kan koble seg til via nettleser og få full kontroll på kamera (inkludert liveview, alle innstillinger relevant for eksponering, samt se gjennom bilder og laste ned til hva man enn er koblet opp med via web), eventuelt styre flere andre D4 via skjermen på 1 av D4'ene. Ikke minst synkront ta bilder av opp til 9(?; husker ikke tallet men mener tallet var 9) kamera samtidig og fritt overføre mellom kamera..

Så den er heftig, _men_ dette med at de har droppet støtte for den sure gamle ordinære FTP-protokollen uten nymoderne fancy APPE osv er litt kjip'ern.

Lenke til kommentar

Kan jo være spennende om man rigger opp et par kamera på stativ i tillegg til å løpe rundt med et, feks 1 på stativ for nærbilder/oversiktsbilde bak på OFW og 1 for å ta de seriøse bidene :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ser foto video har endret dato fra 1.8 til 22.6 , dog er det fortsatt ubekreftet .

Ja ja en får ta med de lyspunktene som er ,gudene skal vite at det ikke er mange :hmm:

Har de fått informasjon som tyder på at det kommer ny forsendelse? Noen som vet?

Virker som det har vært veldig lite levering i mai, i USA derimot dukker de opp på bytikkhyller her og der. For ikke å snakke om hva som ligger på ebay...

Lenke til kommentar

Har de fått informasjon som tyder på at det kommer ny forsendelse? Noen som vet?

Virker som det har vært veldig lite levering i mai, i USA derimot dukker de opp på bytikkhyller her og der. For ikke å snakke om hva som ligger på ebay...

I følge de nettbutikker jeg har kontaktet vet de absolutt ingen ting, for som de sier " å få info fra Nikon er som å rope i skogen " sterkt beklagelig det som skjer, her får enkelte land mer enn de klarer åå selge menst andre ikke får noe :thumbdown:

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke skal ha noe D800 selv, så har jeg et sterkt ønske om at Nikon snart klarer å få disse kameraene levert.

Ene og alene for å få avsluttet den endeløse rekken av innlegg (og smått konpirasjonsteoretiske påstander om ditt og datt) rundt leveransesituasjon og manglende info.

Det er nesten like sterkt ønske om at dere som har kjøpt dette kamera opplever en voldsom heving av kvaliteten på bildene dere tar. Hvis ikke er jeg redd det kan bli hett på ulike diskusjonsforum.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Det er akkurat her vi er uenig. For meg er det viktigst hvordan området på 1000x1000 pikseler på D800 tilsvarer området på 1000x1000 fysiske piksler på D700 - hva er motivet er urelevant for meg. Jeg vil vite hvordan de fysiske piksler yter - fordeller av flere mpx bør ikke være et faktum her.

Uthevet: Det forklarer jo litt. :p

Egentlig skjønner jeg ikke hva du prøver å oppnå. På den ene siden virker det som du ute etter mer "digital zoom", men på den andre siden virker det som du ønsker så få piksler som mulig på så stor flate som mulig. Satt på spissen virker det som du er ute etter Nokia 808 Pureview i den ene enden og et solcellepanel i den andre.

Man kan ta 36mpx bildet av fruktdisk ved å sette sammen flere bilder fra D700 ("forstørret" med objektivet). Men de 1000x1000 piksler på D700 vil aldri yte som på D7000 eller D800 - og siden det er det verdig brukeren ikke kan gjøre noe med - så syns jeg det er viktigst å kjenne til hvordan fysiske piksler yter på hvert kamera.

Du kan bruke samme teknikk med D800 og oppnå ennå bedre resultat. Men teknikken fungerer selvsagt bare på stillestående motiv. Har du bevegelse så blir ikke stitching-teknikken med D700 ganske amputert.

Dersom testing på de fysiske piksels ytelse er utført riktig og med minimale feil bør det være mulig å regne seg fram til andre verdier, siden det er piksels ytelse på sensoren som er det ukjente X her.

Jeg vil tvert i mot si at det er sensorens ytelse til å registrere et bilde som er det store spenningsmomentet.

Når det gjelder "diffraksjon" så var det kanskje feil av meg å bruke det begrepet. Usikker hvordan jeg skal navngi det - men på D3 kunne jeg buke 105mm macro på f/16 og det ga meg skarpe bilder. Og det var vanskelig å se forskjell mellom f/9 og f/16. På D800E er det klart å tydelig degrasjon i skarphet fra f/9 til f/16.

Uansett hva man kaller det, betyr det for meg at jeg velger å holde meg under f/11.

Neida, diffraksjon er riktig begrep. Men "diffraksjonsbegrensningen" får bare en forskjell når målet er å beskjære bildet ulikt, maksimere digital zoom. F.eks beskjære frem kråka på kirkespiret med alt for kort tele, med best mulig resultat. Da vil D800 gi bedre detaljgjengivelse enn D700, under forutsetning av at du bruker stor nok blender. Bruker du f/16 så vil du ikke se annen forskjell enn at D800-bildet virker mer utsmurt fordi du har forstørret det mer enn D700-bildet.

Lenke til kommentar

Når jeg får mitt D800 skal jeg skaffe meg visittkort med tittel fotograf. Regner også med å få hendvendelser fra National geographic når de får se de magiske bildene mine som jeg kommer til å skape med D800.

Gleder meg til å få et slikt apparat som tilnærmelsvis kommer i nærheten til å tilfredstille de evnene jeg sitter inne med.

Men kommer ikke snart Nikon å leverer dette apparatet, kommer jeg til å bli Kodak fotograf.

Endret av Fytterakkern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg får mitt D800 skal jeg skaffe meg visittkort med tillel fotograf. Regner også med å få hendvendelser fra National geographic når de får se de magiske bildene mine som jeg kommer til å skape med D800.

Gleder meg til å få et slikt apparat som tilnærmelsvis kommer i nærheten til å tilfredstille de evnene jeg sitter inne med.

Men kommer ikke snart Nikon å leverer dette apparatet, kommer jeg til å bli Kodak fotograf.

Hvis du har alt det som står i signaturen din og fortsatt ikke har fått henvendelse fra National Geography, vel...ja, du skjønner tegninga...

(Jada, jeg forsto at du var ironisk...)

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke skal ha noe D800 selv, så har jeg et sterkt ønske om at Nikon snart klarer å få disse kameraene levert.

Ene og alene for å få avsluttet den endeløse rekken av innlegg (og smått konpirasjonsteoretiske påstander om ditt og datt) rundt leveransesituasjon og manglende info.

Det er nesten like sterkt ønske om at dere som har kjøpt dette kamera opplever en voldsom heving av kvaliteten på bildene dere tar. Hvis ikke er jeg redd det kan bli hett på ulike diskusjonsforum.

Om noen forventer å bli en bedre fotograf fordi de kjøper dette kameraet så er det vel noen som blir skuffet har jeg en stygg følelse av, et kamera er bare et verktøy, men det er en stor fordel at levrandøren er istand til å levere verktøyet .

Jeg ser heller ikke noe problem med at situasjonen rundt leveranser og info av et såpass populært produkt jevlig belyses , det selv om enkelte ikke liker slike fataopplysninger :)

Lenke til kommentar

Om noen forventer å bli en bedre fotograf fordi de kjøper dette kameraet så er det vel noen som blir skuffet har jeg en stygg følelse av, et kamera er bare et verktøy, men det er en stor fordel at levrandøren er istand til å levere verktøyet .

Jeg ser heller ikke noe problem med at situasjonen rundt leveranser og info av et såpass populært produkt jevlig belyses , det selv om enkelte ikke liker slike fataopplysninger :)

Ingen har problemer med fakta, Snekker'n. Det er det evindelige maset som er problemet...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Når jeg får mitt D800 skal jeg skaffe meg visittkort med tillel fotograf. Regner også med å få hendvendelser fra National geographic når de får se de magiske bildene mine som jeg kommer til å skape med D800.

Hvis du har alt det som står i signaturen din og fortsatt ikke har fått henvendelse fra National Geography, vel...ja, du skjønner tegninga...

(Jada, jeg forsto at du var ironisk...)

Må vel være mangelen på superteler, skulle ikke fjernet de fra lista. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen har problemer med fakta, Snekker'n. Det er det evindelige maset som er problemet...

Da MÅ altså FAKTA være et evinerlig mas da, for det er kunn fakta som er postet

Lenke til kommentar

Dette skjønner du ikke Snekker'n så det er ingen grunn til å fortsette...

Joda jeg skjønner utmerket godt, jeg er ikke riktig så dumm som du vil ha det til :-)

Vi som er optatt av dette oppdaterer når det skjer endringer, samt at vi svare på spørsmål når noen svarer , når det så er lange diskusjoner om ting vi synest er bak mål og der folk krangler om bagateller og flisespikker, eller er off topic, ja da lar vi ganske enkelt være å kommentere det.

Og hvorfor? Jo for det er sikkert intresangt for dem og hvem har sagt at en tråd kunn skal inneholde det som fenger enkelte :hmm:

Endret av Snekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...